Laptop op 12 v (auto)

Beste Co'ers,

sinds kort heb ik een nieuwe laptop. de accu die er in zit is 10,8V en 4000mAh.
de originele lader is 19V 4,74A.

zou het nu mogelijk zijn om de laptop op te laden op 12V? dat zou makkelijk zijn voor bijvoorbeeld de auto.

Met vriendelijke Groet,

JvdB

Dit is het beste: http://www.conrad.nl/goto/?product=510510

Die heb ik zelf ook, en hij kan verschillende merken/types notebooks van spanning voorzien (je kan hem instellen op bepaalde voedingsspanning, en er zitten verwisselbare stekkertjes bij, die je in je laptop kunt prikken)

Begin niet aan zo'n omvormer van 12V > 230V, heb er zelf ervaring mee, en vaak is het echt rommel omdat ze een gemodificeerde sinus afgeven, en dat vind je laptop oplader NIET leuk (wordt erg heet, en bromt ook veel meer dan normaal).

Welke laptop heb je trouwens? Want sommige notebooks kun je niet aansluiten op die adapter van Conrad (sommige Dells, met die nieuwere stekkers (de 3 pins dell zit er wel gewoon bij), of een ThinkPad T61 bijv.

zelf een omvormer bouwen was zeker niet mijn plan die kan je voor 3 tienjes hebben.

die link van conrad is wel interresant. maar voor de zelfde prijs heb je ook een 12 --> 230 omvormer dat is nog veel universeler.

ik dacht omdat de battereispanning zo laag is dat het misschien rechtstreeks kan.

gr. JvdB

12V > 230V omvormer is goed om een lamp of een ander 'stom' apparaat van stroom te voorzien.

Een voeding voor een laptop, televisie, of andere 'ingewikkelde' apparaten werken NIET zoals het hoort op zo'n goedkope omvormer. Alleen de duurdere omvormers met een zuivere sinus werken goed (maar dan praat je over meer dan €150 ).

Ik zou gewoon de omvormer van de conrad kopen, als je laptop je lief is.

De plentyparts / onderdelenhuis heeft dezelfde adapter als die van Conrad, maar dan voor €30.

http://www.plentyparts.nl//downloads/200807.pdf (pagina 5)

Oja, je laptop direct aansluiten op de accu gaat ook niet lekker werken. Hij krijgt dan niet voldoende spanning, en gaat kuren vertonen.

Op 25 juni 2008 21:52:25 schreef ThinkPad:
Een voeding voor een laptop, televisie, of andere 'ingewikkelde' apparaten werken NIET zoals het hoort op zo'n goedkope omvormer.

Dat mag je mij eens uitleggen. Het eerste wat zo'n voeding (van een laptop bijv.) doet is gelijkrichten. Wat doet de inkomende golfvorm er dan nog toe?

Geen idee, maar je hoort vaker dat schakelende voedingen het er niet mee eens zijn als ze een niet-zo-nette sinus aangeboden krijgen. Naar mijn idee zou het gewoon moeten werken, maar vertel dat aan de voeding...

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Mijn oplader van m'n laptop (ThinkPad T40) was het er niet mee eens dat ik hem aansloot op een omvormer van de Action (150 watt omvormer met gemodificeerde sinus).

Ding werd bloedheet, bromde heel erg, en hij deed het niet eens als ik hem aansloot op m'n laptop (laptop herkende hem voor 1 sec. en ging daarna weer door op de accu)

Ook een andere laptop oplader ging raar doen, brommen e.d, deze werkte ook niet op de laptop.

Kan natuurlijk ook aan mijn omvormer liggen, maar ik prefeer toch echt zo'n DC-DC converter van Conrad. Die trekken de accu van je auto ook een stuk minder snel leeg.

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op donderdag 26 juni 2008 00:44:41 (29%)

maar wat ik me nu nog afvraag is: of de laadspanning van de laptop erg veel uitmaakt?

en al zou 12v genoeg zijn. Is de spanning van een auto stabiel genoeg en zonder teveel spikes?

gr. JvdB

Op 25 juni 2008 22:18:07 schreef Tommyboy:
Geen idee, maar je hoort vaker dat schakelende voedingen het er niet mee eens zijn als ze een niet-zo-nette sinus aangeboden krijgen. Naar mijn idee zou het gewoon moeten werken, maar vertel dat aan de voeding...

Laat nou juist al die simpele UPS'en ook op die manier werken. Daar hangt juist een PC achter met schakelende voeding. Dat werkt wel.

Niet allemaal hoor, zie: http://www.jkovach.net/projects/powerquality/ Sommige hebben een mooie sinus. En volgens mij heb je alleen zo'n gemodificeerde sinus als de UPS op accu draait. Anders (als hij gewoon 230V binnenkrijgt) heb je een normale sinus.

Oja en je laptop direct aansluiten op 12V zou ik niet doen, 12V is echt te laag voor een laptop die normaal 19V verlangt, en er kan best wel wat rommel op de 12V lijn van een auto zitten.

Ik weet dat ze er zijn, maar daarom sprak ik ook over een simpele UPS. Uit de simpele variant komt vrijwel zonder uitzondering een gemodificeerde sinus. Dat de 230V bij aanwezigheid direct doorgegeven wordt doet er niet toe. Het gaat natuurlijk om het moment waarop de UPS autonoom gaat werken en dan zal die PC toch met die gemodificeerde sinus overweg moeten kunnen anders heeft de UPS ook geen zin.

Ik heb ook dit zelfde probleem, voor op de boot. Met 12 volt valt de backlight van het beeldscherm uit en dat soort kuren. Dus de spanning moet worden opgekrikt naar 18/19 v Is er in plaats van dat ding van conrad ook een zelfbouw schakeling? Of loont dat niet?

Zelf maken kan wel, maar valt vrijwel altijd duurder uit dan kant en klaar kopen. Als het je om de lol van zelf bouwen te doen is loont het natuurlijk altijd. Dan moet je eens zoeken op 'step-up converter'

ik heb voor een kameraad ooit eens een voeding gemaakt voor een laptop in de auto te kunnen gebruiken.
Deze zet 12V om naar 19...24V (instelbaar) en dit bij 10A max.
Hij heeft deze voeding al 2 jaar in gebruik en heb er nog geen klachten van.
Het schema is afkomstig uit een elektuurnr. jan.2006
alleen heb ik hier een aanpassing gedaan om de voeding meer vermogen te kunnen laten leveren.

foto's zie pagina15 in volgend toppic: [topic=62601/15]Show your projects! Part 9.[/topic]

groetjes Kris

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

Dat komt in de buurt, maar het vermogen hoeft geen 10A te zijn 5 is ruim voldoende. Wat koste deze voeding? Wel gave behuizing trouwens.

in het elektuurnr staat een 5A exemplaar. Als ik een ruwe schatting maak, heb je voor 25€ normaal wel alle componenten. Zelf bouwen van een schakelende voeding is best niet weggelegd voor de beginnende elektronicahobby-er, maar dat moet je voor jezelf uitmaken.
Ik zal deze avond eens zoeken achter het boekje, en het schema en print eens inscannen.

Voor mijn versie van voeding heb ik 2 Mosfet's gebruikt, een spoel gewikkeld die stromen van 20A ipv 10A kan verwerken, en een iets grotere koelrib voor de mosfet's.
uiteraard zelf een printje ontworpen om alles zo compact mogelijk in een behuizing te krijgen.

groetjes Kris

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken