Hallo,
Ik heb nog een transformator liggen die één maal 22Volt afgeeft.
Graag zou ik er een versterker mee maken van rond de 30Watt,
ik had hiervoor gedacht om dit te doen met twee TDA2030's in brug.
Ik heb een schema met de TDA2030's in brug gevonden met een symmetrische voeding, maar wat moet ik precies doen om hem te laten werken met een enkele voeding?
Het gevonden schema is Fig2 op volgende webpagina:
http://users.otenet.gr/~athsam/bridge_amplifier.htm
alvast bedankt,
Grtz,
heb juist men DC spanning eens gemeten; 28Volt
kunt u me dan een IC aanraden die me 30Watt kan geven, met een enkele voeding, (geen brugschakeling),
en indien mogelijk met een mute of standby aanwezig,
wat me ook interesseert, hoe rekent men qua vermogen als de spanning symmetrisch of asymmetrisch is?
mag ik dan nu een zwaarder IC gebruiken (bv 50Watt) omdat ik maar werk op enkele voeding, om hetzelfde vermogen te bereiken met een symmetrische voeding(bv 30Watt)?
weetal
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
bij enkelvoudige voeding de luidspreker met een condensator van ca 680uf aan icuitgang verbinden.(beide uitgangen.)
plus 28v op punt 5 en min(massa)op punt 3 van ic.
schakeling verder zo laten.
gr, weetal.
Op 18 maart 2008 14:35:35 schreef Vox1987:
Ik heb een schema met de TDA2030's in brug gevonden met een symmetrische voeding, maar wat moet ik precies doen om hem te laten werken met een enkele voeding?
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/tom/files/simp200W.gif
Zonder torren, 2R2 weerstanden en diodes.
De twee 2k2 weerstanden vervangen door een 5k potmeter en daarmee de offset wegregelen.
bedankt voor de respons
kan iemand mij nog uitleggen hoe het gebruik van een enkelvoudige of symmetrische spanning effect heeft op het vermogen?
en mag men dan een hogere spanning aanleggen aan het IC als men enkelvoudige voedingsspanning aansluit?
Vuurkat
Een koude oorlog is een oorlog waar GEEN vuurwapens worden gebruikt, alleen kernwapens.
Huh? Die TDA 2030 is toch een 14W versterker? Waarom is dat schema dan eentje van een 200W versterker met 2x de TDA 2030?
Vuurkat
Een koude oorlog is een oorlog waar GEEN vuurwapens worden gebruikt, alleen kernwapens.
Mja, ik ben niet zo'n fen van dat soort constructies, voor een paar euro meer heb je een opgevoerde TDA2030 die direct het vermogen kan leveren en daarbij nog eens beter presteerd ook
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Een TDA1514A kan, als ik het goed heb, en ze hem nog maken, ook 50W eruit persen. Paar randcomponenten eraan en klaar.
- - big bang - -
@Henry S. ;het gebruik van een symmetrische of een asymmetrische moet toch enig effect hebben op je vermogen, de voedingspanning is dan toch zogezegd voor de helft gedaald?
@free_electron ;ik heb de verschillende schema's al bekeken in de datasheet (en andere) maar ik zoek een schema waarmee ik met mijn 28volt DC een single supply versterker kan maken die 30Watt levert.
indien mogelijk had ik graag gehad dat iemand me de verschillen uitlegt bij single supply, split supply en brug gebruik bij versterkers, hoe de versterker zich dan gedraagt,
je moet kijken naar het spanningsverschil een 24v asymetrische voeding heeft een +24v en een 0 het verschil is dus 24v. deze voeding is gelijk aan een 12v symetrische voeding omdat deze een +12, een 0 en een -12 heeft. het verschil tussen +12 en -12 is 24. dus maakt het niet uit of je nu een 24v asymetrische of 12v symetrische voeding hebt.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Even summier:
Single supply: je hebt een spanningslijn (bvb. +) en een massa, dus een enkelzijdige voeding, het zal dan ook duidelijk zijn dat een versterkereindtrap geen grotere amplitude van spanning aan zijn uitgang kan opwekken dan de helft van de totale voeding, als de versterker op het midden van de spanning ingesteld is.
Split supply: positieve en negatieve spanning t.o.v. massa. Wanneer ene zijde luidspreker aan massa ligt, kan de andere zijde door de versterkereindtrap gevoed worden, amplitude van de uitgang ligt een factor 2 hoger, doordat je positief als negatief kan gaan.
Brugversterking: je neemt 2 dezelfste versterkers, de ene heeft een uitgangssignaal in fase met de ingang, de andere versterker een uitgangssignaal in tegenfase met de ingang.
Daartussen hang je een luidspreker, die ziet dus zijn ene klem evenveel in spanning stijgen, als de andere klem naar beneden gaat. (in digitale termen is dit een H-brug)
Spanningszwaai wordt dan nog groter en de bijbehorende stroom ook, dus nog meer uitgangsvermogen.
- - big bang - -
Je kunt gewoon het tweede schema gebruiken. De punten 0V en -16v knoop je aan elkaar; C4 en C5 kunnen vervallen.
De nieuwe voedingsspanning wordt dus jouw 28V.
De rechterkant van R5 moet nu aan de bovenkant van C7.
Nu moet je alleen nog van de punten 1 van de IC's ieder een extra weerstand van 22k naar de plus leggen, om de punten 1 weer op de halve voedingsspanning te krijgen.
Als je nog moet beginnen bouwen, neem dan voor die vier weerstanden (R1, R9 en de twee nieuwe) geen 22k maar 47k, dan zien de IC's weer dezelfde impedantie aan de ingang - en het signaal ook.
/e: de werkspanning van C2 en C7 kan nu beter naar 25V. Voor C8 moet je nu een 35 of 40V type nemen.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (12%)]
oké, bedankt voor de reacties,
het is me nu veel duidelijker
ik zal voor de brugversterker gaan, met de aanpassingen in het schema
Ik vergeet nog te zeggen dat C1 omgekeerd moet worden, dus met de plus aan het IC.
Hopelijk ben ik nog op tijd. 
Bump
Ik heb het schema aangepast en de print een tijdje geleden gemaakt. Onlangs heb ik hem eindelijk in de versterkerbehuizing gemonteerd. Getest en hij werkt dus blijkbaar niet. Nu wil ik hem er deze week uithalen om op te meten enzo maar ik wou in de eerste plaats weten of ik geen verkeerde dingen gedaan heb in het tekenen en aanpassen van het schema.
Alvast bedankt
Mijn eerste post betrof een schema van internet die diende aangepast te worden. Nu vraag ik of mijn nieuw schema klopt met de aanpassingen die dienden te gebeuren om het op een single supplyrail te laten voeden.

Oeps niet goed gekeken.