Ik heb al een tijd een kelder onder mijn huis daar heb ik een jukebox (met cds) een tv en een verlaagd plafond met halogeen lampen in liggen.
Daarnaast heb ik een versterker welke continue zachte tikken blijft uitzenden (ik heb ook andere versterker geprobeerd en die heeft het ook) als ik de versterker aan heb hoor je niets. Doe je er een kleine tulpstekker in bijv de CD ingang is er niets aan de hand (1,5meter). Doe je er lange stekker aan van >3meter dan komen de tikken. Als ik de tulpstekkers aansluit op de jukebox bijvoorbeeld wordt het geluid wat sterker.
Het lijkt erop alsof ik een signaal ergens opvang???
Ik heb al het licht al uit gehad en de koelkast eruit en al het andere wat maar electrisch is, maar de tikken blijven er. Het is in principe bijna niet hoorbaar als je goed hard muziek luisterd maar bij een voetbal wedstrijd die over de versterker loopt is het echt verschrikkelijk irritant.
Waar zou dit tikken vandaan kunnen komen??
Het lijkt als een rondgaande echo van zachte tikjes... (beetje moeilijk te beschrijven)
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Ik hem me ook ooit rot gezocht na een stroorbron, die kon ik met een loopje draad aan een probe zelfs op de scope oppikken, bleek een dect telefoon te zijn.
Ik ben al een stuk verder. Het bleek dat als ik de COAX ontkoppelde dat de tikken verdwenen. Nou blijkt het dus zo te zijn dat ik de COAX nogal dicht in de buurt van de electra heb aangelegd.
Nu heb ik vanacht boven het plafond de COAX uit de kabelgoten getrokken (ongeveer 5 meter) en de tikken zijn weg (FINALLY!!!). Wel heb ik nu een flinke zoem/brom op de boxen zodra ik de coax aansluit op de tuner??
Ik vermoed dat dit een connectie probleem is met de coax stekkers.
rbeckers
Overleden
Sluit de coax op de tuner aan via twee 1nF condenatoren.
Dus zowel de binnenkern via een 1nF als de buitenmantel via een 1nF condensator.
KLinkt niet onaardig maar hoe moet ik dit in de praktijk voor elkaar krijgen. Ik heb die condensatoren toevallig liggen maar ik kan me niet helemaal voorstellen hoe ik dat aan elkaar moet solderen??
Anoniem
[kern tuner] - [condensator] - [kern tuner]
[buitenmantel] - [condensator] - [buitenmantel]
In feite in serie met de kern en met de mantel.
Zoiets had ik ook al gedacht maar ik bedoelde eigenlijk meer hoe zorg ik dat het niet een gammele verbinding wordt? Als ik al die draadjes aan elkaar soldeer en dan ook nog eens aan de tuner dan is het met 1 stootje los lijkt me.
Of een klein stukje hout, en daar 2 condensatortjes op, COAX, en nog een stukje COAX naar de tuner... kun je het plankje ernaast leggen. 
wat ik hier nog wel heb...
geaard stopcontact of geen geaard stopcontact... dan is de brom soms ook weg..
Totale beginner
LTE-M/NB-IoT/WiFi/BLE/GNSS - https://www.quickspot.io
Het is misschien inderdaat een aardlus. Is je versterker geaard? Je kan de versterker misschien eens even van de aarde loskoppelen om te kijken of het geen aardlus is.
Dit kan je gemakkelijk doen met zo'n oude verdeelstekker zonder aarding
Deze versterker is helemaal niet geaard bedenk ik me nu ineens. Er zit gewoon zon platte 2-pens stekker aan en ik heb geen aarde snoertje aan het aarde knopje gehangen. Misschien dat het daar wel inzit.
Misschien een domme vraag maar waar kan ik het beste die aarde knop naartoe lussen?
Anoniem
De oplossing van rbeckers, zou ik als eerste proberen.
Jaren geleden hebben we dat zelfde probleem ook zo opgelost in de studio van de zieke(n)omroep.
Daar was ook een aardlus het probleem.
Gr. Hans.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
de juke-box is waarschijnlijk wel geaard, en die hangt ook aan de vrsterker, dat geet hetzelfde resultaat. Ik zou die aarde laten en de coax ontaarden met de hierboven beschreven 1nF caps.
We gaan er mee aan de slag. Trouwens de versterker is tevens tuner. Helaas heeft mijn ouwe technics de geest gegeven en moet ik het nu tijdelijk met een JVC doen )-:
Maar goed dat aarde stekkertje is dus voor de tuner denk ik. De Juke is wel geaard daar zit netjes een 3 aderige kabel aan. De enige link tussen de juke en de versterker is de 10 meter lange zwart rode audio kabel.
Ik ga kijken naar die condensators. Ik hoop dat ik er 2 heb liggen!
De tuner is dus ook niet geaard! Waar zou ik die aarde kabel naar toe kunnen leiden?
weetal
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
naar de jukebox,deze is per slot geaard.
nb,is de kabel naar het stopkontakt/of het stopkontakt
geaard?
gr, weetal
Tik was net weer terug ineens heb nu echt alles uit de muur getrokken en ineens was de tik weg. De coax moet wel langs een aantal dikke pijpen waarlang alles het huis binnen komt (gas water electra etc) Dat is de enige weg naar de kelder toe.
Maar goed tik is weg brom die blijft. De brom komt uit de jukebox. Als je de twee audio kabels uit de versterker trekt ben je de brom kwijt. Met flink wat muziek is het geen probleem alleen loopt de TV ook via de Jukebox. Dus tijdens voetbal is het wel goed hoorbaar.
Het is alsof de versterker de "natuurlijke" brom van de juke versterkt. Misschien ook wel logisch maar is hier iets aan te doen?
EXTRA INFO
Juke is geaard
TV is geaard
Versterker + ingebouwde Tuner niet geaard
Zou het hier mee te maken kunnen hebben?
Sorry jongens het is toch echt de COAX die voor de brom zorgt. Als alles aanstaat en in de TV zit de coax geen probleem. Plug ik hem in op de versterker/tuner dan komt de brom.
Helaas geen goede condensator in huis dus die moet ik ff bestellen.
weetal
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
dan krijg je dus een lus van jukebox/versterker naar tuner via de coax welke op een andere plaats aan massa ligt.
als je de tuner aan de jukebox aansluit(aarde) word de lus gesloten en zou de brom weg moeten zijn.
gr weetal.
Dus als ik het goed begrijp:
- Trek ik een kabel van de tuner naar de groene draad in de jukebox.
- Als ik dan de Coax in de tuner/versterker stop is de brom weg?
Nou zit ik net te denken de aarde van de jukebox zit op dezelfde groep als mijn versterker. Ik heb gisteren al geprobeerd om het "aarde pinnetje" van de tuner direct aan te sluiten op het aarde pinnetje van het stopcontact. Geen succes helaas.
Op die manier zit de aarde van de tuner toch op dezelfe aarde als de jukebox?
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
een aardlusbromprobleem los je niet op door er nog een aarddraad bij te leggen.Ze liggen al aan alkaar via de ground van de cinchkabels... (het kan wel iets afnemen)Doe nou maar dat met die capaciteiten.
Ik ga vanmiddag op zoek naar de condensatoren! Beetje moeilijk aangezien de echte electronica zaken hier gesloten zijn nu met de bouwvak.
Dat "trucje" met die condensatoren. Is het verstandig om de condensatoren net voor de ingang van de tuner te plaatsen. of kan ik ze ook bijvoorbeeld net voor het verdeelstuk zetten. Zodoende profiteerd ook mijn TV ervan.
Maakt de afstand tot het apparaat uit dat bedoel ik
Condensatoren zijn gemonteerd en het lijkt te werken. Echter de tik is terug??
Het komt uit die coax kabel dat is zeker. Als ik een kabel leg naar de huiskamer toe is er geen tik. Het lijkt er dus op dat de kabel de tik ergens opvangt?
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
even recapituleren : de brom is weg? de tik is terug... De tik moet wel iets sterks HF zijn dat omgezet wordt in een LF (door niet lineare detectie bvb). Wat heb je zoal in huis? bvb dect, alarm etc??