Jongensradio anno 2007 Deel5

Dit topic is gesloten

Hugo Welther

Moderator

Op 29 september 2008 09:52:47 schreef fred101:
Als een ferriet schroefkern is gebroken en er zit een luchtspleetje veliest hij zijn eigenschappen maar wat als je hem weer stak tegenelkaar duwt ?

....

Plakken met 10sec. lijm. Ik heb zo ook wel eens een kerntje gered. De eigenschappen veranderen een klein beetje.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Frederick E. Terman

Honourable Member

De "piep" is dcf39. Die kun je leesbaar maken met een ascii programma. De shift is 340Hz en de baudrate 200baud.

Ze werken met 100kW en een sprietje van 210m. :)
In veldsterktemetingen van pa0se waren ze altijd 40dB sterker dan de sterkste andere signalen op de band.

Als jij dus andere signalen wilt ontvangen, zul je de "piep" minstens ruim 40dB boven de ruis/storing moeten hebben.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Jinny

Golden Member

Op 29 september 2008 10:28:14 schreef Frederick E. Terman:
De "piep" is dcf39. Die kun je leesbaar maken met een ascii programma. De shift is 340Hz en de baudrate 200baud.

Ze werken met 100kW en een sprietje van 210m. :)

Foei, niet meer?
Ik vond die oude Decca masten bij Alkmaar al een hele hoogte. :-)

In veldsterktemetingen van pa0se waren ze altijd 40dB sterker dan de sterkste andere signalen op de band.

Ijkpunt dus, goed om te weten.

Dat van die kristallen is ook duidelijk, ga straks Klove maar eens bellen en een paar kristallen bestellen, als ze niet in de junkbox liggen.
Krijg nu toch wel veel zin om te gaan bouwen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ja, 400 buisjes, waar gaan die allemaal in? Ik zie niet in hoe je dat kan opmaken.

Verder heb ik besloten toch maar 6 euro in 3 pics te investeren. Dat samplen is me te veel gedoe. Ik neem aan dat jullie niet weten waar je ze (als het kan) goedkoper kan gebruiken, of gebruiken jullie ook/wel pics?

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Jinny

Golden Member

Op 29 september 2008 16:36:22 schreef Pietdepiet:
Ja, 400 buisjes, waar gaan die allemaal in? Ik zie niet in hoe je dat kan opmaken.

Ik ben bang dat dat opmaken ook niet de bedoeling is, geen betere raad dan voorraad.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 29 september 2008 09:52:47 schreef fred101:
Ander vraagje: ik heb een sdr programma gevonden wat eindelijk werkt. Nu heb ik geen hardware maar ik had het volgende bedacht: ik heb de filterfluiter. Daar kan ik een meetzender op aansluiten en dan de uitgang niet gebruiken maar op de ingang het 100Kc van een racal aansluiten. Dan kan ik de meetzender op 90KHz ofzo zetten zodat ik midden in mijn soundcard zit. Dan ben ik echter nog niet breedbandig. Zou het werken om een antenne versterker te maken (zo'n raamantenne met versterker zoals ze vroeger hadden) en deze te mixen met een meetzender en dat de pc in te sturen. Dan is hij ineens geschikt voor het hele meetzender bereik.

Fred

Er zijn meerdere soorten SDR-programma's. Sommige willen een IQ-signaal hebben, en sommige nemen genoegen met een (gefilterd) signaal wat omlaag gemixt is. Als jouw programma met het laatste genoeg neemt, dan kan je waarschijnlijk de racal gewoon aansluiten. Om welk programma gaat het?

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

Op 29 september 2008 10:28:14 schreef Frederick E. Terman:
De "piep" is dcf39. Die kun je leesbaar maken met een ascii programma. De shift is 340Hz en de baudrate 200baud.

Ik heb geen flauw idee wat een acsii programma is, ik heb kate en edlin maar dat zijn ascii tekst editors, die zul je vast niet bedoelen :-) Shift ken ik van de repeater maar dat zal hier ook wel iets anders inhouden en baud ken ik van modems. Heb ik hier een modem voor nodig en wat zenden ze dan uit want het is echt keihard.

Het programma is SDRadio en eigenlijk voor XP bedoeld. Ik vond de link via de site van kainka

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Google anders even op RTTY, daar staat het allemaal in.
Maar ascii is dus gewoon ascii.
Dus geen morse, baudot code, psk31 etc.
Dus ieder programma dat fluittoontjes accepteert op de geluidskaartingang en er dan ascii uit decodeert, is goed.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Ik gebruik een programma dat rtty aan kan. Dan zal ik dat eens proberen.
Maar elk digitale mode programma veranderd toch toontjes in ascii, alleen moet het wel weten welke fluittoonjes bij welke letters horen.

Ik ben in ieder geval blij dat het geen QRM is. Het klinkt wel baken achtig. Op de waterval ziet het eruit als een lange streep en dan als er zo'n burst komt is dat een paar honderd Hz breed, is dat die 340Hz shift ?

Ik ga eens goochelen (edit: er wordt over fsk gesproken dat kom ik ook steeds bij racals tegen, mijn belangstelling is gewekt :-) )

Evert, mooi die voorraad buisjes, zit er wat leuks bij en niet teveel P buizen. Ik zit ondertussen ergens rond de 550 stuks. Nijntje: buizen heb je nooit genoeg :-) Ik wil nog een keerv zo'n hele dikke scheepsbuis om een schemerlamp vcoor in de shack mee te maken.
http://www.b-kainka.de/bastel25.htm
Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

En ik heb lekker maar 2 buisjes:) En zo'n scheepsbuis werkt naast gloeilamp ook nog als echte buis? Hoeveel stroom trekt zo'n ding wel niet!

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101

Golden Member

Valt wel mee ongeveer 10A bij 12V :-)

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Jinny

Golden Member

Op 29 september 2008 19:56:49 schreef fred101:
Valt wel mee ongeveer 10A bij 12V :-)
Fred

Je kunt 'm niet eens als straalkacheltje gebruiken. :-(

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 29 september 2008 19:28:24 schreef fred101:
Maar elk digitale mode programma veranderd toch toontjes in ascii, alleen moet het wel weten welke fluittoonjes bij welke letters horen.

Maar hier IS de code al ascii. Je moet dus een programma hebben wat dat óók aan kan. :)
NB: de code is wat anders dan de seinwijze, dat is in al die gevallen iets FSK-achtigs - behalve bij morse dan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Jinny

Golden Member

Vraagje, kistallen zoals 10.240 enzo, werken die al direct op hun grond qrg?
Kan het nu ff niet testen.
Heb de benodigde 11 meter Xtals niet.
In de 10 Mhz echter barst ik vd Xtals

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Frederick E. Terman

Honourable Member

Zo goed als zeker: ja. Overtone had daar nooit zin, omdat de grondtone net zo makkelijk is.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Jinny

Golden Member

Op 29 september 2008 23:06:56 schreef Frederick E. Terman:
Zo goed als zeker: ja. Overtone had daar nooit zin, omdat de grondtone net zo makkelijk is.

Was er inmiddels zelf ook achter tijdens een praatje op NOS.
20 jaar terug hing ik een willekeurig kristal aan een pll08a, had er toen toch zat van, en mat de grondtone.
Ik heb dus kristallen zat.
Kan lekker een mooie comby uitzoeken.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

@ Piet : Ja joh , ik heb ze niet eens echt geteld , maar het is een voorzichtige schatting . Het kunnen er ook wel 450 zijn ofzo . En wat moet je ermee ? Mijn interesse in geplastificeerde zandkorrels is een beetje afgezwakt , maar in , een door glas gevangen , vacuüm rondvliegende electronen , des te meer . Daardoor :

@ Jim : Inderdaad , geen betere raad dan voorraad .
En dan is die voorraad niet alleen om ECHT te gebruiken , de verzamel woede heeft allang toegeslagen ...:)
Volgens mij zijn de fluitsteentjes boven 20MHz in de regel pas overtone kristallen . ( Gaat het trouwens al wat beter met je vingers ? )

@ Frithjof : Ik hoop wel een betere investering gedaan te hebben als die jongens van Fortis ...( ik heb er nu al meer lol van in ieder geval ;) )

@ FET : Die ascii code is toch niet meer als een manier om op een simpele , standaard manier ("basic") letters en eenvoudige tekens te coderen ( álà teletekst ) ? Als ik het goed onthouden heb , die tabel van 256 verschillende tekens ?

@ Fred : Ja er zitten een boel E-buisjes bij , maar meer P-buisjes . Misschien wordt het de tijd om me eens te verdiepen in die materie . Zal wel niet zo moeilijk zijn , gewoon een gloeispanning van 12 , 15 of 18 Volt , denk ik ...
Btw , had jij niet een één of ander oud EF buisje nodig in een ontvanger in jouw weeshuis ? Er zitten volgens mij best wel oude dingen tussen , en als ik je kan helpen ... Ik meen mij nog een verhaal te herrinneren over staartbuisjes ...

Kom ik meteen op mijn volgende punt : er zitten ook een hoop amerikaanse buizen bij .
Die knapen snap ik echt niet . Daar zit geen logica in , wat betreft de serienummers . Bv de 6AK5 lijkt in de verste verten niet op bv de 6AK6 , wat je misschien wel zou denken . Ga dat maar eens sorteren . Dan kom je niet uit met een ladekastje of drie ...
Daarom mijn vraag : Wat is een logische manier om die Amerikanen op te bergen ?
Een alphabetisch systeem , of een soort bij soort systeem ? Dan heb je meteen weer het volgende "probleem" . Zoek maar even alle datasheets van ongeveer een 100 buisjes op internet ( gaat nog ... ) en onthoud dan ook maar meteen welke eigenschappen er bij welk buisje hoort ( wordt al lastiger ... ).
Ik ben er wel al achter dat een 6 vooraan voor 6,3V gloeispanning staat en 12 voor 12,6V . Maarja , en dan ...
Misschien heeft iemand hier een idee of suggestie , of in elk geval meer ervaring daarmee , ik hoor het graag .

Er zitten ook best nog wel een aantal CV-buizen bij . Zijn dat franse nummers ?
Dan heb ik er ook nog een paar waar alleen maar nummers op staan , is dat weer een apart systeem ?
En dan zijn er ook nog een stuk of 75 waar niks meer uit op te maken valt van de oorspronkelijke stempel , dus dat wordt weer zoeken naar de fabricage code . Heb ik een lijst van , maar ben er ook al achter gekomen dat die niet helemaal klopt of incompleet is .
Heeft iemand een adresje waar wel een complete lijst te vinden is ?

Oja , dan heb ik gelezen dat er ook nog militaire codes zijn ; de zelfde buisjes , maar met een ander nummer ... ( een robuustere uitvoering ofzo ? ) .

Heb je weer een andere manier van sorteren : equivalente types bij elkaar . Maar hoe gelijk zijn ze ? Die europeanen en die amerikanen , bedoel ik . En als de militaire uitvoeringen er ook nog bij komen ...
Ik weet het niet meer zo goed , maar voel me wel en beetje in Valve-Heaven .

Groetjes Evert , die nu eerst de vijftig jaar oude stof van zijn handen gaat wassen .

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
fred101

Golden Member

Ik heb ze als volgt gesorteerd: drie laatjes met losse buizen . Een met ECC, een met EF en een met speciale buizen (klystrons ed)
Dan de rest in kunstof opberg dozen. De volgende groepen:
CV, U, Exx (zonder ecc), ECC(nieuw),ECL, usa, oud zijkontact, zendbuizen, p buizen, oud pennen, magische ogen, nixies, en dan vergeet ik er vast wat.
Dan heb ik ze allemaal in excel gezet en een paar avonden zitten zoeken naar equivalenten. Die staan in de kolomen achter elkaar. Met de Find optie kan ik dan de buis vinden.

De amerikanen gebruiken gewoon nummers, net als een E80F niet gelijk is aan een EF80 of een ECC81 geen ECC84 is, is bij een amerikaan een bijna het zelfde nummer, niet bijna de zelfde buis.

CV is militair engels. Van veel buizen zijn ook nog special quality uitvoeringen maar ook glazen/metalen varianten. Militaire buizen hebben ook wel JAN nummers.
Er zijn conversie lijstjes. Ik zal wel wat links zoeken en je mailen.

U: buizen die direct aan netspanning hangen
P: deze hebben afwijkende gloei en zaten vaak in tv's. Ze zitten in serie maar dat is mij ook nog niet helemaal duidelijk want in de datasheets lijkt het alleen een kwestie van vreemde gloeispanningen. Maar ik denk dat het zoiets als duit is: 22V als er 10 in serie in een 220V a toestel zaten

Dan heb je nog diodes, klystrons, thyratrons, stabilisators, magnetrons enz.

Ik heb gisteren met rtty gespeelt maar hij kan er niets van maken. Wat andere luisteraars vonden het ook niet rtty achtig klinken. Bij die draagolf gebeurd er niets op die "bursts" verschijnt er een rits tekst maar dat is gewoon een berg letters door elkaar.

Ik heb wel gisterenavond diep in de ruis CW achtige signalen gehoord maar de software kon je niet vertalen, daar was het te zacht voor. Daar moet ik nog betere instellingen voor zoeken.
Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 30 september 2008 08:23:06 (14%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Jinny

Golden Member

Op 30 september 2008 08:19:17 schreef fred101:
U: buizen die direct aan netspanning hangen
P: deze hebben afwijkende gloei en zaten vaak in tv's. Ze zitten in serie maar dat is mij ook nog niet helemaal duidelijk want in de datasheets lijkt het alleen een kwestie van vreemde gloeispanningen. Maar ik denk dat het zoiets als duit is: 22V als er 10 in serie in een 220V a toestel zaten. Fred

Kleine correctie,
E buizen, gloeispanning - 6.3 volt / gloeistroom - wisselend.
U buizen, gloeispanning - wisselend / gloeistroom - 0.1 Amp
P buizen, gloeispanning - wisselend / gloeistroom - 0.3 Amp
Bij sommige E buizen (ECC) zit er een dubbele gloeidraad in, en die kun je afwisselend in serie en parallel zetten op 12.6 of 6.3 volt.
De gloeispanning bij P en U buizen worden bepaald door het vermogen dat de kathode moet kunnen leveren.
Bv, de PL519, een bekende tv buis in de amateurwereld, heeft een gloeispanning van 42 volt.
Dit levert een gloeivermogen op van 12.6 Watt
Dezelfde buis zou op 6.3 Volt dus 2 Amp gloeistroom trekken en als U buis een gloeispanning nodig hebben van 126 Volt.

Ik hoop dat eea een beetje duidelijk is?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Frederick E. Terman

Honourable Member

E-buizen zijn allemaal voor dezelfde gloeispanning (6,3V). Daardoor kunnen hun gloeidraden handig parallel staan. Wat wel anders kan zijn is hun gloeistroom. Een eindbuis verbruikt meer vermogen, en dus meer stroom, dan een klein buisje.

P-buizen zijn allemaal voor dezelfde gloeistroom (0,3A). Daardoor kunnen hun gloeidraden handig in serie staan. Wat wel anders kan zijn is hun gloeispanning. Een eindbuis verbruikt meer vermogen, en dus meer spanning, dan een klein buisje.

Voor U-buizen geldt hetzelfde, alleen dan 0,1A.

Er bestaan trouwens heel veel buizen voor 6,3V bij 0,3A.
Die kun je dus zowel als P- als als E-buis beschouwen.

Op 29 september 2008 23:46:37 schreef Radioortje:
@ FET : Die ascii code is toch niet meer als een manier om op een simpele , standaard manier ("basic") letters en eenvoudige tekens te coderen ( álà teletekst ) ? Als ik het goed onthouden heb , die tabel van 256 verschillende tekens ?

Op 30 september 2008 08:19:17 schreef fred101:
Ik heb gisteren met rtty gespeelt maar hij kan er niets van maken. Wat andere luisteraars vonden het ook niet rtty achtig klinken. Bij die draagolf gebeurd er niets op die "bursts" verschijnt er een rits tekst maar dat is gewoon een berg letters door elkaar.

Jongens, jongens. Wat gaat hier nu toch mis bij jullie?
Ja, ASCII is "gewoon" een code, een tabel.
Net als baudot, wat bij RTTY gebruikt wordt. Alleen is dat een andere tabel.
Net als PSK31, maar dat is wéér een andere tabel.

Als ik nu toch zeg dat DCF39 in ASCII zendt, wat is daar dan zo moeilijk aan te begrijpen?
Het is a) ascii code (dus NIET baudot), b) 200 baud (dus NIET 45, 50 of 300) en c) 340Hz shift (dus NIET 170, 450 of 850).
De variant ASCII hier in gebruik is 8 databits en "even" pariteitsbit. Het laagstwaardige bit wordt het eerst uitgezonden.

En dus moet je een programma hebben waarop je dat kunt instellen.
Is dat allemaal gelukt, dan zie je "DCF39 TEST" en soms wat dingen die je niet goed kunt lezen. Dat is waar het eigenlijk om gaat: de zender wordt verhuurd aan iedereen die dingen op afstand wil schakelen over een groot gebied, zoals elektriciteitsmeters (tariefomschakeling), stadsverlichting en dat soort dingen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Op 30 september 2008 09:18:27 schreef Frederick E. Terman:
E

Als ik nu toch zeg dat DCF39 in ASCII zendt, wat is daar dan zo moeilijk aan te begrijpen?
Het is a) ascii code (dus NIET baudot), b) 200 baud (dus NIET 45, 50 of 300) en c) 340Hz shift (dus NIET 170, 450 of 850).
De variant ASCII hier in gebruik is 8 databits en "even" pariteitsbit. Het laagstwaardige bit wordt het eerst uitgezonden.

Wat daar moeilijk aan is: dat ik tot een week geleden nog nooit van RTTY had gehoord :-) De link had het over baudot. Ik heb verder nog nooit wat met dat soort gedoe gedaan dus ik ben helemaal groen op dat gebied. Ik ben ook al geen computer-guru dus dat is dubbel lastig. Ik gebruik Gmfsk dat heeft een RTTY mode waarin ik een boel kan instellen. Terwijl ik met de ontvanger en geluidskaart aan het stoeien was heeft Jim via NOS wat gegevens gepoogd te vinden en waren er nog een paar oude rotten die vroeger met RTTY gewerkt hebben en ook de nodige adviezen hadden. Kortom we kwamen er niet uit. Wel dat het gebruikt wordt waarvoor jij vertelde dus toen dachten wij dat het misscjien alleen stuurcodes zijn die dus niet uit leesbare tekst bestaan. Dat is dus ook de reden dat het in amerika niet mag las ik. Daar wordt die frequentie gebruikt voor die toepassing.
Met jou gegevens zou het nu moeten lukken want dat zijn op een klein detail na de ontbrekende gegevens.
Ik kan de shift niet instellen op 340, (ook niet 450) wel 240, 350, 425, daar ging het dus al eerst mis. Ik heb nu net ook gevonden dat ik ook 8(ascii) kan kiezen ipv baudot waar hij op bleek te staan en parity stond standaard op even. Stopbits is 1,5 staat in de software maar kan ook op andere waardes en dan kan ik nog gewoon of reverse polarity instellen.
Vanavond een nieuwe poging.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

In de verzamelde postings van verschillende genieters meende ik een wat hoog "ja maar" gehalte te bespeuren.. ;)
Je kunt gerust een shift van 350 instellen. Veel programmas hebben 425 en dat lukt óók, er komt dan alleen wat meer ruis mee.
De snelheid is wel belangrijk, dat moet echt 200 zijn.

Polariteit is uiteraard ook belangrijk, maar je kunt die termen "standard" en "reversed" gelijk vergeten. Noem het liever "de ene" en "de andere", want geen mens is het erover eens wat wat is (er is wel een afspraak, maar geen amateur neemt de moeite die op te zoeken, en ik zeg het niet want de helft zegt dan toch weer dat het niet waar is).
Je kunt natuurlijk, in plaats van polariteit te wisselen, ook gewoon je ontvanger van LSB op USB omzetten (en dan opnieuw afstemmen, anders hoor je hem niet meer :)).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Dat "Ja, maar" is je eigen schuld, ik word hier veel te wijs en dan gaan ik zelf nadenken en ook wel eens denken dat ik er ook verstand van heb ;-) maar meestal word ik snel wel weer wreed uit die mooie droom terug met mijn beide voetjes op aarde gezet. Maar als je alleen ja en amen zegt leer je niets. Dat maakt dit topic zo leuk. De afwisseling van zwaar diepgaand theoretisch gedoe tot heel praktische dingen en dat er zo leuke discussies ontstaan die daardoor vaak leerzaam zijn.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Op 30 september 2008 10:53:38 schreef fred101:
..., ik word hier veel te wijs en dan gaan ik zelf nadenken en ook wel eens denken dat ik er ook verstand van heb ;-) maar meestal word ik snel wel weer wreed uit die mooie droom terug met mijn beide voetjes op aarde gezet. ...
Fred

Fred, welkom in de wondere wereld van de HF elektronica! :)

Google maar eens op RTTY etc..
Het probleem is dat je een basis mist. Je weet wel van verschilende zaken wat, of zelfs veel, maar de samenhang is er nog niet.
Maar je kennis stijgt. Je weet o.a. steeds meer van torren af.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik durf wel te stellen dat Fred in zijn eerste jaar meer geleerd heeft dan ik in het eerste jaar.
(/smoes) maar ik had ook alleen maar Zoo... werkt de Radio in huis.

Voor radioortje en nijntje dreigt hetzelfde te gaan gelden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dit topic is gesloten