Dat is wel wat weinig. Blijft je voedingspanning wel goed, zakt die niet in.
Een buis is vrij simpel. Er lopen electronen van de kathode naar de anode. Het is dus gewoon een soort hele grote diode. Hij staat als je niets doet gewoon open(in tegenstelling tot een tor) Het rooster/grid is een ventiel. De kathode is negatief geladen. De anode positief. Door de Kathode te verhitten gaat de electronen daar "zweven" en worden aangetrokken door de anode. Als het rooster nu positief is tov de katode dan ziet de kathode de anode niet meer en er gaat geen stroom lopen. Als het rooster negatief is tov de kathode dan kunnen de electronen wel er door heen. Dus door de spanning op je rooster te varieren kun je meer of minder stroom laten lopen. Dat is ook de versterking. Je veranderd met een klein spanninkje je rooster waardoor er een grotere of kleinere stroom gaat lopen. Die stroom zorgt voor een spanningsval in het anode/kathode circuit (weerstand blijft gelijk, stroom neemt toe dus volgens Ohm moet dan de spanning omhoog. Dat is de stijlheid van een buis. Hoe stijler hoe groter de stroomverandering is ten gevolge van een kleine spanningsverandering op je rooster. In tegenstelling tot een tor is er dus geen stroom maar spanningsturing. Er loopt feitelijk geen stroom door je rooster. Er hoeft alleen spanning op te staan. De bias doe je zo dat de aangeboden wisselspanning op het rooster genoeg omhoog en omlaag kan zonder dat de buis gaat vervormen. Dat lees je uit die grafieken.

Maar eerst je spoel omkeren idd en een antenne gebruiken anders wordt het niets.

Vanmiddag naar Budel geweest. Bijna 2x een T1154 gekocht. Door vrouwlief en club-lid (SRS-er met erg veel ervaring) daar toch maar van af gehouden. Wel een mooie en bruikbare buizentester gekocht. Helemaal coompleet en ook voor moderne buizen. Zit zelfs een oscillator in voor.

Fred

@Rd12tf
Ik weet wel dat een buis op 12V wel werkt. Zelf heb ik wel eens een buis op lage spanning (ong 40v) gebruikt.

@Pietdepiet
De LM317 moet nu veel meer vermogen in warmte omzetten.
Dus een koellichaam.

@fred101
Een FET heeft ook spanningsturing, lijkt een beetje op een buis zonder gloeidraad :)
50m antenne is wel lang.

Een ECC86 doet het nog op 6V ...

;)

Nee-nee, die was gekoeld... Hij wist zelfs het koellichaam om te zetten in een kacheltje, zonder dat er iets aan zijn uitgang hing... Die is dus gewoon richting prullenbak gemikt, en ik heb nu een nieuwe.

Ik heb het probleem ook gevonden trouwens:) De voedingsspaning zakte in!!

Nu is die brom weg maar zenders heb ik nog niet en oscilleren wil ie ook niet. Dus ik draai morgen de spoel om en hang er een draad aan.

EDIT: Ik lees je verhaal nu pas, fred, jou suggestie blijkt dus te kloppen. Maar ik had het zelf al bedacht:D

Mooie uitleg! Ik snap het. Zou je me nou ook nog uit willen leggen waarom de richting van een spoel uit maakt, want dat vind ik nou echt vreemd. Een spoel is toch gewoon een spoel?

Nee, een spoel is niet zomaar een spoel al die gekoppeld is met een andere spoel ... Dat dient voor de meekoppeling, plaats je hem andersom krijg je tegenkoppeling!

De koppelspoel is toch wel gekoppeld met je afstemkring?!!?

Aah, dus als ik het goed begrijp helpt hij dus mee als ie goed om zit, en anders werkt ie tegen?!

Hoe bedoel je gekoppeld? Hij zit zo aangesloten als op het schema op het zelfde stuk ferriet...

Yep, bij meewerken heft dit systeem de verliezen in de kring op en krijg je extra filter werking en versterking.
Bij tegenwerking neemt de versterking alleen maar af.
/e Bij teveel medewerking krijg je aliens en Mexicaanse honden...

Ok, is goed hij moet om de ferriet staaf. Hoeveel windingen is de koppelwindig?

Hoe kwam het dat de voedingsspanning inzakte? LM317N te kleine transfo? te kleine afvlak elco?

Ik had een insteltrafo gebruikt die onbelast op zijn 7.5V stand 15V gaf, dus kreeg ik een mooie 12V. Nu trok ik echter zoveel stroom dat die 15V wel richting de beloofde 7.5V ging, gevolg was dat de spanning inzakte. Normaal trek ik niet zulke stromen en dan zakte de spanning wel wat in maar niet zo gruwelijk... Vandaar...

Nu heb ik hem op zijn 12V stand staan, die onbelast 21V geeft, en met belasting naar 15V en dan krijg ik nog wel 12V er uit.

@Rd12tf

Ten eerste de vraag, ben jij nou 'eat'?Ja toch? Dat typt makkelijker dan rd12tf...

Hoeveel windingen moet ik even tellen, want deze spoel zal al samen met die middengolf spoel op een kartonnetje, dus die heb ik niet zelf gemaakt. Stuk of 10...

@Fred

Dus eigenlijk heeft een buis meer iets weg van een MOSFET dan van een tor?

Just call me Eat.
10 Wdg. zal wel goed zijn, 5 is misschien beter. Laat die buis eerst maar fluiten ...

Zal ik morgen doen, om hem te laten fluiten hoef ik als ik alles nu snap, er dus geen antenne aan te hangen...

Nee, niet per sé. Maar om het te horen is een zwakke zender wel handig. Maar als het goed is heb je die ook met enkel de ferrietstaaf als antenne, we zien (horen, lezen) het morgen wel.

;)

Zweetvoetje is net weer naar huis. We hebben weer leuk zitten meten. Ik weet nu hoe ik moet wobbelen en als test nog even de bitx gedaan. Dat gaat zo toch een stuk makkelijker. We hebben met ferriet gespeelt. Diverse dingen geprobeerd maar dat valt idd niet mee. De meeste gaan boven de 10MHz finaal de mist in. Daarna nog even de 0V1 wwer eens aangeslingerd maar dat was geen succes. Die ging totaal over de zeik van het antenne signaal. Daarna even de hydrodyne opgestart en na 10 minuten afstellen (en de pre-amp buis er goed in duwen :-) ) was hij gebruiksklaar en hebben we een half uurtje naar de 80m band zitten luisteren. Wonderlijk hoe goed dat ding werkt (als je alle knoppen in de goede standen hebt), en dat op 24V.

Fred

Uhm fred, in dat verhaal hier bovenaan de pagina

Op 29 maart 2008 19:46:03 schreef fred101:
Als het rooster nu positief is tov de katode dan ziet de kathode de anode niet meer en er gaat geen stroom lopen. Als het rooster negatief is tov de kathode dan kunnen de electronen wel er door heen.

precies andersom.
Maar verder is je uitleg best.

Ja, en ook mijn complimenten voor de hydrodyne. Erg leuk apparaatje, als je hem ingesteld krijgt. werkt mooi zuiver, geen last van doorslag, ondanks die enorme antenne.

Ja, nu ik het terug lees zie ik het ook, foutje bedankt.

fred

Grr, spoel omgedraaid, en hij wil nog niet oscilleren.

Hij kraakt wat als ik aan de pot draai, maar meer niet.
Wat ik mij wel bedacht is dat die gloeidraad -als dat zo heet- van die buis toch nu in feite de potmeter kortsluit?? Aangezien die zo staat:

+-----+
      |     |
      |    .-.
    Gloei  | |<--
      |    | |
      |    '-'
      |     |
      +-----+

Of moet de gloeidraad op een andere voeding?

Nee, je sluit niets kort in de zin dat het ook fout gaat want over die gloeidraad staat 12V!
Met de potmeter regel je de anode spanning van de eerste buishelft.

Als je het rooster van de tweede buishelft (LF versterker) aanraakt, bromt het dan?

Meet alle spanningen op de buizen eens.

Ik neem aan dat je met tweede de rechter(pin 7) bedoelt? Ja dat bromt. Als ik het andere rooster(pin 2) aanraak bromt het trouwens ook.

Spanningen:

Pin:
1 = Anode 1 = 6.75V NB Als ik dit meet hoor ik een harde/lage brom
2 = Rooster 1 = 0.44V NB Als ik dit meet hoor ik een harde/lage brom
3 = Cathode 1 = 0.10V NB Voor het krokosnoertje staat uiteraard 0 maar na het krokosnoertje 0.10, raar. Krokosnoertje loopt van output LM317 naar massa ontvanger.
6 = Anode 2 = 11.3V NB Als ik dit meet hoor ik een zachte/hoge brom
7 = Rooster 2 = 0.5V NB Als ik dit meet hoor ik een harde/lage brom
8 = Cathode 2 = 0.10V NB Zie 3

Anode 1 moet met de potmeter van 0 tot 12V instelbaar zijn. Is dat zo?

/e En dat brommen klopt! Je hebt LF versterking.
Alleen rooster 1 zou -0.4 V moeten zijn net als rooster 2.
Meetfoutje (meetpennen omgedraaid?)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (28%)]

Regelbaar van 0 tot 10.5V

Hij oscilleert nu!:D Blijkbaar zat er ergens iets scheeft ofzo?!

/e Hij oscilleert vanaf ong 6V. naarmate de spanning hoger wordt, oscilleert hij meer...

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (19%)]

Alien geluiden AKA Mex Dogs? OK :) :D
Plak via een Ceetje van ~50p een stuk draad van een paar meter aan de koppelwinding, aan de kant van de anode.

Ja alien geluiden, zo omschreef ik oscilleren ooit ook, toen ik een zener had weten te laten oscilleren, wat ik nog steeds niet snap. ( Mag iemand ook uitleggen).

AKA Mex Dogs?

Ga ik doen

Also Known As Mexican Dogs ...

Keep us informed ....

:)

Met een C van 68p en een meter of 5 draad krijg ik alleen een keiharde brom.

Zonder kan ik sowieso één zender ontvangen...