Mn oog is gevallen op deze versterker.

http://www.radiocollection.net/projecten/schema_versterker_balans_el34…

Maar zie nu een heel apparte potmeter.
Heb proberen te zoeken maar kan hem nergens vinden.
Kan iemand mij helpen ?

Deze bijzondere potmeter wordt wel meer gebruikt in radiotoestellen en zo een volumeregeling heet dan "Fysiologische volumeregeling" dit heeft te maken met het feit dat het menselijk oor bij lagere volumes minder goed hoge en lage tonen kan waarnemen.
Je kan hier ook een gewone potmeter van 1 MOhm voor nemen.

Is het niet gewoon een logaritmische pot?

edit: Even naar het plaatje kijken vooraf.

[Bericht gewijzigd door Bas Smit op (36%)]

Jawel, een volumepotmeter is altijd logaritmisch maar deze heeft ook nog eens een extra vaste aansluiting op de hoogte van 400K van massa en 600K vanaf bovenkant.

Ik kwam zulke potmeters laatst tegen als sensor in het regelsysteem van een boegschroef. deze waren plat en konden continu doordraaien.

PaWoN

Dat zal dan toch nog wat anders geweest zijn hoor! Deze kunnen helemaal niet doordraaien tenzij ze stuk zijn natuurlijk.

Het waren net andere typen idd, maar wel met zo'n midden-aftakking. Was ook de eerste keer dat ik dat tegenkwam.

Aan het einde begonnen ze dus gewoon weer bij het begin.

PaWoN

Is een potmeter die gebruikt wordt voor een 'loudness' schakeling, dus bij lager volume meer lage tonen, zodat het toch 'vol' klinkt.
Je zoekt je een ongeluk naar die dingen, ik heb bij mijn versterker de loudness verwijderd, want ik kon deze potmeter niet vinden.

De schakeling moet er wel naar ingericht zijn om een dergelijke potmeter zijn werk te laten doen.
Als de schakeling aan die eisen vodoet kun je het vaak ook oplossen met een extra schakelaar en eventueel wat extra componenten.

Ton

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (44%)]

Kom je met deze potmeter beneden het vaste "knooppunt" dan gaat er ineens een andere kromme werken. M.i. kun je ook een stereo potmeter pakken , de loper aan elkaar. Het "hete punt van de ene aan het signaal het "koude punt" aan het RC netwerk de "hete" kant van de andere niet aansluiten de "koude" kant aan massa.

signaal in
   |
  | |P1
  | |-------------------|------ signaal uit
   |    |               |
  | |R | |P2            |   
  | |  | |--------------|
   |    | 
   = C  |
   |    |
   -------

Ik hoop dat het iets duidelijk is.

Na het posten zie ik de boel een beetje verschuiven helaas :(

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]

De olde
Code tags gebruiken([ code] [/ code])

Op 7 oktober 2008 16:12:58 schreef PaWoN:
Het waren net andere typen idd, maar wel met zo'n midden-aftakking. Was ook de eerste keer dat ik dat tegenkwam.

Aan het einde begonnen ze dus gewoon weer bij het begin.

Klopt, zijn dure potmeters waar geen stops op zitten. Het bedrijf waar ik werkt maakt dergelijke regelsystemen voor boegschroeven en voortstuwing in het algemeen.

De tap zit precies in het midden, en niet vergelijkbaar met de gevraagde potmeter welke alleen voor specifieke apparatuur gemaakt wordt.

De contourregeling kan je gerust weglaten.

[offtopic]
Ah kijk. iemand die het kent :)

het ging hier trouwens om een paar side-thrusters van Rolls Royce/KaMeWa, vermogen weet ik niet precies meer, zo'n 500kW.

Mag ik vragen waar je werkt?
[/offtopic]
PaWoN

Ok bedankt allen voor de hulp :)

Nahja ga ik ook ff offtopic mee lullen.
Die bow thrusters.. welke soort motoren zijn dat ? Gelijk/wissel spanning ?

het waren 660V watergekoelde wisselspannings motoren. Ik zal eens een foto zoeken..

Dat groende ding in het midden :) niet op de troep letten :)

http://www.showyourprojects.com/pawon/boegschroef_motor.gif

PaWoN

[Bericht gewijzigd door PaWoN op (43%)]

660v ?? Zitten er trafo's voor deze motor ?

Werk tijdje 2 dagen in de week bij een generator revisie bedrijf wat ook spannings regelaars maakt. En ben paar keer mee geweest op een grote boten.

Daar hebben ze toch gewoon alleen 3fase 400v ?

Je kunt ook een gewone potmeter toepassen.Ehhh het ging hier over een potmeter met extra aftakking geloof ik.
Als je daar niet over kunt beschikken kun je ter compensatie voor het hoge tonen verlies bij teruggedraaide volumeregeling een c'tje van ca 100 á 220 pF plaatsen tussen de bovenste aansluiting en de loper van de potmeter.(AFHANKELIJK VAN DE WAARDE van de potmeter DUS GEWOON EXPERIMENTEEL BEPALEN)Lage tonen verlies is nauwelijks merkbaar doordat lage tonen veel meer energie hebben dan hoge tonen en er bij teruggedraaide potmeter er parasitaire capaciteiten een grotere rol gaan spelen waardoor de hoge tonen verminderen.
Het is maar een tip die al 44 jaar goed werkt!
Groeten,
Mac.

dus je bedoeld dit ?

|____
 |    |
 |    = 
 |    |
| |<--'-------
| |
 |
 |
---------

ja, dat bedoel ik en het werkt uitstekend kan ik je zeggen; de waarde moet je gehoormatig bepalen en is afhankelijk van de waarde van de potmeter, je gehoor en smaak.
Groeten,
Mac.