Show your projects! Part 7.

Dit topic is gesloten

Ik heb wat losliggend spul verzameld en "ingekaderd". Het resultaat is een handig platform om verschillende AVR's te testen:
http://www.uploadarchief.net/files/download/avrtst12.jpg

Het binnenwerk ziet er wat minder fraai uit, maar zoals gezegd: het zijn losse brokjes die samengeknoopt zijn:
http://www.uploadarchief.net/files/download/avrtstbinnenwerk2.jpg

Voor wie zich afvraagt wat de ATtiny2313 nu precies aan het doen is: hij varieert z'n eigen systeemklok door de waarde van OSCCAL te wijzigen. Dat loopt --bij een ingestelde interne klok van 8MHz-- van 3.6MHz tot 14MHz.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
klein is fijn

Moderator

Goeiedag.. Met die kleur en vorm zou je eerder verwachten dat het een bom is uit een of andere SF serie. :+

Met andere woorden, 't ziet er indrukwekkend uit. :)

netjes gemaakt.
dit is een in circuit debuger neem ik aan?

Robbert

[Bericht gewijzigd door Robbertbd op dinsdag 11 maart 2008 18:58:31 (65%)

robotica rules :D

Niks debugger (als je JTAG e.d. bedoelt). Wel monoflops, knopjes, schakelaars, uitlezing enz... Afin, zowat standaard in- en output-dingen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
help

Golden Member

Petje af voor Pros .. 'k sta elke keer weer versteld van de bouwwerken van jouw hand !

En hoed af voor de Pros, hij deed het maar weer...

Op 11 maart 2008 10:31:13 schreef pros:
Ik heb wat losliggend spul verzameld en "ingekaderd". Het resultaat is een handig platform om verschillende AVR's te testen:
[afbeelding]

Het binnenwerk ziet er wat minder fraai uit, maar zoals gezegd: het zijn losse brokjes die samengeknoopt zijn:
[afbeelding]

Voor wie zich afvraagt wat de ATtiny2313 nu precies aan het doen is: hij varieert z'n eigen systeemklok door de waarde van OSCCAL te wijzigen. Dat loopt --bij een ingestelde interne klok van 8MHz-- van 3.6MHz tot 14MHz.

Mooi gemaakt, petje af. :)

Gr, Ledlamp

dat lijkt gewoon gekocht! echt netjes! Heb je stickerverllen door de printer gehaalt of hoe heb je die layout gemaakt?

Netjes! hoe zet je het printje vast?
Had philips niet ook zoiets?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Dat is fotopapier, geschikt voor een laserprinter die --na afdrukken en vastkleven-- overspoten is met transparante lak. De flits van het fototoestel doet alles wel meer glimmen dan het er werkelijk uitziet.

Meer details over de gebruikte werkwijze kan je hier vinden.

@TJ: de printjes zijn bevestigd met M3 of M4 boutjes en de nodige moertjes. Bij de 2 linkse exemplaren zitten er bovenaan dopmoeren - dat oogt mooier... :-)

[Bericht gewijzigd door pros op dinsdag 11 maart 2008 20:46:41 (20%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Waar ontwerp je je frontplaten mee? ik ben namelijk op zoek naar een programma daarvoor (frontplatten designer is opzich perfect maar het is maar 1 malig project)

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
free_electron

Silicon Member

Op 11 maart 2008 22:18:58 schreef Gerwin:
Waar ontwerp je je frontplaten mee? ik ben namelijk op zoek naar een programma daarvoor (frontplatten designer is opzich perfect maar het is maar 1 malig project)

powerpoint is daar ideaal voor. of anders visio...

@pros. da ziet er proper uit !

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Hier nog een project van mijn kant:

Het AVR-DevL Board is een ontwikkelbordje rond de ATmega32 of zijn pin compatible. Op het bordje zit een programmer ingewerkt die je ofwel via de COM poort ofwel via de USB poort mbv USB <=> RS232 kabel kunt gebruiken. Verder is het uitgerust met: LCD, I²C, SPI, RS232, RS485, I/O, RGB Led, en nog tal van andere ...

Ik heb dit bordje ontworpen om voor mijn eindwerk te dienen als hoofdprint. Maar dit is uitgegroeid tot een ontwikkelbord dat ideaal geschikt is om mee te leren programmeren , maar ook voor de gevorderde zijn er SIL rijen naast de controller geplaatst zodat je er andere printen kan opklikken...

Tijd voor een fototje (scanner)

http://img155.imageshack.us/img155/687/avrdevlboardv1dp3.jpg

PS: Printen komen van makepcb.com , prima kwaliteit, printen zien er in het echt wel indrukwekkender uit als op scan :)

Het zou ook nog kunnen dat er een inkoopactie volgt voor deze bordjes,

Groetjes,

Jan

ik wil hier al een tijdje printjes bestellen in het zwart.
ze zien er idd erg mooi uit, groen is een beetje saai vind ik.

Op 11 maart 2008 22:36:19 schreef riktw:
ik wil hier al een tijdje printjes bestellen in het zwart.

Dan pas je toch gewoon de kleuren van je layout-ontwerp aan? :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 10 maart 2008 22:46:14 schreef subsonik:
[...]
Dat heeft _niks_ met PSRR te maken, maar alles met de ground loop die je krijgt. Aangezien een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:

[afbeelding]

Als amps heb ik ideale opamps genomen, niet-inverterend geschakeld met een versterking van 21x. De (ideale) voeding zit in het midden, de bron zit onderaan (cd-speler, preamp, ...).

R5 en R6 zijn de linker- en rechterluidspreker. R7-R8 stellen de kabelweerstand voor, van elke losse amp-module, tot het knoopunt in de voeding. R9-R10 stellen de weerstand van het cinch kabeltje voor.

De bron levert links 0V, rechts 2V. We verwachten op de linkerluidspreker 21 x 0 = 0V, op de rechter 21x 2 = 42V. De simulatie toont dat we er met 6V en 30V een behoorlijk eind van zitten!

Zoals je ziet, heeft het niks met PSRR te maken. Zelfs met ideale opamps heb je er last van. In de praktijk trouwens ook (been there).

Wat valt eraan te doen? De voeding lokaal op elke versterkermodule apart stevig afvlakken. De stroom door de ground wordt dan kleiner voor hogere tonen, wat het probleem vermindert. Ook nog elke versterkermodule met een zo kort en zo dik mogelijke massadraad aan het centrale massapunt in de voeding hangen. Maar, 2 losse ringkernen is nog steeds beter.

De oorzaak van de overspraak tussen linker en rechter kanaal is de modulatie van van de signaalground van beide versterkermodules, en dientengevolge ook de ground van beide signaalbronnen. De stroom door de luidsprekers veroorzaakt een spanningsval over R7 en R8.

Naar mijn mening (en praktijk-ervaring) is dit eenvoudig op te lossen, door de min-aansluitingen van beide luidsprekeruitgangen niet te grounden op de versterkermodules. In plaats daarvan moeten deze allebei apart aan het centrale aardknooppunt tussen de positieve en negatieve voeding gelegd worden. Op deze manier kan de stroom door de luidsprekers niet meer de aarde van beide versterkermodules en van beide signaalbronnen moduleren.

Sine

Moderator

Precies, met een centraal aardpunt is een enkele trafo totaal geen probleem.

Klinkt logisch, maar jullie zien iets over het hoofd.

Als je afvlakelco's op de losse versterkermodules hebt, zal bij de hogere tonen behoorlijk wat stroom uit deze elco's komen. De massa van deze elco's... hangt ook weer via dezelfde draad naar het sterpunt in de voeding. Je krijgt opnieuw hetzelfde effect, maar nu vooral bij de hoge frequenties, da's in de praktijk nog erger.

Je kan natuurlijk de afvlakelco's óók via aparte draden aan het sterpunt in de voeding hangen, maar dan is hun nut weg: de impedantie wordt te hoog. Dat wil je niet.

Nee, meerdere sterpunten in een versterker wordt niks. De enige compromisloze oplossing is óf 1 sterpunt met beide eindtrappen vlakbij op dezelfde PCB, óf 2 sterpunten met 2 voedingen.

Sine

Moderator

ik fabriek meetstal het sterpunt AAN de elco's, dan heb je dat hele probleem niet.

En "wordt niks" is wel ERG kort door de bocht, 95% van de niet "high end" ampjes werkt zo.

free_electron

Silicon Member

Op 11 maart 2008 23:23:10 schreef subsonik:
Klinkt logisch, maar jullie zien iets over het hoofd.

Als je afvlakelco's op de losse versterkermodules hebt, zal bij de hogere tonen behoorlijk wat stroom uit deze elco's komen.

dat moet je mij eens uitleggen ....

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Die theorie wil ik ook wel eens leren?
Normaal werk ik ook vaak met 1 voeding voor 2 eindtrappen en met 1 sterpunt, en dat gaat normaal prima.
Gr. Hans.

Een buizeneindtrap dat is het.

Op 11 maart 2008 23:38:33 schreef free_electron:
dat moet je mij eens uitleggen ....

Als je de amp uitstuurt, zakt de supply. Supply zakt -> lokale bufferelco's gaan een deel van de stroom leveren. Als de amp positief uitstuurt, bestaat er een stroomkring bufferelco -> eindtrap -> LS -> sterpunt voeding -> verbinding -> bufferelco. Dus: spanningsval over die verbinding, ground shift tussen linker en rechter module, ground loop via de bron, en de kanaalscheiding is weer omzeep. Effect wordt erger bij hoge frequenties, door ESL van de lompe elco's in de voeding, en inductantie van de bedrading.

Kom nu niet af dat er "nauwelijks stroom loopt" door die lokale bufferelco's, omdat er in de voeding veel grotere elco's zitten. Als dat het geval is, waarom zitten die lokale elco's er dan? (Hint, impedanties, ;) )

Toegegeven, als eea. goed uitgevoerd is (korte dikke bedrading), is het effect niet zo erg. Zeker wel meetbaar, en in gerichte tests hoorbaar. Maar bij muziek in stereo hoor je slechte kanaalscheiding nauwelijks, of het moet al dramatisch slecht worden (à la -10dB). Bij multikanaal (actief gefilterd, of surround) is het vervelender.

Het effect wat jij bedoeld zal best te meten zijn, en ook te horen bij de z'g Beatles stereo, je weet wel van die goedkope opnamen waar elke artiest uit een andere luidspreker klinkt maar "normaal" hoort niemand het verschil.
Gr Hans.

Een buizeneindtrap dat is het.
free_electron

Silicon Member

Op 12 maart 2008 00:36:03 schreef subsonik:
[...]
Als je de amp uitstuurt, zakt de supply. Supply zakt -> lokale bufferelco's gaan een deel van de stroom leveren. Als de amp positief uitstuurt, bestaat er een stroomkring bufferelco -> eindtrap -> LS -> sterpunt voeding -> verbinding -> bufferelco. Dus: spanningsval over die verbinding, ground shift tussen linker en rechter module, ground loop via de bron, en de kanaalscheiding is weer omzeep. Effect wordt erger bij hoge frequenties, door ESL van de lompe elco's in de voeding, en inductantie van de bedrading.

Kom nu niet af dat er "nauwelijks stroom loopt" door die lokale bufferelco's, omdat er in de voeding veel grotere elco's zitten. Als dat het geval is, waarom zitten die lokale elco's er dan? (Hint, impedanties, ;) )

Toegegeven, als eea. goed uitgevoerd is (korte dikke bedrading), is het effect niet zo erg. Zeker wel meetbaar, en in gerichte tests hoorbaar. Maar bij muziek in stereo hoor je slechte kanaalscheiding nauwelijks, of het moet al dramatisch slecht worden (à la -10dB). Bij multikanaal (actief gefilterd, of surround) is het vervelender.

ja. maar waarom alleen hoge tonen ? tzijn net de lage tonen die stroom vreten. de stroompulsen daar zijn veeel hoger !

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Hier nog een (forgotten) project van vorig jaar. Een triggerable stroboscoop.

Het begon allemaal met een ge-etst flitser printje van een klasgenoot, die nooit werkte. Er zaten 2 patches op de bodem omdat er schijnbaar verkeerd geroute was. Bij het schema tekenen kwam ik er achter dat ook nog de + en - omgewisseld waren van de gelijkrichter (nog 2 extra patches gemaakt) en de ontsteekspoel zat helemaal verkeerdom en de flitsbuis ook. Na dat te fixen vloog de thyristor er uit. Bij het vervangen en het schema herzien zat hij er gewoon verkeerdom in! Toen deed de schakeling het (half). Er ontstonden vonken tussen de printbanen. Kennelijk hadden ze de tip van de leraar om zo weinig mogelijk koper te spillen in de etsbak iets te ver doorgevoerd. Na het grofhandig aftrekken van het (zwevende) aardvlak waren het vonken nog niet weg. De banen zaten gewoon verkeerd. (alweer een extra patch). Toen dat werkte was de flitselco van een te lage capaciteit, de (vermogens-)oplaadweerstanden van een factor 10 te laag in vermogen en een voorschakelweerstand van de ontsteekspoel een factor 100 te laag in waarde en maar 0.25W (stonk ook lekker). Na dat te fixen deed hij het beter, maar sloeg hij soms op tilt, waarbij de flitsbuis in constante geleiding (iets wat ik nog steeds niet op heb kunnen lossen)

Toen toch maar overgegaan op een hele nieuwe schakeling.

De eerste revisie (de oude print wazig linksboven)
http://www.digigen.nl/~zombie/files/Hpim3186_small.jpg

Andere hoek
http://www.digigen.nl/~zombie/files/Hpim3187_small.jpg

Flits (Slechte foto, hij zag er in het echt feller uit)
http://www.digigen.nl/~zombie/files/Hpim3188_small.jpg

Tweede revisie. Een globale buffer elco en twee selecteerbare flits elco's, voor zachte/harde flits. Note voor de critici, ik heb de flitser gevoed met een variac (zwevend en dus perfect veilig, tenzij je een stroomkring maakt met je huid).
http://www.digigen.nl/~zombie/files/Hpim3189_small.jpg

Bijna flits
http://www.digigen.nl/~zombie/files/Hpim3193_small.jpg

Flits
http://www.digigen.nl/~zombie/files/Hpim3195_small.jpg

Andere hoek
http://www.digigen.nl/~zombie/files/Hpim3211_small.jpg

Laatste revisie. Bakje zat zo prop vol dat ik de voedingsdraad *door* de weerstand heb gevoerd, en er geen plek is voor de geplande oscillator of zelfs de fan-regeling. Wel is er een extene trigger ingang met bijbehorende level-converter.
http://www.digigen.nl/~zombie/files/Hpim3484small.jpg

Ik heb het probleem van het constante geleiden van de flitsbuis nog steeds niet op kunnen lossen. Een oscillator gebruiken had dus toch nog niet gekunt, aangezien je steeds klaar moet staan om de stekker uit het stopcontact te rukken wanneer het weer gebeurt.

Dit topic is gesloten