Hallo allen,
Mijn oude koelkast ging kapot en heb toen de oude koelkast gekregen van mijn vader. Het gaat om een Nordland DD 275. De koelkast heeft het altijd gedaan, maar heeft zo'n 4 jaar uitgestaan. Hij is liggend vervoerd, maar heeft 24 uur uit gestaan. Nu is het probleem dat die niet koelt. Van twee lampjes brand een oranje lampje wel en een groen lampje niet. Ik heb verder geen verstand hiervan, dus ik vroeg me af of iemand weet waar dit aan ligt en of ik dit zelf nog kan verhelpen. Alvast bedankt, groet,

Micha

Het is mogelijk dat de compressor vast zit.

Nu weet ik niet waarvoor het groene lampje is.
Is de gebruiks handleiding nog aanwezig ?

Ja hij is wel aangezet en helaas is de handleiding niet meer aanwezig.

Hoor/voel je de compressor wel knorren ? Geef er anders een goed gedoseerde tik op.

Zou ie niet gewoon lek geraakt kunnen zijn?

even met een dikke rubberen hamer een flinke klap op de comressor geven. Natuurlijk niet in de buurt van buizen :).
Na de klap kan de compressor loskomen, en weer gewoon gaan draaien.

Punt 1 draait de compressor?????

Ja maar hij koelt niet en de condensor (rooster achter op) wordt niet fatsoenlijk warm, dan is het koeltechnisch , slechte kleppen in compressor of circuit is lek.

Nee compressor draait niet :

Hij kan vast zitten maar dan zul je hem aan/uit horen schakelen (Thermische beveiliging)
Veel waarschijnlijker is het dat de voeler van de thermostaat doorgerot is. Even de draden op de thermostaat door verbinden en kijken of hij het doet.

Bij klassieke koelkasten:
groen lampje = stroom aanwezig (maar die lampjes gaan wel eens kapot)
geel lampje = "super", dwz de thermostaat is overbrugd en de compressor draait continu, ongeacht de temperatuur in het toestel
rood lampje = alarm, toestel staat te warm binnenin.

De rest is al gezegd.

Deze lampjes aanduiding is er voor diepvries, koelkast is anders.

ik moet eens afleren van te typen als ik bijna in slaap val... je hebt gelijk.

Als je overdag maar een wakkere jongen bent :)

ik hoor de koelkast wel (betekent dit dat de compressor het doet?). Achterop is het rooster aan de zijkant een klein beetje warm, maar verder voelt het lauw aan (normale kamertemp. zeg maar).

Hebben jullie een idee wat het dan kan zijn en kan ik dit zelf simpel verhelpen (ben a-technisch dus als het kan graag duidelijke instructies -).....)

Alvast bedankt weer, groet,

Micha

Blijkbaar loopt de motor, misschien zal de achterwand ook nog een ietsepietsie frisser worden , maar dan is hij koeltechnisch kapot helaas. Waarschijnlijk dat het koelmiddel grotendeels verdwenen is , of de compressor is gigantisch afgetakeld. In beide gevallen schroothoop. Helaas, helaas.

Als de compressor blijft draaien (*), maar de binnenkant wordt niet koud, dan is het inderdaad een koeltechnische probleem en dus (meestal) te duur om te laten repareren...

* en dus niet uitschakeld wordt door de clixon