ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

chuckie

Honourable Member

Ik schaam me diep.

De reden dat ik mijn eerste PICje niet volgeklopt kreeg, is wel een heel genante.

Ik heb uren lopen zoeken en van alles geprobeerd en nu was Sine toevallig bij me en heeft het ook even geprobeerd.
In de eerste instantie kwam hij net zo ver als ik, maar hij was wel zo slim om er een andere PIC in te duwen.
En ja hoor, daar ging alles ineens goed :o

Laat dit weer een les wezen, zelfs een nieuwe, verse PIC kan dus al stuk zijn.
Dat had ik nu nooit verwacht...

Ik heb overigens wel meteen de complete beginners cursus uitgeprint en ben nu toch wel van plan er eens goed in te duiken.

Met alle respect en een hartgrondig dank je wel voor Sine!

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Ik heb al meerdere PIC's geprogrammeerd maar vandaag toch weer een domme fout gemaakt.

Een ledje via een weerstand verbonden aan een 16F88 pic. Sortware er in en vervolgens deed de hele PortB van de pic raar. In eerste instantie verdenk je dan de software. De hardware bestaad uit alleen een Ledje, Wat kan daar nu fout aan zijn.... Na 6 uur in de software bezig te zijn viel mijn blik op het weerstandje voor de led. Deze was perongelijk 10 Ohm in plaats van 100 Ohm :(. Hierdoor moest de pic 60 mA leveren in plaats van 6 mA en de poort mag maar 25mA leveren. Dus snel de weerstand vervangen en alles deed het weer. Ach... Het zijn van die dingen....

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
klein is fijn

Moderator

Op 20 juli 2008 22:10:29 schreef Fire_IC:
De hardware bestaad uit alleen een Ledje, Wat kan daar nu fout aan zijn....

Die fout ben ik ook al eens begaan. Een paar uur in de software lopen rommelen omdat m'n softwarematig gePWMde blauwe LEDje vreemd stond te flikkeren. LEDje was dus gewoon brak, PWM werkte prima. Het ding stond nog te flikkeren op normale DC spanning.

Komt me ook wel bekend voor, of ik sluit de verkeerde pin aan op de pic :P

Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt

Uren zoeken waarom een server van een HTTP stream weigert om mijn buffer te vullen nadat ik heb gezegt heb nog maar 600 bytes te mogen sturen om buffer overflow te voorkomen. Blijkbaar willen de meeste servers dit niet doen(niet onder de 1024 bytes bijvoorbeeld, afhangkelijk van het os) en moet je regelmatig als er weer plaats komt in de buffer een window update sturen waarin staat hoeveel ruimte er nog is, als dit dan genoeg wordt zal de server opeens weer beginnen geven.

Uranium, check de specs over TCP. Of lees Stevens' boek.

Ik zou de MSS klein maken, volgens mij werkt dat beter.

Chuckie, Als je wat verder bent, blijken nieuwe chips toch betrouwbaarder dan in het begin. Kortom, stiekum denk ik dat jij je chipje kapot gemaakt hebt....

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 21 juli 2008 09:00:02 (41%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Aansturing van een 7seg display (soon in a "show your projects" near you!), en het ding geprobeert zo ver te krijgen dat hij van 1 tot 9 telde. Maar hij telde 2-3-2-3-6-7-6-7.
Een paar LEDjes aan de uitgang van de microcontroller gezet, om te kijken welke binaire waardes hij uitspuugde, en dat kwam overeen met wat weergegeven werd op het display.
Het probleem moet dus wel in de software zitten, dus heb ik daar een hele tijd in zitten graven (terwijl de code heel kort was, en er niets fout in kon zitten).
Wat bleek? Een van de ingangen (B) van de 4511 maakte contact met de +, waardoor hij de tel kwijt raakte. Hierdoor werd de uitgang van de uC natuurlijk ook doorverbonden met de +, waardoor de LED altijd aan bleef, en dus ook 23236767 weergaf.
Dan kom je niet ver met je debug LEDjes... Tijd dat ik eens een seriele debug dinges maak.

chuckie

Honourable Member

@rew
Tja..., eigenlijk denk ik dat ook.
Maar ik vraag me af hoe.
Het is bepaald niet mijn eerste IC.
Met een 74xx of 4xxx heb ik nog nooit stukken gehad.
En overspanning kan het ook niet wezen want ik heb zelf de vaste spanning van 5V gebruikt.
Dan is natuurlijk niet de stroom begrensd, dus misschien zit het daar in?

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

grr, warme soldeer bout door het scherm van mijn net gerepareerde tft heen drukken, bij het maken van een nul modem kabeltje

Een X9315 Digipotmeter van 3,3V aansluiten in een audiocircuit met een bias van 6V.
Een kookplaat is geboren;)

Bier zonder alcohol is als een beha aan een waslijn: het beste is er uit!

laat je nooit leiden door de kleur van de draden. meten is weten. een 12 volt accu proberen opladen met een zonnepaneeltje (al een geluk), per ongeluk omgepoold: gevolg ineens pats : mijn elco batterij was zeer snel ontladen.

Lucky Luke

Golden Member

Als je ergens een low-drop reglaar inzet, kijk dan wel eerst hoe low die drop is.

zit nu een regelaar met 1.5V drop (en low-drop lm1117) een regelaar met 3V drop (een 7805) te vervangen, waar eigenlijk maar 0.5v drop mag. (en een diode in serie is geen oplossing, het zijn 4 penlightbatterijen in serie waar 5V uit gehaald moet worden, en waar zowel oplaadbare als onoplaadbare batterijen in moeten mogen. oplaadbare zijn 1V als ze leeg zijn (tot 1.9 na overladen), onoplaadbare 1.8 als ze nieuw zijn)

Workaround: ik had nog 3 nicd 3.6V/500mAh accupacks die lagen te verstoffen. 2 daarvan gaan nu in serie om 4 1700mAh AA nimh's te vervangen die alles behalve verstoften.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

schaam schaam , tijdens het solderen met je Wellertje , zo druk geconcentreerd met een zwevend ontwerp , je eigen weller snoertje verweven in de schakeling , zodat je eerst weer de helft moet desolderen om je snoertje te bevrijden uit de schakeling ( leuk topic trouwens :) )

te gek JaH !!!

Daar had ik wel graag een foto van gezien! :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Je had natuurlijk ook het snoertje door kunnen knippen :P

Maar zat het allemaal zo strak aan elkaar de je de connector of de bout er niet meer doorheen kon halen?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Al geluk dat het je hand of hele arm niet was. ;-)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 21 juli 2008 08:58:08 schreef rew:
Ik zou de MSS klein maken, volgens mij werkt dat beter.

Ondertussen werkt het nagenoeg probleemloos, en kan ik werken met een hoge maximum segment size.

Gisteren bijna een 400 V 470 uF condensator ontladen via mijn vinger. Gelukkig kwamen alleen de draadjes in mijn hand tegen elkaar... was wel even schrikken. Toch maar een bleedertje erin dus.

shocking story :P

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 4 augustus 2008 00:00:27 (90%)

Ik moest een serie SMD-weerstandjes solderen, dus leg ik die alvast klaar. Ik neem m'n soldeerbout vast, zie daar een stofje op de print liggen, en blaas dat even weg. De rest kan je al raden, natuurlijk: geen enkel weerstandje meer te bespeuren.

Afin, ik op m'n knieën met stoffer en blik aan de slag, en vervolgens tussen het bijeengeveegde stof naar die dingen zoeken. Niets te vinden, niet één!
Zit ik zowat rond te kijken, merk ik plots een wit rechthokje... Jawel, hoor! Die kleine krengen waren helemaal niet op de grond terechtgekomen, maar hadden zich over de werktafel verspreid. En ze waren daarbij allemaal met de witte kant bovenaan gaan liggen, zodat ze haast onzichtbaar waren op een wit werkvlak. |:(

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dat grut moet je ook altijd in een bakje stoppen. Als je ze los op het werkvlak legt, raak je er altijd een paar kwijt. (ik dan tenminste)

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Vandaag nog wat merkwaardigs voor gehad in het labo op 't werk. Bezig met een printreparatie. Zitten een paar logische ICs op, draaien op +5V. Een weerstand in de voeding heeft precies een beetje heel heet geweest en een tantaal die op de kop uitgebrand is. Die tantaal wordt verwijdert.
Na wat rondmeten blijkt tussen de +5V en GND zo goed als een kortsluiting te zitten, enfin 1Ω.
Na wat zoeken komt daar nog een kapotte tantaal uit, niks visueel mis mee, maar dus laagohmig. Tis een 2.2µF/25V en de LRC brug geeft een waarde van 13µF, helemaal uit de richting dus.
We nemen er een labvoeding bij, stroombegrenzing op 100mA en zetten er 12V op. Voeding gaat niet in currentprotectie, en spanning van 12V komt over de tantaal. Raar, hij was eigenlijk toch kortgesloten?
Nu blijkt dat ding zich gewoon weer normaal te gedragen: gemeten: 2.3µF, ESR van een paar Ω en statische weerstand van 5MΩ.
Raar? Hij verdwijnt toch zeker richting prullemand.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Draaden in het stopcontact en gewoon tegen een gloeilamp houden. M'n ouders hadden nog geen aardlek...

Lamp = aan
220 ( toen nog ) = auw

Ik ben er klaar mee voor

net wel uberdom bezig geweest..

wou kijken wat voor secundaire spanningen mij uit de trafo kwam, 230 aan de juiste kant, althans dat hoopte ik, zat namelijk een stuk tweelingsnoer aan. maargoed. meten en meten kwam uit op 400 volt. dus ik dacht die kan ik nu niet gebruiken en knip de kabel door. ik doe dat dus en pats, ivar, het is makkelijker om eerst de stekker eruit te halen:P

Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren... © grolsch

Dit topic is gesloten