Ik ben sinds kort in het bezit van een oude, licht defecte, HP 3311A functiegenerator. In het 100 Hz bereik wordt de sinus namelijk volledig afgekapt en krijgt de blokgolf plots een variabele duty cycle als ik aan de frequency dial draai! Een kleiner probleem is dat de sinusvormer niet helemaal goed zijn werk doet. De onderkant van de sinus wordt nogal scherp afgekromd.
Alleszins, ik vind het een raar probleem en ben daarom op zoek naar de schema's van deze functiegenerator. De manual heb ik er niet bij gekregen so that's out of the question.
Ik heb wel onmiddelijk een datasheet gevonden, EN de volledige manual staat online bij Agilent (klik). Maar de schema's zijn van zodanig slechte kwaliteit dat het echt niet bruikbaar is.
Als iemand nog zijn oude service manual zou hebben om de schema's eventueel in te scannen zou ik het erg appreciëren, of als iemand een betere versie van de bovenstaande PDF kent ben ik al tevreden.
Ik zal straks misschien nog enkele foto's posten wat juist het defect is, misschien kunnen de mensen mij hier al op weg helpen in de foutopsproring!
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
kijk eens op TP3 of de sinus in orde is.
als ie daar goed is : output driver probleem. check je +18 en -18volt. die moet proper zijn.
kijk de zeners na aan de uitgang CR31 CR35 en consoorten. die dingen kletsen er nogal eens door. 1 watt zeners gebruiken
als je sinus op Tp35 niet goed is :
kijk in sectie 4.13 naar de sine shaper. check de diodes
maeet eerst de driehoek eens na voor de 1k weerstand. heel waarschijnlijk is er niks mis met de sine shaper maar is je triangle al de mist in ...
check de condensatoren rond de pianotoetsen.
het kan ook zijn dat de stroombron in elkaar klapt. (pagina 41. rond de 2 transisterne en vier diodes vlak na toetsenblok.)
check ook je +25 en -25 of die stabiel blijven als het probleem zich voor doet.
die 3311 was voor zijn tijd een goed ding. vrij eenvoudig te repareren.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 19 april 2008 19:14:27 schreef rbeckers:
Voor de vervormde sinus:R163 voor de negatieve helft van de sinus. blz 4-2
WHATEVER YOU DO : Blijf van de potmeters AF !!!
check eerst de spanningen. ik denk dat het probleem in de zaagtandgenerator zit. waarschijnlijk slecht contact rond toetsenblok aangezien het probleem zich alleen voordoet in 1 band.
De driehoek komt mooi door, zonder probleem. Behalve dan dat die ook raar begint te doen in het 100 Hz bereik.
Ik heb net geprobeerd die R163 wat te verdraaien maar het heeft totaal geen effect in geen enkel bereik welke kant ik ook draai. Aan de andere potentiometers van de sinus ben ik niet aangeweest van ik wil hem niet helemaal onbruikbaar maken aangezien meeste van mijn experimentjes toch in het kilohertz gebied zitten 
Ik heb net enkele foto's gemaakt en dit is wat ik zie op mijn scoop:
Hier zien je de correcte driekhoek in het 1 kHz bereik
De sinus in het 1 kHz bereik met scherpe hoek
Beetje dichter
Voorbeeld van de sinus in het 100 Hz bereik waar het allemaal misloopt.
Driehoek op 500 Hz ingesteld geeft dit:
En een blokgolf met een variabele duty cycle waar de generator dat zelfs niet kan 
[Bericht gewijzigd door Devil103 op (10%)]
Specifieke hulp kan ik je niet geven, maar wel een aantal basisdingen om op te letten.
Controleer bijvoorbeeld alle contacten op breuk of haarscheur, en bij twijfel even verhitten (en wat nieuwe tin toevoegen).
Oude elco's willen nog wel eens de geest geven.
Controleer op sporen van hitte..
etc.
free_electron
Silicon Member
aaaargh !! blijf van die potmeters vanaf !!!
er is dus niks mis met zowel de sineshaper als de output driver. das al een goed teken.
de generator maakt zijn golfvormen gebaseerd op die zaagtand. als die al de mist in gaat is de rest ook mis.
nu we dit weten is het troubleshooten een pak eenvoudiger.
die zaagtandgeenrator staat op pagina 41
momenteke. i kpak even schema er bij... zo terug
terug..
kijk eens op TP2 hoe de zaagtand er daar uit ziet : de gate van de FET.
als hij daar ook al rot is : probleem zit hem in ofwel de druktoetsen ( contact spray kan wonderen doen ) ofwel een van de condensatoren of weerstanden rond dit blok. kan botweg een gebarsten weerstand zijn. kijk ook eens de spanningen na die toekomen op dat blok
[Bericht gewijzigd door free_electron op (30%)]
quote knip
Inderdaad, op de gate van die FET ziet die driehoek er al uit als een lange zaagtand en enkel in dat 100 Hz gebied, in de andere ziet die er perfect uit!
[Bericht gewijzigd door Sine op (72%)]
Maar ik vrees dat het deel van het schema voor de driehoekfunctie op blz. 41 van de PDF nogal onleesbaar is daar voor het meten van die weerstanden en condensatoren Heeft er iemand een betere versie van die bladzijde?
Dit meet ik dus op CR5, vlak voorbij de drukknop, is dit normaal? Als ik aan de andere zijde van die weerstand meet bekom ik de driehoek (maar die meer op een zaagtand lijkt)
free_electron
Silicon Member
kijk eens naar de spanningen aan de buitenzijde van de twee transistoren. ( de emitters die naar de schakelblokken gaan )
heel waarschijnlijk ga je verschillend signaal zien tussen die twee. ze zouden in antifase moeten zijn. waarschijnlijk zal de bovenste hard aangaan , terwijl de onderste mooi lineair loopt.
je staat op x100 bereik of op x10 bereik ?
chek die 5k 50k en 500k weerstanden eens. misschien zit er ene tussen die gebarsten is.
meet ook eens de spanningen die daar op toe komen.
als je boven bijvoorbeeld +15 meet moet je onder -15 meten. de spanningen moeten symmetrisch zijn.
en dan c1 en c23 controleren
kijk eens in de voeding of r157 en r151 niet defect zijn.
free_electron
Silicon Member
de 500k weerstanden zijn verdacht. en de schakelaars die er aan hangen.
de transistoren en opamp zijn in orde aangezien ze werken op andere bereiken. het is het omschakelen watr niet werkt.
de 500k wordt zo te zien alleen gebruikt op 100x standen.
de cap wordt gebruikt op x100 x1000 en x10000. dus die zal wel goed zijn.
hoogst waarschijnlijk zit het probleem in de schakelaars.
Ik heb alleen niet direct een multimeter liggen dus kan geen DC meten. Maar het zit hem inderdaad enkel in dat 100x bereik (buiten de de sterk afgekapte sinus op alle bereiken.)
Die R17 (500k weerstand) meet ik trouwens enkel ruis en geen signaal. Terwijl op R1 meet ik nog iets (zeer zeer flauw) van signaal
free_electron
Silicon Member
de 500k weerstanden zijn verdacht. en de schakelaars die er aan hangen.
de transistoren en opamp zijn in orde aangezien ze werken op andere bereiken. het is het omschakelen watr niet werkt.
de 500k wordt zo te zien alleen gebruikt op 100x standen.
de cap wordt gebruikt op x100 x1000 en x10000. dus die zal wel goed zijn.
hoogst waarschijnlijk zit het probleem in de schakelaars.
Ik heb nog iets gemerkt bij het verder testen van die functiegenerator.
Als de functiegenerator in het 100 Hz gebied staat, (waar de problemen zitten), wordt de driehoek goed weergegeven als de frequentie onder de 50 Hz blijft, als ik de frequentie hoger instel begint de driekhoek meer en meer op een zaagtand te lijken.
Enig idee waar dit aan kan liggen?
Die R17 (500k weerstand) heeft trouwens een DC spanning van 15 V over zich). Lijkt me vrij normaal.
Iemand trouwens nog een manual gevonden van betere kwaliteit dan van de Agilent site, troubleshooting chart is vrij onleesbaar 
Alvast bedankt
Is er een manier om te meten/zien of het probleem echt aan de schakelaar ligt? En kan ik die vervangen?
Het probleem is dat ik totaal niet zie hoe ik die schakelaar juist verbonden zit op de PCB. De onderzijde is niet bedrukt, maar waarschijnlijk zitten de verbindgen volledig onder het schakelaarblokje waar ik totaal niet aan kan.
Ik heb ondertussen verder zitten meten en overal bekom ik de juiste DC waarden, weerstandswaarden (beide weerstand van 100 Hz bereik zijn 500 kOhm)
Maar aangezien het probleem zich enkel voordoet in het 100 Hz bereik, en zich gedraagt als een zaagtand met variabele duty cycle als ik aan de frequentie draai, kan het dan wel aan de schakelaar liggen moest deze slecht contact geven? Want deze beelden krijg ik wanneer ik draai aan de frequentie en vooral die laatste vind ik raar: