Wounded in Action Part 3.

Dit topic is gesloten

klein is fijn

Moderator

En weer snel verder met alle blunders die er gemaakt zijn.

Voor leesplezier zijn er de vorige delen:
Wounded in Action &
Wounded in Action Part 2. En speciaal voor Fantomaz, een link naar de laaste pagina van dat topic. ;)

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op dinsdag 8 mei 2007 22:30:06

ja ik mag weer.
2 keer gebrand aan de soldeerbout.
en ook een mooie:
de elco's in de cascade schakeling(4*200uF330V)blijven langer opgeladen dan gedacht:(

en aangezien mijn broertje hier geen account heeft:
in een dil8 behuizing gestapt

@kif leuke avatar

Ik ook dan maar even:
Mijn pa werkte bij Philips en nam een keer een oude tafelventilator mee naar huis. Ik was een jaar of 8 en vond het prachtig om daarmee te spelen. Ik had ook een racebaan met van die snelheidregelaars (blauw met luchtspleetjes enzo). Ik dacht, als ik nou die snelheidregelaar in serie (ja, dat wist ik al) zet met een draad van de ventilator, dan kan ik hem langzamer of sneller laten draaien! Zo gezegd, zo gedaan, stekker in het stopcontact, regelaar indrukken en.... Fzzzssjjjjt, PAF! Licht uit, hand vol zwarte streepjes en een roei voor m'n kop van m'n moeder omdat de stoppen waren doorgeslagen.

Ook een leuke, al was het voor mij zelf een klein drama:
Ik was wat ouder en wilde zelf kerstverlichting maken van een doos vol 12v lampjes (ja, ook van Philips). Keurig uitgerekend hoveel lampjes er in serie moeten en toen heel veel draadjes geknipt, gestript, voorgesoldeerd en uiteindelijk aan de lampjes gesoldeerd. Het was letterlijk een hele hoop met lampjes. Inmiddels wijs geworden van de klappen voor m'n kop van Ma, de hele berg meegenomen naar de schuur om daar de boel te testen. Ik steek de stekker in het stopcontact en denk nog net, dat had ik niet moeten doen.... Alle lampjes lagen nog op 1 berg en waren niet geisoleerd, paf,poef,klap, flits en de lichten gingen weer uit! Ma komt de schuur in rennen en ik had weer hoofdpijn.
Later maar een eigen stoppenkast geplaatst.

Op 8 mei 2007 10:32:10 schreef erbicom:
en een roei voor m'n kop van m'n moeder omdat de stoppen waren doorgeslagen.

Ma komt de schuur in rennen en ik had weer hoofdpijn.

Eh? Fijne moeder heb jij...

dat noemen ze de corrigerende Tik.. :)
die ik ook menig maal heb ondervonden..

samen met soldeerbout fouten, zo gefixeerd op je project dat je met je volle hand het hete stuk van de bout vastpakt als je hem een keer niet in het standaardje hebt gezet..
de wat minder leuke brandplekken..

en de eigenwijze eigenschap van mij.. "achjoh dat komt wel goed je, moet toch kunnen meten kan niet als het stekker er niet in zit." met een 220 ledstrip en twee prachtig open puntjes waar ik weet niet hoevaak een optater van heb gehad.. uiteindelijk toch maar een tapeje erom heen toen ging het een stuk beter..

en als laatste het opvangen van je telefoon als ie van de tafel afvalt en dan het scherm volledig tegen de hoek van de tafel aan slaan en daarmee het display naar de K**** helpen..

iets zonder duidelijke functie is vaak meer waard als iets nuttigs...

Ik had er misschien moeten bij vertellen dat we in die tijd geen automatische zekeringen hadden en dat het gemiddeld 1 x in de week gebeurde dat ik de zekeringen liet klappen....

+ en - omdraaien van 4017 resultaart 4017 kaduk :) voro de rest eigelijk niet zo heel veel :) tja soldeerbout verkeerd beetpakken :) maja wie niet :)

Oja toen ik 10 was kreeg ik een pc een echte 386 :) toe even met schroevedraaier over de videokaart want gaf leuke kleuren op beeldscherm :) Resultaar opeens rook en geen beeld meer pc stuk :) naja even naar de vuilnisbeult om nieuwe pc halen en klaar :)

Of de 220 aanelkaar knopen om te zien wat er gebeurt :) flits en stoppen eruit :) moeder boos :)

[Bericht gewijzigd door Gerwinh op dinsdag 8 mei 2007 12:58:06

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ah nee joh :P :P :P

ikke paar maanden geleden. Lijmstaaf van hot-glue pistool geval zat vast gesmolten. Ik trek die lijmstaaf eruit, loopt er gloeiend hete lijm vanuit de bovenkant van dat ding op mijn hand. En heet joh. Via de onderkant is het altijd al wat afgekoeld en doet het niet zow pijn. Dit geintje is 2 weken lang te zien geweest op mijn hand:P

Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl

Erg lang geleden bij me vader in de garage.
De verlengkabel deed ut niet meer.
Beide stekkers gedemonteerd, kabels ingekort.
Opnieuw aangesloten, en mooie dichtgeschroefd natuurlijk.

Ingestoken, andere kant 'n looplamp aangesloten.
Grrrr, geen licht, wat nu ??
De kabel handmatig gecontroleerd op gebreken.
Flinke optater, de kabels die lagen bloot.

Oorzaak, er zaten muizen aan die kabels te freten.
Sinds die tijd heb ik 'n hekel aan knaagdieren.

hihi mvg

Sine

Moderator

Op 8 mei 2007 12:57:29 schreef Gerwinh:
+ en - omdraaien van 4017 resultaart 4017 kaduk :)

Nou .. die krengen kunnen verbazend veel hebben !

Ik heb er eens eentje verkeerd om in de socket geprikt ( wie niet ? ) uiteraard werkte het geintje niet en het heeft eventjes geduurd eer ik door had dat het mosje in kwestie toch wel erg heet werd.

uithalen, omdraaien, spanning er op ... werken :D

En wie heeft er ooit beweerd dat je de elco bank van je buizen voeding niet over je linker hand kunt ontladen?
6x 47uF op 450 Volt. Resultaat, wat bruine gaten en wit vlees op mn vingers. Is inmiddels netjes geheeld, niks meer van te zien (jammer). Nu toch maar netjes een bleeder weerstandje ernaast gesoldeerd.

Love the smell of ozon in the morning...
Anoniem

Op 8 mei 2007 12:18:27 schreef JuuL:
[...]
Eh? Fijne moeder heb jij...

En wat dacht je van mijn grootmoeder dan?
Ik was vroeger niet echt een lievertje dus op een dag dreigde mijn grootmoeder ermee haar schoen te gooien. Ik dacht zo'n oud mens kan toch nooit raak gooien, en zij dacht, hij gaat zich wel bukken, nou ik bleef mooi staan.
Recht in mijn oog. Ik had zo kunnen meespelen in een Rocky-film.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

al een paar jaar geleden ondertussen: analoge amperemeter los in het stop contact resultaat: meter letterlijk in stukjes van elkaar geblazen , heel het huis zonder stroom ale die klokken terug kunnen instellen...

dit jaar: oude radio aan het uiteen prutsen met de schroevendraaier uit geschoven toen ik iets wou opendraaien, recht op mijn hand heeft een paar uur geduurt eer het bloeden was gestelpt...
achja ik zal er wel uit leren zekers...haha
mvg ben

Red een boom, eet een bever

Niet veel bij mij, enkel een elco vastgenomen resultaat: drie weken met twee zwarte puntje op mijn duim.
Enkele brandwonden, enkele optaters van wegwerp fototoestel flist/schokapparaatje

Anoniem

d'r net: ik bezig, wou een elcootje opladen en vonkje geven... heb dat ding op voeding gedaan, elco kan niet veel volt;( ik dacht: ik zet wel 10V op een 10V-elco,
gaat wel goed
nee dus, was em vergeten
ik daar naar toe, *BOEM* krijg ik die huizinkje tegen me voorhoofd

is een beetje rood geworden:(
(niet zoo erg)

Ach, ik loop de komende dagen weer met een afdruk van een TO-220 transistor in mn duim...

Even iets getest op een breadboard, maar omdat het maar even zou zijn geen koellichaam gemonteerd. Testen of er voldoende stroom ging lopen. Dat deed t. Vervolgens verder gegaan met waar ik mee bezig was. Transistor stond nog ingeschakeld.

Niet veel later wil ik alles weer van t breadboard afhalen want ik had het nodig in de uiteindelijke schakeling. Ding is dus gloeiendgloeiend heet en ik pak m vol tussen duim en wijsvinger...

Ik heb wijselijk maar even de voeding uitgezet en gewacht met het weghalen van de vermogensweerstanden die ik als load gebruikte ;)

Heel tijdje geleden, maar blijft nog bij :)

3A door een LM opamp (geen 741), althans de labovoeding gaf 3A aan... Ding stond gloeiend heet, vreesde eventjes dat ie zou ontploffen. Voeding afgeschakeld, hergesoldeerd en voor de lol de opamp er weer in gestopt...

wonder boven wonder deed ie het nog :)

en iets recenter: een 555 opgeblazen
ik wist niet dat een ic behuizing zo in het rond kon vliegen :p en stinken, nie te doen! de geur is bijna een hele voormiddag blijven hangen...

grtz

Waar rook is is er.......geen componentje meer

hoe blaas je dan een 555 op?
die dingen overleven alles.
78s09tjes daarintegen:
niks te doen bij elektrotechniek.
hee wat een mooie labvoeding 0-30volt 0-30ampere!
30 volt in de 79s09 en ff laten draaien in 2 ampere met klein koellichaam.
gloeiende dat koellichaam werd warm.
en zonder koelling was het snel over

Op 10 mei 2007 20:38:43 schreef riktw:
hoe blaas je dan een 555 op?
die dingen overleven alles.
...

Tjah, blijkbaar kan die niet tegen een transistor snel schakelen met een inductieve belasting (ik vermoed dat dit wel aan het feit zal liggen dat er geen blusdiode werd gebruikt...)

grtz

Waar rook is is er.......geen componentje meer

Op 10 mei 2007 20:38:43 schreef riktw:
hoe blaas je dan een 555 op?
die dingen overleven alles.
78s09tjes daarintegen:
niks te doen bij elektrotechniek.
hee wat een mooie labvoeding 0-30volt 0-30ampere!
30 volt in de 79s09 en ff laten draaien in 2 ampere met klein koellichaam.
gloeiende dat koellichaam werd warm.
en zonder koelling was het snel over

Ik denk dat ie iets teveel stroom erop heeft gehad :)

laat hem maar afkoelen en dan geeft hij terug mooi je 9 volt af, was waarschijnlijk de temperatuur-protectie die inschakelde.
Een paar weken geleden heeft er iemand van mijn klas nog een 741 opgeblazen, heb de stukjes hier nog liggen, eens een foto van nemen.

Ook nog, minder elektronica, maar toch nog stom.
voor het school moest ik 3 computers ineen steken, die plaatjes vanachter, com poort, PS/2,... eruithalen, en terwijl een stuk vlees uit men hand... deed niet echt pijn maar bloeide wel serieus

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
Lucky Luke

Golden Member

na de TL die maar bleef knipperen, ook al was de stroom er af, de dode knoopcellen die na een mep weer leefden, de PC voeding waar alle leven opeens uitgestofzuigd was, en lat bust not least het dove LCD (waar ik nog mee door moet) heb ik weer een spookverhaal:

ik ben nu bezig met een beetje met een PIC16F628A te klooien om de VMK124 lichtkrant een stukje te verbeteren. echter: als ik de PIC programeer krijg ik geen errors, maar werken wil 'ie ook niet. spanning is OK, dus ik denk "dan zal de fout wel in de software liggen"

dus ik zet de vorige versie er in: geeft ie opeens wel errors (error sending command "W", en error: sent <u-met-umlaut-tekentje> recieved "t"

de nieuwe versie wil er wel probleemloos in.

wissen werkt niet (hij geeft welliswaar aan "target succesfully erased", maar als ik 'm terug inlees staat de oude code er nog in...

de PIC is niet mishandeld, verkeerd aangesloten of wat dan ook geweest. Ook de fuses zijn niet veranderd. gevalletje ESD/andere spookkracht dus. niet leuk als je net een nieuwe code wil testen met daarin "het idee van de eeuw" (warm water opnieuw uitgevonden zullen jullie wel weer zeggen, maar toch)

en nog eentje om te lachen: op school ff een 9V clip (o wat breken die vaak) terug vastsolderen. zit 'ie vast, keurig rond het snoer van de soldeerbout! dus:

code:



[------]
[      ]------------)
[print ]   +        ]
[      ]--------)   ]
[------]        ]   ]
                ]   ]
              9V clip 

en de + is dan het snoertje van de bout.

gelukkig waren de draden van de 9V clip nog lang genoeg om de stekker van de bout erdoorheen te halen om de boel uit de knoop te halen, anders had de (nog niet afgekoelde) bout erdoorheen gemoeten. (of uiteraard lossolderen en weer vastsolderen)

maar wonder boven wonder heb ik me niet gebrand aan de contactjes van de 9V clip. zou ik het dan ooit toch afleren :P ? (die dingen blijven onwijs lang heet, en om zo'n clip vast te houden terwijl je 'm soldeerd terwijl je tin toevoegd en de bout vasthoud is best lastig als je niet de contactjes mag raken).

maar nu hield iemand anders 'm vast dus problem solved >:)

(helaas voor jullie en gelukkig voor hem wist 'ie dat te doen zonder zijn vingers te branden)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik kom er toch elke dag weer achter dat de afkoeltijd van een pas gesoldeerde draad langer is dan de opwarmtijd-tot-pijngrens van mijn duim en wijsvinger.

Proberen vol te houden...
even nog...
aarrgghhh even nog...
Gestold...

of:
Proberen vol te houden...
even nog...
aarrgghhh even nog...
trek het niet meer...
Loslaten waarbij de tinspetters me om de oren vliegen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Dit topic is gesloten