Ben het beu om telkens naar de aluminiumboer te lopen achter een paar stukjes geanodizeerd alu op maat voor een frontje of behuizing of zo, om dan thuis te constateren dat ie 0.5 of 1mm te groot of te klein gezaagd heeft...
Ook zaag ik al 35-40jaar (jaja, mijn vriendin zegt dat ook...) uitsneden voor DPM's, LCD's, displays, connectoren e.d. met een handfiguurzaag, en mijn epoxy PCB's met ijzerzaag/figuurzaag.
Ik wil eindelijk eens (plaatsbesparend) kwaliteit elektrisch gereedschap hiervoor aanschaffen en mijn keuze is gevallen op het merk Proxxon (ik bezit reeds een Proxxon TBM220 printboormachine).
Op mijn lijstje staan (prijzen van kruis.nl):
1. Cirkelzaag - FKS/E (332€) of KS230 (97€)
2. Figuurzaag - DSH/E (20kg!)(193€) of DS230/E (121€)
3. Afkortzaag - KGS80 (157€) of KG50 (88€)
Catalogus is hier te downloaden.
Van bovenstaande toestellen is er een 'goedkope' versie en een 'dure' versie, zoals in mijn lijstje te zien is.
Heeft iemand ervaring met deze goedkope modellen (duurzaamheid, doeltreffendheid), voornamelijk met non-ferrometalen (brute en geanodizeerde alu) en epoxy PCB, erop afgaand dat er geen intensief gebruik van deze machines zal gemaakt worden, of heeft er iemand goede redenen/ervaringen om mij ervan te overtuigen om toch voor de duurdere versie te gaan?
Ter voorbeeld: de goedkope KS230 cirkelzaag (85W) kan, volgens de folder, aludiktes aan tot 1.5mm, ik gebruik nogal regelmatig alu tot 2mm dikte.
Kan het beestje dit aan, of kan ik het vergeten en ga ik beter voor het FKS/E (200W) model?
Prijsverschil tussen goedkoop en duur is 376€ (3 toestellen samen) en dus zeker niet te verwaarlozen.