Dan C weg, nog een koppelwinding van wat dun montagedraad om de staaf doen, één kant aan de -, massa an de andere kant aan je antenne draad. Ben je de brom kwijt ...
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Hij werkt:D:D
Bedankt voor alle hulp!
Alleen ik moet toch nog een vertraging bouwen, want ik krijg hem niet helemaal zuiver...
En ik hoor af en toe 'pets' dat is toch apparatuur?
Ik ga nog wel even kloten met dat ding van Henry. Maar misschien heeft iemand een idee voor een volgend projectje?! Misschien iets met de LG spoel die ik heb.
Ho ho! Eerst willen we weten wat je allemaal ontvangt, vooral vanavond als het donker wordt ...
Dat Pets en Krak kan verschillende oorzaken hebben, in- en uitschakelende machines maar ook naderend onweer.
Leuk dat het werkt! 
(Ik was even bang dat de buis een geroosterd rooster had ...)
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Oké, ik heb alleen niet de indruk dat de antenne nou veel uithaalt. Hij zit nu via twee windingen aan de massa.
Ik heb nu een of andere godsdienstige lulzender aan staan. Ik ga vanavond wel eens vergelijken met een wereldontvanger. Is het trouwens normaal dat dat oscilleren niet op een punt begint maar geleidelijk meer wordt?
Met een buizen Audion is de meekoppeling zeer soepel te regelen, als je dat bedoelt.
Het 'op het randje van genereren' zetten van de Audion gaat eenvoudig. Met transistoren gaat dat vaak een stuk wispelturiger!
Pietdepiet
Oh maar dat klopt ook wel. Je maakt de anode spanning immers steeds hoger en er komt meer power uit de triode.
/e Of gaat dat vanzelf? Dan is je voeding niet stabiel genoeg!
Wel raar dat de antenne weinig uitmaakt, misschien een paar (koppel) windingen erbij? Ik zou 5-10 wdg proberen.
Dat is nu de kunst bij dit soort ontvangers of radio's, je moet proberen ...
Voordeel van een buis (zeker op 12V) is dat je maar heel weinig stuk kan maken tijdens je experimenten.
Pietdepiet
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Wees gerust, mijn 0V1 is een slecht afgericht hondje, die doet niets. Hij ontvangt wel maar alleen 1 of 2 stations die dan over de hele band zitten. Ga hem toch nog eens een keer goed maken (spoel bv afschermen zal al schelen vermoed ik en de terugkoppeling verbeteren)
Ik ben ook met 2 leuke lange golf projectjes bezig. Een Murphy B41 en een ARN-6. Er is nog best een hoop broadcast te horen op de lange golf en van heeeeeel ver weg.
Eat, ik heb goed nieuws, ik heb ook QRM gevonden. Het zit tussen 70 en 15KHz. Het wordt de helft minder als ik mijn halogeen burolamp uitzet, dus de rest is echte QRM. Het heeft even tijd gekost maar ik heb het dus nu eindelijk gevonden. Goed he 
Aah! Die eerste kuub is dus aangekomen, mooi ...
De rest van de beloofde 1,5 miljoen kuub komt volgende week!
Blij of niet ? 

fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Shit, de supermarkt is dicht en ik zit zonder maagden, maar ik heb de oplossing, een kooi van faraday om mijn antenne heen. Ja ja, mij krijgen ze niet 
nu ik er over denk, zou nog wel eens wat kunnen zijn. De maasgrootte zo dat het een kooi is tot bv 1800KHz en daarvboven niet meer.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (32%)]
Maak je niet druk, het scheelt maar:
dBqrm = 10log(QRMf/QRMi) = 61 dBqrm
Dat zijn maar 10 S punten ... (Oef, er waren er maar 9 geloof ik ...)
/e
Ps Probeer die nieuwe VriesDroog Maagden eens, hoef je niet te ontdooien!
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (21%)]
Pietdepiet
Ik heb net even het bereik getest. DWZ de eerste en de laatste zender opzoeken op de wereldontvanger. Hij heeft precies het zelfde bereik als de wereldontvanger, namelijk: 530kHz tot 1600kHz.
Pietdepiet
Niet verkeerd Piet!
Om de een of andere reden is een triode detector met koppelspoel gevoeliger dan een penthode detector als Hartley geschakeld.
fred101
Golden Member
Goed gedaan, Nijntje. Ben benieuwd hoe hij er uit ziet, plaatst eens een fototje. Wordt tijd voor een promotie als het zo doorgaat 
Fred
Pietdepiet
Pietdepiet
Ha! Ha! Helemaal geweldig! Het zusje van Tuppie!
(Ben geheel ontroerd, snik!)

/e Het ding heeft gelijk een mooie naam: De "Pêche Melba"!
Pietdepiet
rbeckers
Overleden
Pietdepiet,
goed idee! (zelfs schitterend) en goed (HF waardig) uitgevoerd.
Als je nu de theorie nog kunt reproduceren/beredeneren, dan ben je al heel ver gekomen.
De Pêche Melba!
Even terugkomend op het transistor dingetje, in m'n hand en op tafel is het dingetje heel gevoelig voor brom merk ik. Leg ik er wat tussen, handdoek of een platic bakje dan is de brom weg.
Ik heb het nog niet op breadboard gezet, teveel drukte/feestjes.
Pietdepiet
Ik snap het een beetje -hoop ik-. Het is toch zo dat het eerste deel van de buis de het radiosignaal versterkt? Maar wat ik dan niet snap is:
Ten eerst waar de tweede helft voor dient.
Ten tweede hoe het signaal van de eerste naar de tweede helft komt.
@Henry
Ik zal het eens proberen
Nijntje