Hier nog een (forgotten) project van vorig jaar. Een triggerable stroboscoop.
Het begon allemaal met een ge-etst flitser printje van een klasgenoot, die nooit werkte. Er zaten 2 patches op de bodem omdat er schijnbaar verkeerd geroute was. Bij het schema tekenen kwam ik er achter dat ook nog de + en - omgewisseld waren van de gelijkrichter (nog 2 extra patches gemaakt) en de ontsteekspoel zat helemaal verkeerdom en de flitsbuis ook. Na dat te fixen vloog de thyristor er uit. Bij het vervangen en het schema herzien zat hij er gewoon verkeerdom in! Toen deed de schakeling het (half). Er ontstonden vonken tussen de printbanen. Kennelijk hadden ze de tip van de leraar om zo weinig mogelijk koper te spillen in de etsbak iets te ver doorgevoerd. Na het grofhandig aftrekken van het (zwevende) aardvlak waren het vonken nog niet weg. De banen zaten gewoon verkeerd. (alweer een extra patch). Toen dat werkte was de flitselco van een te lage capaciteit, de (vermogens-)oplaadweerstanden van een factor 10 te laag in vermogen en een voorschakelweerstand van de ontsteekspoel een factor 100 te laag in waarde en maar 0.25W (stonk ook lekker). Na dat te fixen deed hij het beter, maar sloeg hij soms op tilt, waarbij de flitsbuis in constante geleiding (iets wat ik nog steeds niet op heb kunnen lossen)
Toen toch maar overgegaan op een hele nieuwe schakeling.
De eerste revisie (de oude print wazig linksboven)
Andere hoek
Flits (Slechte foto, hij zag er in het echt feller uit)
Tweede revisie. Een globale buffer elco en twee selecteerbare flits elco's, voor zachte/harde flits. Note voor de critici, ik heb de flitser gevoed met een variac (zwevend en dus perfect veilig, tenzij je een stroomkring maakt met je huid).
Bijna flits
Flits
Andere hoek
Laatste revisie. Bakje zat zo prop vol dat ik de voedingsdraad *door* de weerstand heb gevoerd, en er geen plek is voor de geplande oscillator of zelfs de fan-regeling. Wel is er een extene trigger ingang met bijbehorende level-converter.
Ik heb het probleem van het constante geleiden van de flitsbuis nog steeds niet op kunnen lossen. Een oscillator gebruiken had dus toch nog niet gekunt, aangezien je steeds klaar moet staan om de stekker uit het stopcontact te rukken wanneer het weer gebeurt.