1:1 scheidingstrafo van 8A, ong 250 euro nieuw.
Is bij meten wel zo veilig.

@(Z) Ja, dat is lastig...

@Henry, mag ik het schema wel doormailen naar (Z)weetvoetje? Ik neem aan van wel?!

Lieve vriendinnen,

De murphy werkt ook weer. Alleen mis ik de audiotrafo. Heb er nu een 230V/9V geval in zitten en er komt iets van geluid uit en alles werkt verder. De vorige eigenaar heeft als het goed is de trafo nog dus dan komt het verder wel goed als ik tenminste in rosmalen een 600 ohm speakertje vind. Voor het geval dat niet lukt. Ik heb een 8 ohm speaker/4 W die past maar hoe pas ik die dadelijk aan op een 600 ohm trafo? 600 en 8 ohm weerstanden en dan parallel over de 8 ohm aansluiten ?

De kristal optie heb ik eruit moeten halen want de (speciale) schakelaar wa
s defect en niet meer te maken. Is toch geen zinvolle optie (maakt dat hij op 1 vaste frequentie werkt)

Nu de AVO CT38 reastaureren.

Fredden

Fred,

Je kunt er toch gewoon een trafo'tje voor een 8 Ohm speaker inzetten (als je de originele niet te pakken krijgt). Wat zit er voor LF-eindbuis in die Murphy (i.v.m. anodeimpedantie en trafoaanpassing hierop)

Impedanties transformeren trouwens met het kwadraat van de wikkelverhouding Zprim = (Nprim/Nsec)2 x Zsec

Een 230/9 volt trafo geeft afgesloten met 8 ohm op de 9 volt kant een primaire imp. van ongeveer (230/9)2 x 8 ~ 5200 ohm en is dus qua impedantie bruikbaar voor b.v. een ECL82 of EL84.

Bij een enkelzijdige eindtrap (één eindbuis) zal met trafo zonder luchtspleet bij wat hogere anodestroom (> 10 mA of zo en een kleine trafo) wel kernverzadiging kunnen optreden vanwege de DC- stroom die er primair doorheen loopt. Beter is dus een echte uitgangstrafo.

De trafo die er in moet:
primair 2200 wikkelingen
secundair 1) n=650 is/ts 61 ohm
secundair 2) n=62 os/ts 1,67 ohm

Secundair os/is is dus 62,67 ohm.
De primaire zit in de anode leiding van een cv2136 parallel met een 15K weerstand en 5nF C'tje. De kathode weerstand is 2x 470 ohm parallel. Boven de trafo zit geen weerstand meer, hij gaat direct naar de diodes.

De uitgangsimpedantie van secundair 1 is 600 ohm voor een externe speaker of een 620 ohm dummyload via schakelaar

De tweede gaat naar een potmeter van 50 ohm. Daarna een schakelaar die kiest voor de middenaftakking van de potmeter of direct de trafo (dus volumeregeling uitschakelen) en gaat naar de koptelefoon en een trafo voor de interne speaker. In het manual staat dat de koptelefoon 600 ohm moet zijn

De trafo voor de interne speaker is 107:34 wikkelingen en 1:0,15 ohm. De speaker impedantie zou 3 ohm moeten zijn vind ik net.

Externe speaker is niet nodig, koptelefoon en 4 of 8 ohm speaker is voldoende. Hoe moet ik dat maken ?

Fred

CV2136 = 6BW6. Volgens buizenboek heeft deze een Ra tussen 5 en 8 Kohm nodig (hangt een beetje af van de instelling). Trafo: prim. 2200 sec. 650 en 62.

Transformatie verhouding: (2200/650)2 = 11.4
Belasting Zsec. = 600 Ohm => Zprim. = 7Kohm

Dat klopt dus wel zo'n beetje

Zet er een 7000/5-8 ohm trafo in (b.v. uit een oude omroep radio) en sluit hier je 8 ohm intern speakertje op aan.

Laagohmige koptelefoon: sluit aan i.p.v. speakertje
Hoogohmige koptelefoon: vervang spkr. door 8 Ohm weerstand en zet koptel. parallel

[Bericht gewijzigd door Schimanski op (10%)]

Ik heb ook zitten rekenen. De volumepotmeter is een belasting van 50 ohm. Daar wordt het koptelefoon signaal van afgepakt. De speaker gaat dan naar de tweede trafo die 3 ohm primair heeft dus 30 secundair (volume 2/3 e open)
Ik heb geen luidspeakertrafo uit een omroepdoos en dan heb ik ook geen volume regeling meer. Ik moet dus een 230V/24V trafo gebruiken denk ik.

Fred

Yep, dat kan.

Trafo 107:34 zit er nog in begrijp ik. Met hierachter 50 Ohm potmeter met parallel spkr. van 8 Ohm.

Zprim. = (107/34)2 x 8 => 80 Ohm

Nodig dus aanpassing van Ra (5500 Ohm vlgs. buizenboek) naar 80 Ohm. transformatie verhouding = Wortel(5500/80) => 8.

Trafo 230/28 Volt zou het moeten doen. Zoals gezegd echte LF trafo is beter.

ik heb in mijn buizen verzameling een EABC80 gevonden dit is een am/fm detector maar kan hem zo geen schema's vinden kan iemand mij een beetje in de richting helpen?

Ik heb een 230/20V trafo gevonden en die er in gezet met de 50 ohm pot er over als belasting zoals dat standaard zat met de koptelefoon op de loper en draadje naar de luidspeaker trafo (en hij schakelt de speaker uit als je er een koptelefoon inplugt) Nu komt er wel goed geluid uit. Alleen de AGC nog fixen, daar zijn wat draadjes weggeknipt, en achterop een aansluiting voor en externe speaker maken. En dan een duurtestje of het trafotje het houdt. Was na 10 minuten nog ijskoud. Dus Mans, bedankt voor de uitleg.

De AVO CT-38 vtvm doet het ook weer alleen nog niet in het AC bereik. Er zit een luikje in met een HF probe daarachter. Een soort messingblokje met buisje en knopjes. Daar hoort een speciale verlengkabel bij die ik niet heb. Weet niet of dat ik daar iets mee moet doen ivm AC. Ik heb wel een repairmanual maar geen instructie-manual. Ook geen probes dus (die horen als standaard set met oa een weerstandsdeler voor grotere stroommeting, HV probes enz in een soort kastje welke ook als deksel dienst schijnt te doen, ik heb wel het deurtje met schema maar niet het deksel deel met opties)

Waarom heb je bij gelijkstroom een 1M weerstand in de probe nodig ?, Ik heb bij die heatkit ook drie meetsnoeren. Nu moet ik voor de AVO dus drie probes maken want standaard probes passen niet, de bussen zijn groter dan banaanmaat. Bij mijn fluke digitale meter maakt het niet uit wat ik meet, dat ding is zo ongeveer overal voor beveiligd, hoe zit dat met een buisvoltmeter. Fikt die gelijk door als ik een fout spanningsbereik kies of een verkeerde mode of een verkeerde probe.

Vind het wel wat hebben hoor, met zo'n grote buisvoltmeter (AVO CT38, formaat magnetron) in een buizenontvanger zitten meten :-).

Fred

Op 12 maart 2008 15:30:45 schreef Pietdepiet:
@Henry, mag ik het schema wel doormailen naar (Z)weetvoetje? Ik neem aan van wel?!

Dat hoef je niet te vragen ;)

Oke:)

Ik heb hem nogmaals herbouwd en nu werkt ie bijna, ik ontvang zenders en alles werkt prima, het enigste is dat hij, hoe ik ook aan de 250K pot draai, niet wil oscileren. Ik heb die pot eens nagemeten, die blijkt 225K ipv 250 te zijn, maakt dit uit?

Dat maakt niks uit, maar ik prijs je doorzettingsvermogen!

Je hebt echt de C-types van de transistors gebruikt en de juiste diode?

Ik heb C-types, en een BAT43 genomen.

Dat moet dus wel werken...

Potmeter op de goede plaats en goed aangeslote, geen losse loper?

Anders een duidelijke foto.

Op 13 maart 2008 20:08:19 schreef Henry S.:
aangeslote

Begin jij nu ook al?;):+

Ja goed aangesloten, ik zal zo een foto maken.
Als je aan de potmeter draait veranderd er wel iets, hier wat zachter, daar wat harder, maar hij oscilleert nergens.

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (25%)]

@Fred 101

Ik heb ook een werkende Murphy B40 en deze trekt maar 0.28A (64Watt) uit het lichtnet het stroom verbruik valt dus reuze mee.
Als je hem toch open hebt liggen, meet de schermrooster weerstanden (100k) van de buizen in de MF unit even na.
Deze waren bij die van mij verlopen en daardoor was er extra veel ruis en een verminderde ontvangst.
Ik heb ze vervangen door 1 of 2Watt metaalfilm weerstanden

succes jan

Hier de foto's, ik ben er ook achter gekomen dat ik eigenlijk de hele tijd twee zenders door mekaar hoor...

Ook appart, als mijn fototoestel flitst, doet mijn versterker+ontvager: 'Bzjoejm'

http://www.uploadarchief.net/files/download/kopie%20van%20dsc00526.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/kopie%20van%20dsc00521.jpg

Klikbaar...

Je fototoestel flits stoort op je radio. AM radio is gevoelig voor storingen.
Als je bijv. een TL lamp aan en uit doet, hoor je dat waarschijnlijk ook.

Ja, klopt, nou ja, ik heb het bij zo'n pl buis.

Ik hoor ook steeds een beetje vreemd piepje, is dat dan ook een storing van een of ander apparaat(pc)?

Dat piepje kan idd van een of ander apparaat af komen.
Probeer maar eens de ferriet antenne te draaien zodat het piepje zo zacht mogelijk klinkt.

Hee, jaa, nu is het heel zacht:)...

Maar nog wil ie niet oscilleren, wel is ie stil, als je de 250K potmeter helemaal één kant op draait.

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (60%)]

Bedankt voor de tip jan, zal ik naar kijken, moet hem nog nalopen/meten. Ben blij dat hij in ieder geval werkt.

Fred

Op 13 maart 2008 16:14:31 schreef Gerwin:
ik heb in mijn buizen verzameling een EABC80 gevonden dit is een am/fm detector (...)

Dat is geen AM/FM detector; maar hij kan gebruikt worden in een AM en FM detector. Hier is een schema.

@Piet: Heb je al geexperimenteerd met verschillende koppelwikkelingen?
Dat kan veel uitmaken.

Overigens zie ik zo op het eerste gezicht helemaal geen terugkoppelwikkeling aangesloten. Maar goed, waarschijnlijk kijk ik verkeerd.