ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Anoniem

@ henry: het was dus eigelijk om die reden dat ik het toppic gemaakt had

Banale dingen bijleren

Henry S.

Moderator

Wat is eigenlijk het verschil met http://www.circuitsonline.net/forum/view/48001/13 als we op deze voet doorgaan...

Graag ongelukjes in dat topic.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb me eens scheel gezocht op een ontwerpje van Elektuur: een digitaal scoopgeheugen, van '87 of zoiets.
Zelf print geetst, daar stonden destijds behoorlijk wat ICs op, en bestukt. Na ellendig lang zoeken bleek er ergens een Set en Reset van zo'n locicaIC verbonden te zijn (op dezelfde IC).

En was een haarfijn koper lijntje (lees: superfijn), je kon het met een loep nog maar nauwelijks zien, tussen die 2 aparte sporen geraakt. Dan krijg je dus ossekuren.

Toen ik het gevonden had, heb ik dat haarlijntje van pure frustratie met een flinke opgeladen elco laten verdampen. Dat was een heerlijk gevoel. En de zaak draaide achteraf.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
free_electron

Silicon Member

Op 21 april 2008 21:23:35 schreef big bang:
Ik heb me eens scheel gezocht op een ontwerpje van Elektuur: een digitaal scoopgeheugen, van '87 of zoiets.

ach die met een zn426 en zn427 en de 6116. ken dat ding ook..

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Iedere keer dat ik met de oscilloscoop op mijn schakeling ging meten terwijl ik de blokgolf generator op de schoop had aangesloten voor triggering vloog de aardlek er uit. (de scoop is normaal zwevend, maar de generator niet. Na drie keer ofzo later kwam ik er achter dat als ik de snoeren van mijn labvoeding aan het oscilloscoop of bureaupoten tikte de aardlek er ook uit ging. Blijkt achteraf dat in de (zelfgemaakte) labvoeding een print is gaan buigen en de top van een 7812 raakte precies een van de schroeven van de hoofdtransformator. Ja, de primaire wikkeling. Schijnbaar was het de nul en niet de fase anders had ik het probleem veel eerder gevonden :+

Uuren zitten klooien waarom schakelingen in breadboard niet wouden werken. Bleken pennen vaak geen contact te maken met de busjes. Probleem bleef chronisch aanwezig. (bijna nieuw) breadboard maar afgrschreven. Misschien veroorzaakt door lijmresten op pootjes van gloednieuwe weerstanden.

Waarom programmeerd die PIC nou ineens niet meer??? Auw, heet. Oh, hij zit achterstevoren in de programmer.

Een 7400 uit de schappen gepakt gehad met 1 kapotte gate, en dan maar afvragen waarom je ding niet werkt.

Goed opletten waar pen 1 zit op een paralelle poort, print etsen en dan achter komen dat het male moest zijn ipv female (of was het nou andersom?). Dan maar op de onderkant solderen. (gelukkig waren alle gebruikte pennen aan de buitenbocht van de 90 graden connector, nadeel dat het niet meer ingebouwd kan worden)

Toen ik nog jong was ooit een afstandsbedienings verlenger gemaakt met een fotodiode, versterker en IR led. Werkt niet. Weggegooit. Jaren later hoor ik dat het op 38kHz is gepulst dus dat kan het wel eens geweest zijn.

Van mijn vader:
Om een stuk IC te zoeken, alle IC's (incl TQFP types) stuk voor stuk afsoldere en een verse er in zetten. Na ze allemaal gehad te hebben bleek het een draadbreuk te zijn.

Dagen zitten zoeken waarom me zelfbouw zaagtand VCO zo'n lelijke spike heeft bij de opgaande flank, totdat ik toevallig de probe op de uitgang van me functiegenerator hang en bij een blokgolf ook die rottige spike heb...
Het werd dus echt tijd voor wat nieuwe probes.

Transistors are Cool Tubes are Hot

Die spike (als het uitslingering aka ringing betreft) is een geval van ondercapaciteit. Een 2-5pf capje parallel met de probe zetten en het is opgelost.

Ok thanks, weet ik dat voor de volgende keer, ik heb nu nieuwe probes dus geen meetfouten meer hier.

Transistors are Cool Tubes are Hot

Voor men vriendin ging ik een looplichtje maken in de vorm van een hartje voor valentijn... romantisch toch. Tot ik er aan begon. 14 februarie s'avonds voordat ik er naartoe ging.
Ik dacht, een 4017 met wat leds, hoe moeiljk kan het zijn. Dus maar meteen begonnen op men experimenteerprint 555'tje amv tje voor de clock en de 4017.

Na al dit gezwoeg was het tijd om het is te testen. Vol overtuiging dat het direct ging werken hing ik het op mijn ATX voeding (sorry modje :p), Er brandde 1 ledje, knipperde een beetje raar.. maar van lopen was geen spraken. 2 uur aan een stuk zat ik daar te zoeken naar de fout. Natuurlijk weer met de gepaste stress, want ik ging weeral maar eens te laat komen... Na het vervangen van 4017 , 555 , hersolderen van alle verbindingen, ontelbaare keren dubbelchecken werkte het nog steeds niet. Vreemd genoeg kwam ik op het idee dat het aan men voeding lag. Ik hing er een 9V batterij aan en het werkte :).. Natuurlijk moest ik weten aan wat het lag, en dus terug aangesloten op de ATX brol. Natuurlijk had ik nu al wel door dat een batterij een mooie vlakke spanning geeft en de ATX voeding niet. Condensatortje over de ATX en weg probleem.

Het hoeft daarom niet moeilijk te zijn om lang aan te knoeien...

Voor de geïntreseerde, het is nog steeds goed met men vriendin :p en het looplichtje bolt nog steeds :)

free_electron

Silicon Member

een ringkern transfo vast zetten met een metalen beugel op ene chassis is ook altijd een goeie mop....

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Anoniem

Doe ik altijd. Je mag enkel de isolatie niet verwijderen

Henry S.

Moderator

Niet op de manier die free bedoelt: kortsluitwikkeling.

Is me nooit overkomen, wel twee 110V wikkelingen in antiserie gezet... Het kamerlicht werd flauwer...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Thevel

Golden Member

Op 21 april 2008 23:18:58 schreef Henry S.:
Is me nooit overkomen, wel twee 110V wikkelingen in antiserie gezet... Het kamerlicht werd flauwer...

Was het dan zo'n zware trafo?

Tipje die ik net ontdekt heb. Ik heb zitten zoeken naar een step up. En toen bedacht ik me opeens dat ik nog zo'n goedkope mp3 had liggen die ik niet meer gebruik.

Even opengemaakt even de ic's opgezocht en jawel de AT1305AP.

http://www.datasheetarchive.com/pdf/730887.pdf

Start op bij 1 volt en output is 3.0 volt en 200 mA.

Helaas niet de 5 volt die ik had willen zien. Maar toch. Je kan er een microcontroller op draaien.

LED there be light
Henry S.

Moderator

Op 21 april 2008 23:22:34 schreef thevel:
[...]
Was het dan zo'n zware trafo?

Nee, 100-200VA, de twee wikkelingen in antiserie heffen elkaar bijna op... 16A schroefzekering op de groep, die blijft dus ook wel even zitten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Thevel

Golden Member

Op 21 april 2008 23:43:46 schreef Henry S.:
[...]
Nee, 100-200VA, de twee wikkelingen in antiserie heffen elkaar bijna op...

Jaja, dat snap ik, maar 100-200VA is toch wel redelijk zwaar.

Een open chassis van een buizen eindtrap met flinke grote elco's op willen tillen van tafel kort na het uitschakelen van het geheel, je raad het 450V tussen linker en rechter hand, geeft een enorme boost aan je hardspier, ik was toen nog iets jonger in 1970 maar nu zou ik het minder leuk vinden denk ik.

Een buizeneindtrap dat is het.
Thevel

Golden Member

Ja, ik weet hoe dat voelt, ik repareer soms schrikdraad printen, hierin zit een ossillator welke een condensator oplaad tot soms wel 800V.
Een thyristor ontsteekt deze spanning over een transformator.
Dit ontsteken werkt soms niet, je gaat dus meten en solderen, je raad het gevolg dus al, AU!

Ik ben ook veel voorzichtiger geworden, ontladen van elco's is een standaard handeling geworden, (verstand komt met de jaren! echt waar)

Een buizeneindtrap dat is het.
KT88

Overleden

Standaard bleeders erin zetten, zeker bij buizenschakelingen.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
free_electron

Silicon Member

Een ganse dag zoeken op een probleem in een digitaal systeem. Uiteindelijk begin je vanalles te verdenken...

Tot ten lange laatste blijkt dat je oscilloscoop liegt ... de waveform die je captured wordt niet juist getekend wordt op het scherm. ( de zoom van een trace kan compleet corrupt zijn. tot signalen die er niet zijn en spooksignalen toe. Je verandert zoom scale ( dit is op een gestockeerd signaal ). ding doet een refresh en je krijgt weer gans iets anders te zien... Cursors die compleet ergens anders getekend worden dan waar ze in werkelijkheid staan... op sommige timebase standen: als je aan een knop naar rechts draait schuift het signaal naar links ... compleet ass-backwards dus.. op andere standen is rechtsdraaien wel naar rechts schuiven ...

Ik heb een lijst met maar liefst 17 verschillende problemen in dat ding... allen reproduceerbaar ( tzijn dus geen 'toevallige' dingen.

Splinternieuwe Waverunner 204mxi + Ms500 module ... kost maar 25 k $ ...ooops...

Na Trektopnix is er nu dus ook LeCrap ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Frederick E. Terman

Honourable Member

Lekker is dat. Dan heeft zo'n ouwe Heathkit wel wat. Daar kan óók veel niet mee, maar dat weet je dan tenminste. :)

Koopvaardijschip, begin jaren 80, radiostation. Telexmodem heeft nog ingang voor seinsleutel.
Nieuwbouw. Klacht: zender blijft continu gesleuteld. Vermoeden: sluitinkje in plug of jack.
Plug eruit. Zender gaat uit de lucht. Aha!
Gemeten op plug. Sleutel op: oneindig. Sleutel neer: nul ohm. Geweldig.
Losse plug in jack. Gemeten: 5V. Meter op mA: 1,1 mA en zender komt in de lucht. Meter los: zender uit de lucht. Eveneens geweldig.
Alletwee goed dus. Sleutelplug er weer in: zender continu gesleuteld. Eh..

Modemkastje en sleutelhuis waren beide netjes geaard. Draadjes in sleutelplug zaten verkeerdom aangesloten: massa op tip en sleutelcontact op ring. Bij insteken zag modem dus continu massa op tip.
Bij los meten zie je dat niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Zo rond 1985 had ik in een blad van een computerclub beschreven
hoe je een disccontroller kon controleren, en afregelen.

Op pen zoveel van IC x moest 1 MHz staan, en zoniet, kon je
dat afregelen met trimmer zz.

Word ik later gebeld door een docent van een school, met de
vraag, hoe dat signaal er moest uitzien.

Nou, gewoon, een blok.

LEEEEEK er niet op! Met veel fantasie kon hij er een sinus-
achtig iets van maken, en de spanning was wel 25 V tt !!

HUH??? Waar de Vcc slechts 5V was ? .......

Ik vraag hem: Heb je de massa wel aangesloten ?

Hij: Welke massa ?

Nou de massa van de scoop, aan de massa van de controller.

Hij: Waarom moet die worden aangesloten dan ? .....

Zucht.... en nu klagen we over het slechte onderwijs....

Eddied

Op 22 april 2008 02:10:54 schreef free_electron:
Een ganse dag zoeken op een probleem in een digitaal systeem. Uiteindelijk begin je vanalles te verdenken...
.........blaat............
Na Trektopnix is er nu dus ook LeCrap ...

Dat probleem heb ik ook ens gehad, een collega was aan het zoeken naar een storing op z'n bordje die slechts af en toe voorkwam, moest een HW-bug zijn, maar wat.
Het stoorsignaal was een spike die op een of ander langzaam digitaal signaal stond, gemeten met een 1GS digitaal oscilloscoop van (toen nog) HP.

Ik wat aan de knoppen gedraaid, kon er niet wijs uit worden. Toen maar eventjes de analoge HAMEG 2005 scoop erbij gepakt (dat is een analoge scope met 200 MHz analoge bandbreedte.) Stoorspike was niet sporadisch, maar continue aanwezig, de digiscoop had door de lage sampling rate zich 'verslikt'. Daarna eens in de software gesnuffeld en vastgesteld dat door bepaalde optimalisaties bepaalde registers die na elkaar aangesproken moesten worden in de verkeerde volgorde werden aangesproken. Heeft ca. 2 dagen gekost de C-krompiler te overtuigen dat het anders moest als hij dacht.

Inline Assembler mocht niet van de opdrachtgever, dus zo lang met de C-krompiler vechten tot het werkt.

Moraal: vertrouw niet blindelings op een digitale scoop, weet wat je meet, en kijk je C-krompiler altijd precies op de vingers als je ergens low-level registermanipulaties aan het uitvoeren bent.

guidob

Overleden

FM zendertje gemaakt lang geleden en het ding deed niet veel bij inschakelen. Met mijn snufferd erboven gaan hangen (controleren op verdachte geurtjes) en BOEM. Condensator verkeerd om....

Tegenwoordig ben ik op veilige afstand bij het 1e keer inschakelen van spullen.

FM zender deed het erna prima, ik was te volgen over de hele fm band ;-)

En mijn pa kwam daarna vragen waar ik mee bezig was, zijn tv gaf geen goed beeld meer :p

Dit topic is gesloten