Hallo iedereen,

ik zit weer met een leuk probleem, en na uren achter de google te hebben gezeten wordt het toch eens tijd om te kijken of de mensen hier niet een oplossing weten.

het gaat om:
een oude spijkstaal wagen, (jah ben ooit begonnen met een alpenkreuzer...) het is een electrowagen. ik heb er 2 accu's in zitten, 1: 24v 300ah en 2: 24v 480ah, de accu's zijn nu parallel aan elkaar geschakeld en accu 2 ligt met de - aan het frame. de motor is dmv de - geregeld en pakt die van het frame. accu 1 ligt niet aan het frame.

ik heb een ups van apc die 700va levert vor de toepassingen in de wagen zelf (2 koelkasten, pc, monitor, ledkrant, randapp enz) nu begint die 700va toch danig te kort te schieten (alleen de ledkrant trekt al 150w...) ik kan een schakeling maken om een ups van 3000va aan te sluiten,maar dan zal ik de accu's in serie moeten zetten omdat deze 48v nodig heeft, het probleem is dan dat ik ooknog een generator heb die tijdens het rijden de accu's oplaad + stroom levert voor de motor (die trekt 120a)

een andere oplossing is meerde ups'en parallel te schakelen, dan kan alles op 24 blijven werken en zou de bedrading een stuk simpeler houden. maar dan is wel een probleem dat de sinussen van de units gelijk moeten worden gesteld....dus de vraag is: is dit mogelijk (theoretisch natuurlijk wel want alle ups fabrikanten doen het met grote ups opstellingen) en hoe dit te doen....

ik zat zelf te spelen met het idee van freq-regelaars? maar ik heb eigenlijk weinig ervaring op dit hele vlak...willen/kunnen jullie me uit de brand helpen?

UPS is TBV backupspanning. Omdat het Wisselspanning is wat er uit komt, kun je het volgens mij niet paralel zetten.
Kun je geen omvormer nemen voor de zaken die je niet continue gebruikt en de UPS blijven gebruiken voor de apparatuur die je 24/7 aan de spanning wilt houden?

nee niet echt, ik gebruik de ups namelijk omdat er een zuivere sinus uitkomt om mijn apparaten te voeden, ik heb niks dat 24/7 aan moet staan, er zal een maniet zijn om de units parallel te zetten omdat de bedrijven het zelf ook doen, maar hoe is de grote vraag....

ik zou bijv wel een zware omvormer kunnen halen, maar die is duur, en meerdere ups'en zjn goedkoper voor hetzelfde vermogen, een heel stuk zelfs...

De enige oplossing die ik met kleine ups-jes zie is de load verdelen over meerdere ups-en, parallel schakelen kun je bij die kleine dingen vergeten. Het kan wel, maar dan kom je op een heel ander kaliber UPS uit ( en die stannd dan ook nog eens parallel uit redundancy, niet om het dubbele vermogen te kunnen leveren )

Op 2 april 2008 01:23:21 schreef brammez:
nee niet echt, ik gebruik de ups namelijk omdat er een zuivere sinus uitkomt om mijn apparaten te voeden,

een UPs die een zuivere sinus maakt ? hoeveel 1000 euros heb je daarvoor gegeven ? der is geneneen UPs beneden de 2000 euro die een sinus maakt !

En zelfs bij een omvormer van €2000 komt het niet meer dan redelijk in de buurt - zoalng je belasting niet te beroerd is.

Maar afgezien daarvan...
De gemiddelde omvormerboer PWMt die sinus momenteel in elkaar. Om daar leuke trucen mee uit te halen (parallel, in ster) moeten de clocks dus gesynced worden. Binnen een merk omvormer is dat doorgaans een kabel tussen die dingen frutten en configgen (en daar betaal je dan een hoop geld voor...). Een stel willekeurige UPSsen parallel zetten zal met een hoop trucen vast wel voor elkaar te krijgen zijn, maar is niet reeel.
Een lichtkrant van 150W is een beste jongen. Aangezien die dingen als kachel een rendement van tegen de 100% hebben, wordt dat best warm...

Dat verhaal van die generator mis ik even. Hoe je het ook aansluit, het vermogen blijft gelijk.
Ook is het me niet helemaal duidelijk hoe die 2 accu's parallel kunnen staan, terwijl de ene wel min aan massa heeft en de andere niet. Essentie van parallel is toch dat ze eh... parallel staan...

Ofwel: scoor ergens een leuk 24V omvormer op een 2de hands site. Kijk ook eens waar je stroomverbruik in zit. 2 koelkasten en de zooi die jij opnoemt moet lukken op 700VA, als is het een beetje afhankelijk van hoe 'ruig' die koelkasten in komen. Vergeet ook niet dat een PC een hele beroerde load voor zo'n ding is - net als elke switching PSU. Kun je daar geen laptop voor nemen en de voeding (19V?) met een DCDC converter rechtstreeks uit 24V halen? (pas op voor ground loops met je randapparatuur). Ook voor die LEDkrant zou ik wat anders verzinnen. Dat vermogen klinkt absurd hoog en intern draait dat ding vast niet op 230V.

Op 2 april 2008 03:17:58 schreef free_electron:
[...]

een UPs die een zuivere sinus maakt ? hoeveel 1000 euros heb je daarvoor gegeven ? der is geneneen UPs beneden de 2000 euro die een sinus maakt !

Nouja ... mijn MGE ( EX10 oid ) ups-je maakt een betere sinus dan ik uit het lichtnet krijg, en dat is echt geen 2k$ doosje

hallo iedereen,

Okeej het zal geen zuivere sinus zijn, maar het zalidd aardig in de buurt komen, ik heb het hier ook niet over consumenten ups'en, maar de profi ones.

wat de generator betreft, het is een 24 volt 150/200a generator, dus hij zou tijdens het rijden de accu's parallel kunnen laden, tijdens het gebruik van de omvormer op 48v zouden de accu's in serie moeten staan en staat de generator dus buitenspel.

de zware accu (nr2) staat constant met de - aan het frame, de + loopt via een stekker, deze accu is dmv een kabel verbonden met accu 1. deze accu zit dus niet aan het frame, dus hebben de accu's na het onderbreken van de stekker geen verbinding meer. om de accu's in serie te zetten zou ik de + van accu1 aan het frame moeten zetten en de - van accu 1 en de plus van accu 2 aan de omvormer moeten koppelen. dit kan, maar is redelijk ingewikkeld met stromen van 120a...

ik weet waar de stromen zitten, en ik zou later de mogelijkheid hebben om nog een frietpan ed aan te sluiten als ik meer vermogen heb...en evt de versterkers (deze kunnen ook op 24 werken maar geven een rare brom? t zijn inkel 100v versterkers van 240w ps.)

om even terug te komen op koppelen: een freq-regelaar maakt van 230 eerst gelijkstroom en zet deze weer om in een te regelen wisselspanning, onder gelijkstroom zijn de bronnen prima te koppelen, is het niet mogelijk van alle upsen de spanning gelijk te richten, deze aan te bieden aan een freq regelaar, en deze 230v 50hz spanning te laten maken?

ps. de lichtkrant is trouwens 150va wat redelijk groot is, maar dat mag ook met 42x180 ledjes....maar warmte komt er nog niet echt vanaf...dus 150va kan bestde max waarde zijn.
verder heb ik nog:
1x pc met touchscreenscherm (tft)
3x 100v 240w versterker 24 of 230v (afgezekerd op 20a bij 24v)
4x 20w 12v spotje geschakeld als 2x 24v load
3x 6w tl verlichting op 24v
1x crossover, 3x eq/delay/limiter/gate/vanalles-in-een van 10w, 1x noise ambieance proc, 1x mengpaneel +/- 50w
1x oventje 230v 600w
+ de verlichting van de srv en de motor allebei op 24v
later wil ik evt nog een 2e pc, beamer, frietpan aan kunnen sluiten,

zie het als een grote camper zonder slaapmog... ;-)

hahaha okeej speciaal voor scheef_schaap en andere die graag visualisatie willen:

http://picasaweb.google.nl/bwhjessen/SRVKlussen

daar staan een hele boel foto's sommige makkelijk herkenbaar andere niet...

nog even over de accu's:
accu 1 heeft erop: versterkers (60a gezek), omvomer (60a gezek) generator (nog 120a gezek, moet 200a worden), accu 2 (120a gezek), accu 2 heeft erop: motor (nog niet gezek, moet 200a worden), verlichting (32a gezek) alles is verbonden met stekkers en kabels van 25mm (kerndiameter)
de accu's zijn trouwens niet 100% maar ik ben op zoek naar een accudesulfator (stond ik elektuur lang geleden maar was voor 12v...)

Fritenketel ?

Heb je enig idee van het vermogen van zo'n bak ?

ik dacht al dat die vraag zou komen....ik heb er eentje van 1000w... extra gekocht omdat het vermogen niet teveel is, t zal toch waarschijnlijk voor kleine hapjes zijn, friet hale we wel bij de boer...

Op 2 april 2008 00:17:54 schreef brammez:het probleem is dan dat ik ooknog een generator heb die tijdens het rijden de accu's oplaad + stroom levert voor de motor (die trekt 120a)

Als ik je goed begrijp heeft de wagen een elektrische tractie. Hoe kan jij daar met een dynamo energie uithalen?

ik denk een generator met benzinemotor

tolunay heeft gelijk het betreft een 8pk benzinemotor met een 24v dynamo (uit een schip) die 150/200a levert...

heeft iemand een idee hoe ik het beste de accu's om kan schakelen tussen parralel en serie? foolproof? want met 300ah wil ik niet graag kortsluiting...

ik zat zelf te denken via een relais? maar weet nog niet precies hoe...

met 2 wisselkontacten

no ----- dit wordt de 48V uitgang
accu 2 + ----
nc ----- deze sluit je aan op de + accu 1

no ----- deze sluit je aan op de + accu 1
accu 2 - ----
nc ----- deze sluit je aan op de - accu 1

ik hoop da je zo het een beetje snapt anders maak ik wel ff een schetsje,

met no bedoel ik een normaly open contact
met nc bedoel ik een normaly gesloten contact
maar het ik heb het nu getekend met een relais dat met 2 wissel kontacten als het relais uit staat dan staan bijde accu`s parallel, zet je het relais aan dan komt accu 2 in serie testaan met accu 1

Op 2 april 2008 10:03:49 schreef Sine:
[...]

Nouja ... mijn MGE ( EX10 oid ) ups-je maakt een betere sinus dan ik uit het lichtnet krijg, en dat is echt geen 2k$ doosje

Ik heb hier nog een paar binnensten liggen van APC (American Power Conversion) UPS'sen, de accus waren naar de haaien en ze smeten ze op het werk weg. Gewoon een zware 24V of 48V voeding en die printen doen de rest.
Ik denk een 1000VA en een 2200VA. En wat kost zo'n ding nieuw? Ik denk dat het vrij betaalbaar is. Werkt prima, mooie sinus op uitgang. Ik heb dat enkel maar geprobeerd op resistieve belasting. Zou kunnen dat inductieve/capacitieve load wel nog andere resultaten geeft. Enfin. Dat sinusregime wordt opgewekt met SPWM, sinusgemoduleerde PWM.

- - big bang - -

nop, zelf dan komt er een erg nette sinus uit.

hoogstens een beetje haggelig

Ah Sine, ook nog wakker?
Wel voila, zelfs onder andere belastingen, maar ik had het nog niet gemeten. Weten we ook weeral.

- - big bang - -