Wounded in Action Part 3.

Dit topic is gesloten

Tja Pros, roekeloos gedrag... Als ik trafo, gelijkrichter en elco geplaatst had zonder de rest, was de elco alnog vertrokken. Ik heb hem nog juist van de vuilbak kunnen redden, maar heet was ie wel.

Op 19 augustus 2008 20:56:20 schreef pros:
Hier vormen 1 en 8 de 230V-aansluiting. 4 en 5 vormen een 2V~ uitgang. Succes gegarandeerd als je dat 180° draait!

Als je dat kortstondig op een top van een netsinus aansluit (of zelfs naast de top), dan heb je wel effe een flinke uitgangsspanning, kan zijn dat de 230V dan intern doorslaat, anders is alles erachter kapot.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Shiptronic

Overleden

ach een kleine 26 KV slaat toch niet zo snel door :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

lekker dan, ik ben bezig met RGB leds, nu kwam de 5V- direct op het pootje van de groen.....

schrik niet, die RGB led begint te roken, en voordat ik het door heb ontploft de RGB led met een hevige knal in drie stukken. en natuurlijk hang ik er met mijn gezicht boven...

mijn ogen zijn ok, hoewel ik wel vanalles in mijn mond proef|:(

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Op 3 september 2008 16:36:09 schreef electro_freakz:
mijn ogen zijn ok, hoewel ik wel vanalles in mijn mond proef|:(

Als die smaak blijft, moet je toch eens naar een dokter, proef laten doen op contaminatie van Gallium, Indium en Arseen. ;-) :-)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ik was net een prototype van mijn propellor clock aan het testen.
De motor was eentje uit een hdd. Daar bovenop stond een stukje gaatjesprint met een AVR in een ic voetje. Opeens vloog er een AtMega168 mooi langs m'n oren door...:7 Nooit gedacht dat er zo'n krachten uitgewerkt worden op die dingen...

[Bericht gewijzigd door Stijn S op woensdag 3 september 2008 21:58:22 (13%)

Wat betreft inademen van ongezonde substanties, ik kreeg in mijn vroege jaren eens een buizenTV die ik mocht uit elkaar halen. Nog jong, onwetend en nieuwsgierig naar wat er allemaal insteekt.
Toen het ding al een tijd herleid was naar een hoopje onderdelen, besloot ik om die curieuze buizen nog eens aan een nader onderzoek te onderwerpen. Het glas er buitenaf getikt, en de binnenkant van plaatjes en roostertjes erafgeprutst. Binnenin vond ik de gloeispiraal, tussen 2 staafjes gewikkeld, besmeert met een witte poeder.
Toen ik de gloeidraad van zijn houder ontdeed, stoof het witte poeder op, en geloof me, als je dat per ongeluk inademt, daar ben je even helemaal niet goed van. Dat spul (ik vermoed fosfor) brandde als hel.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

fosfor ontbrand toch al op zeer lage temperatuur? Dus ik denk dat het toch wat anders is geweest. Maar rotzooi stopten ze er wel in ja..

Ik vond buizen altijd te mooi, altijd in elkaar laten zitten dus met het idee er 'ooit' nog eens wat mee de kunnen doen. Maar als typenr al zijn uitgevaagd of er geen gegeven meer van te vinden is, lijkt het net alsof je een tegenwoordige lcdtv uit elkaar haalt met alle custom-made smd-chips erin..

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
maartenbakker

Golden Member

Buizen met uitgevaagd typenummer zijn op meerdere manieren nog goed te herkennen (hier off-topic), dus dat mag geen probleem zijn. Ook zijn er een paar uitstekende webarchieven die samen toch van vrijwel elke ooit geproduceerde buis de gegevens hebben.

Overigens, plasmapanelen van moderne televisies zijn koude kathode buizen (strikt genomen de CCFL's van LCD panelen ook nog, maar dat vind ik flauw), dus zelfs anno 2008 is men er nog steeds niet in geslaagd de buis uit de televisie te verdrijven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja, das waar. Gene pure fosfor, maar misschien een ander preparaat. Het was in elk geval wreed straf spul, hetzelfde effect van een volle wodka ineens achterover te slaan, daar krijg je de eerste 10sec geen adem meer van.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
maartenbakker

Golden Member

Zelfs helemaal geen fosfor. Een van de gebruikte coatings was bariumoxide. Van fijn poedervormige metaaloxides kan je soms ook al heel goed stoflongen krijgen. Niet echt fijn dus.

Het allerergste is berilliumoxide, dat kan in kleinere doseringen al ernstige gevolgen hebben. Gelukkig zit dat alleen in speciaal isolatiemateriaal in hoogspanningsbuizen en halfgeleiders. In een TV zal je het niet tegenkomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb ooit eens per ongeluk de voedingsspanning op de uitgang van een NE555 gezet (begrensd op 11A). Grote knal en ee 5cm hoge gele vlam.

Wie heeft er nou een voeding van 11A op z'n 555 staan?!

Nee, laat ik het eerst nog even anders stellen... Wie heeft er nou een voeding van 11A?!

If you want to succeed, double your failure rate.

Nou... 20A redt de mijne ook hoor...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Op 5 september 2008 22:47:51 schreef Jochem_S:
Wie heeft er nou een voeding van 11A op z'n 555 staan?!

Nee, laat ik het eerst nog even anders stellen... Wie heeft er nou een voeding van 11A?!

Zelfbouw, en hij stond gewoon op 5 of 9V of zoiets hoor. Laatste jaren heb ik de stroombegrenzing standaard op 1-2A staan, juist voor dit soort gevallen.

http://i288.photobucket.com/albums/ll196/zomb1986/Hpim2248-small.jpg

Die was trouwens ook bijna schuldig aan een wounded in action. Na onderzoeken waarom de aardlek er steeds uit vloog als ik de draden aanraak kwam ik er achter dat de top van een TO-220 een van de lijnen van de netspanning raakte (gelukkig de nul lijn)

Op 5 september 2008 22:47:51 schreef Jochem_S: Wie heeft er nou een voeding van 11A?!

ik :) nouja, niet helemaal.. max 12A ;)
voorkant
http://www.uploadarchief.net/files/download/DSCF0187.JPG
achterkant
http://www.uploadarchief.net/files/download/DSCF0178.JPG

lm723 ontwerp, 1 hele grote trafo, verder 2 los opgebouwde voedingen die wel in serie en parallel zijn te schakelen. Verder schakelt hij nog eens over op een andere wikkeling bij 12v(beetje energiebesparing)
Dus 30V 12A of 60v 6A.

Je hebt nooit vermogen teveel, zolang hij bij kleine belastingen of lage spanning ook maar stabiel is. En je kan hem ook gebruiken als acculader e.d.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 3 september 2008 21:05:06 schreef gideon_wackers:
plaatje van de led?

volgens mij zit ie al in de stofzuiger. ik kan je wel vertellen dat ik behoorlijk was geschrokken:P

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

15 minuten geleden nog een behoorlijke klap gekregen..
3 diepe zwarte puntjes in mijn vinger, en een doof gevoel.
het trekt wel langzaam weg :P
op de spannings converter van een Tft scherm's backlight.
die enorme stank trekt zelf niet weg met 3 ramen open!

(iemand enige idee hoeveel a erop staat btw?, ik raak dat ding niet meer aan verloopig) xD

//daan

Enkele KV`s is geen vreemd iets op die TFT inverters ik heb er ook regelmatig opdoffers van gehad. is een rot gevoel maar zolang je geen zwak hart hebt, is het gevaar minimaal denk ik (correct me if im wrong).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 9 september 2008 17:02:51 (53%)

Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!

ik heb geen zwak hart prolly :P

maarja, leuk is anders naar mijn mening, scherm werkt nog gewoon. en gevoel is weer +/- 80% terug :)

//daan

mja, smorgensvroeg is het nooit verstandig om dat soort dingen te doen. Altijd eerst rustigaan beginnen met koffie.. ;)

Ik had laatst wel gelijkgerichte 100vac over mijn vingers staan. ik was zelf zo verbaast dat ik eerst niet doorhad waar het vandaan kwam. De print die ik vast had was ik aan de ene kant aan het bestuderen en meten terwijl op de andere kant dus ook nog aansluitingen waren.. bij de ene hand erin en de andere eruit. Toen ben ik ook even koffie gaan halen:P

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

dat smorgensvroeg kan ik niets aan doen, kon slecht slapen want ik heb de griep goed te pakken, en electronica is toch een manier om te onstpannen :)
een schok van die 330v was er niets bij toen,xD

dus ben wel goed wakker nu haha :P

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 9 september 2008 17:03:29 (55%)

Ik heb eens zo'n trafo'tje uit een ccfl inverter met een mosfet aangestuurd, die dingen zijn daar helemaal niet voor gemaakt dus krijg je er veel hogere spanningen uit dan normaal.
Toen ik mijn vingers een paar mm van de contacten in de buurt hield sprongen er vonkjes over en kreeg ik ook zwarte plekken op mijn vinger, gek genoeg voelde ik er niets van.

Ik deed dit om te kijken of ik een 18 watt TL kon laten oplichten, dat ging redelijk. Ik kon ook mooie vonkjes trekken door de draden een klein stukje van de aansluitingen te houden, zelfs als ik de spanning aansloot op de metalen hulsjes aan de uiteinden ging de buis nog aan. Op de een of andere manier kreeg ik het voor elkaar om de vonk over te laten springen op het glas, toen werd er een gaatje in gebrand en deed de buis het niet meer.

Ik gebruik ook wel eens 100V DC over mijn lichaam.

Als ik veel diodes uitzoek, zet ik mijn transistortester/curvetracer op 100v/1mA en ik houd twee pinccetten vast, aan elk een krokodilleklemmetje met snoer. Zolang je het vasthoud voel ik er niks van. Als ik dan met de pincetten een diode oppak in sperrichting kan ik aan het schokje voelen of het een zener is of niet (zener geeft groot schokje, want de spanning gaat van 100V->zenerspanning)

Dit topic is gesloten