Mijn trouwe Samsung heeft het net opgegeven, ik zette de TV aan beeld kwam op met geknetter, werdt heel even een rood zandlopervormig beeld en daarna niets meer, de TV bleef wel aan en geeft nu alleen nog geluid.
Bij aanzetten hoor je volgens mij nog wel de hoogspanning opkomen, zeg maar die zachte statische knetter die je bij meer TV's hoort maar de buis zelf wordt niet statisch.
Nou heb ik de lijntrafo bekeken, en daar zit een scheurtje aan de onderkant, voor de rest ziet het er nog goed uit, ook in de rest van de TV zie je geen rare dingen, komt iemand dit bekend voor en is de lijntrafo overleden en zoja, zijn die nog ergens te krijgen?

Niemand?
Iemand die weet waar je TV onderdelen kan bestellen, ik repareer bijna nooit TV's en op internet vind ik weinig over deze TV, alleen waar je een AB kan bestellen.
Ik ben best wel tevreden met deze TV dus wil ik wel de gok nemen door een nieuwe trafo te bestellen maar kan geen shops vinden die dat soort spullen hebben, dus 1 van de TV goeroes hier die weet waar je dat soort spullen kan bestellen?
Thanx

Wat is het preciese type van de trafo? Aan de hand daarvan kunnen wij een vervanger zoeken

Hier een plaatje en er staat een nummertje op, F650 B-P03 5 I 01
http://byfiles.storage.live.com/y1plSfClymcbx9N3wd2mp5qELbLx4ggFR7YudtB7IbWtpdFqUccOLSdO4JqN9ptbg8h

Het is een met ingebouwde cascade, ik vermoed dat die defect is, en daarin onder zit de scheur, te zien op de foto.
Het is een breedbek TV van 67cm.

[Bericht gewijzigd door Richard2000 op (30%)]

Ik heb de trafo er ff uitgesoldeerd, en heb ik een nummertje waar ik iets meer mee kon FCZ-28A001, en ben op de Diemen website gekomen, die hebben er veel maar niet deze.
Wel al wat andere ver weg buitenlandse sites gevonden en een aantal gemaild, maar als iemand een hollandse of binnen europa die aan particulieren levert, zou ik het graag willen weten.
Edit, ik heb de trafo proberen door te meten, ik meet vanuit de hoogspanning zuignap, de focus en screen helemaal niets op ohm en diode beide kanten op naar alle trafo aansluitingen toe, maar ik vraag me af of het te meten is ivm de cascade, iemand die dat weet?

[Bericht gewijzigd door Richard2000 op (27%)]

Aparte trafo, vind zo snel een vervanger niet, misschien iemand die werkt als reperateur er eentje weet te vinden?

Hij is inderdaad moeilijk te vinden maar het is me gelukt, de E-Shop heeft hem, niet goedkoop, 92,44 euro, maar als dat alles is, is de TV het wel waard.
Iig bedankt voor het meezoeken :-).
Vraag me alleen nog af of de trafo door te meten is, de scheur die in de trafo zit stelt niets voor, is maar een klein randje plastic, dus ik wil het eigenlijk wel zeker weten, is toch zonde om 100 euri voor niets uit te geven...

Hoe oud is de tv ongeveer?
Is de trafo van eldor? die hebben vaak dat er een scheurtje in komt, en als je dan doorkijkt kan er overslag ontstaan wat je tv om zeep KAN helpen. Ik ken samsung chassis niet, maar het is een 50hz, dus geen rare digitale fratsen, en hun buizen ken ik van diepe warme kleuren. Dus zeker nog wel waard, samsung klinkt me niet in de oren als goedkoop rommelmerk.

Met 100% zekerheid durf ik het niet te zeggen van de trafo .

edit: zie dat tv al uit 1996/97 is, met die leeftijd ook eens verder checken op verlopen elco's, solderverbindingen enz.

Of de trafo van eldor is weet ik niet, er staat alleen een samsung merkje op en het scheurtje stelt niets voor, is alleen een randje plastic, de ingegoten windingen of cascade zitten nog geheel in de giethars/plastic.
Omdat het lijkt dat de hoogspanning het nog wel doet twijfel ik wel een beetje aan de trafo.
Rotte soldeerverbindingen zie ik eigenlijk niet en rotte elcoos verdenk ik ook niet omdat de TV het altijd goed heeft gedaan tot gister, er zitten ook goldcaps in dus die verdenk ik niet zo snel.
Volgens mij is het wel een 100Hz, digizooi zit er denk ik wel in omdat ie ook picture in picture heeft.

Rotte soldeerverbindingen zie ik eigenlijk niet en rotte elcoos verdenk ik ook niet omdat de TV het altijd goed heeft gedaan tot gister, er zitten ook goldcaps in dus die verdenk ik niet zo snel.
Volgens mij is het wel een 100Hz, digizooi zit er denk ik wel in omdat ie ook picture in picture heeft.

oké, PIP hoeft nog geen 100hz te zijn, maar maakt eigenlijk niet veel uit bij een trafo probleem, ik hou er niet zo van, andere vinden het juist mooi.

Dus een originele samsung tafo, gelukkig die slopen niet je tv als ze stuk gaan.

Je sprak over een zandloper vormig beeld, dan zal het ook iets in de afbuiging of O/W kunnen zijn.

Afbuiging zou ook kunnen, ik dacht aan de hoogspanning door het knetteren, klonk duidelijk naar vonkoverslag, en op het eerste gezicht de scheur in de trafo die achteraf na uitsolderen best wel meevalt.
Vraag me alleen af of ik de trafo kan door meten, dan zou ik het zeker weten.
De TV heeft wel een paar jaar geleden doorslag gehad in de afbuigjuk spoelen, ik heb daar al in gekeken maar de door mij uitgevoerde reparatie ziet er nog goed uit, maar ik ga het wel open pellen, is helemaal dicht getaped.
Hier nog een plaatje van de trafo met uitgebroken plastic, zoals je ziet valt het wel mee.
http://byfiles.storage.live.com/y1pubNj8KNfKFOtGFNFEdf2oXgxgcuOYX56P0L8X9T3gFkpZz9-6lzyPpanHZVvpb5W

De TV doet het weer :-)
Is toch weer doorslag geweest in het afbuigjuk, vandaar dat geknetter, schaam me wel, toch niet zo goed gerepareerd toen der tijd en dat ik het daar niet meteen in zocht :D :D.
plaatje juk na reparatie
http://byfiles.storage.live.com/y1p8jgh2fSgLPnL9Ha_OxYKrGh4kGwVaxiuQCHIhzrtSWQIxTPowyNtBjXqLQUbqDuf
en plaatje TV
http://byfiles.storage.live.com/y1pg4SPcJlHAtmV1Iz3nnrvf7wm38tuwi0vIV9SOnyIpR6fKss4YuwTx47Hetaw71zq
staat nog wel scheef en heeft wat paarsgroene vlekken, maar dat komt omdat het juk nog niet helemaal goed zit.
Zal zodadelijk nog een plaatje posten als alles weer ok is.
Elektro Manneke en Knutsel 27 bedankt voor het meedenken!

Op 1 augustus 2008 15:01:42 schreef elektro-manneke:
Is de trafo van eldor?

Nee, er staat een Samsung typenummer op, FCZ-28A001. Maar ik lees nu dat er ook een bijbehorend merkje op staat dat duidelijkheid verschaft. Samsung trafo's zijn trouwens soms ook twijfelachtig, maargoed in dit geval dus niet de trafo maar het juk. Ook niet het eerste Samsung juk dat ik stuk zie trouwens. Achteraf gezien was het zandlopervormige beeld een aanwijzing...

Op 1 augustus 2008 17:20:46 schreef Richard2000:
Das vaag, zelfde winkel, zelfde site maar wel duurder...
http://eshop.euras.com/geraetesuche.asp?manstr=SAMSUNG&modstr=&fullsea…

Nee hoor, zelfde site maar niet dezelfde winkel.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (30%)]

TV doet het nu wel maar ik krijg de paars/groen er niet uit, het zijn ook niet echt vlekken, blauw wordt rood en huidskleur wordt juist weer groen.
Het is vooral links het ergst, een kwart beeld en bijna een rechte balk.
Kan dit komen omdat ik het afbuigjuk niet meer helemaal tegen de buis aangedrukt krijg?
Door de reparatie zit er een dikke laag tape aan de binnenkant van het juk waardoor deze niet meer zo goed aansluit op de buis zoals het hoort, ook krijg ik de converguratie niet echt ok, linksboven hou ik wat rode randjes en rechtsonder wat rode bij zwartwit beeld, en in het midden is het wat flets.
En met de stelringetjes rond de hals kan ik de kleurafwijkingen wel verplaatsen maar weg krijg ik ze niet, want dan wordt de converguratie echt een zooitje.
Zal er nieuw juk op moeten?

demagnetisatie/PTC goed aangesloten?

[Bericht gewijzigd door elektro-manneke op (14%)]

Ja, hij demagnetiseerd bij inschakelen, het is iig aangesloten en de doink hoor je bij inschakelen.

Voor de convergentie moet je het juk licht kantelen, voor de kleurzuiverheid is inderdaad de positie op de nek belangrijk. Dus naar voren of naar achteren schuiven. Lukt het niet met een klein stukje naar achteren schuiven, dan zal hij inderdaad niet ver genoeg naar voren kunnen. Eventueel kan je dan beter met polyurethaanlak ofzo isoleren. Of inderdaad een nieuw juk. Wat voor type buis en juk zit erin?

Daarvoor zal ik het juk er af moeten halen en de speakers die een klankast hebben die bijna de hele buis afschermen moeten verwijderen.
Dus dat ga ik vanmiddag/vanavond wel doen, moet nu eerst wat boodschappen enzo doen :-).

*Kick*
De boel eraf gesloopt en het is een Samsung buis type W66QAB631X001 serial K225091000627, op het juk staat ook een nummertje, Samsung DMV2812AL.
Nou heb ik het juk wat gefatsoeneerdt en het beeld is weer aardig te pruimen, wat een plaatje he :-)
http://byfiles.storage.live.com/y1pO9skE8HmDhqOGrUu8jFTmUjCgUgcRguFioYPZYuuhIlfwEf2JzDn3OtiEUPpYqsq

Maar mocht iemand nog zo'n juk overhebben...

Komt me helaas niet bekend voor, maar mocht ik wat tegenkomen. Samsung buizen zijn ook veel gebruikt in wegwerptoestellen van andere merken dus wie weet...

Graag, dan lees ik het wel, bedankt iig.