rail-to-rail vervanger TL071

klein is fijn

Moderator

Er zit momenteel een TL071 als spanningsversterker in m'n labvoeding, maar ik wil er graag een rail-to-rail opamp in omdat ik net een halve volt mis aan de uitgang.

Er zitten wel een paar haken en ogen aan:

  • TL071 vervanger (low noise)
  • Rail to rail
  • Voedingspanning minimaal 30V (meeste wat ik vind komt nog geeneens in de buurt van 20V)
  • SOP-8 (SMD natuurlijk..)
  • Een beetje redelijk te krijgen op kortere termijn (geen must, zou wel prettig zijn)

Iemand een idee?

klein is fijn

Moderator

Voedingsspanning maximaal 15.5V, gaat niet lukken dus. Maar wel een goed plan om eBay / markplaats even af te zoeken.

/edit, waarop ook niets bruikbaars staat..

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op zondag 25 mei 2008 16:50:56 (16%)

Mss heb je er al gekeken, maar op de sites van de fabrikanten kun je ook goed zoeken. Bv op http://www.national.com/cat/index.cgi?i=11

Ah, je bedoelde +/- 30V
Ik had nog snel de specs even doorgelezen. Wat jij vraagt gaat moeilijk worden denk ik.

Ja... en toen ?
klein is fijn

Moderator

Nee, ik bedoel 30V single hetgeen +/-15V symmetrisch is. De LMC6482 komt alleen niet verder dan 15.5V single supply.

klein is fijn

Moderator

Ik heb het probleem ondertussen opgelost door een klein ladingspompje aan de Vcc te hangen, waardoor ik een spanning krijg die 3.3V boven Vcc zit. Daarmee voed ik die TL071, die dan met z'n uitgang tot Vcc kan komen.

Huidig schema:
http://www.kleinisfijn.nl/co/labvoeding/schematic_v2.1.png

Wat ik me wel afvraag, waarom maakt het zo'n verschil of die die pomp aansluit op punt 1 of punt 2? Bij geen belasting scheelt het zo'n 5V in de Vcc. Bij belasting amper.

Bij geen belasting, pomp je volgens mij via 82ohm, 47 uF, diode, 220ohm, zener de VCC tot hoger dan gewenst.

Nu nog even nadenken waarom dat alleen bij punt 1 en niet bij punt 2 gebeurt... (of andersom.... kif, wanneer wordt VCC hoger?)

[EDIT] Ik zie dat je minder dan 3.3V nodig hebt.. Je kunt de stroom door dat ding misbruiken voor een powerledje... :-)

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 28 mei 2008 17:46:46 (20%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
free_electron

Silicon Member

waarom moet die opamp zonoidg op de volle spanning gevoed worden ?

zet die opamp op 5 of 10 volt , hang er een drivertrap achter met 1 transistor die de levelshifting doet en je zet de opamp op een x gain.

ik snap niet waarom die opamp zonodig op de hoogste spanning moet staan

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
klein is fijn

Moderator

Op 28 mei 2008 12:41:04 schreef rew:
Nu nog even nadenken waarom dat alleen bij punt 1 en niet bij punt 2 gebeurt... (of andersom.... kif, wanneer wordt VCC hoger?)

Als ik ze beide aansluit op punt 2 gaat de Vcc omhoog.
Aangesloten op punt 1 geeft een Vcc van 21.7V
Aangesloten op punt 2 geeft een Vcc van 29.2V

Een ding weet ik nu opeens wel, als ik het ding aansluit op punt 2 gaat er iets fout, want dan wordt de bovenste 82Ω weerstand heet. Auw. :(
Aangesloten op punt 1 en alles blijft koud. Die extra voedingsspanning komt dus inderdaad allemaal van die ladingspomp af.

Op 28 mei 2008 15:08:49 schreef Arco:
LT1677?

Ik was inderdaad ook al even bij Linear wezen kijken, gezien TI, National en Maxim-IC niets leuks hadden. Ze hebben een best aantal rail-to-rail opamps, maar ze zijn allemaal even onbereikbaar. Farnell heeft er nog een aantal in DIP, maar SMD kon ik vergeten. Bovendien kosten ze een veelvoud van die 7 extra componenten.

Op 28 mei 2008 17:14:47 schreef free_electron:
waarom moet die opamp zonoidg op de volle spanning gevoed worden ?

Het is de laatste spanningsversterkende opamp van een voeding, die ding stuurt de darlington aan. De transformator is 15VAC, en de voeding wilde ik 0-15V regelbaar hebben. Met een schottky gelijkrichter en twee 4700µF elco's kwam ik echter net te laag uit aan de uitgang van m'n opamp.

Het opampje staat nog ver van de maximale spanning, de voedingsspanning is totaal 30V.

/edit, ik zat even verkeerd te meten..

free_electron

Silicon Member

en dan nog :

code:





  +30v ------------+----darlington ----- uit
                   |        |
                   R        |
                   |        |
                    --------+
          ref--\            |
                opamp--R- bc547
       uit:4   /            |
                          gnd
               

je neemt uitgansspanning. deelt door 5 bijvoorbeeld.
nu kan je met je ref tussen 0 en 3 een uitgangsspanning tussen 0 en 15 regelen.
de uitgang van de opamp zal zich zo instellen dat de bc547 net genoeg uitgestuurd word om de darlington open te krijgen waar hij moet zijn.

jouw probleem is dat je uitgangs-stage geen gain meer bevat. dan moet je inderdaad to rail kunnen sturen.

mijn extra bc547 lost dat probleem op. die shift de uitgang van de opamp omhoog. de opamp + bc547 hebben samen een gain van 5

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
klein is fijn

Moderator

Probleem is dat mijn powertor NPN is, en dat er nog wat beveiliging aan hangt. Even een PNP erin plakken en de uitschakelbeveiliging behouden wordt lastig.

Ik ga er even naar kijken, maar of ik nou een paar onderdelen extra in de sturing van die tor gebruik, of dat ik een paar onderdelen extra voor een extra hulpspanning gebruik, daar zit niet echt verschil in. Behalve dat ik al een printontwerp heb liggen voor een basisprint met twee ladingspompen.