Beste CO'ers,

Ik ben bezig met het bouwen van een 4 kanaals versterker (mono). Nu wil ik voor elk kanaal een Mute, Volume, Bass, Treble regeling maken. Dit zou moeten aangestuurd kunnen worden vanuit een microcontroller. Ik weet dat NXP van die TDA's huppeldepup heeft, maar dit is allemaal voor stereo.
Ook werken deze op I2C zonder instelbaar adres. Desnoods kan ik hiervoor nog een software I2C master op de controller krijgen.
Maar die TDA's... dat zijn dan 28 pinnen ofzo waar ik er de helft van moet gebruiken dan. Zijn hier goede alternatieven voor ? Is een TDA1524 aansturen met DAC te doen ? Werken met analoge circuits en digitale pots ?

Weten jullie goede oplossingen ?

Alvast bedankt

Het simpelste is zoiets.

http://media.maxim-ic.com/images/appnotes/1176/511Fig11.gif

Op 31 juli 2008 16:56:52 schreef The Dutchman:
Beste CO'ers,

Ik ben bezig met het bouwen van een 4 kanaals versterker (mono). Nu wil ik voor elk kanaal een Mute, Volume, Bass, Treble regeling maken. Dit zou moeten aangestuurd kunnen worden vanuit een microcontroller. Ik weet dat NXP van die TDA's huppeldepup heeft, maar dit is allemaal voor stereo.

en dan ?
multiplex je i2c en klaar.

wil je elk kanaal apart de toon kunnen van regelen ?

anders moet je naar een echte signaalprocessor kijken. ST heeft er. maar dat zijn wel tqfp's met 100 en meer poten ...

Ja, ik wil van elk kanaal apart de toon kunnen regelen. Die DSP's lijken mij toch wat overkill.

De oplossing van RES lijkt me wel een goed idee. Dit met de potentiometers AD5259.

Voor de volume regeling wil ik er dan een PGA4311 van TI tussenduwen.

Nu is de vraag. Dat circuit dat RES opgeeft, regelt dat iets of wat liniair? Waar zet ik best mijn volume regeling ? Achter de Bass/Treble regeling, of best ervoor ?

Alvast bedankt