Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Vanavond op de ouderwetse manier met AVO buisvoltmeter en Marconi buismeetzender aan de gang geweest. Dat blijft toch best een mooie methode. Maar de scoop over de speaker werkt ook mooi. Keurig alle stapjes gedaan, daarna met de wobbelaar nagekeken en nog de puntjes op de i gezet. Resultaat mag er wezen. Hij staat precies op frequentie en doet het erg goed. Ik moet de gevoeligheid nog controleren (15uV antenne=6mW audio) maar hij lijkt goed. Hij is 8KHz breed dus geen ssb wonder maar toch prima naar 80m qso's zitten luisteren. Nu nog een schaalverlichting bedenken. Twee gele ledjes is te weinig. Moet toch een gloeilampje worden.
Je ziet weer hoe al je vragen eigenlijk in het handboek al worden beantwoord. Ik wist niet dat je het had.
Aangezien ze daar in de werkplaats niet weten wat voor antenne jij hebt, gebruiken ze dus die dummy antenne, die volgens hun dan zo'n beetje de gemiddelde eigenschappen had.
Om MF af te regelen hoef je trouwens de oscillator meestal niet uit te zetten: gewoon op de antenne aansluiten. Tien tegen één dat het er 'eg wel' doorkomt, zodat je gewoon de MF daar op kunt afregelen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik had dat handboek maar kon het tot nu toe niet openen. Was zodanig beveiligd dat je daar adobe reader 9 en XP voor nodig had. (ik had het wachtwoord wel erbij) Nu heb ik het gisteren op de zaak op een XP computer naar bestand geprint (en gelijk maar even naar de laserprinter), dat geopend met een linuxprogramma en dat naar pdf geprint dus nu kan ik het thuis ook openen. Voordeel van de eerdere poging is dat ik weer een boel geleerd heb. Anders had ik alleen domweg de gebruiksaanwijzing gevolgd en nu snapte ik ook het waarom en heb de resultaten van impedantie mis-aanpassing van dichtbij meegemaakt 
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Vandaag eens op zoek naar een stel lampjes. Heeft iemand verder nog een idee mbt die DC-ontvanger? Ik weet niet meer van wie ik moest meten met de scoop... Ik zal vanavond, indien ik tijd heb, nog eens even gaan luisteren. Dan is het al donker, dus dan zou ik betere ontvangst moeten hebben.
Verder zal ik die raamantenne van mij eens aan die Beomaster hangen. Eens zien of die daar wat mee kan ontvangen.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
1. Hang eens een paar meter draad uit het raam naar buiten als antenne. Kijk of dat beter werkt. (maakt niet uit wat voor draad, al is het een stuk verlengsnoer)
2. Kun je de dipper ontvangen? En hoe sterk is dat dan?
3. Staan alle kringen eigenlijk op frequentie? (ik weet niet of er een HF-kring is)
Hoe heb je gemeten dat de frequentie goed is? Met de scoop of met de dipper? (zie 2) Want de dipper is de nauwkeurigste. (nouja, mijn scoop heeft toch wel een 10% afwijking)
Daarnaast heeft het aansluiten van scoop-probes het effect dat de frequentie omlaag gaat.
rbeckers
Overleden
Pietdepiet,
ik denk dat ik dat gevraagd heb.
Wat is de stand van zaken mbt de DC ontvanger?
De oscillator en de audio zijn goed?
Je kunt je dipper een eindje uit de buurt van de antenne houden en kijken of je dat op de scoop kunt zien.
Edit:
@(Z)weetvoetje
een digitale scoop is nauwkeuriger met frekwenties meten dan een dipper. Analoge scoops zijn voor frekwentiemeting maar beperkt te gebruiken.
En inderdaad een probe belast het te meten object.
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (31%)]
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Op het moment doet de oscillator niks omdat de draden van de spoel loshangen ivm de scoopmeting. Die deed het eerst en ik kon mijn dipper ook luid en duidelijk horen. Ik neem dus aan dat het audio-gedeelte ook werkt.
Verder staan de kringen op frequentie, lijkt mij, omdat ik anders de dipper niet zou moeten kunnen meten. Ik heb de kringen op frequentie gezet door (Ja, dit kan omdat de spoelen op dezelfde bus gewikkeld zitten en dus een beetje gekoppeld zijn): De oscillator aan te zetten, met de scoop het signaal te meten in het antenne-circuit. Daar mat ik dus een beetje oscillatorsignaal door de koppeling van de spoelen. Vervolgens ben ik de antenne-circuit-trimmer bij gaan draaien totdat ik het oscillator-signaal met een zo groot mogelijke amplitude zag. Mij lijkt dat de kringen dan gelijk staan. Meldt het maar als dat geen goede methode is.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Het is niet echt een goede methode; omdat de scoop de resonantiefrequentie van de spoel beïnvloed. De scoopprobe heeft een capaciteit van zo'n 4pF (indien je een 1:10 probe gebruikt, wat je zeker moet doen, als dat kan) Dat beinvloed de resoantiefrequentie genoeg dat het er nu net een beetje naast kan staan. Zet m nog een keertje zo dat je de dipper hoort piepen, en regel dan af op de hartste piep.
Nooit direct over een kring meten; dan beïnvloed je de kring te veel. Als het kan moet je op een torretje later meten, of op een aftakking (als die erop zit). Lukt dat niet, dan kun je beter op gehoor werken.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (21%)]
fred101
Golden Member
Je moet niet vergeten dat het geen commerciele ontvanger is en er geen enorme antenne aanhangt. Ik ben nu klaar met de collins, dat is een marine ontvanger uit 1945 en als ik als leek over de 80 meter band zou draaien dan zou ik niet veel horen. Je moet leren afstemmen. Die collins heeft anderhalve draai nodig voor de hele 80 meter en dan nog is het tricky om af te stemmen. Hij is 8KHz breed dus je hoort veel door elkaar heen. In AM doet hij het geweldig en CW is ook goed te doen maar SSB is lastig afstemmen. Je moet precies goed zitten. Dat geld voor jou ontvanger ook. Verwacht dus geen wonderen zonder bv 20 meter antenne draad. Die collins verloopt ook niet maar als die DC dat wel doet en dat zal wel want het zijn torren en niet ingeblikt wordt het dubbel lastig. Verschuif hem eens wat in frequentie tot je omroepen hoort. Dan weet je hoe goed hij is. Veel SSB signalen zijn erg zwak.
Ik heb gepoogd een wobbulator als SA te "misbruiken" Dat lukte niet echt goed, zie allemaal sinusachtige bewegingen omdat hij demoduleerd. Ga toch mijn TV blikje ding eens wat verbeteren. Maar eerst de HP608D restaureren want ik mis steeds lage frequenties. Hoop dat hij net zo goed is als de marconi. Die heeft alleen een half uur nodig voor hij bruikbaar is. Mijn HP3200 is vrijwel direct bruikbaar en heeft een lekker hoge output. Daarna de marconi CT218. Die is echt erg schattig met veel deurtjes, meters en luikjes. Maar voor die aan de beurt is ga ik eerst de klangmeister doen, dan heb ik muziek in de shack 
Radioortje
PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Klangmeister ? Wat is dat ?
Balen .
Officiele uitslag van Dirksen binnen .
Officieel gezakt dus voor mijn F ...
Zaten stiekem dus fouten in de antwoordlijsten , opgehangen in de koffiehoek , daar in Arnhem ...
Groeten van Radioortje , die weer in zijn hoekje gaat zitten grienen
fred101
Golden Member
Dat is balen zeg, dat is dus geen verbetering, toen ik op moest werden gelijk de antwoorden voorgelezen en een paar dagen later had ik de uitslag (woensdag op, vrijdag de uitslag, dinsdag de call)
Siemens Klangmeister, een radio die ik kreeg voor onderdelen maar ik vind hem wel gaaf en hij is net zo oud als ik. Ik heb in driebergen de ferrietantenne, spoelen en ontbrekende buis gekocht. Is gewoon een omroepdoos zodat ik muziek in de shack heb. Dit is de mono uitvoering , er was een stereo optie voor.
http://www.pe1rqm.nl/forum/index.php?sid=95348e655589d7ae47fc27cfd365a…
Op 5 november 2008 23:52:06 schreef Radioortje:
Balen. Officieel gezakt dus voor mijn F ...
Nee hè. Je zult wel geklonken hebben als een Haagse telefoon.
(Hoe klinkt een Haagse telefoon? Teeeee-rrrring!)
Je hoort niet vaak van fouten in de voorlopige antwoorden. Soms eentje ofzo. Jammer!
Ik zal eens naar dat examen kijken, word nu toch nieuwsgierig.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Maw, hopen op aanloopvouten, maar geeft weinig vertrouwen voor de toekomst vooralsnog.
Zijn die examens van Dirksen ergens op het net te vinden?
Radioortje, wat ik begrepen heb kun je wel sneller weer een examen doen, je hoef geen half jaar meer te wachten zoals wij in onze tijd. (had ik niet nodig, was in een keer voor C. Geluk gehad.)
Pietdepiet
Oké, is goed. Dan zal ik met de dipper gaan luisteren totdat ik de hardst mogelijke piep hoor. Deze heeft ook anderhalve draai. Dan al ik eens heel voorzichtig gaan draaien en luisteren.
Geen lampjes in de stad gevonden, dan maar op internet bestellen. Welke gek heeft het bedacht om daar van die exotische lampjes in te zetten?
Op 6 november 2008 10:05:45 schreef Jim rea:
Zijn die examens van Dirksen ergens op het net te vinden?
Inderdaad! Anders kon ik altijd meteen even bij EZ Telecom naar de vragen kijken, maar die hebben ze nu zelf niet meer op de site, of kijk ik er naast?
Anders moet iemand ze even scannen
.
Je mocht ze mee naar buiten nemen na het examen, dus echt geheim zullen de vragen ook niet zijn.
(Z)weetvoetje
Ik heb nu een trapje met 2x IRF 820 in elkaar gezet, en dat levert zo'n 10W van 1-20MHz. lineariteit is wel een stuk minder geworden. (-5dB op 20MHz) Maar neutrodynisatie helpt niet echt. Hij slaat vrij snel aan het oscilleren.
Bij alle vorige trappen heb ik tegenkoppeling toegepast. Maar dat lukt niet met deze FETs. Daar heb je te weinig versterking voor. (Met een 2n3866 haal je met tegenkoppeling ook niet meer dan zo'n 10dB versterking, maar wel een een frequentie-lineariteit van beter dan +/-1dB)
Op lage frequenties kan ik er waarschijnlijk nog wel wat meer uit persen door af te sluiten met een lagere impedantie. De FETs blazen nu direct in 50 Ohm. Voeding is 40V.
Wat is eigenlijk een handige manier om de biasing van de FETs te regelen? Ze staan in klasse AB. Ik gebruik nu gewoon een weerstandje op de gate met een spanning van +/- 5V. In de source-leiding zit dan een weerstandje van 1 Ohm + condensator. Groot nadeel is dat het een vrij slechte regeling is. Door opwarming van de FETs neemt de stroom flink toe, waardoor de instelling veranderd, en de stroom nog meer toeneemt. (je begint met instellen op 150mA, en een minuut later wordt het dan 300mA door opwarming)
Daarnaast zorgt toename van de spanning over de weerstand (bij uitsturing) voor hogere spanning over de weerstand, en dus overnamevervorming.
Zijn er trucs om dit beter te doen?
fred101
Golden Member
Ik las net in zo'n oude Amroh omschrijving dat ze achter op zo'n uniframe een octal voet monteerde als voedingsingang. Dat doet yaesu ook bij de FT200/250. Mijn 500V voeding heeft dat ook alleen daar is het de socket achter op de kast en plug je er de gebruiker in. Best handig maar omgekeerd zoals bij Amroh en yaesu heel erg gevaarlijk. Als je voeding nog aanstaat en die stekker schiet eruit of je haalt hem eruit dan sta je met een paar honderd volt in je handen, kan best zeer doen. Ik denk dat ik, tot ik iets makkelijkers vind, toch maar met kroonsteentjes (keramisch bij hogere spanning dan 250V) en bananen (hirschman bij hogere spanningen) blijf werken.
Ik ga nu voor het eerst een omroepdoos restaureren. Een siemens klangmeister RG81. Ik heb alleen niet de ferrietantenne. Ik heb wel een staaf maar moet de spoelen (4 stuks) berekenen en maken. Dat eerste zal niet meevallen, dat tweede stelt niet veel voor (behalve dan dat het wel even wikkelen zal zijn
) Ik ga eerst kijken of ik de radio kan testen zonder de spoelen.Het lijkt alleen preselectie te zijn dus met een regelbare spoel en voltmeter of wobbelaar moet ik een eind kunnen komen.
(Z): Hé, dat is vreemd wat je daar ziet. Normaal trekt een 820 steeds minder drainstroom naarmate je hem heter maakt (als de gatespanning gelijk blijft).
Probeer het eens los? (820, voeding, gateinstelling; Id meten en dan opstoken, kijken wat Id doet)
De gatespanning vast zetten op de gewenste drainstroom is toch echt een heel bruikbare methode, normaal gesproken stabiliseert de ruststroom zich juist mbt. temperatuur.
Zo je trouwens het woord "lineair" voor HF versterkers willen reserveren voor de gewone lineariteit? Anders heb je het straks nog over een lineaire klasse-C versterker, alleen omdat-ie het op 30MHz even goed doet als op 3.5MHz. 
Door de PA in een lagere impedantie te laten werken neemt het afgegeven vermogen inderdaad toe. Je grenzen zijn de Id en de temperatuur.
/e: Ik vind nog een artikel over vmosfets.
(Z)weetvoetje
OK, ik kon gisteren even niet op de term rechte frequentie-karakteristiek komen
. Nouja, schijnbaar is het normaal dat zo'n ding nogal verloopt bij verschillende frequenties.
Heb ik voor niets die hele voorversterker van 200uW tot 1.5W prachtig recht gemaakt.
Tja, hoe dat zit met dat temperatuurverloop weet ik niet; maar het is toch erg duidelijk, bij hogere temperatuur neemt de drainstroom toe. En flink ook. In de datasheet kon ik het niet vinden. (alleen dat de max. stroom terugloopt bij oplopende temperatuur. Het verschil is al snel 100mA in het begin, en uiteindelijk stabilisatie op 300mA. En dat nog wel met een 1 Ohm weerstand in de source-leiding. Bij die FETs in dat artikel moet het geen probleem zijn. Anders zouden ze wel maatregelen moeten treffen.
Ik ga denk ik de uitgangsimpedantie maar wat omlaag gooien. Zeker op de lage banden kan er flink wat meer vermogen uit geperst worden. Met zo'n 100mW input begint ie al te clippen. De hoge banden zullen niet zo heel veel extra vermogen kunnen leveren, daar heb ik wel het volle inputvermogen nodig. Maar misschien moet ik ook de ingangstrafo wat aanpassen, want ik voer de FETs nu uit een impedantie van zo'n 6 Ohm. En ik zie ze in dat artikel 50 Ohm gebruiken.
En ook nog eens de SWR meter goed zien te krijgen. Doordat er teveel parasitaire capaciteiten zijn komt ie niet onder de 1.5 op 20MHz. (er is teveel instraling waardoor de meetbrug niet in balans wil)
Ook nog een paar LEDjes toevoegen voor het vermogen waarbij SWR afgeregeld moet worden, en voor het aangeven van clippen.
De frequentiekarakteristiek is niet zó belangrijk (tenzij de versterking echt veel te klein of absurd hoog wordt), omdat je eigenlijk toch al verplicht bent een of andere vorm van ALC (automatic level control) toe te passen. Anders stuur je geheid te weinig in of ga je juist clippen.
De ALC stelt de versterking dan voor die tijd bij. Je merkt dan alleen dat de regelspanning op de hogere banden anders is dan op de lagere.
In dat Duitse artikel wordt er trouwens ook flink laagohmig aangestuurd. Had de auteur soms ook last van oscilleren anders?
In ieder geval zie je daar wat voorbeelden van voedingsspanningen, aanpassing en vermogen.
Mooi te zien dat Ri ≠ RL (je zou ze opstoken als je 't probeerde). 
fred101
Golden Member
Even tussendoor de HP 608D signaal generator gerestaureerd, dankzij de buis van Hugo, wat een vreselijk mooi gefabriceerd apparaat. (er zit 1 transitor in ?? het ding stamt zover ik weet uit de jaren 50) Er was een ECC81 defect en verder alles goed. Schoonmaken koste het meeste tijd. Echt bere-vuil van binnen, nu weer als nieuw. Wel een hele dag aan de variac gehad om de spanning op te voeren. Helaas begon hij niet zoals ik dacht bij 10KHz maar 10MHz (10MHz op de schaal was 10.001 op de frequentieteller
, niet slecht voor iets uit de jaren 50)
Stond nota bene in het manual maar het venstertje en schaal waren onleesbaar en ik dacht dat er KHz stond en daar had ik opgekeken toen ik een meetzender zocht (in mijn shack) die 460KHz moest maken.
Nu ben ik dus maar de marconi CT aan het repareren maar dat is een aardige klus. Er is een weerstand doorgefikt. Deze zit op een doorvoer condensator. Daarna een tweede weerstand die nog goed is en dan een elco naar massa. Die elco zit echter achter een spoelblok, in de turret zodat je er niet bij kan. De trafo (in anode lijn) eruit gehaald en daar zat een geblakerd draadje aan. Ben benieuwd wat ik nog meer tegen kom.
Om elco's te testen even een elco-tester gemaakt en dat werkt uit de kunst. Spanningen tussen 500 en 50V en twee multimeters ivm laadspanning en lek-stroom. (daar loopt een topic over bij meetspul) Dan hoef ik alleen maar het draadje van de verdachte elco los ne maken en dan kan ik hem in het chassis testen voor ik hem helemaal uitbouw.
Pietdepiet
Zoeken in je shack.... Jij hebt echt veel spullen...
Ik kan zelf niet testen de komende week, vanwege geschilder kan ik niet meer bij mijn spullen.
Ik ga wel proberen die Beomaster mooi te restaureren als ik de lampjes heb.
Verder vroeg ik mij nog iets af. Stroom kan toch alleen lopen als de kring rond is? Als ik dan mijn vinger in het stopcontact steek, gaat er een stroom lopen van de fase door mij naar de aarde, waaraan de nu hangt.
Echter die keer dat ik een klap kreeg van mijn dipper, hoe kan dat dan? Dat was namelijk een trafo waar 110V uitkwam, die vervolgens gelijkgericht werd. Maar als ik 1 kant van de trafo aanraak, kan er via die NIET GEAARDE dipper toch geen stroom lopen?? Ík heb namelijk die andere aansluitpool van de trafo niet aangeraakt. Heeft AC dan geen gesloten circuit nodig om te lopen? Ik wilde het net even testen en als ik de lucht in spring met een spanningszoeker blijft die ook branden. Hoe kan dat?
Kijk bij DC kan ik me nog voorstellen dat ik geladen word, of is dat ook onzin? Maar bij AC, hoe kan dat?
rbeckers
Overleden
Op 9 november 2008 14:06:54 schreef Pietdepiet:
...
Ik wilde het net even testen en als ik de lucht in spring met een spanningszoeker blijft die ook branden. Hoe kan dat?
...
Kun je daar geen foto of beter nog een filmpje van maken? 
Een spanningzoeker is heel hoogohmig. Er is dus maar een kleine stroom nodig. Tgv de capaciteit tussen jezelf en de omgeving kan er toch een kleine stroom lopen.
Ik zou die dipper maar eens goed controleren.
(Veiligheids)Aarde zegt niks over hoe een stroom loopt.
Bij AC of DC loopt er alleen stroom bij een gesloten circuit.
Pietdepiet
Ik heb verder geen last van die dipper, maar als ik het goed begrijp is het dus zo, dat als ik een trafo neem en ik raak 1 van de aansluitpolen aan, dat ik geen schok zou moeten kunnen krijgen?