Beste mensen,

weer een koelkastvraag; ik heb de andere gelezen, maar deze situatie lijkt net weer anders. Alvast heel erg bedankt als iemand hier een antwoord op kan geven - en dan ook nog in lekentaal, want van electronica heb ik zeer weinig verstand.

Eergisteren knalde er een stop uit nadat ik was gaan boren in de badkamer. Teveel stroom uit de groep getrokken, waarschijnlijk. De gehele keuken blijkt ook op deze groep te zitten (wat mij op zich vreemd lijkt). Vandaag ontdekte ik dat de koelkast niet meer koelt; hij gaat nog wel aan, het lampje brandt, maar de vriezer komt niet onder de 3 graden en de koelkast zelf niet onder de 11. De compressor zoemt wel een beetje, en ik hoor een duidelijk en continu druppelend geluid. Dat geluid verandert in stromen wanneer ik de stekker eruit haal. Kan ik deze niet zo heel oude Indesit weggooien?

jips die is klaar voor de milieustraat.

Die heeft kromme kleppen. Der is door het uitvallen vloeistof(vloeibaar koudemiddel) in de compressor gekomen en dan gaat de compressor stuk. klepjes gaan krop breken af.

Hierdoor haalt hij de benodigde persdruk niet meer en koel ie niet goed meer.

Hier kun je niks meer aan doen.

Op 6 november 2008 23:06:34 schreef Darcy:
Eergisteren knalde er een stop uit nadat ik was gaan boren in de badkamer. Teveel stroom uit de groep getrokken, waarschijnlijk. De gehele keuken blijkt ook op deze groep te zitten (wat mij op zich vreemd lijkt).

Of door de leiding naar de keuken geboord.

Op 7 november 2008 08:45:21 schreef 2N3055:
[...]
Of door de leiding naar de keuken geboord.

Oja dat zou ook nog kunnen.

De TS zou de koelkast eens moeten aansluiten op een andere groep via een verlengsnoer.

Brandt het lampje dan op andere energie dan het compressortje van de koelkast??????????????? :)

Zelfs als de TS niet veel verstand heeft van elektronica, denk ik dat we er wel vanuit kunnen gaan dat hij over voldoende verstandelijke vermogens beschikt om vast te stellen of het lampje in de koelkast brandt of niet.

Hij zegt toch ook duidelijk dat het geluid veranderd zodra hij de stekker uit het stopcontact haalt?

Ik snap alleen even niet hoe er vloeistof in de compressor kan komen bij stroomuitval; ik dacht dat dat alleen gebeurde als je het ding kantelt? Waarom gebeurd dat dan niet iedere keer dat de compressor afslaat?

Vraag aan TS heb je de steker er al een poosje uit gehad. Ik zit te denken aan compressortjes met een ptc beveiliging, zal wel geen soelaas bieden denk ik maar niet geschoten is altijd mis.

Dag allemaal, dank voor de uitgebreide reacties. Excuus voor het uitblijven van antwoord, maar ik kan nu pas weer bij mijn computer. Allereerst: er is niet door een leiding geboord - ik kon nog niet eens een gat in de plafondplaat maken voordat de stroom uitviel in badkamer en keuken.

Ik heb de stekker er 20 minuten uitgehad, gisteren voordat ik postte, maar dat gaf geen resultaat.

Het lampje brandt!

Het verbaast me wel dat een moderne koelkast niet is opgewassen tegen een beetje kortsluiting...ik snap dus ook niet, met SparkyGSX, hoe het kan dat er vloeistof in de compressor loopt bij stroomuitval. Of komt het door de 'optater' die hij heeft gehad - een van de halogeenspots in de badkamer begon buitengewoon fel te branden voor de stroom uitviel (en die spot overleefde het niet).

Ik hoop dat ik overal duidelijk antwoord op heb gegeven...een andere groep zal ik nog proberen. Maar als dat werkt, zou het betekenen dat er ineens teveel stroom gevraagd wordt aan de groep?

Morgen ook een vrije dag om naar een nieuwe koelkast te kijken...heeft iemand een goede tip voor een koelkast die tegen een stroomstootje kan?

toevallig de N draad niet verbroken en 380 V er op gezet ???

Op 8 november 2008 20:32:07 schreef kombucha:
toevallig de N draad niet verbroken en 380 V er op gezet ???

Als ik zou weten wat dat betekende...waar zou ik 380 volt vandaan moeten halen? Weet iemand of het normaal is dat koelkasten een klap niet overleven, of moet ik de hele wiring in het huis laten nakijken (we zijn net verhuisd, en ik heb van de vorige bewoners begrepen dat de elektra volledig is vernieuwd. Ik begin eraan te twijfelen, ook door een ander vreemd iets, maar dat heeft niks met de koelkast te maken).

Op 9 november 2008 10:26:16 schreef Darcy:
[...]

Weet iemand of het normaal is dat koelkasten een klap niet overleven, of moet ik de hele wiring in het huis laten nakijken (we zijn net verhuisd, en ik heb van de vorige bewoners begrepen dat de elektra volledig is vernieuwd.

Ik denk niet dat het aan de bedrading ligt.
De kleppen in de compressor houden nou eenmaal niet van een korte spanningsuitval.
Er wordt geadviseerd om minimaal 20 min. te wachten voordat je de spanning weer in mag schakelen om het koudemiddel wat nog vloeibaar is de kans te geven om weer tot gas over te gaan.
Het is gewoon pech omdat de compressor (incl. montage) zo'n beetje het duurste onderdeel van de koelkast is.

...Ik begin eraan te twijfelen, ook door een ander vreemd iets...

Nog iets vreemds met de elektra ?
Dat zou het vermelden waard kunnen zijn...

Het vreemde is dit: ik weet in ieder geval dat de aardlekschakelaar alle stroom in huis uitschakelt. Dat is het bestaansrecht van dat ding. Bij het ophangen van een lamp moest er eerst geboord worden, en tot mijn stomme verbazing bleef de boor het gewoon doen nadat de aardlekschakelaar was omgezet. Voor de zekerheid ook alle individuele stoppen (wipschakelaars) omgezet, maar nog steeds is er een groep die niet uitgaat. Dat is NIET dezelfde groep als keuken/badkamer. In ieder geval de hal een een deel van de woonkamer (stopcontact bleef het doen, de lamp aan het plafond niet). We hebben het voor de grap 'groep de buren' genoemd, maar het lijkt me wel iets om iemand naar te laten kijken. Snapt u het nog?

Voor de zekerheid ook alle individuele stoppen (wipschakelaars) omgezet, maar nog steeds is er een groep die niet uitgaat.

Klinkt als erg gevaarlijk !

Post eens een foto van de groepen kast.

[Bericht gewijzigd door MMSoft op (49%)]

Op 9 november 2008 11:25:59 schreef Darcy:
Het vreemde is dit: ik weet in ieder geval dat de aardlekschakelaar alle stroom in huis uitschakelt.

Dat is geen wet van meden en perzen.
Er zijn ook nog 'natte' groepen (wasmachine, wasdroger, vaatwasser) die buitenom de aardlek aangesloten worden, althans in NL.

Op 9 november 2008 11:15:00 schreef VanDee:
[...]

Ik denk niet dat het aan de bedrading ligt.
De kleppen in de compressor houden nou eenmaal niet van een korte spanningsuitval.
Er wordt geadviseerd om minimaal 20 min. te wachten voordat je de spanning weer in mag schakelen om het koudemiddel wat nog vloeibaar is de kans te geven om weer tot gas over te gaan.
Het is gewoon pech omdat de compressor (incl. montage) zo'n beetje het duurste onderdeel van de koelkast is.

Dank voor dit duidelijke antwoord. Dit zou iedereen moeten weten, net zoiets als dat je je radiatoren nooit helemaal uit moet draaien in de winter. Ik heb een nieuwe koelkast besteld ondertussen - precies dezelfde trouwens - en ik zal dit nooit meer vergeten. Thanks!

Heb je de koelkast nog op een andere groep aangesloten (als test) ?

Edit:
Woon je in Belgie of Nederland ?

[Bericht gewijzigd door MMSoft op (24%)]

Op 9 november 2008 11:35:53 schreef MMSoft:
[...]Klinkt als erg gevaarlijk !

Post eens een foto van de groepen kast.

:o

http://i222.photobucket.com/albums/dd245/Darcy1978/PICT0030.jpg

http://i222.photobucket.com/albums/dd245/Darcy1978/PICT0032.jpg

Op 9 november 2008 11:43:08 schreef MMSoft:
Heb je de koelkast nog op een andere groep aangesloten (als test) ?

Edit:
Woon je in Belgie of Nederland ?

Nee, want ik had geen verlengsnoer dat lang genoeg was. Door de tips in deze thread werd me wel duidelijk dat het einde verhaal was. Jammer, maar nu weet ik in ieder geval wat er aan de hand is. Er zou nog een kleine kans zijn dat het aan de groep ligt, maar m'n vriendin en ik bedachten ook dat we niet zo lang zonder koelkast kunnen (en zelfs als het aan de groep ligt kunnen we lastig de koelkast in de woonkamer zetten - alsnog een elektricien erbij). Nou ja, ik heb het gewoon niet getest.

Ik woon in Nederland, in Leiden.

Dus als je alle 6 de hendels naar beneden zet, en ook nog op het test knopje van de aardlek drukt, dan heb je nog spanning een een gedeelte van de installatie staan ?

Waar zit de meter ?
Zit er nog iets tussen de meter en deze groepenkast ?

Voordat je de kast afdankt, zou ik deze toch even op een andere groep aansluiten (voor de zekerheid) !

[Bericht gewijzigd door MMSoft op (13%)]

Op 9 november 2008 11:50:30 schreef MMSoft:
Dus als je alle 6 de hendels naar beneden zet, en ook nog op het test knopje van de aardlek drukt, dan heb je nog spanning een een gedeelte van de installatie staan ?

Waar zit de meter ?
Zit er nog iets tussen de meter en deze groepenkast ?

Voordat je de kast afdankt, zou ik deze toch even op een andere groep aansluiten (voor de zekerheid) !

In principe wel, maar ik wil het graag nog even dubbelchecken. Dat moet iets later vandaag gebeuren, want ik kan de stroom er nu niet afgooien. Dan volgt meteen weer bericht - fijn dat iedereen zo meedenkt.

Zal ook nog de koelkast op een andere groep aansluiten vóór ik hem weggooi!