Ik heb deze frequentie-uitlezert eens in elkaar gesoldeerd: http://www.xs4all.nl/~skoop/samsung/display_eng.pdf Leuke toevoeging op bijv. bestaande ontvangers met slechts analoge uitlezing, volgens de beschrijving. Nou leuk?! Hij geeft een ratel-geluid over het hele kortegolfgebied; ik hoor 'm zelfs prima ratelen tot in de FM-band aan toe!
Ik neem aan dat ik de zogenoemde "latch-puls" hoor. Doet ie alleen wanneer ie daadwerkelijk staat te meten. Maar ja, daar heb je 'm nu eenmaal voor natuurlijk...
Weet iemand wat die latch-puls precies is, en wat je tegen het hinderlijke geratel/ge"hak" kunt ondernemen?
De latch schakelt steeds de nieuwe meetwaarden door naar de displaydriver.
Dergelijke counters goed inblikken en de voeding goed ontkoppelen.
Gruwelijk ontwerp btw.
Ik wou 'm eens even proberen. Wat is er zo gruwelijk aan? De "jam-inputs" van de 4029's vind ik wel aardig. Maar ik heb ze niet nodig.
Eigenlijk zoek ik iets simpels met 4 displays en uitlezing tot 100Hz nauwkeurig. De megahertzen wil ik dus niet zien. Ik heb geen verstand van pic's.
Voeding zeer mager ontkoppelt, mazzel als de 78L05 niet staat te oscilleren, arm ding!
Elk digitaal IC hoort ontkoppelt te zijn met 10-100nF bij het IC, nu komen alle pulsen op je voeding te staan...
Als je scoop er op zou zetten dan zou je een oerwoud aan rotzooi zien.
Die 100nF's bij de ic's zou ik nog wel toevoegen, maar hoe raad je de ontkoppeling bij de voeding dan aan? Je ziet vaak nog wel minder dan dit dacht ik zo..
Als je de print volgens tekening hebt zou ik 2*100n of onder de print solderen , direct aan de 78x05 of (bij een TO220 behuizing) direct op de 78x05.
Groeten, Bram
Ik heb alle ic's en de 78L05 snel voorzien van 100nF maar het geratel blijft. Als ik de NUL stevig vastpak neemt het het wel hoorbaar af.
Zou de "latch-lijn" niet te 'smoren' zijn?
soms kan het helpen kleine serieweerstandjes van 10 ohm oid. in snel schakelende lijnen op te nemen, om de boel wat te dempen. Het 'ratelen' kan veroorzaakt worden door een overshoot op een snel schakelende lijn. Een klein serieweerstandje kan dat doen afnemen.
Andere mogelijkheid is een common-mode spoel op te nemen in de voedingslijn, om to voorkomen dat de storing via de voedingslijnen naar buiten komt. Inblikken is idd. heel belangrijk, en oh ja, je hebt het VCO-signaal toch wel via een afgeschermde kabel verbonden met de VCO ?
Een originele 7490 is natuurlijk ook lawaaig. Daar is vast wel een cmos vervanger voor.
Wat je bij amateurs wel eens ziet, is dat ze de telling stilzetten als er niet 'aan de knop wordt gedraaid'. Vooral met countertjes waarvan de uitlezing NIET gemultiplext is, heb je dan geen storing meer onder het luisteren; alleen even bij afstemmen. Het is een effectief trucje.
De 7490 is een 74 LS 90. Een HC90 wil ik bij gelegenheid proberen maar die heb ik nu niet.
@ FET: De telling stilzetten? Bedoel je de latch-line onderbreken of de hele teller uitschakelen? Kan natuurlijk, maar fraai is het niet..
Zou zo'n common-mode spoel in een schakelende voeding te vinden zijn? Ik verwacht vier aansluitingen, en hoe verbind ik die dan? (Ik kan natuurlijk spieken want ik moet 'm dan nog uitsolderen
)
Alletwee kan. De hele teller uit is een flinke stroombespaarder voor draagbare (zend-)ontvangertjes op batterijen. Maar alleen de latch/strobe/whatever uitzetten komt inderdaad ook voor.
En ach, niet fraai.. de frequentie verandert niet, en de teller update niet - er is dus geen verschil te zien met als je wel update.
Tuurlijk, als de VFO zomaar aan de haal gaat dan ziet de teller dat niet, maar dat is eigenlijk weer een ander probleem. 
Ik heb de zaak nu ingeblikt en op mijn 80 meter ontvanger is het geratel als sneeuw voor de zon verdwenen! Op de FM-band blijft het echter en schijnt het zelfs niet te zijn afgenomen. Nou moe..
Ik heb wel gemerkt dat wanneer ik de "clock" beetpakte het geratel toenam. Die afschermen verbeterde de de zaak ook al (op 80 m althans).
de voedingslijnen via doorvoercondensatoren het blik in laten gaan. met de 'clock' bedoel je daarmee het ingangssignaal voor de teller, dat van de VFO afkomt ? of een referentieklok signaal. In het geval dat het het ingangssignaal voor de teller is, gebruik coaxkabel (RG174 oid.) en soldeer de mantel van de coax aan het blik vast, daar waar je de coax invoert.
Als het het refentiekloksignaal is, dan misschien 10 ohm weerstandjes in deze leiding toevoegen.
Het ingangssignaal kun je slecht door een doorvoercondensator jagen.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Met de clock bedoel ik het 'referentiesignaal'; niet het VFO-signaal. Dat voer ik in via een ingelijmd plastic (of teflon hoop ik!) doorvoertje.
Ik moet nog een bekentenis doen: ik heb de boel helemaal niet zo geconstrueerd als op de tekening.. Ik heb 2 epoxy gaatjesprinten gebruikt. De bovenste twee delen van het schema zitten op de achterste print, de onderste twee op de voorste print waarop ook de displays zitten. Vervolgens heb ik geen blik gebruikt voor een "behuizing", maar print met dubbelzijdig koper. Het geratel bleef dus op de FM-band.
Maar nu ik het deksel heb afgemonteerd is het praktisch helemaal weg! De missie is dus geslaagd. De 'clock-lijn' heb ik zo kort mogelijk en met een stukje coax gemaakt. Het is nu zo'n compact geheel dat er nauwelijks meer mee valt te experimenteren. Anders had ik de tip van free_electron nog graag nagevolgd!