hey,

ik ben bezig met het vervagen van een redelijk speciale potentiometer in een oude versterker van technics

het eerste porbleem is dat dit een soort voorloper is van de huide dolby surround en een hoofdschakelaar is die 4 kanalen bediend, deze is dus geen gewone stereo patontiometer maar een met 4 !! achter elkaar !! maar dat kan ik oplossen door twee aparte te gebruiken. maar nu komt het echte probleem deze potentiometer heeft de normale 3 aansluitingen en recht tegenover nog een dus in totaal 4 aansluitingen per pot meter ?
heb in een catalogus gekeken van een lokale goede winkel !! en deze staat er niet in ? niet een van die waarde noch model (250 Kohm)

Helaas, dat is een hele speciale, niet los verkrijgbaar.

Miscchien nog te redden door te demonteren en te reinigen.

dat kan ik proberen ja om te desolderen en dan te reinigen ?

desolderen, demonteren, reinigen, nieuw grafiet aanbrengen, hermonteren en insolderen.

bestaat daar een handleiding van ? om zoiets te doen ? met foto's ? welk grafiet ? waar kopen ? ga ik die wel kunnen demonteren aangezien ik met 4 achter elkaar zit ?

Dat is altijd de vraag, somswel, soms niet. ;) Nee, daar is geen handleiding voor, elke potmeter is anders, eigen creativiteit gevraagd.

Ik bedoel grafietpoeder, kan de elektronicazaak je aan helpen.

Een andere optie is potmeter reiningen in een badje IPA, gewoon een dagje verzuipen, naspoelen met schone IPA.
Niet de potmeter nu verdraaien want dat slijt de boel heel snel.
Vervolgens laten drogen, dat gaat met IPA snel, ook uitschudden.

Nu in een badje potmeterspray - geen contactspray, weer goed in laten trekken.
Weer laten drogen, ook uitschudden.

Als laatste een drupje! olie tussen as en behuizing.

Dit werkt alleen als de koolbaan niet versleten is en de loper nog goed contact maakt.

juist gezien dat het er geen 4 contact punten zijn maar aan de ene kant staan er 3 maar de middenste is ingekort en dus niet aangesloten ? dus dan kom ik op 3 aangesloten contacten? is er dan toch nog hoop ? xD
want als ik die kan vervangen op een manier ofzo ga ik ze alleszinds in een extern doosje inbouwen, zodat ik weer rap aan de pot meters kan

[Bericht gewijzigd door alex4421 op (25%)]

Ik snap er zo weinig van, heb je een duidelijke foto?

een foto kan ik niet nemen omdat ik geen goede camera ter beschikking heb en het nog niet gedesoldeerd is :p

de enezwarte lijn is de printplaat en de andere een draad die aan een contact gesoldeerd is

dit is lang onder bekenen dus niet met dat regelstaafje naar u
http://img83.imageshack.us/img83/9185/potmeterwy0.jpg
http://img83.imageshack.us/img83/9185/potmeterwy0.b0c59d6ae0.jpg

Op 26 augustus 2008 02:25:50 schreef alex4421:
dit is lang onder bekenen dus niet met dat regelstaafje naar u

Wablief? Ik wacht wel op een foto...