Ik zoek voor een testopstelling een goedkope DA converter die met een PC kan worden bestuurd via USB, serieel of ethernet. Ik heb in totaal iets van 32 kanalen nodig. 0-5V en 8 bits resolutie is zat. Snelheid doet er ook niet veel toe. Ik zou natuurlijk zelfs iets kunnen maken, alleen gaat dat best wel in de papieren lopen. Iemand ervaring (positief/negatief) met een bepaald kant & klaar apparaat?
je kunt eens gaan kijken bij National Instruments, of Meilhaus Elektronik, die leveren dat soort dingen, alleen voor een prijskaartje waar je het wel degelijk 10x zelf kunt bouwen.
stecj366
Sonar is meer dan Ping...
Denk je werkelijk dat je de apparatuur van NI kan nabouwen voor minder? Een high end PCI kaartje kost 2500€ geloof ik, daar heb je 4 kanalen vna 1Msample, en dan nog een output kanaal van 500ksample. Als je dat zelf wil bouwen ben je, pakweg, een half jaar bezig? (zelfde afwerkingsgraad dan hé).
Wat kost een werknemer? 3000€ per maand ofzo? Dat zal nog niet al te veel zijn... Reken maar eens uit, enkel aan personneelskost zit je er al dik over.
Is het voor privé, als hobby? Koop een FPGA board met ethernet en knoop daar dan een resem DAC's aan. NS DAC121 is goed, kan 500kHz aan en is heel klein, en is ene 12 bitter. No nonsense DAC...
Kan nog goedkoper: koop een FPGA board zonder ethernet maar met een seriele poort, als serieel geen probleem is...
Mja, die had ik al gevonden en dat is veel te duur. Ik zoek meer iets zoals de apparaatjes op deze website: http://www.labjack.com/results.php?category=0
dan nog, voor wat die dingen kunnen, kun je met een PIC/AVR en een losse DAC goedkoper zelf iets in elkaar knutselen.
32 kanalen betekent altijd nog dat je 16 van die labjack kastjes nodig hebt, omdat die slechts 2 analoge uitgangen per kastje hebben.
Dat klopt. Daarom ga ik die van Labjack niet kopen. Een 8, 12 of 16 kanaals kastje is wel interessant. 't Is niet voor de hobby; zelf maken is dus kostbaar.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/tlv5632.html
The TLV5630, TLV5631, and TLV5632 are pin-compatible, eight-channel, 12-/10-/8-bit voltage output DACs
each with a flexible serial interface. The serial interface allows glueless interface to TMS320 and SPI, QSPI, and
Microwire serial ports. It is programmed with a 16-bit serial string containing 4 control and 12 data bits.
4 van deze en een uC en je bent er. Referentie en uitgangsbuffers zitten er al in. Totale kosten componenten zullen nog onder de 50 Euro liggen
rbeckers
Overleden
De tlv5632 is voor zover ik kan zien een redelijk goede optie. Keuze hangt wel af van de maximale kosten en de gewenste kwaliteit.
Velleman heeft bijv. de K8061, 8 8bit analoge uitgangen met USB aansturing.
Hmm, de K8061 is wel een goede kandidaat. Ik heb zelf nog wat gevonden bij peekel.nl, maar dat is ook nog vrij prijzig.
Goedekope digitale I/O modules en analoge input modules zijn er genoeg, maar analoge output met een redelijk aantal kanalen is haast niet te vinden.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik weet niet hoeveel je van die modules nodig hebt, als het om een paar stuks gaat mag je me mailen.