Hallo allemaal.
Ik vond in mijn schuur nog een oude gemotoriseerde uitschuifbare auto-antenne. En wat me meteen opviel was het verschil in lengte met de huidige (veel kortere) staafjes. Dit is meteen het eerste deel van mijn vraag: vanwaar dit lengte verschil? De modernere antenne is een kort sprietje waar nog draadje in een aantal wikkelingen omheen is gedraaid. Waarvoor dienen deze wikkelingen?
Alvast bedankt voor jullie hints.
hans
Pertinax
Mijn thuis is waar mijn Weller staat
De oudere antennes stonden op de voor- of achterflank, en dus lager dan de huidige antennes op het dak. Ook de gevoeligheid van de hedendaagse radio's is beter en daardoor kan de antenne korter zijn.
Er wordt niet gelet op de lambda/4 afmeting (75cm) voor een antenne voor de FM band.
De windingen rond een moderne antenne dienen om mechanische fluitgeluiden van de antenne tegen te gaan.
Tiens, dat wist ik niet; maar wel logisch. De dunne pijpen van de fabrieken hier in de buurt hebben het ook - alles op schaal uiteraard..
Hé, bedankt Pertinax. Wat me nog intrigeert is waarom er voor de fm band niet gelet wordt op de lambda/4 afmeting?
hans
rbeckers
Overleden
Voor ontvangst is een antenne, mits er zoals gezegd er voldoende signaal wordt ontvanen, minder kritisch dan een zend antenne.
Dit is ook van toepassing op andere frekwentie banden.
Zou het ook te maken hebben met het feit dat er vroeger meer naar de middengolf en langegolf geluisterd werd?
Misschien; en dan vaak ook wat hoger-ohmige coax om niet te veel signaal te verliezen in de kabelcapaciteit.
Het zou me trouwens ook niet verbazen als die moderne sprietjes een FETje (:)) o.i.d. onderin hebben voor aanpassing/versterking. Want ook de moderne radio's ontvangen middengolf nog vaak, sommige ook langegolf.
Anoniem
Op 27 maart 2008 22:52:04 schreef Frederick E. Terman:
Misschien; en dan vaak ook wat hoger-ohmige coax om niet te veel signaal te verliezen in de kabelcapaciteit..
Bedoel je dat coax van 120 Ohm of zo gebruikt wordt? Dat moet je eens uitleggen.
nonius
set SCE to AUX.
Oude koe, maar toch:
En wat me meteen opviel was het verschil in lengte met de huidige (veel kortere) staafjes. Dit is meteen het eerste deel van mijn vraag: vanwaar dit lengte verschil?
Vroeger zonden de zenders op de FM-band uit met horizontale polarisatie, terwijl de sprieten op een auto verticaal gepolariseerd zijn. Je hebt dan te maken met een flink cross-polarization verlies (ca. 20dB orde van grootte?). Het signaal wordt dus gelijk een flink stuk zwakker hierdoor.
Tegenwoordig zenden FM-zenders uit met verticale polarisatie en heb je dus dat grote verlies niet meer. Een 10-20 cm draad is vaak al genoeg om heel wat zenders te kunnen ontvangen nu.
Ik weet niet hoe het met de "moderne" autoradio is maar vroeger zat er naast de AE aansluiting een klein gaatje met daarachter een trimmertje om de antenne ,min of meer,aan te passen voor maximaal signaal.
Edit\Idd een oude koe,de koe is inmiddels verwerkt tot beenderlijm,vrees ik....
[Bericht gewijzigd door Hubie op (17%)]
Oude koe inderdaad, maar dat is niet zo erg in dit geval.
@nonius: Gek genoeg is er daarover wél nagedacht indertijd.
Natuurlijk was er toen geen denken aan iets aan de uitzend-polarisatie te veranderen, en het probleem moest dus aan de mobiele ontvangkant bekeken worden. Ik herinner me nog een plaatje van Siemens, maar dat kan ik niet meer vinden. Maar het leek op het plaatje hieronder.
Funkschau schreef er in 1997 dit over:
[autoradio-] FM-ontvangst
FM-signalen worden uitgezonden met horizontale polarisatie. De invloed van de carrosserie op het veld maakt FM-ontvangst mogelijk met een staafantenne die meestal verticaal is gemonteerd. De horizontaal invallende veldlijnen worden zodanig 'gebogen' dat verticale componenten worden gevormd. Tangentiële componenten worden vrijwel kortgesloten en er resteren vrijwel alleen verticale componenten. De figuur toont de veldlijndiffractie op de carrosserie van de auto. Hoewel de meest gunstige installatielocatie voor een zendantenne het midden van het dak is, met een bijna cirkelvormige richtkarakteristiek, geldt dit niet voor FM-autoradiogebruik. Het midden van het dak is de slechtst denkbare installatielocatie voor een autoradioantenne.Om de gevoeligheid te verhogen, worden installatielocaties gekozen waar hoge veldsterktes voorkomen. Deze komen voor bij randen en tussenruimten. Vlakke oppervlakken moeten worden vermeden.
Door de voertuigspecifieke oppervlaktestructuur en afhankelijk van de montageplaats ontstaat een richtingsafhankelijk stralingspatroon met sterke dips. Reflecties en diffractie van obstakels veroorzaken interferentie. Over korte afstanden kunnen veldsterktesprongen van meer dan 30 dB optreden.
@Hubie: daarmee werd de ingangskring voor de middengolf en eventueel langegolf in afstemming gebracht. De totale capaciteit van antenne en coaxkabel werd aangevuld met die trimmer, om zo op de ontwerpcapaciteit van de ingangskring te komen.
Tegenwoordig zit de voorversterker in de antennevoet, en de coax naar het console is gewoon 50 ohm of zoiets.
(Vaak is zo'n antenne best nog ingewikkeld, met allerlei wisselfilters erin; er wordt immers ook gps mee ontvangen, en ontvangen en gezonden door de gsm voor de noodknop en de navigatie-informatie.)
--
En ik zie dat ik een vraag onbeantwoord heb gelaten. Wel, misschien leest @Anoniem dit wel.
De karakteristieke impedantie van coax is √ (L'/C'), waarin L' de karakteristieke zelfinductie (in H/m) is, en C' de karakteristieke capaciteit (in F/m).
In de ouderwetse autoradio-installaties wilde men de kabelcapaciteit zo laag mogelijk houden. Een bij-effect daarvan is dat dan dus ook de Z van de kabel hoger wordt. En andersom: een hoogohmige coaxkabel heeft dus een lagere capaciteit per meter dan een laagohmige.
nonius
set SCE to AUX.
Tsja, denk ik ook eens een keer een slimme opmerking te maken en punten te kunnen scoren, al is het maar op een ouwe koe.... 
Intuïtief zou ik inderdaad de antenne midden op het dak hebben geplaatst (daar stond bij m'n vorige auto ook de 2m antennespriet), maar dat is in het geval van ontvangst van signalen met foute polarisatie dus juist precies de minst-goede plek.
RF, het blijft zwarte magie!
Maar vannacht slaap ik in elk geval weer wat minder dom dankzij FET.
Idd een oude koe,de koe is inmiddels verwerkt tot beenderlijm,vrees ik....
Als je de plak beenderlijm dicht bij je oor houdt en goed luistert kun je haar nog zachtjes horen loeien....
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Dat verhaal van die autoradioantenne en waarom niet midden op het dak was mij ook onbekend overigens...
Waarvoor dank.
Waar een oude koe nog goed voor is.
Inderdaad een oude koe die mij ook onbekend was. Ik heb ooit een blauwe maandag wel eens een keer meegedaan aan een vossenjacht op de 11 meter band met de auto. De antenne (een lange spriet met verkortingsspoel, 2,5 meter is op een auto erg lang.) werd hier op de trekhaak geplaatst. Dan had je een grote sterke lob naar voren in de rijrichting zeiden ze. En inderdaad dat werkte. Door een rondje op een parkeerplaats te rijden kon je de richting van de zender bepalen. Op het dashboard had je daarvoor een grote draaispoel meter geplaatst waarop de signaalsterkte werd weergegeven.
Deze vossenjacht was overigens eens maar nooit meer. De deelnemers waren een beetje asociaal. Er werden zelfs auto's weggeduwd enzo. En er is zelfs een in het kanaal gegleden. Ik ben maar een jaartje 27 mc-er geweest. Met een gekochte machtiging op het postkantoor destijds. Een jaar later heb ik mijn machtiging gehaald en woei 's avonds op de dag van mijn machtigingsexamen die 11 meter spriet van het dak. Er nooit een nieuwe spriet voor terug gekomen en het bakkie is langzamerhand onder het stof verdwenen en nooit meer aan geweest.
Maar ja die antenne achterop werkte wel degelijk. Ik heb echter nooit kunnen verklaren waarom de grootste lob van het veld dan het meest naar voren in de rijrichting van het voortuig wees.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (16%)]
nonius
set SCE to AUX.
Maar ja die antenne achterop werkte wel degelijk. Ik heb echter nooit kunnen verklaren waarom de grootste lob van het veld dan het meest naar voren in de rijrichting van het voortuig wees.
Ik zou vermoeden dat het komt doordat je juist in die richting een zekere mate van groundplane hebt, waardoor de spriet in die bepaalde richting meer als dipool gaat werken en meer gain heeft?
Het verhaal van FET verklaart wel waarom je vroeger zo vaak de radio-antenne op een spatbord gemonteerd zag.
@nonius: Beide juist!
Is dat het oude wapen van de lijmfabriek aan de Rotterdamseweg?
e ↓: Oh ja, nu je het zegt, kan ik het zelf ook lezen.
:)
Ja hoor, dat is die fabriek. Leuk zeg.
'In mijn tijd' was het alleen nog maar een gelatinefabriek. Is trouwens ook alweer jaren geleden gesloten.
e2: Ja, dat is heel duidelijk! Gaaf.
nonius
set SCE to AUX.
Geen idee eigenlijk, FET. Maar zie bijlage voor een wat betere foto. Op het logo staat 'lijm- en gelatine fabriek Delft Holland'. Lijkt me in elk geval behoorlijk oud en zonde om het in de lijmpot te stoppen. Helaas heeft iemand het ooit eens gebruikt als onderlegger voor de boormachine, vandaar dat er nu wat gaten in zitten. Meer weet ik helaas niet over de herkomst.
[Edit: denk dat het inderdaad van die fabriek afkomstig is: https://www.trademarkia.com/delft-gelatine-works-delft-holland-7117333… en https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijm-_en_Gelatinefabriek Tsja, die fabriek was het lot van menige ouwe koe en mank paard....]