Ik zoek een goedkope manier om 2 fucties van een trekker op afstand te bedienen.
-1 aftak-as aan- uit (12 volt)
-2 gas hoger en lager

mijn eerste idee was om gewoon een afstands bestuurbare auto te kopen en een relay aan te sluiten (simpel maar fuctioneel) dat werkt wel voor de aftak-as. het is gewoon een aan uit schakeling.
maar de gas is iets moeilijker. ik zie die afstands bestuurbare autotjes wel eens en die hebben ook variable gas. maar de brandstof pomp van een trekker is iets meer kracht nodig om meer en minder gas te geven. (de trekker is 120pk)

ik heb verder weinig verstand van afstands bestuurbare aparatuur wie weet wat ik nodig ben. of wat mijn "zeg maar" systeem eisen zijn?

de situatie nu is dat ik zelf op trekekr 1 zit en we trekker 2 nodig zijn om de tank van trekker 1 te vullen.
om tijd te besparen voor het afstappen aleen de aftak as aan te zetten van trekker 2 wil ik dit proberen vanaf trekker 1 op afstand te bediennen.
dit gebeurt aleen met stilstande trekkers!!
dit voor de mensen die zig af vragen waar ik in hemelsnaam mee bezig ben.

Gr. Roelof

Gas geven gebeurd in de modelbouw volgens mij ook wel eens met servo's. Er zijn servo's te koop die behoorlijk krachtig zijn en die zeker in staat zijn om een brandstof pomp aan te sturen. Hoe het verder werkt durf ik niet te zeggen want van modelbouw elektronica heb ik geen verstand.

Op 8 maart 2008 16:25:13 schreef De Boer:

mischien voor de gas een sterke motor gebruiken? b.v ruitenwisser.. daar de gaskabel aan maken, en met een pic software inzetten tot hoeveel "stappen" hij mag maken.. maar dat is denk al te gevaarlijk.

Voor de aftak kan je zoiezo al een heel simpel afstandbeding gebruiken.. wel b.v eerst dat er een luide zoemer af gaat van enkele seconde.. en dat hij dan pas aan of uit slaat.

Kan je met het gast niet iets an een vliegwiel maken? en daar 2 constructie armen aan?

JE hebt daarvoor verschillende typen servo's.
Volgens mij is er niet zoveel kracht voor nodig om de gashandel open te draaien, maar zit er een "zwaarloop" op om te voorkomen dat je met een zucht wind plots vol gas gaat.
Mocht het niet lichter kunnen, zijn er servo's die probleemloos enkele kilo's trekkracht hebben.

Ik blijf het echter link vinden omdat je nooit zeker weet of een stoorsignaal van buitenaf een verkeerde puls geeft.
Laat bv een Radiografisch bestuurbaar autootje aanstaan, maar zet de zender uit. Je zult zien dat op een gegeven moment een externe stoorpuls het wagentje een stukje doet rijden of dat het plotseling schokkerig gaat sturen vanuit stilstand.
Je wilt niet net aan bewegende delen zitten wanneer zoiets voorkomt bij de PTO (Power Take Off) van een moter.

Zo'n servo is denk ik wat ik zoek. een ruitenwisser motor lijkt me wat te sterk. brandstof pomp moet wel aan de trekker blijven zitten als hij niet afslaat.

maar eingelijk hoef ik ook maar 2 standen bij gas te hebben. -1 stationair -2 pomp snel heid (2000 rpm)

wat [Fantomaz] zecht zit idd wel wat in. de trekker in question moet mest boven in een mesttank pompen. zal vervelend zijn als ik terug kom van het land en d'r ligt een dikke plas mest op de oprit. milieu boete Enz...
zou een vertraging in de schakelijng dat kunnen oplossen?
dat hij pas na 3 sec begint te pompen?

stel dat ik een gewone motor (met vertraging) aan de branstof pomp zet. die de kabel aantrekt van het gas.
en dan een switch op het punt dat hij ver genoeg trekt.

maar is het dan veilig om stroom af te sluiten? of moet ik dan naar een weerstand switchen? zo dat hij bijvoorbeel net genoeg trekt om t'gas vast te houden?

die cruse control motors? zijn dat servo's of gewone motors?

Ik denk dat je het beste iemand een "veilig" systeem kan laten maken doormiddel van 2 microcontrollers aangesloten op zendertjes (met digitale interfaces). Deze dan laten werken doormiddel van "wachtwoorden" of "codes" en eventueel heen-en-weer bevestiging. Zo kan het haast niet fout gaan tenzij iemand het opzettelijk doet en daarvoor nog even de juiste dingen heeft opgevangen en gedecodeerd.

moet het echt veilig zou ik gaan voor een 128bits gecodeerde radioverbinding, maar dat lijkt me een beetje overkill hier.

met die 2 microcontrollers op de 2 uiteinden kun je vrij simpel het hele gebeuren verder laten verlopen. Probleem is dat je wel enige know-how van elektronica e.d. moet hebben. Misschien iemand in de buurt zoeken die wat kan. Geen idee waar je woont overigens, je profiel is niet compleet :).

nou idd, [Pcnerd] ik hou het graag simpel. ik woon in the middle of nowhere. 3km radius niemand om mij heen.
ben niet van plan om mijn bank zaken over de zelfde verbinding te doen.

de veilig heid is het probleem niet. ik zit te denken aan een loop die ik nog in de kast heb liggen. , dat als de mest tank niet op zijn plaatst staat er nix gebeurt.

ne555 timertje? die kan volgens mij ook wel voor een delay zorgen ;)

waarom een microcontroller voor deze toepassing...

[Bericht gewijzigd door veenie op (28%)]

Ik zou het op volgende wijze aanpakken:
Koop een zender en ontvanger in de modelbouw, neem een servo met ongeveer een koppel van 20Kg op 1cm.
Maak deze schakeling: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/85
Dan kan je toch al beveiligen als je geen bereik meer hebt.
T'kan natuurlijk beter, maar dit is het eenvoudigste voor een doe-het-zelver die geen ervaring heeft met µC.

maar kun je maar zo een zwaardere servo aan sluiten dan? die zwaardere servo's zijn tog ook meer stroom nodig? of zie ik dat verkeerd?

Ik zal het overigens wel zo maken, als je bijvoorbeeld de aftakas gesmeerd wordt, dat hij niet aangaat. Dit maak ik liever niet mee.

Het is zeker voor het sleepslangmestsysteem? (en zo kun je het met 1 man regelen). En hoe regel je dan het water (bijvoorbeeld bij het schoonmaken van de slang)?

geweldig media hoor zo'n forum. en eerlijk waar ik waardeer elk advies en input. want uiteindelijk voor electronica ben ik nou eenmaal niet opgeleid.
maar wat is dat tog met mensen die compleete verhalen er bij bedenken? ik neem aan dat als je hier je beroep in hebt, je je ook aan de opdracht moet houden? of zie ik dat nu verkeerd?

die PTO laten we normaal onbeheerd draaien. (mixen)en een boer die dan nog zijn tengels in een draaiende aftakas steekt had zowezo al een steek los. "safty first" ook hier! draaiende machines blijven link, maar dat was de vraag niet.

wat ik waarschijnlijk doe is I.p.v de schakeling voor de aftakas maken, een hydrolische klep aan te stuuren voor de pomp... --> mixen/vullen
dan kunnen we de veiligheid van de PTO even achter ons leggen, OK?

als ik een RC auto koop. met servo stuuring, kan daar dan maar zo een zwaardere servo op? of ben ik dan weer een versterker nodig? iemand enig idee wat voor auto ik zoek?

Als je een servo wil gebruiken heb je veel keuze: brushless, metal gear,carbon gear,6 volt,4.8 volt, stekker systeem, merk, trekkracht, standaard servo's, digitale servo's en precision servo's, of hoe je het ook schrijft:p.

Korte uitleg:
brushless, Dit is meestal een hele snelle servo, maar wel duur.

metal,carbon, plastic gear. Dit is het materiaal van de tandwielen. Met metal heb je minder kans dat als er ineens veel kracht op de servo komt dat de tandjes afbreken. Omdat metaal sterker is dan plastic, het is hierom ook duurder.

voltage:4.8/6 volt. Sommige servo's werken alleen op 4,8 en niet op 6 etc, het is meestal zo:in vergelijking met 4.8 volt is een 6 volt servo sneller en sterker.

De stekker:
Je hebt veel merken:
graupner Multiplex robbe enz. Met deze stekkers moet rekening gehouden worden als je ze in de ontvanger wil steken. Het voordeel van Multiplex is volgensmij dat die drie servo dragen gevlochten zijn en minder kans op storing hebben. Niet alle zijn gevlochten volgensmij.
Je kan later wel nog de stekkers omsolderen. Maar dan heb je wel weer die stekkers nodig.

Merk,
Het ene merk is duurder dan het andere, Natuurlijk zit hier meestal ook kwaliteitsverschil in. De merken die ik fijn vind zijn:robbe, futaba en hi-tech(of zoiets)

trekracht,

Dit verschilt per servo en voltage.

Standaard, digitale servo's
Standaard is voor "normale" toepassingen. Digitale zijn preciezer (en passen volgensmij de hele tijd hun stand aan)

ik zou er ook voor kiezen om een fail safe in te bouwen, dit kost rond de 10/20 euro. Dit zet de servo op een bepaalde postitie als de ontvangst wegvalt. deze heb ik bijvoorbeeld ook op mijn afstandsbestuurbare auto zitten.

Als je info over ontvangersnodig hebt hoor ik het wel, ik hoop je voldoende de hebben geinformeerd! Als je echt voor iets hieruit gaat, zoek/vraag het dan even voor de zekerheid na. Want het kan zijn dat ik ook een fout heb gemaakt:p

gevlochten draden maakt niets uit in deze toepassing.

je moet voor een jumbo servo gaan in deze toepassing met metalen tandwielen. snelheid niet belangrijk torque wel.

kijk eens op www.conrad.nl naar servo's

misschien heeft www.verspaget.nl betere kwaliteit. En waarom maakt gevlochtendraden hier niet uit? Je ontvangst is toch belangrijk?

[Bericht gewijzigd door tim11 op (45%)]

hoi.

ik denk dat je het gas geven het simpelste is met een 3 punts sturing,
oftewel je hebt een motor wat 2 kanten (drie megelijkheden)opdraait en daar zit daan een stukje draadstang aan, en die draait ook rond.
en aan de branstofpomp maak je een moer waar je het draadeind indraait als de motor nu draait trek je het gas aan, en als je de motor de andere kant op laat draaien gaat de handel weer terug.

Volgens mij is het niet perse nodig om een servo te gebruiken. Met een gewoon ontvangertje kom je ook een aardig eind. Gewoon 2 relais gebruiken en 1 relais aan laten schakelen om gas te geven. De andere terug. Een ontvanger poolt namelijk om als je bijvoorbeeld een afstandsbediening van voor naar achteruit haalt. Door 2 opto's kun je zo de relais aansturen. Doormiddel van breekcontacten een afslag te maken. Is de aftakas een maakcontact of een knop die hem vast houdt? (dus gemaakt blijft wanneer de aftakas aanstaat)? Trouwens het gas, hoeft dat maar in twee standen te staan? Of ook nog ergens tussen in?

En misschien wel belangrijk om te weten, wat is de afstand?

Sorry De Boer van de veiligheid. Thuis hebben we ook een boerenbedrijf, maar voor een aftakas ben ik een klein beetje bang voor (ivm gevolgen als het fout gaat). Moet er ook niet aan denken als iemand de aftakas aanzet terwijl ik er mee bezig ben. Vandaar dat ik er over begon, je moet er namelijk niet aan denken als er iemand in de buurt loopt met een zender, zodat toevallig de ontvanger aangaat en onwillig de aftakas. Sorry, dat ik weer over pto begin, maar wou het graag even zeggen waarom ik er over begon.

Jij gaat met een draaiende motor een as smeren?

mechanisch kan natuurlijk ook.
heb wel eens een tuinder gezien die de koppeling bediende middels een kabel, katrollen en de hefinrichting. hij hoefde alleen maar het hef pookje met een touwtje te bedienen. dan kon hij alleen spruiten plukken.

in jou geval:
Gebruik de positiestand om de juiste slag te maken, de hef aan je gaspedaal knopen, (een elastiek als beveiliging) en gebruik de diepte regeling om volgas of dichtgas te geven.
eventueel de aftakas er bij koppelen.

grt piet

OK het is al weer even geleden maar ik heb het project maar weer op gepakt.
ik heb een Alarm instalatie op de kop getikt, met 4 aux fucties, waar van 2 met Delay. en 2 blijvend zo lang je de knop in houd.

ik heb mijn hydrolische klep klaar, het enige wat nog moet is mijn gas
het blijft een beetje een probleem. ik vind de ruitenwisser fuctie wel mooi
maar niet perfect

ik zoek een motor die bij 12 volt de kabel langzaam begint op te rollen en bij het juiste punt de kabel aleen nog vast houd.
en als de stroom weg valt, moet hij het weer los laten,
dat laatste het liefst een beetje snel.

ik weet niet of ik gewoon een schakelaar met eind pozitie en een weerstand er tussen kan zetten zodat de motor niet vast loopt, of heen en weer blijft schudden.
ook wil ik liever niet met servo's werken. het gaat mij vast nog wel eens kapot.

iemand een idee?

Je kan natuurlijk ook een Cruise-control van een auto gebruiken, en dan met de AB de resume bedienen.
Alleen moet je dan de sensor aan het vliegwiel bevestigen in plaats van de wielen.

Hmm, opzig wel mooi idee, wat kost zo'n cruse control module? werkt dat gewoon met zo'n magneetje op het wiel (vlieg wiel)
en dan het rem gedeelte aan de "uit" aan sluiten..
kan ik hem gewoon vast zetten op 2000rpm

De goedkope cruise control hebben vaak een paar voorgeprogrammeerde snelheden==>> dus een paar vaste toerentallen.

De grote C (conrad) verkoopt wel van deze units

Voor het regelen van het gas van motoren worden in de modelbouw eigenlijk altijd vaartregelaars gebruikt.
Die zetten een proportioneel signaal van de zender om in een puls-signaal naar de motor die daardoor gaat draaien met de gewenste snelheid.
Robbe heeft hier een stel hele mooie simpele regelaartjes voor, de Rookie-serie en Rocar-serie, die hoeven niet ingesteld te worden, hebben allerlei ingebouwde veiligheden en werken daardoor perfect.
Zelf bouw ik scheepsmodellen en sinds ruim een jaar werk ik met rookie-regelaars en nooit problemen gehad.
Voor de veiligheid is het handig om een zekering te gebruiken, maar dan kan rustig 10A meer stroom doorlaten dan de regelaar aankan, de regelaar schakelt zichzelf namelijk uit als er te veel stroom gevraagd wordt.
Als dat gebeurd gas in de neutraal-stand en dan even wachten, dan gas geven en dan werkt alles weer.
Met dergelijke situaties heb ik inmiddels zeker 2 keer de waarde van de regelaar aan zekeringen uitgespaard, problemen hoef je er dus niet mee te verwachten.

Groetjes Josse

Moet je dat gas kunnen regelen? Is 'gas' of 'stationair' niet genoeg (voorop gesteld dat je vooraf af kunt stellen hoeveel gas 'gas' dan wel is uiteraard)? Als dat zo is, zou je wat met een trekmagneet oid. kunnen doen.

Verder blijven dit soort dingen 'eng' als het een keer ongewenst initiatief heeft. Voor wat dat je kost, kun je wel een paar keer op- en afstappen.