@Piet:
Je volgende vraag is nog niet beantwoord geloof ik:

"Hierbij snap ik dan ook niet hoe je die 'hoger gelegen' amplitude nou opeens 'omlaag krijgt'. Zegmaar van punt d naar punt e."

Heel simpel: de gelijkstroom component is eruit gehaald door het signaal door een condensator te sturen. Dan blijft alleen de wisselstroom over, vandaar dat het golfje "omlaag gaat".

@(Z) Dank voor dat bestand. Ik snap alleen twee dingen niet. Waarom zijn de zijbanden cosinussen (en waarom is het meervoud van sinus niet sini) en geen sinussen? Ik heb ook nooit het verschil begrepen tussen een sinus en een cosinus, en van wikipedia word ik ik ook niet echt wijzer.

Tweede iets dat ik niet snap is het eind. Daar vermenigvuldig je de ontvangen zijband met de toegevoegde draaggolffrequentie. Dus jij hebt de formule genomen:
2*Cos(95t)(Sin100t)
Sin(a) + Cos(b) = 0.5Sin(a-b) +0.5Sin(a+b)
dus 2*Cos(95t)(Sin100t) = Sin(5t) + Sin(195t)

Waar komt die 2 vandaan. Hoezo 2Cos(95t)? Ik neem aan dat die uitwerking van mij ook klopt? Dit was wat ik mij kon herinneren van de goniometrie-regels van vorig jaar. Dan is dat project toch nuttig geweest: Pi zonder rekenmachine op 5 cijfers nauwkeurig benaderen en de stelling van van Ptolemaeus bewijzen.

@6502
Waar staat die omega voor? De frequentie?

@FET
Nu snap ik ook waarom jij wilde dat ik die grafieken plotte. Na de berekening van (Z) gezien te hebben...

@Jim
Oké, dan snap ik dat met dat blikje. Je kan daarmee dus een klein beetje je kring beïnvloeden.

@Allen
Ik begrijp het nu wel helemaal:D Bedankt voor alle uitleg. Nu maar eens rustig naar FM gaan kijken, daar weet ik nog NIKS vanaf. (Z), heb je ook zo'n mooi HTML-filetje voor FM?

/e Pag 33 alweer. Ik had jouw bericht helemaal niet gezien, Frithjof.
Bedankt voor de uitleg, dat begrijp ik ook, ze zuiveren dus het DC-component eruit.
/e2 Ik lees net dat Eat gezondheids-problemen heeft. Ik hoop dat het niks ernstigs is?!

Heeft iemand meer informatie over de

Erres KY 534

tot nu toe heeft mijn zoektocht opgeleverd dat hij uit 1953 komt en welke buizen er inzitten maar verder geen info over wat welke knop doet E.d.

Op 28 september 2008 12:14:17 schreef Gerwin:
Heeft iemand meer informatie over de

Erres KY 534

tot nu toe heeft mijn zoektocht opgeleverd dat hij uit 1953 komt en welke buizen er inzitten maar verder geen info over wat welke knop doet E.d.

Probeer hier eens, Nederlands Forum over Oude Radio's
Zit een hele hoop kennis over oude buizen radio's

Leuk toestel. Prijs was NLG 198,- in 1953.

De knoppen zullen niet meer zijn dan een golfbereikschakelaar, afstemknop, volume regeling en eventueel toonregeling. Heeft een "bass boost" trek/duw schakelaar. Schema heb ik ook niet. Ook de bekende databases met oude radio's niet.
Maar erg spannend kan het niet zijn met deze buisbezetting. Vrij standaard.

True

maar ik heb met de standen schakelaar 2 dode standen.

1 gok ik op de phono input en de andere op een niet gebruikte band of iets dergelijks.

Ik zal der is een antenne aan knutselen. Opzich doet hij het prima. In Tilburg had ik de BBC world te pakken en wat franse zenders en hier in Dronten wist ik ver weg ook wat spaans mee te pakken. en dat zonder antenne.

Een sinus en een cosinus zijn beiden golven op een bepaalde frequentie. Het verschil is de fase. Een cosinus is een golf die net wat later start dan een sinus. Op tijdstip t=0 is een sinus al naar nul gedaald, terwijl de cosinus nog op 1 zit.

Als je rekent met die dingen, dan kom je erop uit dat er cosinussen ontstaan, dus golven met net een iets andere fase. Maar frequentie en amplitude zijn wel gewoon. Het maakt niet zoveel uit.

Die 2 heb ik erbij gezet om het wat mooier te laten uitkomen. Die doet verder niets terzake, je kan alles door 2 delen, en dan klopt het gewoon. (die berekening van je klopt trouwens)

Nou, met FM kan je het niet zo eenvoudig doen. Ik heb dat ooit eens doorgerekend, maar da's toch wel betere wiskunde: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/34 Hier staat iets in over FM. (zitten misschien wel hier en daar kleine foutjes)

Op 28 september 2008 12:59:03 schreef Gerwin:
True

maar ik heb met de standen schakelaar 2 dode standen.

1 gok ik op de phono input en de andere op een niet gebruikte band of iets dergelijks.

Waarschijnlijk vuil in de schakelaars.
In de link die ik je gaf zit ook een tips en trucs.
Veel lees plezier

@Pietdepiet: Je vroeg wat ω (omega) precies is. Dat is in feite de frequentie, maar dan net iets anders uitgedrukt. Kijk eens naar 'Hoekfrequentie'.

@(Z) Dat is dan weer net iets te ingewikkeld, komt later wel...

Op 28 september 2008 10:48:27 schreef Pietdepiet:
dus 2*Cos(95t)(Sin100t) = Sin(5t) + Sin(195t)

Waar komt die 2 vandaan. Hoezo 2Cos(95t)

Links staat het product van twee sinussen (dan wel cosinussen). Aangezien een sin of cos maximaal 1 kan zijn, kan het product ook maximaal 1 zijn.

Rechts staat de som van twee sinussen. Aangezien een sin maximaal 1 kan zijn, kan de som maximaal 2 zijn. Dat zou dus nooit gelijk kunnen zijn aan de linker term, tènzij daar nog een factor 2 bijgezet wordt.

Op 28 september 2008 13:02:04 schreef (Z)weetvoetje:
Een cosinus is een golf die net wat later start dan een sinus. Op tijdstip t=0 is een sinus al naar nul gedaald, terwijl de cosinus nog op 1 zit.

Andersom! Een cosinus is een kwart periode éérder gestart en zit al op 1 als t=0. Een sinus is pas een kwart periode later op de 1 aangeland.
En nee, dat is niet net hoe je het bekijkt.

Het is jammer dat we dit niet met vectoren mogen doen. In een vectorenplaatje kun je de phase gewoon met een gradenboogje meten. Kennelijk hebben we met zijn allen (niet alleen CO) afgesproken dat vectoren Moelijke Materie zijn.

En die ω? Wel, als je een cirkel maakt, ga je uit van de straal. De radius dus. Een touwtje aan een punaise bijvoorbeeld, en een potloodje aan de andere kant.
Nu is de cirkel klaar, en wil je meten hoe lang de omtrek eigenlijk is.
Je meet met je touwtje, sorry, met de radius. Wat blijkt? De omtrek is 6,28 × je touwtje.
Ook allerlei andere hoeken (boogmaten) kun je uitdrukken in de maat "touwtje" sorry "radialen".

De "graad" daarentegen is een heel kunstmatig ding. Dat er 360 van in een cirkelomtrek passen is maar afspraak. Maar dat er 2π radialen in passen is een wiskundige natuurwet.

Enfin, 't is daarom dat een frequentie van 1 omwenteling (periode) per seconde, ook overeenkomt met 360° per seconde, en ook met 2π radialen per seconde.

Een heleboel formules worden een stuk simpeler als je met radialen werkt. Overal valt de 2π weg, en de 4π2 natuurlijk ook. Radialen zijn vet.

Ik snap het, dat radialen gedeelte kende ik al, maar had nooit bedacht dat het inderdaad een stuk makkelijker er van wordt.

De graad is inderdaad kunstmatig, maar ergens zijn getallen ook kunstmatig. Waarom is 1+1 niet gewoon 3...

Nee, dat is toch wat anders. Daar is alleen de naam een keuze die je kunt maken. De "tweeheid" of hoe het anders zou heten, ligt al vast (of je die nu kent en begrijpt, of niet) en kun je niet kiezen.

Maar bij de graad was niet alleen de naam, maar ook die 360 willekeurig.

Nadat ik mijn stukje getypt had, had ik dat ook al bedacht. Maar 60sec in een minuut is wel 'gemaakt'.

/e
Ik moest een paar logische ic's hebben. Bij Okaphone kosten die 1,25 per stuk en bij Dickbest 18cent. Dat vond ik te extreem, dus wilde ik ze maar bij Dickbest bestellen. Ik had bedacht maar meteen de componenten voor de capaciteitsmeter mee te bestellen. Nou kan ik geen 1% condensator vinden en bij Okaphone kost die 4 euro. Is dat normaal?
Verder sample ik wel wat picjes om dat ding te kunnen maken.

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (67%)]

Op 28 september 2008 14:57:52 schreef Frederick E. Terman:
[...]Andersom! Een cosinus is een kwart periode éérder gestart en zit al op 1 als t=0. Een sinus is pas een kwart periode later op de 1 aangeland.
En nee, dat is niet net hoe je het bekijkt.

Ohjawel, leg het blaadje maar eens ondersteboven :)

@Piet: PICjes kun je toch vrij gemakkelijk normaal kopen?
Ja, precisiecondensatoren zijn duur. Nouja, 4 euro is vrij veel, maar ach, het gaat maar om 1 zo'n dingetje.

Op 28 september 2008 18:45:14 schreef (Z)weetvoetje:
[...]
Ohjawel, leg het blaadje maar eens ondersteboven :)

Haha, zo kan het ook ja;)

Ja zijn wel te krijgen, maar duur. Ik geef toe dat het 'flauw' is om ze te samplen maar ja...

Hoe zijn keramische c'tjes eigenlijk? 20%?

Welja, die hebben dus een afwijking he. Echt heel erg is dat vaak niet. Maar voor die paar euro is het toch verstandig om dat beetje extra nauwkeurigheid te hebben.

Het gaat neem ik aan maar om 1 of 2 condensatoren?

Ja eentje. En over die pics, ik twijfel een beetje. Aan de ene kant is het flauw om ze te samplen, maar aan de andere kant scheelt het me wel 3 euro per pic... Als ze nou eens goedkoper zouden zijn...

Nu we het toch over (p)ic's hebben, bestaan er ook radio's die gebaseerd zijn op ic's?

Zal wel heel dom zijn maar wat versta je onder een pic samplen (sampelen is geen engels en geen nederlands volgens mij)

Fred

Sample = Gratis exemplaar van een component van de fabriek
Samplen = (Geen idee of het een echt woord is) Het aanvragen van een gratis exemplaar van een component van de fabriek.

/e 11 euro zit ik al weer op voor de LC-meter. Zonder pic. Daarvan gaat het meeste nog naar Display/schakelaars...

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (25%)]

Zo ik heb weer even bij gelezen .
Soms kan je rustig een weekje overslaan , en een andere keer moet je na 2 dagen een uurtje bijlezen .

Maar ik ben weer helemaal happy .
Ondanks de verjaardag van mijn vrouw gisteren toch nog even er tussen uit gekropen om naar de Lichtmis te gaan .
Nog nooit zoiets meegemaakt . Mooi weer en een gezellige markt daar .
En waar ik zo happy om ben is dat ik er een stuk of 400 buisjes heb weten te scoren . Dat kunnen een boel mexicaanse hondjes worden ...

En nee Fred , mijn hydrodyne is nog niet af , maar vordert wel gestaag .

Groetjes Evert , die nog even wat buisjes gaat poetsen en sorteren

Goeie genade, daar koopt Evert eventjes 400 buisjes tegelijk... Het lijkt Fortis wel...
Ik las net ergens op een site dat onlangs op een niet nader genoemde locatie in China een heel pakhuis met buisjes is gevonden die als Japanse legervoorraden uit de Tweede Wereldoorlog waren opgeslagen. Ruim zestig jaar oud, maar splinternieuw dus. Eén of andere firma in Japan heeft er bouwdoosjes voor 0V1's van gemaakt en in de handel gebracht. Kan je ook doen, Evert!

Over occilatoren, ik heb het volgende schema gevonden voor een 136 Khz zendertje.
136 Khz Wat ik niet begrijp is de werking/functie van de kristallen naast en achter elkaar.
Kan iemand mij dat op een of andere manier duidelijk maken of een richting geven?

De oscillator werkt op twee frequenties tegelijk, en mixt ze ook nog eens. De verschilfrequentie wordt gebruikt.
De kristallen worden op hun grondfrequentie gebruikt. De verschilfrequentie is daardoor ongeveer 137 kHz (9040-8900=140 kHz).

De 9040kHz wordt nog in frequentie omlaag getrokken en variabel gemaakt. Zo kom je op 137 kHz variabel.
Door 2 kristallen parallel te zetten maak je ahw. één kristal met andere eigenschappen, waardoor het frequentiebereik waarover je hem kunt vertrekken, groter is.

Als een ferriet schroefkern is gebroken en er zit een luchtspleetje veliest hij zijn eigenschappen maar wat als je hem weer stak tegenelkaar duwt ?

Ik heb gisteren niets op 136 gehoord anders dan die piep. Vic heeft echter ook nog geluisterd en die hoort het zelfde. Ook op de 619 hoorde ik die piep met de pc's en alles uit (behalve de ontvanger voor eventuele grapdozen)

Dat met die kristallen werkt best mooi, heb ik wel eens mee gespeelt.

Ander vraagje: ik heb een sdr programma gevonden wat eindelijk werkt. Nu heb ik geen hardware maar ik had het volgende bedacht: ik heb de filterfluiter. Daar kan ik een meetzender op aansluiten en dan de uitgang niet gebruiken maar op de ingang het 100Kc van een racal aansluiten. Dan kan ik de meetzender op 90KHz ofzo zetten zodat ik midden in mijn soundcard zit. Dan ben ik echter nog niet breedbandig. Zou het werken om een antenne versterker te maken (zo'n raamantenne met versterker zoals ze vroeger hadden) en deze te mixen met een meetzender en dat de pc in te sturen. Dan is hij ineens geschikt voor het hele meetzender bereik.

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op (41%)]