Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op 31 augustus 2008 00:52:30 schreef Paul-RT:
Ik heb een kennis met een water-gekoelde-condensator.
Je leest het goed. Slang erin en slang eruit
Ik vraag een foto aan hem.
Komt eraan
Ik neem aan dat je die aan Daniel93 mailt?
Tis geen verzoek voor dit topic.
Zom-B mag de volgende suggestie doen. En anders gaat de volgende pas los vandaag, 12:48. 
Post je grootste schakeling ooit met enkel logische poorten
Je hoort het goed. Uitzonderingen zijn input/output electronica, ontkoppelcondensatoren, dat soort grut. Om nog even te verduidelijken, ik wil de grootste onafgebroken schakeling zien die enkel simpele bouwelementen gebruikt met logische ttl/cmos signalen als invoer en uitvoer (ongeacht wat er tussenin gebeurt, denk aan one-shot 74123 etc). Een alu IC of groter vallen hier niet onder.
ps. die condensator wil ik ook wel zien. offto-pic-je?
Mijn grootste bak logica ooit zijn bijna twee volle eurokaarten, maar dat ding heb ik al te vaak gepost.
een andere dan ...
Een klok + kalender in blokjes, het spannedste ic zal een BCD 7segment driver / latch zijn
@sine:
2 vraagjes:
.1 zou je dit vandaag de dag nu niet gewoon met een uC doen?
.2 die rechtse blokjes zijn geen logica, maar weerstand array's natuurlijk (het zit wel in een DIL behuizing.
)
1. Jup
2. Jup, al weet ik even niet meer waar ze hier voor dienden, de led drivers zitten namelijk al in de 7 segment encoders.
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Gokje Sine, om de data ingangen (BCD) van je tellers naar de massa te trekken bij het niet aangesloten zijn van schakelaars?
Een electronisch nokkenwerk met 202 logische IC's:

Ik heb m niet zelf bedacht, dat was een collega, maar wel gemaakt. Na 15 jaar trouwe dienst heb ik hem bij de klant vervangen voor een iets moderner modelletje. Deze is echter wel nog steeds een stuk sneller dan alle moderne, hij mist echter wat handige mogelijkheden zoals een vervroeging.
We hebben er tientallen van gemaakt en geplaatst, in de prehistorie, maar er is nog nooit iets stuk gegaan. Er zijn er nog steeds in bedrijf.
Ziet er impressionant uit, maareh... wat is een nokkenwerk?
Google verwijst me terug naar CO, maar daar staat geen uitleg 
Denk aan een nokken as met (rol)schakelaars die bediend worden door deze (instelbare) nokken.
In een 'klok' uit een oudere was machine zit bijvoorbeeld zo'n schakel wals...
Tegenwoordig gaat dat dus elektronische.
Op de as zit een pulsgever, deze as positie gaat naar een elektronische 'nokkenwerk' die de 'uitgangen' op de juiste momenten in- en uit-schakelt.
Precies. De schakelaartjes zijn om per "nok" de in- en uitschakelhoek in te stellen.
Deze komen veel voor in bv inpakmachines die eigenlijk altijd één hoofdas hebben die per slag één omwenteling maakt. Iedere functie krijgt dan zn eigen "nok". De moderne, programmeerbare hebben allerlei extraatjes zoals een dodetijdcompensatie waar je de tijd insteld tussen aansturen en de werkelijke aktie. Een ventiel doet er namelijk al gauw, bijvoorbeeld, 60ms over om in te schakelen inclusief het op druk zetten van eventuele slangen. Die tijd kun je dan instellen zodat de machine met alle snelheden goed draait.
Tegenwoordig gebruik ik deze:
http://www.deutschmann.de/produkte/elektronische_nockenschaltwerke/
Volgens mij is GJ_'s scchakeling niet helemaal volgens de regels. het zijn namelijk 20 kleine logische schakelingen ipv. één grote onafgebroken, nietwaar?
Ja, zo kun je het wel zien. Echter, afzonderlijk zijn ze nutteloos maar daar staat inderdaad tegenover dat er ook machines zijn waar er maar 12 kanalen in het rack geplaatst zijn.
Zo gezien telt het inderdaad niet echt nee. En zo is die van Sine ook leuker, ook correct. Ik was allang blij dat ik een keer iets electronisch kon laten zien 
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Als ik voor mijn beurt praat, dan mag ik gecorrigeerd worden, maarree er zijn 24 uren verstreken sinds Sinne's foto en er is nog geen nieuwe gelanceerd. 
Mijn suggestie:
De Meest (sexueel) Ranzige Electronische toepassing die je kent 
Jasper91
'The purpose of my life, is to invent warp drive'
Op 1 september 2008 23:57:02 schreef Jasper91:
Blijkbaar is 'High met Henk' niet de enige met frustraties
En heb jij nog geen nuttige bijdrage aan dit topic geleverd, lees de startpost ook eens.
Topic begint (te) melig te worden, hopelijk geen blijvende slijt.
Dus aub normale opdrachten en foto's, anders schluss.
Fantomaz
OEf... Die draden winden we toch wel op... 
Dus, om me toch bij Henry aan te sluiten, laat ik de ranzigheid maar achterwege.
En Ach... Een detailfoto van vochtschade aan zo'n piezo triller is toch moeilijk te nemen. 
En wat die foto van Zom-B betreft.
Ik ben wel retenieuwsgierig wat daar op die kaartjes staat!
Er is dus toch een crusader geweest die er nog een sprankje hoop in had. 
[Bericht gewijzigd door Fantomaz op (28%)]
Met het roest die op die buis staat is dat toch een "vonk van formaat" waiting to happen
niet tegenstaande dat het zo ook wel zal vonken, maar toch.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Holy Jezus, das echt wat. De technieker van dienst had blijkbaar meer tijd om ventjes op de kastdeur te tekenen, dan zijn kabels eens goed te pakken.
Zom_B, geslaagd! Geef ook een nieuwe opdracht a.u.b.
- - big bang - -