ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Heel bekend,ik had laatst een simpel 7805 schakelingetje gemaakt. Spanning op de trafo, werkt het niet. Dus even kijken wat er nou mis is. Ik trafo op een totaal onlogische manier gesoldeerd (waarom weet ik ook niet). Dus ik zet mijn soldeerbout er weer op om het te veranderen. Zie een mooi vonkje en opeens was het op een schreeuwend zusje na stil.

Volgende keer eerst de stekker eruit.

Sine

Moderator

Jup, ik moet toch eens een groep met een aparte aardlek of een noodverlichtings bakje regelen ....

Anders is het *plop* en ik zit in het duister

Het niet te lichte relais waar mijn hele werkbank achter hangt achter hangt zorgt voor die plop, en dat in combinatie met uitspringende verlichting zorgt er voor dat ik weer rechtop in mijn stoel zit.

Een ontwerp maken voor een alarmcentrale met zo'n mooie grote AVR (40 pins) omdat die daar nog ergens lag en dan er achter komen dat op je geetste print de AVR zelf als footprint is gebruikt en niet het voetje...
print moest af voor school dus gewoon maar 40 draadjes gepakt en het voetje alsnog op de print gesoldeerd...
werd een hele mooie kabelzooi geloof me...

leraar kon er achteraf wel om lachen maar zag er niet uit...

Wat bedoel je nu precies, dat je boorgaten heel iets te klein waren ofzo?

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

nee gewoon verkeerd ingevoerd tijden het ontwerpen van de print...die houder van de chip paste er niet in en het was zo'n chip zonder pootjes ben, even de naam kwijt...
we moesten in ieder geval 40 draden trekken van de print naar het voetje omdat het niet paste :P :P :P

Ah zo.. en dat was je niet opgevallen in je layout?? Dan zit jij goed in dit topic ;)

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
High met Henk

Special Member

een PLCC kun je idd ook als SMD plaatsen idd

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ooit eens een mooi maar complex schakelingetje ontworpen, geprototypt met DIPs en grote SMDs, en alle bugs eruit gehaald met meerdere revisies. Nieuw ultragecondenseerd 4-lagenprintje ontworpen in Ultiboard (5.7x denk ik). Uitgeprint, alles geverifieerd, zelfs de traces (met de hand).

4-lagen protos zijn duur dus maar meteen een kleine reeks (meerdere tientallen) 4-lagenprintjes besteld, en lang gewacht. Maar goed, er zaten toch geen fouten meer in het design.

Printjes aangekomen, eerst op een paar exemplaren de 0402s gesoldeerd, dan de SOTjes, SSOPs.. En dan de enige SOIC-16.

Huh? Geen plaats genoeg? Bleek dat de shape in Ultiboard niet genoeg ruimte liet voor het overstekende gedeelte naast de pinnen, en vermits de print heel compact was, stond er natuurlijk een component aan beide kanten. De SOIC ging er gewoon niet tussen.

Resultaat: 40 of 50 custom 4-lagen prototypeprinten weg kunnen smijten.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Gisteren een ventilator vervangen in mijn hobby PC.
De kast nog even open laten staan om te kijken of alles naar behoren werkt.
Nu knip ik net een draad af onder het bureau en ja.. je raadt het al.. het afgeknipte stuk schiet in de open kast.. wat geknetter en uit is de PC.
Dit weekend maar eens kijken wat de schade is :S

weet ook weer wat voor een behuizing het was...
http://www.arlabs.com/fwh_chip.jpg

van zo'n chip hebben we dus de chip in plaats van het voetje in de pcb gebruikt en dat past natuurlijk niet :P

De shape op de PCB is dus die van de foto (PLCC). Is prima zo te solderen, je moet hem hetzelfde behandelen als een gewoon smd ic dat je soldeert. Je moet het alleen wat rustiger doen en wat meer tin gebruiken.

Maak me niet gek, ik ben al gek.
High met Henk

Special Member

zoals ik dus idd ook al zei :)

gaat idd prima

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ooit wel eens een versterker gerepareerd. 2x Eindtor vervangen (duur exemplaar:()
En dan testen: .....
Hé, een gloeilampje op de print... Huh ?!?!

Ppsssssssss rook........

Sjip, met de eindtor vergeten de bijhorende weerstand en elco te vervangen. Stond immers bol.....
Dure eindtor gescheurd.....

Never touch a running system !

Op 11 september 2008 23:16:10 schreef High met Henk:
zoals ik dus idd ook al zei :)

gaat idd prima

En trouwens een huisje voor een ic wordt niet ontworpen om hem in een voetje te stoppen.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

OEf...
Zo ook eens een een CDrom wat beter bevestingen in een werkend systeem.
Valt een schroefje óp het Moederbord...
En einde interne Ethernetkaart... |:(
Nu had ik nog wel losse, maar het staat zo knullig.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Waarom blijven mensen werken aan een systeem dat onder stroom staat, en dan nog meestal mensen met ervaring?! :P
Als ik mijn kast open maak, onderbreekt een microswitch de stroomtoevoer... Nooit problemen (moet je wel niet vergeten af te sluiten natuurlijk)

Draai dat om...
"Wij" weten waar de gevaren liggen. Dus "wij" weten precies hoe ver we kunnen gaan en nemen daarom meer risico.
Een zeker gemakzucht maakt zich meester van je.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Sja, kijk nog maar eens goed naar mijn handtekening.
Kast open = stekker eruit, en polsbandje om (heb er 3)

Never touch a running system !

Microswitch voor stroomonderbreking als je de kast opent?? Doe jij nooit hot-swap met een PCI-kaartje dan? :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Waarom alleen met PCI-kaartjes.. HD's werken ook prima.
Of om een bios voor een ander MB te flashen even een goede PC booten en de chips wisselen, flashen en klaar ben je :)

Ben gisteravond/vannacht toch nog even gaan kijken wat het is.
Lijkt er in eerste instantie op dat alleen de voeding het begeven heeft.. heb er nu een andere voeding in hangen en hij boot nog :)
Wel even snel een paar backups maken, die al tijden op de planning staan en steeds morgen kunnen ;)

Op 12 september 2008 07:17:03 schreef Jochem_S:
Microswitch voor stroomonderbreking als je de kast opent?? Doe jij nooit hot-swap met een PCI-kaartje dan? :)

Helemaal omhoog gevallen?
*streelt PC*
De gwote boowze meneej gaat jou niet aanraken hoow...

Op 11 september 2008 00:51:01 schreef bassie-:
Heel bekend,ik had laatst een simpel 7805 schakelingetje gemaakt. Spanning op de trafo, werkt het niet. Dus even kijken wat er nou mis is. Ik trafo op een totaal onlogische manier gesoldeerd (waarom weet ik ook niet). Dus ik zet mijn soldeerbout er weer op om het te veranderen. Zie een mooi vonkje en opeens was het op een schreeuwend zusje na stil.

Volgende keer eerst de stekker eruit.

en wat blijkt nou, was de batterij van de meter leeg en dus ik denk dat de trafo nog wel bruikbaar is.

Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren... © grolsch

PC is toch niet helemaal lekker meer :S
on board raid geeft veel fouten, on board geluidskaart doet niets meer en hij crashed na een uurtje ofzo...

Dit topic is gesloten