fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Door de boel af te schermen en te zorgen dat de antenne de enige ingang is.
80m is LSB. De onderste zijband. Lower sideband.
(hypothetische) Carrier op 3700, dan is het signaal grofweg van 3697-3700 te horen.
Fred (oeps dubbel met FET)
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
@FET, dat had ik zelf ook al bedacht. Dus snapte ik niet wat Fred nou moest met een DD.
Dus dan moet ik een goede antenne maken. Ik heb al wikkelingen rond mijn kast geprobeerd. Dat is allemaal niks.
Wat raad jij nou aan? Als goede antenne waarmee ik eindelijk iets zou kunnen ontvangen met mijn DC.
/e die schrijffout zag niemand. Was wel heel triest.
rbeckers
Overleden
@Pietdepiet
Ik heb geen schrijfout gezien maar had je ergens een d ipv een t? 
De wikkelingen rond de kastdeur zou moeten werken. Heb je behalve eeen betonnen vloer ook een betonnen plafond?
Maak een simpele versie van Fred zijn antenne en plaats die bij het raam.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Een dt die niemand zag;)
Fred, had die ook al een antenne voorgesteld? Ik ga zoeken. Veel te veel mogelijkheden qua antennes.
/e Gewoon een kruis met draad rond gewikkeld? Dan moet ik dus draad hebben.
Hé idee. Volgens mij ligt op zolder nog een kilometer telefoondraad dat we nooit gebruiken. Dan kan ik dat best gebruiken. In het ergste geval sloop ik de antenne weer als het weer nodig is.
Plafond, tja, ik zit op de 1e verdieping. Er zit nog een verdieping boven mij, dus daar zit inderdaad ook beton.
/e Circel? Waar? Dan ga ik me even diep schamen...
/e O daar, verbeterd. Waarom moest Jim me nou quoten;)
Circel/Cirkel doe ik vaak fout. Net als dat ik maar niet kan onthouden dat het verticaal is en niet vertikaal.
/e Ik zei toch al dat ik het verbeterd had;) Dat was op 20h02;)
@Nijn,
Een circel bestaat echt niet vrind! Foei!

(Heb je nou je zin?)
//e Ja, ja! Snel verbeteren om 20h01! Grinnik!!!!
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (25%)]
rbeckers
Overleden
Pietdepiet,
beton in vloeren en plafonds is gewapend beton. Er zit ijzer in, vlechtwerk, omdat beton weinig trekkrachten kan opnemen zonder te scheuren.
Dat betonijzer werkt een beetje als afscherming. En dus is de ontvangst met een antenne slechter. Antenne bij het raam plaatsen is een alternatief.
Circel doet me denken aan Cicero. Of zoals FET dat onder de aandacht bracht ivm mogelijke uitspraak. Als ik ooit de tijd neem/heb ga ik (mischien) latijn leren.
Pietdepiet
Vandaar. Dan ga ik dat morgen doen.
Latijn is best leuk.itt Grieks, maar die meningen zullen hier wel anders zijn
Ahh, ik ben niet de enige die fouten maakt...
@FET
180* verschoven? Niet geïnverteerd? Ik begrijp dat het resultaat hetzelfde is, maar goed....
/e Ik zat net te denken. Ik bedacht me dat ik het zijbanden verhaal toch nog niet snap. Als ik naar dat plaatje van mans kijk, dan zie ik die draaggolf, waarbij de amplitude zo verandert, zodat je, als je langs de toppen een lijn trekt, je signaal hebt. Dat is dus op 1 frequentie. Hoe zit dat dan met die zijbanden? Als je dus aan alleen de draaggolf genoeg hebt. Waar komen die zijbanden dan vandaan?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (42%)]
Waarom 83 cm loop? Omdat mijn stuk coax toevallig 5 mtr. lang was 
Er is wel degelijk iets over het berekenen van loop antenne's te schrijven dat hout snijdt. PA0IF heeft dat eens in Electron gedaan. Daar heb ik mijn kennis over loops ook vandaan. Ik zal even zoeken naar het artikel, was ergens in de jaren '90
Je hoort het wel als ik het gevonden heb.
Even wat anders. Gisterenavond laat was er een mooie documentaire op televisie (ned. 2 VPRO's import) Gaat over twee Italiaanse radioamateurs die in de jaren '50 met toen voorhanden zijnde middelen er al in slaagden Russische en Amerikaanse ruimte experimenten af te luisteren. Heel erg leuk om te kijken (Fred, buizentechniek !!!!) Docu. heet Space Hackers.
Echter na één glaasje gerstennat had ik blijkbaar wat problemen met het instellen van de video... Er is dus niets opgenomen
(nou ja, de reclame staat er nog op
). Om een lang verhaal kort te maken... Het spul staat in 6 delen ook op You Tube (hiero) Engels gesproken, en waar nodig ondertitels dus "no problemo"...
Op 18 september 2008 20:14:13 schreef Pietdepiet:
180* verschoven? Niet geïnverteerd? Ik begrijp dat het resultaat hetzelfde is, maar goed....
Groot gelijk, eigenlijk geïnverteerd. Maar dan wel voor iedere sinus afzonderlijk in het signaal.
Als je een sinus neemt, en dan zijn amplitude gaat variëren, dan heb je niet meer alleen die sinus! Zodra je AM pleegt op zo'n arme sinus heb je er al zijfrequenties bijgemaakt. Dat is nu eenmaal dat mixen wat je eigenlijk doet, al noemen we het moduleren.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 18 september 2008 19:58:21 schreef Pietdepiet:
/e Gewoon een kruis met draad rond gewikkeld? Dan moet ik dus draad hebben.
Hé idee. Volgens mij ligt op zolder nog een kilometer telefoondraad dat we nooit gebruiken. Dan kan ik dat best gebruiken. In het ergste geval sloop ik de antenne weer als het weer nodig is.
Prima idee, de diameter vd draad maakt voor ontvangst niet zoveel uit.
/e Circel? Waar? Dan ga ik me even diep schamen...
/e O daar, verbeterd. Waarom moest Jim me nou quoten;)
Ik had het zelf ook niet eens gezien. 
Pietdepiet
Oké, dan ga ik dat wel proberen als antenne.
@FET. Maar bij een zaagtand zit er toch wel degelijk verschil tussen inverteren en 180* verschuiven?
Dus als je AM pleegt op een sinus krijg je als bijproduct de zijbanden?
/e Net op zolder gezocht. Ik kan 15m 4-aderig telefoondraad vinden. Ook kan ik 25m coax vinden.
Wat ik me afvroeg is of ik die vier aders kan door verbinden. Zo ja, hoe?
Stel ik heb Rood/Blauw/Groen/Geel. Moet het dan:
Varco
|
Windingen Ge1_______ |__Ge2 Windingen
Windingen Gr1_____ \____Gr2 Windingen
Windingen Bl1____ \______Bl2 Windingen
Windingen Ro1___ \_______Ro2 Windingen
|
|
Varco
of:
Varco
|
Windingen Ge1___| ___Ge2 Windingen
Windingen Gr1___ |___Gr2 Windingen
Windingen Bl1___| ___Bl2 Windingen
Windingen Ro1___ |___Ro2 Windingen
|
|
Varco
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (64%)]
Alle stromen (in iedere kleur dus) moeten met elkaar meewerken. Zet er maar pijltjes in.
En ja, 180 graden schuiven en inverteren zijn twee verschillende dingen. Dat is uitgerekend één van mijn stokpaardjes. 
Heb je Excel op je computer? Of een ander rekenbladprogramma? Met een programmeerbare calculator gaat het ook.
Reken/teken maar eens de grafiek van 1/4 COS(19x) + COS(20x) + 1/4 COS (21x).
Je zult zien: precies hetzelfde als een gemoduleerde COS(20x). Tel de nuldoorgangen maar.
De modulatiediepte in dit voorbeeld is 0,5 (50%).
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik ga twee loopjes maken dan kan ik dat experiment van Frithjoff doen met die twee ontvangers op de X en Y.
Ik heb het idee dat torretjes net als buizen ook "op" kunnen raken. Ik dacht dat ze goed of kapot waren (vooral meestal dat laatste) maar met zo'n tor tester zie je ineens twee de zelfde torren waar er een maar een derde versterkt van de ander. Klopt dat.
Fred
Radioortje
PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Ik weet niet zeker of dat torretjes kunnen slijten , maar ik weet wel dat er een enorme spreiding zit in de eigenschappen .
Evert
Pietdepiet
Wat is er zo bijzonder aan die grafieken?
Ik snap het punt niet helemaal...
Manier 1 moet ik dus nemen.
Als ik dan 15 meter draad om een kruis van 50 bij 50 wikkel, dan zal ik per winding 1.41m kwijt zijn (Dank aan Meneer Pythagoras hiervoor;)). Als ik de vier aders dan doorverbind, dan heb ik 60m draad. Dat levert dus zo'n 40 windingen op. Moet ik er dan nog een varco aan parallel zetten? Zo ja, hoe sluit ik het geheel dan op een radio aan?
Zo nee, hoe sluit ik het geheel dan aan? Dan heb ik twee losse draden.
/e Rond enen post iedereen blijkbaar. Voordat ik begon te typen was ik de eerste na FET;)
/e Wow, Jim ook nog...
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 20 september 2008 12:43:21 schreef fred101:
Ik heb het idee dat torretjes net als buizen ook "op" kunnen raken. Ik dacht dat ze goed of kapot waren (vooral meestal dat laatste) maar met zo'n tor tester zie je ineens twee de zelfde torren waar er een maar een derde versterkt van de ander. Klopt dat.Fred
Voor torren geven ze een minimale versterking op.
Er kan dus een groot verschil zitten tussen de een en de ander.
In versterking, in max frequentie enz.
Torren zijn gokwerk, dit in tegenstelling tot buizen, wat vakwerk is.
Torretjes slijten niet, ze verouderen.
Jinny
Golden Member
Op 20 september 2008 12:51:56 schreef Pietdepiet:
Ik snap het punt niet helemaal...Manier 1 moet ik dus nemen.
Als ik dan 15 meter draad om een kruis van 50 bij 50 wikkel, dan zal ik per winding 1.41m kwijt zijn (Dank aan Meneer Pythagoras hiervoor;)). Als ik de vier aders dan doorverbind, dan heb ik 60m draad. Dat levert dus zo'n 40 windingen op. Moet ik er dan nog een varco aan parallel zetten? Zo ja, hoe sluit ik het geheel dan op een radio aan?
Gewoon met een stukje tweelingsnoer tussen de antenne en de radio,of met twee losse draadjes.
Een poot op massa, een ander op de antenne ingang
Zo nee, hoe sluit ik het geheel dan aan? Dan heb ik twee losse draden.
Zelfde manier, ik zou eerst proberen zonder varco en daarna de varco erbij.
/e Rond enen post iedereen blijkbaar. Voordat ik begon te typen was ik de eerste na FET;)
/e Wow, Jim ook nog...
Ja, erg he. 
rbeckers
Overleden
@Jim rea en Fred101:
Torren zijn ook vakwerk, zeker RF torren. Maar buizen zijn wat ambachtelijker. 
Tgv oa warmte kunnen transistoren wat verouderen. Sommige torren, bijv bepaalde types FETs, hebben zelfs een erg grote variatie in de eigenschappen. Bij twijfel zie de datasheet.
@Pietdepiet:
Je kunt als je een varco gebruikt bij je antenne met je dipper kijken op welke frekwentie de combinatie zit.
Valt idd op dat er rond 13:00 wat meer actie is.
Op 20 september 2008 12:51:56 schreef Pietdepiet:
Ik snap het punt niet helemaal...
Dat je ziet dat LSB + carrier + USB = AM gemoduleerde carrier.
Dat de modulatie dus komt DOOR de lsb en usb.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
En ik was dus nog altijd bezig met linear PA. Ik werd er een beetje kriegel van dat het niet lukte. Ik heb nu in één trap bc547 vervangen door een 2n2222a; en het verschil is overduidelijk. Waar de bc547 de niet genoeg stroom kan leveren om de collector-emitterspanning netjes tot <1V te krijgen (vanaf <5V krijg je enorme vervorming), doet de 2n2222a dat op zn sloffen. Ik dacht altijd dat dat redelijk gelijke torretjes waren; maar dat is dus echt niet het geval. De 2n2222a is is wel goed in staat om vermogen te leveren op hoge frequenties. Bij de bc547 loopt het maximum geleverde vermogen bij een trap omlaag als 1/f. (frequentiekarakteristiek van versterker is redelijk lineair totdat je aan dat max. vermogen zit)
Nu de rest ook nog vervangen. (en dan hopen dat er niet te veel oscillaties ontstaan)
Als je de variant met heel veel windingen maakt, dan is een varco niet nodig. De varco is alleen voor de afgestemde variant.
rbeckers
Overleden
@(Z)weetvoetje
Er zijn datasheets met een grafiek waar de current gain-bandwith product op een as staat en op de andere as Ic. Bij een BC547 zakt boven Ic = 10mA de current gain-bandwith product snel.
Dezelfde grafiek van de 2N2222A moet ik nog vinden.
Wat voor een Ic heb je?
Edit:
Grafiek van de 2N2222A gevonden. Pas bij Ic=40mA zakt dat snel! Duidelijk hoger dan een BC547.
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (17%)]
Pietdepiet
De antenne is af, nouja, ik heb er nog een vraag over.
Het is een bamboe-antenne geworden, bij gebrek aan latjes.
Nou was ik bij mijn berekeningen vergeten dat de driehoeken steeds kleiner worden. Gevolg: Ik heb nog 3 meter snoer over aan het eind. Ik heb eigenlijk geen zin om extra gaten te boren nu het draad erop zit. Het ding afwikkelen wil ik ook niet... Mijn ouders zullen het ook niet leuk vinden als ik het af ga knippen. Dus nu de vraag: Is dit erg, twee meter los draad? Mag ik dat gewoon met een bindertje/Tie-wrap bij elkaar binden of moet het loshangen?
Hierbij ook even een foto van het ding.
Whoeps, perongeluk de dierentuin-foto van een pinguïn geüpload. Hierbij de goede foto.
Ik zou het surplus aan draad niet afknippen of tot smoorspoel verworden middels opbinden ...
Knip het af en maak er de verbinding met je ontvanger mee!
(Mooie pinguïn is dat trouwens... Beetje triest van: Waar blijft mijn vissie nou?)
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01221.jpg

Pietdepiet
Hè?
Op 21 september 2008 18:48:16 schreef Rd12tf:
Ik zou het surplus aan draad niet afknippen
Knip het af
Dat vinden mijn ouders niet leuk... Alhoewel, volgens mij wisten ze niet eens van het bestaan van dit stuk draad af, tot gisteren. Denk je dat dit genoeg windingen zijn?
Ohja, over die pinguïn, iemand (lees: onbekende) wilde het beest aaien. Het is dus niet: 'Waar blijft mijn vissie nou?' Maar het is: 'Alweer zo'n vieze hand, ik bijt wel weer even'
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (14%)]
Het surplus niet afknippen om weg te smijten, maar om je ontvanger op de loop aan te kunnen sluiten...
Windings in galore ...
Gelijk heeft Tux. Bijten die 'aaiende' mormels! Vissies wil ik!