Eindelijk nog eens een projectje van mij. 't Is wel al een maand of twee in gebruik, maar 't komt er nooit van hier te posten
Neem een klassieke LM3886 eindversterker. Maak de gain zo laag mogelijk (12x in mijn geval). Maak hem DC-gekoppeld: de ontkoppelcaps eruit, de preamp heeft die wel. Nu nog een inschakelvertraging / DC protectie erbij, klaar!
(alles klikbaar)
Dit geheel brouwen we 4 keer, zodat we 2 keer stereo krijgen (dual mono eigenlijk). Spijtig genoeg geen foto's van het bouwproces, enkel het afgewerkte product...
Een netschakelaar. Meer is niet nodig toch?
Ik heb draad getapt in de heatsinks, zodat van de buitenkant geen schroefgaten zichtbaar zijn.
Twee stuks, tweemaal stereo. De frontspeakers zijn namelijk actief: geen scheidingsfilter. Filteren doe ik met een DSP.
Al bij al is de amp erg compact gebleven: alles past op een halve eurokaart (8x10cm). De 35A gelijkrichterbrug zit aan de onderkant (surface mounted). Zowel op de boven- als op de onderkant wordt van split groundplanes gebruik gemaakt. Massa wordt zeer zorgvuldig geroute zodat er toch nog een sterpunt ontstaat. Ben best tevreden met de printlayout, zou niet direct weten wat eraan te verbeteren.
Linksonder zie je nog de NTC en de netzekeringen (2x 0.5AT).
De DC-protectie en inschakelvertraging is hier goed te zien. Ik denk niet dat het met minder componenten kan.
Power?
- de 4 ohm variant (25V 225VA ringkern): 60W/8, 98W/4 continu. 72W/8 en 130W/4 sinusvermogen, 1/10 duty cycle.
- de 8 ohm variant (30V 160VA ringkern): 81W/8 continu, 100W/8 sinusvermogen, 1/10 duty cycle.
Offset?
Door DC-gekoppeld te werken stijgt de offset natuurlijk wat. Al bij al valt het mee, de slechtste amp van de vier heeft bij kortgesloten ingang 14mV op de uitgang staan.
Ruis?
Rond de 2mV bij 50/100 Hz. Minder dan 1mV daarboven. Onhoorbaar
Overige specs moet je maar uit de datasheet van de LM3886 halen, die zijn gewoon goed