Voor een linuxbakje voor eigen gebruik en een andere linux bak van een maat hebben we bij Nedis 2x een Koning CMP-UPS1200 besteld.

Maar bij nadere inspectie is volgens mij goedkoop toch duurkoop:

Als een UPS geladen is en men trekt de netstroom eruit dan zakt de uitgang naar 165 - 175 VAC (bij 150W aan belasting). Hoe zwaarder je dit ding belast, hoe hoger de uitgangsspanning, echter gebruiken de computers niet meer dan 50W a 70W. Als je de binnenkant van de UPS bekijkt dan kunnen deze apparaten ook nooit nieuw zijn, alleen de accus en frontpanelen zien er nieuw uit.

Nu zit er een dikke trafo in met ook een 190V wikkeling. Ik was aan het denken dat deze (chinese UPS-en) misschien een refurbishment betreffen. Dan zouden ze dus (per ongeluk) beide een stuurprint voor de chinse markt kunnen bevatten, waar de netspanning 190 V is? Dit moet ingesteld kunnen worden lijkt me...

Of is een dergelijke lage spanning bij deze apparaten normaal?

Verder gebruiken ze 25W aan vermogen uit het net in stand-by en worden ze ook aardig warm als ze niet in bedrijf zijn.

Als ze op accu werken maken ze overigens een geluid als een opgevoerde tondeuse en schommelt de uitgangsspanning soms een tijdje met 10V.

Deze devices worden bij Nedis gewoon als nieuw verkocht...

Ik zou zeggen: bel ze even!
Als dat niet helpt, de hele zooi in een doos flikkeren en terug sturen, het klinkt alsof je hier nog een hoop problemen mee gaat krijgen.

Ik zou m'n werkstation niet wagen aan een dergelijke UPS, en als het ding in standby al zoveel verbruikt, zou ik me ook zorgen gaan maken om brandgevaar en de elektriciteitsrekening.

Als ze voor de chineese markt zijn, vinden ze 230V ingangsspanning misschien ook niet zo leuk.

Koop een paar gebruikte APC UPS , vervang de accu's en have fun. Zo heb ik er hier ook 2 staan, waren 3 jaar oud, 20 euro /stuk (marktplaats) en voor 80 Euro nieuwe accu's

Hoewel ik ook wel eens mopper op APC (1001 verschillende producten met naar mijn smaak veel te korte lifecycles, nummertjes en accu's, afwijkende RS232 pinouts etc) doen hun apparaten wel wat ze moeten doen.

Aan de andere kant heb ik de spanningen en het verbruik nooit nagemeten.

Nedis gaan we zeker even bellen, maar ik ben benieuwd wie nog meer ervaringen met deze UPS heeft. Dan hoeven ze bij Nedis mij ook niet wijs te maken dat dit normaal is en ik het ding gewoon kan gebruiken.

En misschien is dit zelf in te stellen met een jumper / potentiometer. Dat heen en weer gestuur van zware pakjes ben ik niet kapot van.

Misschien was het inderdaad verstandiger een gebruikte APC te kopen en daar nieuwe accus in, alleen waar krijg je die dingen los?

Update: de warmteafgifte daalt na ongeveer 12 uur tot een lauwe behuizing, waarschijnlijk omdat door het laden zeer veel warmte is opgeslagen in de enorme transformator in het ding. Maar dan nog, 25 watt standby... Is dit normaal voor een UPS?

http://www.jkovach.net/projects/powerquality/

Zelf heb ik een APC-Smart UPS, geschikte accu's zijn ondermeer bij baco in ijmuiden te koop.

Accu's zijn ook bij... NEDIS te krijgen :)

Ik heb ook 2 gebruikte APC UPS'en en hoewel je de accu's (incl. kabels/stekkers) ook bij APC of een dealer van ze (central-point ofzo) kunt bestellen, ben je daar erg duur uit, en krijg je niet veel meer dan dat je bij Nedis krijgt als je losse accu's bestelt. Enkel zelf even die accu's van de kabels voorzien die van je oude accu's af komen (boutje/moertje).

Het lijkt mij niet normaal dat je 190VAC eruit krijgt... Voor je computer misschien geen probleem (die zijn tegenwoordig meestal 100-240 VAC ofzo), maar ik zou het er niet op gokken.

Het precieze verbruik van mijn APC ken ik niet, maar met een simpele kWh-meter heb ik ooit eens zitten kijken en ik weet dat het in ieder geval geen 25W was (in niet-ladende toestand). Als je wilt meet ik het vanavond even voor je na.

[Bericht gewijzigd door Jochem op (34%)]

Op 8 september 2008 13:48:57 schreef Special Agent:

Dat heen en weer gestuur van zware pakjes ben ik niet kapot van.

Bellen met nedis gaat altijd wel netjes, is het product stuk dan kan je een RMA nummer aanvragen(en is het gratis om terug te zenden). heb je hem rechtstreeks besteld bij nedis? of via een shop?

Danny

Het zou natuurlijk ook kunnen dat je multimeter niet goed overweg kan met de sinus die uit de UPS komt, en daardoor maar 190V ofzo meet (heeft te maken met RMS enzo geloof ik).

En het klopt dat de UPS lawaai maakt als een tondeuse, mijn APC Smart UPS 1250VA (oud ding, maar werkt met nieuwe accu's prima) maakt ook zo'n soort geluid als hij op accu draait.

Elektra

Hoewel in China de netspanning 220 Volt is, moet u er rekening mee houden dat de stekkers plat zijn.

Als ik http://www.jkovach.net/projects/powerquality/ mag geloven is de smart reeks eentje die een mooie sinus produceert, dan zou hij ook niet moeten ratelen dus!?

"This is the output of an APC Smart-UPS 700 running on batteries with no load connected. This UPS puts out an actual sine wave, which appears to actually be more sinusoidal than what comes out of the wall socket. "

Ik had de Koning UPS via iemand besteld met een KVK nummer die er zelf ook een nodig had. Nadat ik de vreemde eigenschappen constateerde ben ik de andere ook gaan halen omdat ik dacht dat het wel eens een defect kon zijn. Maar bij 2 wordt dat wat minder aanneembaar. Naast meten met 2 multimeters is een gloeilamp van 100 W een goed meetinstrument, deze gaat namelijk een stuk zwakker branden als de UPS op de batterij draait. Ze zijn inmiddels alweer retour afzender.

Na even op marktplaats en speurders te zoeken heb ik ergens een APC Smart UPS 700 gevonden. Het ding is wel tegen de 9 jaar en heeft 2 jaar geleden een nieuwe accu gekregen (er zit maar 1 accu in de 700 VA variant?) Alleen heeft de UPS daarna zeker 1,5 jaar ergens op zolder gelegen zonder netspanning. Zijn die accu's nog te redden dan?

[Bericht gewijzigd door Special Agent op (23%)]

Als een UPS geladen is en men trekt de netstroom eruit dan zakt de uitgang naar 165 - 175 VAC (bij 150W aan belasting). Hoe zwaarder je dit ding belast, hoe hoger de uitgangsspanning, echter gebruiken de computers niet meer dan 50W a 70W.

Hoe heb je dat gemeten? Realiseer je dat deze dingen waarschijnlijk geen sinus, maar een "modified sinewave" leveren, wat niet anders is als een PWM-gemoduleerde blokholf (UIT... negatief...UIT...positief).

De pulsbreedte wordt dan gebruikt om de belasting te compenseren.

Als je hieraan met een universeelmeter gaat meten meet je verkeerde dingen (die dingen gaan uit van een sinusgolf om de topspanning, die ze meten, om te zetten in de effectieve waarde, die de meter weergeeft.

Voor een PC-voeding zou dit goed moeten gaan alhoewel deze pulsen nooit zo'n succes zijn met netfilters, die pulsen dmv absorptie uitfilteren.

Wil je een echt goede sinus, dan moet je een UPS hebben die ferro-resonant is. Dan zit er een dikke *(dikke)* trafo in die resonant is op 50Hz, pieken opvangt, en als het net
uitvalt, alleen maar extern opnieuw opgeslingerd wordt. Da's een andere prijsklasse, en ook een andere gewichtsklasse overigens.

De UPS-en die je beschrijft ken ik goed, je ziet ze veel in Azie en Afrika. De failure mode (na de zoveelste power surge in Nigeria) is overigens ook spectaculair: ik heb nog nooit zo snel naar een netstekker gezocht om uit te schakelen.

Echte Mannen draaien overigens hun spullen op -48V DC, zodat het spul rechtstreeks met de accu in de kelder gevoed kan worden. Je ziet dit veel bij telco's, en daar *is* de kelder de backup-accu. Maar da's een hele andere wereld..

Geert Jan

Op 8 september 2008 16:11:42 schreef Special Agent:
Na even op marktplaats en speurders te zoeken heb ik ergens een APC Smart UPS 700 gevonden. Het ding is wel tegen de 9 jaar en heeft 2 jaar geleden een nieuwe accu gekregen (er zit maar 1 accu in de 700 VA variant?) Alleen heeft de UPS daarna zeker 1,5 jaar ergens op zolder gelegen zonder netspanning. Zijn die accu's nog te redden dan?

1 accu in de 700VA variant zou goed kunnen, ik heb zelf een 1400 en 1500 variant, elk met 2 accu's. Ik zou het er niet op gokken dat die accu van dat ding van marktplaats nog goed is. Voor zo'n APC hoef je op marktplaats niet meer dan een tientje of 2 neer te leggen, en met geluk heb je dan nog een zwaardere variant ook. Tel gewoon zelf daar de prijs van een accu bij op (60 euro ofzo) en klaar is clara.

De Smart-UPS 700 heeft 2 accu's van 12V 7Ah in serie. Door APC worden ze verkocht als 1 batterij, ze zitten fysiek aan elkaar, vandaar de verwarring denk ik. (Beetje dubbelzijdig tape en een APC sticker, oplichters!)
Je kunt er zelf eenvoudig 2 nieuwe accu's in plaatsen.
Deze zijn bij nedis te koop, maar koop wel Panasonic (of Yuasa, maar die heeft nedis niet).
Ik heb voor een Smart-UPS 1400 (dikke lummel) willen besparen en er Nedis HQ accu's in gestopt. Het werkt allemaal wel, maar het gevolg is dat de 700 een langere runtime heeft als de 1400 op dezelfde computer.
Dit maakt voor mij niet uit overigens, als de spanning langer dan 10 minuten weg is sluit de server toch af. Mocht je echter een zo lang mogelijke runtime willen is het iets om aan te denken.

tja je zou natuurlijk ook iets met een aggregaat kunnen doen....

iets als:

netspanning weg --> UPS pakt over --> Generator start --> genoeg spannign uit generator --> UPS schakelt over van netspanning naar generator spanning --> netspanning terug? --> generator uit --> UPS pakt over --> schakelt terug naar netspanning

IDEALE NOODLOOP

je gebruikt dus je UPS om je synchronisatie ellende op te lossen....

Nou, spannend... Een kwaliteits UPS op de kop tikken en dan de accus vervangen.

Geen succes tot nu toe. Hier in de omgeving is bijna niets te vinden van b.v. APC (welke juist goed door linux varianten wordt ondersteund).

Die Smart UPS 700 van marktplaats... Ik ben hem gaan halen, maar hij bleek morsdood. Na het aansluiten van de netspanning heel even een piep en verder helemaal niets, geen reactie van de knopjes, geen spanning op de uitgang (ook niet met netspanning aangesloten) Geen laadspanning op de accuklemmen. Wel voeding op de basisprint. Alle zekeringen en beveiligingen nog intact. Gelukkig heb ik het ding gewoon terug kunnen brengen en mn geld terug gekregen. Das wel netjes. Echter nog steeds geen werkende UPS hier.

Zaken als aggregaat backup en -48 v installaties heb ik eigenlijk niet nodig. Het gaat erom dat de UPS even kan opvangen als ik een aardlek test oid en dat bij stroomuitval de bak netjes wordt afgesloten. Een Smart UPS van +/- 700 VA voldoet dus prima.

Er zitten idd 2 accu's in van 12V die aan elkaar geplakt zijn... Men hoeft dus echt geen APC accu's te kopen. 2x 12V 7 A/h en klaar is kees. Nu de UPS nog.

Als het mogelijk is zou ik niet "zomaar" 2 accu's erin gooien proberen gematched/vrijwel identiek te regelen op 1 of andere manier anders zijn ze na een stuk of 50? keer ontladen / laden wel zat.

Die Smart UPS 700 van marktplaats... Ik ben hem gaan halen, maar hij bleek morsdood. Na het aansluiten van de netspanning heel even een piep en verder helemaal niets, geen reactie van de knopjes, geen spanning op de uitgang (ook niet met netspanning aangesloten)

Deed die van mij ook na aanschaf, toch bleek na het aansluiten van goede accu's 't ding gewoon te werken.

Idem hier met m'n 1400, tenzij ik hem eerst echt een paar uur aan de netspanning had, dan kreeg ik 'm wel aan. De 1500 waren de accu's nog goed genoeg van om een paar minuutjes in de lucht te blijven bij stroomuitval.

Je moet even goed kijken, maar ik denk dat je onderstaande accu's zou kunnen gebruiken (2 stuks als ik me niet vergis) en dan gewoon even het aanwezige verbindingskabeltje overzetten.

Nedis eigenmerk 12V 7.2Ah (10 euro ex BTW / stuk)

Panasonic 12V 7.2Ah (20 euro ex BTW / stuk)

(Eerst even bij Nedis inloggen voordat je de links kunt zien denk ik)

Doe die panasonics maar ... die eigen merk dingen zullen het niet erg lang uithouden gok ik,

O, handig... Dus als de accu's gaar zijn is er geen enkele mogelijkheid om de UPS zelf te testen? Dat zou toch wel handig zijn als je er via marktplaats eentje koopt.

Normaal moet de UPS toch gewoon blijven werken op netstroom en dan het "accu defect" LEDje laten branden?

Als het ding aan een server hangt en de accu's gaan dood dan zou hij dus ook de uitgang afschakelen en een server op zijn gezicht laten gaan?

Beetje vreemd... Maar goed de zoektocht gaat verder.

Iemand ervaringen met het merk MGE ?

Op 11 september 2008 09:12:11 schreef Sine:
Doe die panasonics maar ... die eigen merk dingen zullen het niet erg lang uithouden gok ik,

GOK je dat, of is dat uit ervaring? Ik heb andere verhalen gehoord namelijk. (edit: zie nu net GreenMagic z'n slechte ervaring pas, zij het met ander type accu...) Maargoed, voor die 2 tientjes extra zou ik zelf misschien ook voor die Panasonics gaan. Het hangt er een beetje vanaf hoe je die UPS wilt gebruiken en hoe kritisch het voor je is EN hoeveel geld je eraan wilt spenderen.

Op 11 september 2008 10:16:09 schreef Special Agent:
O, handig... Dus als de accu's gaar zijn is er geen enkele mogelijkheid om de UPS zelf te testen?

Nee, behalve een tijdelijke half-gare accu die nog wel IETS doet.

Normaal moet de UPS toch gewoon blijven werken op netstroom en dan het "accu defect" LEDje laten branden?

Je moet echt een piepklein beetje accu over hebben, anders kun je natuurlijk ook geen dipjes enzo opvangen.

Als het ding aan een server hangt en de accu's gaan dood dan zou hij dus ook de uitgang afschakelen en een server op zijn gezicht laten gaan?

Beetje vreemd...

Stel dat die kapotte accu's van jou de complete klemspanning omlaag trekken, hoe wil je dan nog vanaf dat restje terug naar 230V? Die UPS bypasst de boel niet van in- naar uitgang, dat is juist het mooie, want daardoor heb je ook mooi een beveiliging tegen blikseminslag, spanningsvariaties, dips, etc.

Probeer dat ding anders eerst eens een paar uur aan de netspanning te houden, en druk dan nog eens op 'aan' (niet de teststand gebruiken!). Misschien trekt hij het dan toevallig wél net, was bij mij ook.

Maar goed de zoektocht gaat verder.

Iemand ervaringen met het merk MGE ?

Ga nou maar voor die APC...

Ik ken MGE niet, maar APC is niet per definitie het enige zaligmakende merk lijkt me.

Niet zaligmakend nee, maar wel handig als je een linux bak gebruikt. http://www.apcupsd.org/

EN handig als je 'm toch al in huis hebt, dat was meer m'n punt.