Show your projects! Part 8.

Dit topic is gesloten

free_electron

Silicon Member

Op 22 mei 2008 10:23:11 schreef Mathieuke:
Dit jaar voer ik mijn eindwerk uit samen met een mede-student. We zijn gekomen op een elektronische belasting voor Power Supply's te testen tot 100W.

wanneer studeer je af ? kom je langs om te solliciteren ?

dat is nu eens een eindwerk met manieren ! mooie kast , numeriek klaviertje , grafisch lcd displaytje.

het enige wat ik nog mis is een rotary encodertje om een zwiepert te kunnen geven aan de instelling. ( ik hou van de rohde en shwartz implementatie. ze gebruiken een gewone optical encoder en monteren een vliegwieltje op de as. als je daar een zwaai aan geeft dan tolt dat heel mooi. en door het vliegwiel ga je ook nooit te snel draaien. werkt heel lekker.

je hebt nog een grote ruimte onder je grafish display ... hint hint ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Er is plaats voorzien voor een rotary encoder, alleen zijn nog niet alle gaten geboord.
Ook is er een USB connectie voorzien voor eventueel verdere uitbreiding van het toestel.

Maar het belangrijkste is dat we nu snel onze print krijgen en dat we eens kunnen beginnen verder doen. :)

Klein projectje van mij:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00256.jpg

Een galvanische scheiding voor de paralelle poort:)
Opgebouwd op gaatjesprint met 4 keer het IC PC827 (een dubbele optocoupler).

[Bericht gewijzigd door tralala op zaterdag 24 mei 2008 17:56:52 (20%)

Huidig project: Hexapod
Lucky Luke

Golden Member

Ik heb ook weer iets te showen. 2 dingen eigenlijk, maar de 2e komt later.

Het eerste is een binair klokje in SMD. Dank aan kif voor het printje, tips bij het printontwerp en de onderdelen.

de print, deels gesoldeerd, met onderdeeltjes er los op liggend:
http://www.uploadarchief.net/files/download/00001_r.jpg
nu gesoldeerd:
http://www.uploadarchief.net/files/download/00004_r.jpg
Zoals je kunt zien laat het teveel aan tin weghalen met litze nogal fluxsporen na, ook zit er nu tin naast de padjes. SMD heb je ook eigenlijk een heteluchtbout bij nodig wil het mooi worden. Maar dit zal ook best werken (gesoldeerd met Aoyue936 met een vrij nieuwe 1.2mm punt).

Na het reinigen van de print (spiritus):
http://www.uploadarchief.net/files/download/00006_r.jpg
zoals je zit zit er nog wat wit residu, ik moet dir nog eens weghalen met een klein borsteltje oid.
Het printje kan staan op de header, die naast standaardje ook fungeerd als programmeerverbinding en "toetsenbord". Al met al is het een mooi compact klokje geworden. Ik moet alleen de software nog schrijven, ik heb al een 1-secconde interrupt in bascom, dus het moet lukken. Ik wil de LED's stroombesparend aan gaan sturen en 'm tijd en datum laten weergeven, maar ik begin met alleen tijd.

Het 2e project is de CanSat die nu echt af is (electronisch gezien). Wel is de LiPo vrij spectaculair kortgesloten, daar heb ik foto's van (uitgebrande bedrading, is inmiddels vervangen). Ik wacht alleen met het schowen van de CanSat tot 'ie echt af is (behuizing ook).

EDIT: De CanSat is nu af. En ik heb de plaatjes even als link gezet, zodat hen-die-nog-een-datalimiet-hebben er geen last van hebben.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik vreesde even, dat er wat mis was met mijn ogen toen ik de 2 bovenste foto's met mekaar vergeleek. Maar blijkbaar stroomt er wat Leonardo-bloed door je aderen, hetgeen je aanmoedigt "spiegelschrift" te gebruiken... :-)

Verder niets dan lof, hoor! 't Is netjes gedaan.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Het zal wel weer aan mij liggen, maar ik zie je foto's niet.

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Lucky Luke

Golden Member

Op 24 mei 2008 20:56:57 schreef pros:
Ik vreesde even, dat er wat mis was met mijn ogen toen ik de 2 bovenste foto's met mekaar vergeleek. Maar blijkbaar stroomt er wat Leonardo-bloed door je aderen, hetgeen je aanmoedigt "spiegelschrift" te gebruiken... :-)

Oeps... die foto is gedraaid, blijkbaar ook gespiegeld...

Verder niets dan lof, hoor! 't Is netjes gedaan.

dank je! Het is mijn eerste SMD brouwsel. Ik denk dat er nog wel wat volgen.

Voor hen bij wie de foto's niet werken: ze staan gewoon in het uploadarchief en zijn tussen [img ] tags gepost... Als het echt niet werkt en je het echt wil zien, quote de post met foto's dan, zonder te posten. Dan kun je de links copypasten.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 3 mei 2008 14:59:13 schreef uZion:
[...]Als je wil kan ik je leren. (piece of cake).

Op 3 mei 2008 21:52:12 schreef uZion:[...]
[...]
[...]
Ik ga kijken of ik een stap voor stap proces kan sturen of hoe ik het doet.

Even tussendoor.. heb je die uitleg nog ergens? :P Zo ja, zou je die ook even mijn kant op kunnen sturen? :)

Op 24 mei 2008 17:54:33 schreef tralala:
Klein projectje van mij:
[afbeelding]

Een galvanische scheiding voor de paralelle poort:)
Opgebouwd op gaatjesprint met 4 keer het IC PC827 (een dubbele optocoupler).

is er een schema? ik wil gaan beginnen met het schakelen van dingen via de paralelle poort. maar ik blaas nogal vaak dingen op... (liever een opto coupler, dan een moederbord:P)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Dat was idd ook de rede voor mij ;) Schema is gewoon die in de datasheet staat, daar moet je maar is in kijken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 25 mei 2008 00:10:13 (56%)

Huidig project: Hexapod
Henry S.

Moderator

Op 24 mei 2008 20:30:52 schreef Lucky luke:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Maak die foto's even wat lichter, 400kB per plaatje is overkill.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

0603 leds zijn leuk:D
Ik heb er 2 in mijn psp gebouwd, samen met een lm386 waardoor ze reageren op het geluid van de speakers!
http://img387.imageshack.us/img387/4002/psp2ty9.th.jpg http://img187.imageshack.us/img187/1148/psp1vi8.th.jpg

leime

Golden Member

hey,

Die ledjes heb ik ook nog liggen. zal eens een lm386 kopen kan ik het ook in mijn psp bouwen ik vind het nl. wel cool. heb je een schema en mag ik het uberhaupt wel namaken?

leime

Op 25 mei 2008 11:45:11 schreef erik_321:
0603 leds zijn leuk:D
Ik heb er 2 in mijn psp gebouwd, samen met een lm386 waardoor ze reageren op het geluid van de speakers!
[afbeelding] [afbeelding]

Hahah das leuk verzonnen.
Die ledjes zijn wel heel klein :P zou er zelf geen geduld voor hebben

Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt

Ik wist niet eens dat er zo een kleine led's bestonden. Ik denk dat ik ook maar eens meer en meer naar smd ga beginnen gaan :).

Op 25 mei 2008 12:27:20 schreef leime:
hey,

Die ledjes heb ik ook nog liggen. zal eens een lm386 kopen kan ik het ook in mijn psp bouwen ik vind het nl. wel cool. heb je een schema en mag ik het uberhaupt wel namaken?

leime

Geen probleem, er staat een tutorial met schema op internet: http://www.acidmods.com/forum/index.php
psp slim > sound reactive led mod
Ik ben hier wel iets van afgeweken, omdat ik de draadjes veel handiger laat lopen.
Je moet er heel dun draad voor hebben, maximaal zo'n 0.7mm dik.

Hoi

Waarschijnlijk zijn de meeste dit al vaak tegen gekomen, maar wou het toch eens maken :p

Het is een binaire klok voor de mensen die het niet kennen.

http://jorisk.be/ojeke/co/binair/binaire%20klok%20001.jpg

http://jorisk.be/ojeke/co/binair/binaire%20klok%20003.jpg

Ik heb mee een vraagje. Ik heb dit rap rap gebouwd zonder veel na te denken. De klok meet het net, en iedere keer als ze door 0 gaat telt hij 0.01 seconde bij. Maar heeft het net een (grote) afwijking op zijn frequentie van 50Hz?

Robin F.

Golden Member

Het lichtnet is gesynchroniseerd met een atoomklok, dus nauwkeurig genoeg voor een klokje. Leuk gemaakt trouwens, zo met een zwevend printje :-)

[Bericht gewijzigd door Robin F. op zondag 25 mei 2008 15:00:53 (14%)

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

dankje ;)

ok, dan kan ik daar al niet de schuld op steken moest hij ooit fout gaan lopen :d

Op 25 mei 2008 14:58:05 schreef Robin F.:
Het lichtnet is gesynchroniseerd met een atoomklok, dus nauwkeurig genoeg voor een klokje. Leuk gemaakt trouwens, zo met een zwevend printje :-)

Dan mag ik hopen dat de atomen maar niet teveel trillen tijdens het meten....

klein is fijn

Moderator

Op 25 mei 2008 15:28:18 schreef RedTiger:
Dan mag ik hopen dat de atomen maar niet teveel trillen tijdens het meten....

Flauw.. ;)

Ziet er leuk uit joriske, maar hoe lees je het geheel af? De linker kolom is om aan te geven wat de rechter aangeeft?

Op 25 mei 2008 15:29:33 schreef klein is fijn:
[...]Flauw.. ;)

Ziet er leuk uit joriske, maar hoe lees je het geheel af? De linker kolom is om aan te geven wat de rechter aangeeft?

niet lastig van onder naar boven lees je het af dus

0=8
0=4
0=2
0=1

en dan lijkt me van links naar rechts gekeken > uren, 10tal minuten en 1tal minuten :)

Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!
klein is fijn

Moderator

Juist.. Ik heb zelf ook een binaire klok staan, maar dat was de vraag ook niet.

/edit, sh*t, ik zie nu pas de tekst boven de LED's staan.. Excuus!

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op zondag 25 mei 2008 15:59:55 (31%)

is die klok met een PIC of iets dergelijks gemaakt? ziet er erg leuk uit

Dit topic is gesloten