Effe uitleg nodig.
Ik heb een hekopener van chamberlain gekocht.
Er zit standaard maar 1 zender bij.
En zo eentje van dat merk kost 75eur( en het is geen discreet model)!
er kunnen er 128 geprogrammeerd worden.
Het is en systeem met rolling code.
Kan ik er eender welke rc van een andere toastel dat ook rolling code heeft op aanleren.
Hoe werkt eigenlijk een rolling code en is dit in de zender, de ontvanger of beide dat dit gebeurd.
Heb iig al getest met een gewone rc van een auto maar dat was dus gen succes
Het kenmerk van een rolling code is juist dat een algoritme wordt gebruikt om elke keer een andere code te gebruiken om het hek te openen. Dat voorkomt dat kwaadwillenden de code kunnen oppikken met speciale apparatuur en deze kunnen gebruiken om het hek te bedienen.
dus ik veronderstel dat de zender en de ontvanger elk hetzelfde algoritme moeten volgen?
De freq waarme dit wordt doorgeszonden is dan vast veronderstel ik?
Kan ik een bestaande rc zo veranderen dat ik deze kan gebruiken?
Zit het algoritme in een chip geprogrammeerd, en kun je deze herprogrammeren dan?
Of kan je "chips" kopen met dit specifiek algoritme?
merci alvast
Wat ik weet is dat de draaggolf 433 of 868 MHz bedraagt en het signaal op ca. 420 Khz wordt gezet. De afstandbediening heeft een vast algoritme, dit kan niet veranderd worden. Elke nieuwe afstandsbediening moet worden "aangemeld" bij de ontvanger, meestal gebeurt dit door het indrukken van een knop bij de zender en de ontvanger.
Bart Hiddink
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
Bijvoorbeeld een dergelijke code:
http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&no…
Niet eenvoudig..
Geven alle rolling code rc's dan signaal op dezelfde freq?
Dus blijft de vraag of ik een andere rolling code rc van eender welk merk hierop kan programmeren.
Heeft iemand ervaring met goede en goedkope zenders met apparte universele onvanger.
In het slechtste geval kan ik zo eentje op dit systeem aankoppelen.