na de TL die maar bleef knipperen, ook al was de stroom er af, de dode knoopcellen die na een mep weer leefden, de PC voeding waar alle leven opeens uitgestofzuigd was, en lat bust not least het dove LCD (waar ik nog mee door moet) heb ik weer een spookverhaal:
ik ben nu bezig met een beetje met een PIC16F628A te klooien om de VMK124 lichtkrant een stukje te verbeteren. echter: als ik de PIC programeer krijg ik geen errors, maar werken wil 'ie ook niet. spanning is OK, dus ik denk "dan zal de fout wel in de software liggen"
dus ik zet de vorige versie er in: geeft ie opeens wel errors (error sending command "W", en error: sent <u-met-umlaut-tekentje> recieved "t"
de nieuwe versie wil er wel probleemloos in.
wissen werkt niet (hij geeft welliswaar aan "target succesfully erased", maar als ik 'm terug inlees staat de oude code er nog in...
de PIC is niet mishandeld, verkeerd aangesloten of wat dan ook geweest. Ook de fuses zijn niet veranderd. gevalletje ESD/andere spookkracht dus. niet leuk als je net een nieuwe code wil testen met daarin "het idee van de eeuw" (warm water opnieuw uitgevonden zullen jullie wel weer zeggen, maar toch)
en nog eentje om te lachen: op school ff een 9V clip (o wat breken die vaak) terug vastsolderen. zit 'ie vast, keurig rond het snoer van de soldeerbout! dus:
[------]
[ ]------------)
[print ] + ]
[ ]--------) ]
[------] ] ]
] ]
9V clip
en de + is dan het snoertje van de bout.
gelukkig waren de draden van de 9V clip nog lang genoeg om de stekker van de bout erdoorheen te halen om de boel uit de knoop te halen, anders had de (nog niet afgekoelde) bout erdoorheen gemoeten. (of uiteraard lossolderen en weer vastsolderen)
maar wonder boven wonder heb ik me niet gebrand aan de contactjes van de 9V clip. zou ik het dan ooit toch afleren ? (die dingen blijven onwijs lang heet, en om zo'n clip vast te houden terwijl je 'm soldeerd terwijl je tin toevoegd en de bout vasthoud is best lastig als je niet de contactjes mag raken).
maar nu hield iemand anders 'm vast dus problem solved
(helaas voor jullie en gelukkig voor hem wist 'ie dat te doen zonder zijn vingers te branden)