Jongensradio anno 2007 Deel5

Dit topic is gesloten

Hugo Welther

Moderator

Op 15 september 2008 09:18:26 schreef fred101:
....
Edit: Dr Blan: Drs. Ing. CF Ruyter 1908-2002, hij is SK dus)
Fred

Drs. Ing. CF Ruyter was "Dr Blan II".
Dr. Blan is gestalte gegeven door Jac. (Jaap) Wigman (SK 1959) voordat hij bij Radio Electronica ging werken.
Zijn opvolger was Drs. Ing. CF Ruyter.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dank je wel Fred!

Ik durf het ook bijna niet te zeggen maar ik heb zelfs nog nooit het boek Jongensradio gezien. (tenminste ik dacht dat het een boek was.)

Er zijn minstens twee boeken van die naam.
De eerste (in twee delen) van Leonard de Vries,
en de tweede (in vier deeltjes, later gecomprimeerd tot 1 boekje) van de samenstellers van Radio Bulletin.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Wat zijn de leukste boekjes uit die reeks. De eerste of tweede en zijn ze ergens ook digitaal te vinden. Er worden behoorlijke bedragen voor die dingen gevraagd zag ik.

Ik heb een boekje: Jongens-transistors, was blijkbaar een modekreet toen.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Die van Leonard de Vries zijn een soort opsomming van de stand der techniek toen. Een mooi hoofdstuk over Kootwijk Radio, en een stukje over de net begonnen televisie. Ook wel wat bouwontwerpen, maar daar zul jij niet veel meer van kunnen leren nu. Alleen nostalgisch leuk.

De MK (Radio Bulletin) serie is alleen maar bouwontwerpen. Radio's, versterkers enzo.
Ook hier geldt: als techniek nu niet meer zo leerzaam. Je leert er bijvoorbeeld niet mee hoe je iets uit moet rekenen. Maar ook erg leuk uit nostalgie.

Vaak worden deze boekjes ook wel geruild voor andere boekjes of andere oude meuk. Ik denk dat je al wel een boel spiegeltjes en kralen in je bezit hebt, wat dat betreft. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Aah, zoekt u nog wat ? Ikke betalen kraaltjes voor boekje, jij spiegeltje er bij willen? Hoe is de koers kraaltjes-kamelen trouwens op dit moment. Zit die nog steeds gekoppeld aan de Harem-index.

Het is ook meer uit nostalgie oogpunt omdat het hier jongensradio heet. Daarnaast vind ik het leuk die oude teksten te lezen. Ze waren zo gek toen niet en er staat vaak veel in wat tegenwoordig "vergeten" is en maar gewoon als feit wordt genoemd/aangenomen zonder het nog uit te leggen.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred, zou ik dat artikel ook mogen krijgen?

Ik heb net even met de scoop zitten spelen. Ik ben er achter gekomen, dat ik met de extra spoeltjes het bereik van mijn dipper kan vergroten van 2-230Mhz, naar 0,3-230Mhz. Schaaltjes moet ik nog maken.

Ook het ik eventjes de scoop aan de beide gates van mijn DC gehangen. Op de oscillator-gate zit ik een niet-mooie sinus. Dwz, dat er een 'hakkeltje' in de toppen zit. (Niet in de dalen dus, die worden ook wel eens top genoemd;)) De frequentie van dat signaal kan ik met de trimmer instellen van een kleine 2.9Mhz, tot een kleine 3.3Mhz.
Het signaal op de andere gate is, zonder antenne, logischerwijs, een stuk zwakker. De frequentie daarvan kan ik variëren van ruim 2.9Mhz tot 3.4Mhz.
Ik zit dus toch iets te laag.

Nico, die zich nu gaat bezig houden met de Latijnse tekst van St. Joris en de draak.En de grappige Nederlandse variant op het verhaal: St Dracus en de Joor.

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101

Golden Member

Nijntje, het valt me wel vaker op dat je test zonder antenne eraan. Een middengolfontvanger met ferrietstaaf heeft dus een antenne, daarnaast moet je eerder meer moeite doen om de middengolf niet te ontvangen dan wel.

Een 80m DC voor zwakke SSB signalen doet echt niets zonder fatsoenlijke antenne. Nu snap ik wel dat je ouders het geen leuk idee vinden om een full size 80m vertical neer te zetten of een dipool van 40m maar met 2 meter draad zul je al niet veel horen en met geen antenne dus helemaal niets.

Ik stel voor dat je eerst eens zorgt dat je ontvanger ook wat te ontvangen krijgt anders ben je over twee jaar nog bezig met dit ding want ik denk dat daar het probleem zit. Pak twee latjes, maak een kruis, boor daar een rij gaatjes in en rijg er een meter of 30-50 installatiedraad (bouwmarkt goedkoopste variant, of elk ander goedkoop draad) doorheen. Dan moet voldoende signaal geven om goed te experimenteren. Je heb dan een aperiodische raamantenne gemaakt. Op mijn site staat een plaatje bij de QRM kanselier. Je zou nog een varco parallel kunnen zetten met wat extra Ctjes om hem resonant te krijgen. Dan heb je nog meer signaal en ben je meteen de middengolf kwijt. Die resonantie vindt je heel simpel met je dipper.

Artikel is onderweg. Ik ga trouwens als mijn scoop klaar is een synchrodyne bouwen (en dat buizentransceivertje, maar dit soort projectjes zijn zo af), in een mooi klassiek ogend houten kastje met eindtrap en speaker (ik en hout-bewerking is geen goede combinatie, snap nog steeds niet waarom dat steeds verbrand, zelfs met het las apparaat in de laagste stand gaat het niet, iets doe ik fout :-) ) Dan zet ik hem hier in de keuken als omroepdoos. Ik wil dat ook nog met de hydrodine doen. Die wordt dan gelijk 230V en moet meerdere banden krijgen. 160/80/40 ofzo.

Maar eerst de componententester afmaken en aan de scoop verder. Ik heb al een streepje van 1cm. Overigens is 14KV geen kattepis. De spanning en elco was eraf maar de restlading was nog genoeg om een vonk van ongeveer een centimeter naar aarde te laten springen (naar mijn schroevendraaier die er vlak langs ging) Daarna niet alleen de Elco afgekoppeld maar ook middels een 8,6 ohm weerstand de boel steeds ontladen.

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 15 september 2008 19:20:33 (28%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Op 15 september 2008 19:08:24 schreef fred101:
... Nu snap ik wel dat je ouders het geen leuk idee vinden om een full size 80m vertical neer te zetten of een dipool van 40m
...

Maar eerst de componententester afmaken en aan de scoop verder. Ik heb al een streepje van 1cm. Overigens is 14KV geen kattepis. De spanning en elco was eraf maar de restlading was nog genoeg om een vonk van ongeveer een centimeter naar aarde te laten springen (naar mijn schroevendraaier die er vlak langs ging) Daarna niet alleen de Elco afgekoppeld maar ook middels een 8,6 ohm weerstand de boel steeds ontladen.
...

Fred

Als Pietdepiet op een flatje woont, wordt een dipool van 40m erg moeilijk ;) .
Een antenne voor zwakke zenders is idd wel nodig. Mischien dat Pietdepiet ook een aktieve antenne met tuner bouwt?

Fred, ontlaadt de condensatoren met een weerstand die wat hoohohmiger is, minimaal 1k. De hoogspanningscondensatoren (is wel een lang woord :)) ontladen met of een speciale weerstand of een stel weerstanden in serie.

Ik moet ook nog ergens in het archief een mooi oud boekje hebben liggen ...
"Radio repareer je zoo " oid heet dat . Heb het net nog gezocht , maar ik moet mijn EEGA het eens vragen waar dat ligt . Tis erg oud maar je kan er wel een hoop uit leren .

En ja Fred , 14 kV zal best wel kunnen kietelen . Maar een R van 8,6 Ohm om een elco te ontladen ?

Evert

e/: René was mij wat voor ...

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
fred101

Golden Member

Foutje bedankt, was Mega ohm.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Oké, bedankt, Fred.
Ik kan het niet vinden op je site, en begrijp ook niet echt wat je bedoelt. Maar 30-50m koperdraad kost toch een vermogen? En installatie-draad is toch erg stug? Maar het stuk coax van 7-10m wat ik nu gebruik is dus niet goed?

Ohja, het schema is er nog niet. Je hebt het naar Nicowhx bij hotmail gestuurd? /e ontvangen op mijn orange.

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

AHA ,
Gevonden , maar edit : Het boekje heet
"Repareren Doe Het Zelf"
tweede druk met een voorwoord uit januari 1954 , van Jhr P. J. H. Röell

Is ook weer een uitgave van Muiderkring Bussum .
Samengesteld/geschreven door de redactie van Radio Bulletin*

Dit is een beetje mijn "schets van Rembrandt" van de rommelmarkt , Alleen dan hier uit de kringloopwinkel , en voor maar 1 gulden .

Evert

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
fred101

Golden Member

Zat vanavond de boekjes door te lezen. De accepgiro's en briefjes van muiderkring ivm betalingsachterstand met de cursus zaten er nog in.
Ook een puntgaaf als nieuw exemplaar van Het draadloos amateurstation door J. Corver deel 1 uit 1927.
Jongenstransitorboek 1974, practical wireless 1949, 1950 en 1944. Twee radio constructors uit 1954. In deel 8 staat het tweede deel van een EHT meter tot 20KV. Jammer genoeg staat het schema dus in deel 7 en die hen ik niet.

de philips pionier senior, puntgaaf met kartonnetjes om bij de ingangpluggen te plakken er nog in.

Een RB uit 1941 zonder foute advertenties. Hoe wordt ik zendamateur uit 1963 en meetapparaten ontwerpen en gebruiken uit 1961 van A dirksen beide muiderkring.

Allemaal erg leuk spul

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Schimanski

Golden Member

Op 15 september 2008 12:22:51 schreef Frederick E. Terman:
Die van Leonard de Vries zijn een soort opsomming van de stand der techniek toen. ....Alleen nostalgisch leuk.

Sorry FET, hier wil ik je toch even corrigeren.
Ik heb beide delen van Leonoard de Vries, deel 2 is veel opsomming van techniek maar deel 1 is een echt bouwboek dat begint met uitleg over electriciteit en onderdelen en daarna bouwontwerpen en schema's ( 0-V-1, 0-V-2, 0-V-3, PSA, versterkers, balansversterker).

Ik heb deel 1 uit '55 en een deel 2 uit '47 beide voor "weinig" gekocht bij de Slegte toen daar nog wel eens leuke oude boeken stonden. De boeken waren blijkbaar erg populair gezien het aantal herdrukken, acht stuks in 15 jaar (1e druk 1940, 8e druk 1955)

Ik heb ook nog een "Jongensradio". Ik ben het met je eens dat de de Muiderkring boeken leuker zijn. Er staan meer ontwerpen in en er worden moderne (makkelijker verkrijgbare) buizen gebruikt. Leonard de Vries bouwt zijn ontwerpen in 1955 nog steeds met de A415, A441 en B443 (lekker goedkoop op het Waterlooplein voor de jongens met weinig zakgeld) Dr. Blan doet het met een ECC8x

Die A441 is wel een leuk ding. Een dubbelroosterlamp zodat het spul gewoon op laagspanning (20 á 30 volt) werken.

@Fred, mag het artikeltje van dr. Blan ook naar mijn postvakje, please...

p.s. Ik vondt die Blan altijd een grappenmaker, met maffe titels voor zijn artikelen zoals b.v. "Uit de Pan van Dr. Blan". Ook de tekeningen van Han Lang bij al die Muiderkring artikelen vindt ik vaak meesterlijk.

http://www.uploadarchief.net/files/download/hl-eindtrap.jpg
uit: Dat is nu radio - Muiderkring

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Frederick E. Terman

Honourable Member

@Mans, ja, dat had ik er even bij moeten zetten, maar aan de andere kant- die bouwontwerpen zijn praktisch waardeloos nu. Maar wel leuk om te zien natuurlijk; ik heb makkelijk praten want ik heb die boeken.

@Nijn, waar gaat die 7m coaxkabel heen dan?
Veel draad hoeft niet duur te zijn: wikkel de spoeltjes van een gejunkte (rinkel)deurbel af, ofzo. Of een afbuigspoel uit een TV, etc.

De frequentie van dat signaal kan ik met de trimmer instellen van een kleine 2.9Mhz, tot een kleine 3.3Mhz.
Het signaal op de andere gate is, zonder antenne, logischerwijs, een stuk zwakker. De frequentie daarvan kan ik variëren van ruim 2.9Mhz tot 3.4Mhz.
Ik zit dus toch iets te laag.

Met de oscillator-gate bedoel je, neem ik aan, de gate die op de oscillator is aangesloten.. de oscillator zelf bevat geen FET.
Maar dat andere signaal, waar komt dat vandaan? Zie je dat zonder antenne ook?!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Mans it's on its way.

In practical wireless jan 1949 een leuke 0V1 met een klystronbuis (CV67). Wel een beetje starved ingesteld op 1800V maar je kunt niet alles hebben. Als dat te eenvoudig is staat er nog een deel uit de serie: "bouw je eigen TV" in.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ehhhh ,Fred ...
volgens mij is er nog wel wat plek vrij op dat geheugenchippie ... ;)
altijd interessant die oude artikelen

@ FET : ik had het idee ook al een beetje dat die osc. spoel
de ontvangst-spoel te veel beïnvloedde ( dubbele mixing . zie een vorige post , ergens wat terug )

Evert

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Henry S.

Moderator

@Fred: Dr Blan artikel ook graag deze kant uit!

Nog wat titels uit het verleden:
'Zo... werkt de televisie'
'Zo... werkt de radio'
'Zo... werkt de transistor'
'Zo... gaat het TV storingzoeken'

Van Aisberg met het vraag-antwoordspel tussen Vraagal en Weetal.

Met dank aan Rd12tf die mij op deze boekje wees, ik heb de twee TV-delen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Frederick E. Terman

Honourable Member

"Wel alle oktoden! Wat zie ik daar?"

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Schimanski

Golden Member

Ik ken 'Zo... werkt de radio', leuk om weer eens te lezen. Zeker als na een paar hoofdstukken Vraagal denkt het allemaal te weten en dan Tante's radio wil repareren...

Terwijl ik schrijf over Vraagal's tante moet ik opeens aan "Tante's Testament" denken uit Radio Bulletin...

Tjeerd Tadema trof Tante Triene toevallig thuis. Tante's tanige, thans tot tranens toe treurige tronie trof Tjeerd terstond. Tante troostend toesprekend, trad Tjeerd Tante tegemoet: ,,Tjeerd!'' teemde Tante teder; ,,T'is toch tamelijk tragisch! Tijdens 't theeuurtje, toen twaalf theekransgenoten tevreden tezamen theedronken, tikte Tante's toestel tijdelijk, tegelijkertijd tamelijk teerstank teweegbrengend. Totdat 't toestel treffende toonloosheid toonde........

Lees hier het hele verhaal.... (met dank aan Ronald Dekker die het weer opduikelde)

Ik denk dat ik de stapel oude RB's maar weer eens tevoorschijn haal om een paar avondjes te nostalgeren met een glaasje wijn erbij...

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Zweetvoetje is ook weer paraat. Alle vakanties zitten er weer op :'(
Maar niet getreurd, er is weer tijd voor electronica!

Ik (eigenlijk mijn vader) heb zo werkt radio/transistor.

@fred&nijntje: raamantenne voor 80m is een grote aanrader. Ik dacht dat ik een kruis heb van 2 latjes van 1 bij 1m. Volgens mij gebruik ik dan 2 windingen, en krijg ik het dan resonant met een gewone draaicondensator. (condensator moet je op de antenne monteren!)
Het signaal haal ik er dan uit door 2 draadjes over de winding te zetten op zo'n 40 cm afstand, en in het midden. Daarna doe ik er nog een scheidingstrafo'tje tussen. Dit allemaal zodat het ding geen elektrische velden oppikt. Geeft minder signaal dan 10m draad, maar toch ruim genoeg.
Als je wil kan ik voor de duidelijkheid even eentekeningetje maken. Ik weet niet of nijntje ringkerntjes heeft, en maar anders stuur ik er wel een paar op. Zonder goede antenne is een goede ontvanger kansloos.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

Je kunt ook inderdaad een looop meteen paar windingen maken zoals Zweetvoetje maar dan niet aperiodisch en moet je hem met dus varco uitvoeren. Klinkt als jij een gamma match gebruikt. Ik gebruikte een koppellus bij de gewone loop. Ik ben er nu weer een aan het maken als ontvangst antenne. Die komt aan de preselector van de racals. Dan kan ik mezelf monitoren tijdens het zenden.

Ik heb nu 5 meter koperbuis van 7mm dik in vijf windingen. Voor ik hem op een voetzet ga ik daar eens mee experimenteren. Dus kijken wat hij aperiodisch doet en als dat te weinig doet (wat ik wel denk) dan als afgestemde loop met wat verschillende uitkoppelingen.
En anders dan heb ik nog 50m draad liggen en maak ik weer een kkk antenne (de vorige staat bij Adrie)
Nijntje: het stond niet op mijn homepage zoals ik dacht maar nog gewoon op het Forum. Hier een foto:

http://www.pe1rqm.nl/forum/download/file.php?id=477&mode=view

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als je zulke grote windingen maakt, dan krijg je het vaak precies mooi in resonantie (met varco) als je ongeveer 1/20 tot 1/10 van de golflengte aan draad neemt. (had ik destijds dacht ik zo'n beetje slapjes uitgerekend, maar ik weet t niet helemaal meer zeker)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 16 september 2008 09:55:10 schreef Schimanski:
Terwijl ik schrijf over Vraagal's tante moet ik opeens aan "Tante's Testament" denken uit Radio Bulletin...

Ik heb dat toen òvergeschreven, zo mooi vond ik het (de kopiëermachine was er toen nog niet).

Ik denk dat ik de stapel oude RB's maar weer eens tevoorschijn haal om een paar avondjes te nostalgeren met een glaasje wijn erbij...

Ach, gooi ze even op de scanner... :) Niet alles natuurlijk, je weet wel wat we hier graag lusten! ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Tante's testament. De naam komt me nog bekend voor, maar waar ging dat ook weer over? Geef even een tipje, dan weet ik het weer :P

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Dit topic is gesloten