Algemeen
Ik heb al in verschillende topics besproken over mijn problemen met mijn project, ik ben nu een stap verder, ik heb wat meer in de gate wat kan en niet en kan inmiddels het programmeren van mijn project realiseren.
Mijn project zal bestaan uit 2 losse delen. De IR zender en de IR ontvanger, de reden is simpel. Ik wil niet met draden of reflexie werken.
De ontvanger
De ontvanger zal via RS232 aan de PC gekoppeld zijn, de ontvanger zal zelf met een microcontroller bijhouden hoevaak er iemand de lichtsluis heeft doorbroken.
Het ontvangen wil ik met een TSOP1... doen, de keuze is nog vrij. De twee TSOP's zullen ieder een eigen IR signaal ontvangen, zodat ik de looprichting kan bepalen. De TSOP geeft bij ontvangen een 0 en als deze wordt verbroken wordt dit hoog. Ik wil dan de microcontroller op de 'rising edge' een intrupt laten genereren, op dat moment wordt er in de Microcontroller geset dat het signaal A of B is verbroken.
De main lus die zal continu kijken welk poortje eerst verbroken is en de de bezoeker registreren in een array van 24 (voor ieder uur een). Op het moment dat de computer wil, kunnen deze gegevens over gezonden worden. De tijd van de dag ga ik bepalen door een timer die iedere msec afgaat.
Op dit moment heb ik een TSOP1736 en een ATMega8515, de ATMega zal vervangen worden door een ATtiny als het project uit prototype status is.
De zender
De zender is tricky, hoe ben ik er zeker van dat ik 36khz haal? Niet met een NE555, daarnaast, heb ik begrepen dat ik niet continu 36khz kan uit zenden want daar is de TSOP serie niet voor bedoeld (Wouter van Ooijen, kan jij hier wat meer over vertellen?). Mijn zender zal dus ook gaan bestaan uit een microcontroller, deze zal 2 timers gebruiken, een om de 36khz frequentie te maken en daarmee de led aan te sturen. (mij vraag is, moet ik dan iedere keer dat ik de timer interupt krijg de led aan en dan weer uit zetten, of moet ik op 72khz de led aan en dan weer uit zetten?) en de andere timer om een draag golf te generen om te voorkomen dat je continu 36khz uitzend.
De leds die ik ga gebruiken zijn de LD274, deze schakeling zou eigenlijk niet veel voor hoeven te gaan stellen omdat het slechts een uC paar weerstanden, condenstatoren en 4 leds nodig heeft (2 IR 2 Status).
Vragen
Wat voor AVR microcontroller zou het beste schikken voor deze deel projecten?
Kan iemand mijn verhaal bevestigen dat het in theorie zou werken? (praktijk zorg ik wel voor )
Iemand ervaring met een TSOP als IR detector in een lichtsluis?
Rob Keij zou jij misschien mij een prijslijst kunnen mailen?