Hallo allemaal, mijn probleem is het volgende:
Ben momenteel bezig met een tone generator aand het maken. Hierbij gebruik ik een function generator (xr2206). Hieruit komt een sine wave met een amplitude van MAX 80 mV per Kilo ohm. Min. is 40 en average is 60 mV.
Ik gebruik een oortelefoon als output.
Mijn vraag is: Hoe kan ik er achterkomen wat voor geluidsterkte (dB?) die 80 mV is? Want ik wil kijken hoe en wat er aan dit signaal vertsterkt moet worden?
Kijk nog eens goed naar het datablad. Dat is de maximale amplitude niet.
Die staat er daar ergens wel bij. Bedenk ook dat het ding een uitgangsimpedantie heeft (staat er bij).
Reken vervolgens uit hoeveel mW dat is in een belasting van een oortelefoon (dat is geen 600 ohm maar minder, Google maar eens of kijk op de verpakking).
Als je nu ook nog weet dat een iPod maximaal 30mW levert, dan weet je dat dit xx dB onder/boven dit niveau is. Daaruit volgt dan hoe hard het ongeveer klinken zal 
(Antwoord: knap hard)
/e: Oeps, sorry dit is geen schoolvraag. In dat geval:
- de maximale uitgangsspanning is 6Vpp.
- de uitgangsimpedantie is 600Ω
- een oortelefoon is vaak 32Ω
e.e.a. leidt tot een vermogen van ongeveer 0,3mW.
Dat is 20 dB minder dan die 30mW, en 12 dB onder 5mW (het piekvermogen van veel andere spelertjes).
Hoe hard dat is hangt voornamelijk van de oortelefoon af, maar het geeft een idee.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (28%)]
Thanks voor het antwoord maar ik vraag me af hoe je die 0.3 mW berekend hebt aan de hand van:
- de maximale uitgangsspanning is 6Vpp.
- de uitgangsimpedantie is 600Ω
- een oortelefoon is vaak 32Ω
Ik kom namelijk steeds op 0.06????
De uitgangsspanning is 6Vpp achter een weerstand van 600Ω. Daar sluit je 32 ohm op aan.
Daarover komt dus 32/632 maal 6Vpp = 0,30Vpp
Het vermogen in 32Ω is dan 0,302/(8*32)= 0,36mW
(die 8 is vanwege de 'pp'. 0,30Vpp = 0,11Veff