Hoi,
Betrefd: http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=33
Ik heb de zoek functie al gebruikt, ik heb niet gevonden naar wat ik zocht.
De 2N2955 is niet meer leverbaar hoorde ik in de elektronica zaak. Ook vond deze man het zeer raar deze transistor te gebruiken omdat hij maar 100mA door kan laten. Ik weet dus niet hoe dit zit.
Ik heb ter vervanging maar een TIP2955 genomen, deze kan 10 ampére verkassen, dat leek me wel genoeg. Hebben jullie ervaring met deze transistor? Ik weet namelijk niet meer zeker of dit wel gaat werken.
2e vraag,
Ik gebruik een 7815 voor 12 volt uitgangsspanning.
Ik heb dit nu aangesloten op 20 tot 23 volt AC spanning uit de travo, maar de spanningsregelaar wordt super heet.
Ik ga straks een andere weerstand plaatsen (nu zit er een 3R3 in).
En wat voor travo gebruiken jullie om 5 ampere uit te trekken onder een spanning van 18 volt?
Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
Op 11 oktober 2003 15:33:33 schreef Harmen Kip:
Hoi,Betrefd: http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=33
Ik heb de zoek functie al gebruikt, ik heb niet gevonden naar wat ik zocht.
De 2N2955 is niet meer leverbaar hoorde ik in de elektronica zaak. Ook vond deze man het zeer raar deze transistor te gebruiken omdat hij maar 100mA door kan laten. Ik weet dus niet hoe dit zit.
Ik heb ter vervanging maar een TIP2955 genomen, deze kan 10 ampére verkassen, dat leek me wel genoeg. Hebben jullie ervaring met deze transistor? Ik weet namelijk niet meer zeker of dit wel gaat werken.
2e vraag,
Ik heb dit nu aangesloten op 20 tot 23 volt AC spanning uit de travo, maar de spanningsregelaar wordt super heet.
Ik ga straks een andere weerstand plaatsen (nu zit er een 3R3 in).En wat voor travo gebruiken jullie om 5 ampere uit te trekken onder een spanning van 18 volt?
18V transfo wat een rare waarde ?
5/0.63= DC amps
2N2955 = TIP2955 in andere package dacht ik (TO-3 en TO-218) nieuwe elektronicawinkel zoeken
AC op een spanningregelaar ? ik zou ook superheet worden als ik die spanningsregelaar was!
Zoeken op google levert op dat de 2N2955 wel degelijk een power transistor is (in metalen TO-3 behuizing), maar met de TIP2955 zou de voeding ook moeten werken, mits correct aangesloten.
Om 5A DC te kunnen leveren moet de trafo ca 7 a 8A AC kunnen leveren. Bij een 18V trafo moet je dus denken aan een trafo van 120VA of 150VA.
Als je 5 ampere uit de voeding gaat trekken, zal de spanningsregelaar en de power PNP behoorlijk wat vermogen gaan dissiperen. Het spanningsverschil tussen in en uitgang is ca 10V, dus bij 5 Ampere is de dissipatie in regelaar en PNP samen 50W. De regelaar zelf levert ca 0.65/3.3=0.2A, dus dissipatie in de regelaar blijft beperkt tot ca 2 Watt. De overige ca 48 Watt zal in de PNP gedissipeerd worden.
De PNP moet goed gekoeld worden, en ook de regelaar kan wel wat koeling gebruiken. Als je ze samen op een koelblok monteert, moeten beide gemonteerd worden mbv koelpasta en een isolatie-plaatje.
menno
Je biertje wordt niet jaloers als je een andere pakt, je vrouw wel ...
Op 11 oktober 2003 17:42:22 schreef menno:
Hmm .. hier stinkt iets ...
Ik zie dat jij Torbase gebruikt. Ik gebruikte Torbase eerst ook, maar ik ben daar van afgestapt. Ik kreeg soms vreemde vervangings transistors met erg uiteen lopende waarden en zefs met verkeerde behuizingen. Later hoorde ik van iemand (nog op school) dat Torbase helemaal niet deugde, dus gebruik ik het niet meer.
Verder zoeken via Google (zoekterm "2N2955 PNP") laat zien dat er twee types 2N2955 zijn, erg verwarrend dus. De ene is een kleinsignaal transistor, en de andere een vermogens PNP in TO-3 behuizing, zie ook deze datasheet.
Voor de 5A voeding is natuurlijk een power PNP nodig.
menno
Op 11 oktober 2003 18:45:12 schreef Nightwalker:
Ik zie dat jij Torbase gebruikt.
Al sinds 1991 en eerlijk gezegd heb ik pas twee of drie keer rare dingen gezien. Overigens weet ik niet hoe de versies van later datum zijn; het zou best kunnen dat daar meer blunders in zitten.
Wat de vervangers betreft: daar zitten inderdaad soms vrij forse verschillen in, maar daarvoor gebruik ik dan meestal een equivalenten boek of de Philips site met parametrisch zoeken. Verder vind ik het nog steeds een handig en waardevol programmatje.
Voor wat betreft de 2N2955: Torbase heeft wel gelijk, maar er zijn inderdaad twee 2N2955's. Alleen was de "complementaire 3055" geen 2N.... maar wordt inmiddels wel zo aangeduid. Verwarring is toch prachtig!
Bedankt voor de reacties alvast!
@Aedolon,
Ik zeg niet dat ik een travo zoek die een premaire kant heeft van 18 volt. Ik zeg dat ik uit de gehele voeding 5 ampére wil trekken onder een spanning van 18 volt.
Omdat er vast nog wel wat spanningsval zit in b.v. de brugcel komt de travospanning wel hoger te liggen dan 18 volt.
Ik zit dus nu te denken aan een 24 volts travo.
Alleen die 5 ampére wordt prijzig.
AC op een spanningregelaar ? ik zou ook superheet worden als ik die spanningsregelaar was!
Als je kijkt naar het schema "onder" bovenstaande link zie je dat de regelaar achter de brugcel zit, ik heb hem dus niet aangesloten op AC 
@rest 
Ik denk dat ik het maar ga proberen met de TIP2955.
Ik ben ook een beetje de weg kwijt tussen al die torretje's.
Ik heb dan nog wel geen travo, is hier geen goede en goedkope oplossing voor ? (AC voedings gedeelte dus)
Koen Van Vlaenderen
De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.
Je wil 12v op de uitgang?
en 5A DC ?
dan volstaat een
een 18v 150VA trafo
Afvlak elco iets in de orde van 2x 4700µF minstens.
En je transistoren + brugcel op een koelplaat monteren want die stoken een behoorlijke hoeveelheid warmte weg.
Op 11 oktober 2003 19:46:40 schreef menno:
[...]
Al sinds 1991 en eerlijk gezegd heb ik pas twee of drie keer rare dingen gezien. Overigens weet ik niet hoe de versies van later datum zijn; het zou best kunnen dat daar meer blunders in zitten.
Voor wat betreft de 2N2955: Torbase heeft wel gelijk, maar er zijn inderdaad twee 2N2955's. Alleen was de "complementaire 3055" geen 2N.... maar wordt inmiddels wel zo aangeduid. Verwarring is toch prachtig!
Ik gebruikte versie 2.25 van 1992.
Het is inderdaad lastig als er meerdere van de zelfde transistors zijn (hoog en laag vermogen) en dat torbase dus maar eentje laat zien. Dat is dus een van de nadelen van het programma.
is er ook zo'n schakeling, maar dan met een NPN transistor ? Dan zou ik de 2N3055 kunnen gebruiken, hier heb ik er nog een heleboel van...
menno
Op 12 oktober 2003 12:01:56 schreef Ronny:
is er ook zo'n schakeling, maar dan met een NPN transistor ? Dan zou ik de 2N3055 kunnen gebruiken, hier heb ik er nog een heleboel van...
Bijvoorbeeld deze.
elektron_
beetje gek
Ken je Google ?
http://sound.westhost.com/project77.htm
[Bericht gewijzigd door elektron_ op ]
Het is mij niet helemaal duidelijk of de uitgangsspanning van de voeding nu 12V, 15V of 18V moet zijn. In de eerste twee gevallen is een trafo van 18V AC in principe voldoende. Vergeet niet dat na gelijkrichting en afvlakking de spanning op de bufferelco hoger is dan de AC trafo spanning, namelijk ongeveer:
Vbuf = (1.414 * Vac) - (2 * Vdiode)
De 2 diode spanningen is van de diodes in de bruggelijkrichter.
Onder zware belasting gaat daar nog de rimpelspanning vanaf. Kies de trafo spanning niet hoger dan nodig, want dan moeten de regelaar + buffer PNP meer vermogen dissiperen.
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
kan een van de mods dat van die MJ2955 er is bijzetten
[Bericht gewijzigd door Stynus op ]
Op 11 oktober 2003 15:33:33 schreef Harmen Kip:
2e vraag,
Ik ga straks een andere weerstand plaatsen (nu zit er een 3R3 in).En wat voor travo gebruiken jullie om 5 ampere uit te trekken onder een spanning van 18 volt?
AC op een regelaar? kan dat wel??
Op 27 december 2003 20:13:31 schreef ledlover:
[...]
AC op een regelaar? kan dat wel??
Beetje laat omdaar nu nog op te reageren, is denk ik inmiddels een gepasseerd station.
Op een LM317/LM337 combinatie kan je AC zetten! Komt er ook een min of meer regelbare AC spanning uit. Is wel meer blok dan sinus, maar het kan.
Zie de datasheet.
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Op 27 december 2003 18:39:00 schreef Hugo Welther:
@stynus
Volgens mij staat het er al een poosje bij.
dan heb ik er overgekeken