Hallo allemaal,

Ik heb hier een 24V AC motor die uit lineare servo komt en wil deze graag werkend zien te krijgen en ook de motor richting te kunnen omdraaien. Nou heeft de motor 4 aansluitdraden. Zwart en rood en 2 blauwe draden. Over de motor zelf is niks te vinden maar op de motor staat wel een klein schema'tje maar aan de hand van metingen uit de oude servo en informatie op internet word ik er niet veel wijzer van hoe het nou echt werkt.

http://www.blueinside.nl/motor.jpg

Dit is niet mijn gebied waar ik normaal in hobby maar als ik even snel heb kunnen lezen begrijp ik dat er normaal een elco in serie zit in 1 van de spoelen ( ga er dat het de spoel van de rode of zwarte draad is ) en krijg je zo een fase wisseling door de spanning op de blauwe draden om te wisselen.

Nogmaals, ik ben hier niet in thuis en hoop dan ook graag dat iemand mij kan vertellen hoe het zit.

Mvg,

Erik

Edit: de stekker is gerangschikt

1: rood
2: zwart
3: blauw
4: blauw

heb gemeten en 1: rood en 4: blauw zijn een spoel en ook 2: zwart en 3: blauw een spoel dus niet zoals ik eerder melde zwart/rood

Ik heb hier ook niet zoveel verstand van, maar het lijkt me dat je gewoon aparte aansluitingen hebt je voor stator en rotor wikkelingen? Wat is de weerstand van die wikkelingen?
Heb je al geprobeerd er (eventueel met een weerstand in serie voor de veiligheid) een AC spanning op te zetten? Het lijkt me dat ie dan moet gaan lopen, en als je een van de wikkelingen omdraait, zou de draairichting om moeten draaien.

Ik vermoed trouwens dat je een typefout hebt gemaakt: je noemt 3 keer een blauwe draad, ik neem aan dat het rood-blauw en zwart-blauw moet zijn.

Zolang er geen terugkoppeling is is het ook geen servo. Het schema lijkt me duidelijk genoeg: twee aansluitingen en een wisselschakelaar.

Op 19 mei 2008 10:51:19 schreef GJ_:
Zolang er geen terugkoppeling is is het ook geen servo. Het schema lijkt me duidelijk genoeg: twee aansluitingen en een wisselschakelaar.

Zit wel een potmeter op de as, daarom zei ik voor het gemak dat het een servomotor was.

@SparkyGSX spoelen zijn beide 200ohm en ja het was typfout.

Ik zal dus direct eens even aan het experimenteren ermee. Indien het niet werkt laat ik het weten.

Enigsinds voel ik me vrij dom nu maargoed, het was dus inderdaad zo als op het plaatje stond, de 2 blauwe draden aan elkaar, over de rode en zwarte de startcondensator en dan aan 1 van de kanten van de condensator de stroom erop en zo wissel je de kant van draaien.