@Ronka: Atag gebruikt een philips P83C557E4EFB207 processor
http://www.ortodoxism.ro/datasheets2/4/08t4rtg0se282wlg75ip78hzc73y.pd…
en deze heeft een I2C bus.

@zonnepaneeltje: Bedankt voor de upload van de PCB-layout er is alleen een maar ik heb geen UB9 freeware, mischien heb jij een download link.

Regards
Chico

ben er net achtergekomen dat de smbus/i2c driver op mijn moederbord op 16khz draait; dat wordt dus niks..

het vissen van de waardes zal denk ik wel meevallen ivm de manier van gegevens door de ketel wordt aangegeven.
bij het opvragen van de 'info' zoals eerder beschreven geeft telkens een getal het type info weer:
step 1 = aanvoerwatertemperatuur t1
step 4 = retourwatertemperatuur t2
step 5 = boilerwatertemperatuur t3
step 7,8,16,17,18,20,21,22,23,24,25,26,32,37,46 allemaal leesbare waardes
daarna step 200,201,202,203,204,205 voor de leesbare delta-t informatie.

stappen 2 en 3 (en 6 en 9 en10 etc) zijn waarschijnlijk wel te bezien na het invoeren van een andere code,
maar deze zijn voor mij dus niet interressant.

over de topic;
ik heb een atag (s)hr zonnegascombi(2),
ik wil waardes op een andere plek dan de ketel bekijken, dus op een display...
en ik wil een signaal daarvoor uitlezen..
dit topic dekt dus eigenlijk wel de lading.

@chico: bedankt voor de link, de complexiteit van het datasheet heeft mij onderhand hoofdpijn bezorgd,
zit wel een uart interface op/in; maar dit gaat mij de spreekwoordelijke pet teboven..

ik denk dat de i2c bus de meest eenvoudige oplossing is; kan ik via de thermostaat op inpluggen.

de http://www.diolan.com/i2c/u2c12.html kost mij 74 euro; kan iemand mij vertellen of ik hier daadwerkelijk mee kan doen wat ik wil(bij applications staat wel dat pc based monitoring tot de mogelijkheid bestaat, maar is de bus daar eigelijk wel geschikt voor dwz zou de interface de bus kunnen overbelasten/claimen?)
of heeft iemand anders nog een idee hierover

[Bericht gewijzigd door Ronka op (17%)]

Hi,
Ik heb m'n ATAG zonneboiler stuurkaart gedemonteerd en probeer nu te achterhalen hoe deze opgebouwd is zodat het mogelijk is om doormiddel eigen software te sturen.
Op de stuurkaart worden twee PT100 aangesloten, en deze gaan via een ic naar de UC ST62T10.
Ik kom er alleen niet achter wat dit voor een ic is, heeft er iemand mischien een idee.
Mischien heeft deze iets met het ijken te maken.
http://www.uploadarchief.net/files/download/tn_dscn0529.jpg
En zo ziet de complete stuurkaart eruit.
http://www.uploadarchief.net/files/download/tn_dscn0513.jpg

Lijkt me een LM358.
Ik moet ook met dat kaartje aan de gang..nadat de netspanning eraf is geweest onhoudt hij z'n ijkwaardes niet. Zal dat EEPROMmetje wel defect zijn (hoop ik) ;P

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben zonnepaneeltje, ik zoek dit even uitzoeken aan de hand van datasheet.
Er wordt inderdaat een EEprom gebruikt (zie foto:IC4).
Ik heb bij IC2 gemeten en het blijkt een spanningsregelaar(welke weet ik nog niet) te zijn, ik meet bij de input 12volt en bij de output 6volt.
Zou dit betekennen dat de UC 6volt krijgt inplaats van 5volt.
http://www.uploadarchief.net/files/download/tn_dscn0523.jpg

Hi,
Zonnepaneeltje bedankt, het is een LM358.
Nu we weten dat het om een LM358 gaat moeten we alleen nog uitzoeken hoe de ijking in zijn werk gaat.
Volgens jou verhaal zou de EEprom IC4 iets mee te maken kunnen hebben, eerst even de datasheet lezen.
We zijn op de goede weg.
Hier een link naar de datasheet voor de EEprom.
http://www.tranzistoare.ro/datasheets/120/500312_DS.pdf

Regards
Chico

Bij mij hetzelfde liedje, 't is niet te filmen!!

Eerst een 78M08 en daarna een LP2951.
De LP2951 geeft 5.63 V. Dit is de voedingsspanning voor de microcontroller. Ik had het niet verwacht, maar de ST62T10 mag een voedingsspanning hebben tot 6 V. Echter voor de EEPROM (een 93C46-6 van ST) heb ik 't nog niet duidelijk of die spanning goed voor hem is, er zijn zoveel versies van.

http://www.uploadarchief.net/files/download/atag_luigjes_pcb.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]

Zo te zien heb jij een nieuwe versie print, mooi kompakt.
Mijn print is een stuk groter 14 x 12cm (inmiddels 5jaar oud), de werking zal het zelfde zijn gebleven.
Ik zie dat op jou print de twee condensatoren die bij het Xtal horen wel gebruikt zijn, op mijn print zijn ze weggelaten.
Waar zou de SEL1 en SEL2 op print voor zijn?

Heb je nog wat betere foto's?
Zijn het dubbelzijdige printen? Dan graag ook eentje van de achterkant.

SEL1/SEL2 lijken me iets met de voeding te maken te hebben.
Misschien de keuze 3,3V / 5V afhankelijk van de gebruikte µC en eeprom. Maar om zeker te zijn moet ik duidelijker afbeeldingen hebben.

@Zonnnepaneeltje: kan je een scherpere foto nemen? Misschien ook eentje van de achterkant.

Buiten het schema ga je niet erg veel kunnen achterhalen.
Allicht is de leesbit voor de inhoud van µC geset en dan kan je het programma niet uitlezen.

Aaarch, ik had al een stuk of 20 foto's van die print genomen en de beste eruit gezocht, nu weer een aantal geschoten maar scherper lukt gewoon niet :(
Achterkant print:

http://www.uploadarchief.net/files/download/atag_pcb2.jpg

Buiten het schema ga je niet erg veel kunnen achterhalen.
Allicht is de leesbit voor de inhoud van µC geset en dan kan je het programma niet uitlezen.

Inderdaad, maar die microcontroller is toch hopeloos verouderd. Gewoon een PICje nemen met interne EEPROM en zelf een progje ervoor schrijven :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]

Een eigen progje schrijven zal wel gaan, het is alleen de grote vraag wat wil je kunnen doen met de bestuuring.
Mijn wensen:
1. Temperatuur zelf instellen (nu vast ingesteld 10Grad.).
2. Aantal draaiuren (nu aanwezig).
3. Geleverde warmwater bv KJ meter.(weet niet of dit kan).
4. Alarm bij storing doormiddel van zoemer + text op display.
5. Melding laag water (nu zelf controleren)

@K-Ray:
http://www.uploadarchief.net/files/download/tn_dscn0537.jpg

Regards
Chico

Jammer dat er weinig mensen een zonneboiler hebben!!!!

Op 12 november 2007 21:30:38 schreef chico:
Jammer dat er weinig mensen een zonneboiler hebben!!!!

de mensen die niet een hebben kunnen niet rekenen...
(of wonen ergens waar je geen collector kan plaatsen)

Ik kan wel rekennen maar ik kan je niet precies vertellen wat mij een zonneboiler oplevert, dit heeft te maken met hoeveel liter warm water levert mij de zonneboiler.
Ik zou het niet weten.
En daarom ben ik van plan om een eigen stuurkaart te maken(zijn er mensen die dat ook willen) waarmee ik meer kan doen dan alleen maar pomp aan pomp uit.

Ik heb een al negen jaar een 'oude' atag luigjes zonneboiler. Hij begint nu minder te werken. Dit zal wel aan de condensvorming in het zonnepaneel liggen. Toch maar eens het dak op. Zonnepaneeltje is het mogelijk dat je jouw project nog eens maakt? Wil er wel wat voor betalen. Minder dan 160 euro :-)

Glasplaat goed schoonmaken scheelt ook een hoop.

het is alweer een tijdje geleden dat ik met -ut keteltsje- bezig ben geweest, maar heb mij wel verder in de i2c materie verdiept afgelopen tijd.

volgens door mij gevonden informatie is het mogelijk om meerdere masters zonder problemen aan een i2c bus te hangen...

ik heb dus om gegevens van sensoren op te vragen/uit te lezen uit een eeprom een busmaster nodig, een master en dus geen slave..
met dit gegeven ben ik gaan speuren naar een usb-i2c interface en heb deze besteld: http://www.robot-electronics.co.uk/htm/usb_i2c_tech.htm (plus 4 aderig kabeltje)

het ontvangen printje past op het kootje van mijn duim, maar wel ong. 50 euro voor neergeteld (incl. 10 pond porto:-().

na ontvangst interface aan usb poort gehangen volgens uitleg van de website, waarna het rode ledje vrolijk knipperde en de interface door het testprogramma werd gevonden...
een paar weken geleden althans.

gisteren op de display print de gnd, scl, en sda opgespoord en er een connectortje aangesoldeerd; en vandaag de interface aan de pc en de ketel gehangen

bij het inpluggen van de ketel aan de interface knipperde het rode ledje zwak mee met de leds in de ketel zelf; bij het aansluiten van de usb op de interface ging het rode ledje constant branden, en verder niets...

interface kapot!?!?!.

jammer dan...
de ketel doet het nog, dat dan weer wel...

@zonne-energie: Ja, ik kan er nog wel 1 maken, je mailadres staat niet in je profiel, stuur me even een mailtje, mijn mailadres staat in m'n profiel.

Even een kleine kick, weet iemand of dit met een ATAG Blauwe Engel II ook werkt? Ik heb wel een RS-232/RS-485 converter maar in hoeverre kan dit schade opleveren als het toch i2c is?

@LauPro:
Als het I2C is, dan is de kans groot dat er iets kapot gaat. RS232 werkt met +/- 12V en RS485 is current-loop. Dit werkt met 4 of 20mA.
De kans is echter heel groot dat het Open-Therm is.
Dat is een compleet protocol, waar ook afspraken in zitten over hoe een boodschap is opgebouwd en wat ze betekenen.
I2C is bedoeld voor de taak die de naam eigenlijk al geeft. Het staat namelijk voor Inter-IC-bus. Dit is door Philips bedacht om de printen in TV's en zo eenvoudiger te maken. Ook kan dit vaak niet over grotere afstanden, al is dat wel afhankelijk van de electronica (drivers) die er tussen zitten.
Bij I2C is dit niet vastgelegd. (Is alleen de soort bus, met Clock = SCL en Data = SDA)
Bij Open-Therm, RS232 en RS485 ligt ook de Physical-Layer al vast. (Dit zijn de drivers)

Als je zelf een regeling voor een zonneboiler wil maken, dan is het zinvol om de aansturing van de pomp proportioneel te maken. Hierbij gaat de hoeveelheid water door de collector oplopen als de zon meer energie geeft. Je kunt zo een optimum bereiken en het maximale aan warmte binnen halen.

Hallo,

Ik heb zelf een Blauwe Engel II en was benieuwd of iemand al bezig was met het decoderen van het i2c protocol. Ik hebin ieder geval van dit forum begrepen dat de BrainQ thermostaat via het i2c protocol is aangesloten.
Ik wil de ketel op een domoticasysteem aansluiten maar hiervoor moet ik de gegevns hebben die over de i2c bus lopen. Als nog niemand bezig is geweest dan wil ik gaan proberen om de bus te monitoren. Ik heb inmiddels software gevonden om de i2c bus via de parallelpoort van de PC te monitoren (Cheapi2c) maar moet wel zeker weten of de bus i2c is want ik wil niets vernielen. Heeft iemand meet info?

mgb

Bij een I2C bus wordt er toch ook een GND gebruikt ?

Bij onze Blauwe Engel II heb ik maar 2 aders gebruikt naar de Brain thermostaat.

Ook gezien de kabel lengte denk ik dat dit geen I2C bus is !

Het zou een RS485 of CAN bus kunnen zijn...

@MMSoft

Klopt inderdaad. De draden worden ook met A en B aangeduid en dat komt ook overeen met RS485. Zou het in ieder geval wel makkelijker maken om het protocol te ontwarren. Toch maar even de BrainQ van de muur halen om te kijkjen wat er in zit.

mgb

Ik heb het volgende ic op de bus gevonden:

max483
csa
412

Lijkt me vrij duidelijk. Atag maakt gebruik van een RS485 protocol. Nu het protocol gaan bekijken.
Ik heb een BrainQ 2.0

Iemand een idee om mee te kunnen kijken op de bus zonder deze te beinvloeden. Ik wil zowel het heengaande als ook het teruggaande verkeer monitoren om het protocol te kunnen snappen. Eerste doel is om in ieder geval de meetwaarden uit de ketel te krijgen.

mgb

Weet iemand waar die PT100 sensor op de collector zit? In de beschrijving lijkt het alsof hij linksboven zit. Ben op het dak wezen kijken maar zie hem niet. Ook aan alle andere zijden is hij niet te vinden.

Deze sensor geeft bij mij een te hoge waarde aan (175 ohm midden in de nacht).

Heeft iemand een idee voordat ik alle dakpannen eraf haal?

Vriendelijke groet,

Gerard