Even een vraag die sommigen van jullie uit ervaring wellicht zo kunnen beantwoorden:
Is er een algemene oorzaak bij cassettedecks als ze na een tijd van stilstand niet meer werken?
Toevallig heb ik dit tegelijkertijd met allebei mijn decks. Het zijn beiden electronische autoreverse decks. De ene is een Sony TC-WE505 en de decks schakelen slecht/niet. Dus na het indrukken van een starttoets schakelt het deck eerst iets en gaat dan spoelen of afspelen. Maar het schakelen hapert en komt dus niet aan draaien toe.
De tweede is van een pioneer set DC-Z92 en deze decks spelen nog wel redelijk maar spoelen niet meer.
Frappant dat dit tegelijk is. Is dit gewoon een kwestie van riempjes of zou er iets anders zijn?
En waar kan ik onderdelen (zoals riempjes) kopen?

Heb iets dergelijks gehad met mijn AIWA deck.
Bij mij was het door het tellerriempje. Dat drijft namelijk ook een bewegingssensor (Magneetje plus hall element) aan. Draaide het niet meer, dan schakelde alles af.
Na vervanging werkte een en ander weer, maar de hoofdsnaar (motor --> Vliegwiel) is eigenlijk te slap geworden en moet ook vervangen worden. Een heidense klus, het hele ding moet uit elkaar.
Hoe een ander bij jouw decks zit kan ik niet zeggen, dat hangt van de constructie af. Toch zijn de snaren het eerst verdacht. Het kan echter ook een elco zijn.

Vaak ingedeukte of uitgerekte aandrijfsnaartjes. Vervangen, en het zou weer goed moeten werken.
Poets ook de koppen en bandgeleiders/capstan eens. Bij mij heeft het draaien van een vies bandje wel eens als gevolg gehad dat het deck steeds afsloeg... het liep gewoon te zwaar.
Koppen etc schoonmaken met een wattenstaafje met spiritus/alcohol 96%/ipa. Net zo lang boenen totdat er geen vuil (achtergelaten resten van de magnetische laag) meer van afkomt.

Let ook even op de schakelaartjes voor bandsoort en cassettedetectie etc. Voorzichtig schoonmaken met contactspray (op een papiertje en tussen de contactveertjes doorhalen).

Als een recorder of cassettedeck een lange tijd niet gedraaid doe je er goed aan om hem indien mogelijk minimaal een uur te laten draaien zonder cassette erin. (Wil het deck dit niet dan wil het nog wel eens helpen om de capstan zeer voorzichtig met je vingers in beweging te krijgen. Niet forceren.) Dan komt het hele loopwerk weer los.
Zoals al aangegeven door Ledover maak dan het hele loopwerk inclusief de koppen grondig schoon.

Probeer daarna liefst met een nieuwe tape of alles naar behoren draait. Bedenk dat (te) oude tapes er oorzaak van kunnen zijn dat het loopwerk niet of niet meer naar behoren functioneert. Een belangrijk gedeelte van het loopwerk bevindt zich namelijk in de cassette zelf. Plakkende bandjes kunnen ook veel problemen veroorzaken. Als de recorder door de kwaliteit van de tape niet meer loopt dan is dat nog het minste probleem. Maar als je recorder besluit om je bandje op te eten zit je pas echt in de penarie.

Werkt het dan nog steeds niet dan heb je een serieuzer probleem en zul je inderdaad aan snaartjes en dergelijke moeten gaan denken. Niet gemakkelijk want het loopwerk van een cassettedeck is een zeer delicaat onderdeel.

Ton

PS. Je doet er goed aan om bandjes die je geruimere tijd niet meer gebruikt hebt in de snelloop eerst een keer volledig heen en weer te spoelen. De tape komt daardoor wat losser te zitten en het hele loopwerk ( dat is inclusief bandgeleidingen en koppen) kan dan regelmatiger draaien.
Het loopwerk van een (cassette)recorder is alles bepalend voor de kwaliteit van het geluid.

[Bericht gewijzigd door betelgeuse op (14%)]

Allen dank voor jullie suggesties.
Ik heb mijn aandacht nu eerst op het Sony deck gericht. Dit is veel jonger dan de pioneer.
Na idd een vrij nieuw bandje gebruikt te hebben ging deck B van de Sony het weer doen en het bandje een aantal keren volledig laten draaien en helemaal van begin naar eind spoelen. Dit deck lijkt het nu weer helemaal goed te doen.
Deck A van de Sony echter niet. Deze schakelt echt alleen als ik de snaar wat 'grip geef' op de motor pulley. Dan schakelt hij soms en als de tape dan eenmaal draait, draait hij perfect de hele tape. Tot het moment van omkeren (dus weer schakelen) dan is het weer mis. Het lijkt dus idd toch zo te zijn dat de riem te weinig grip (dus uitgerekt) is.
Ik heb het loopwerk al uit elkaar gehad. Is met veel geduld en precisie te doen.
Maar hoe kom ik aan nieuwe snaren? Iemand tips?

Stuut&Bruin ?? (Den Haag)

Ik heb de snaren voor mijn bandrecorder hier gehaald. Goede prijs/producten/levering. Ik weet niet welke sony je bedoelt maar die TCWE505 staat bij Sony op pag 38...

Okee, dank allen!
De laatste tijd wat aandacht gegeven aan deze decks. De pioneer is weer helemaal goed. Bleken toch gewoon een aantal onderdelen van de mechanieken vast/stroef te zitten. Deze mechanieken beiden helemaal gedemonteerd en de problemen zijn opgelost. Mogen ook wel nieuwe snaartjes in, maar dat komt nog wel.
De Sony is deels gerepareerd. Deck 2 is weer 100%, maar deck 1 krijg ik op dit moment niet goed. Ik vermoed echter dat ik ook hier met nieuwe snaren gered ben.
Het mechaniek van de Pioneer vind ik toch wel degelijker/robuuster dan dat van de Sony. Het schakelen van de eerste gaat ook (simpeler en) doeltreffender.
Anyway, nogmaals bedankt. Ik kan weer ouderwets bandjes draaien :)

Nu op naar mijn volgende revisieproject (waar ik dadelijk een nieuw topic voor ga openen): een oude, maar hele mooie Aristona draagbare radio met versterker problemen.

[Bericht gewijzigd door SuperGrover op (11%)]

Bedankt voor zover,
Ik heb hier een AIWA AD F370,met het zelfde probleem.
Na start slaat deze meteen weer af. De snaar van de teller zat vastgedraaid. Nadat het loopwerk met 4 schroeven losgemaakt is, was de snaar makkelijk te verwijderen. Doet het nu weer perfekt, (zonder teller)

Ik heb wel eens snaren besteld bij http://www.elektronica-online.nl/ voor het repareren van loopwerkjes en tellers.

Ze staan onder Onderdelen - video onderdelen

Goede ervaring hier mee.

Toch leuk, zo'n kick als eerste post :)

[Bericht gewijzigd door Jochem op (11%)]