Ik heb een studentenwoning met 4 studenten en een centrale verwarming. De kamerthermostaat hangt in de gang en om er voor te zorgen dat alle radiatoren warm worden staat de thermostaat flink hoog. Hierdoor staat de thermostaat eigenlijk altijd op vragend, ook als iedere kamer reeds de gewenste temperatuur heeft. De stookkosten zijn dan ook aanzienlijk. Nu betalen ze die zelf maar toch vind ik het echt zonde van deze energie.

Op onderzoek uitzijnde om hiervoor een oplossing te bedenken kwam ik op jullie forum terecht. Ooit heeft iemand een soortgelijke vraag gesteld maar toen ging het om een particuliere woning.

Ik denk nu zelf een oplossing te hebben bedacht maar ben teveel leek om in te schatten of het werkt. Ik zou graag jullie reactie willen.

Mijn idee is om op iedere kamer een eenvoudige kamerthermostaat te plaatsen en al deze schakelaars parallel te monteren. Daarnaast ga ik elke radiator voorzien van een thermostaatkraan (tra). Als ik een huis met twee bewoners als voorbeeld neem, krijg ik de volgende situatie:

A is aanwezig, B niet
Kamer A: thermostaat op vragend, tra op max. dan temperatuur kamer A begrenst door kamerthermostaat
Kamer B: thermostaat op niet vragen, tra op laag, temperatuur kamer B wordt begrenst door tra

A is aanwezig, B is aanwezig
Kamer A: thermosstaat op vragend, tra op max. temperatuur kamer A begrenst door kamerthermostaat tenzij kamer B hogere temperatuurwens heeft. Temperatuur kamer A wordt dan begrensd door tra.
Kamer B: idem

A is afwezig, B is afwezig
Kamer A + B: thermostaten staan op niet vragen, ketel brandt niet.

Klopt mijn hersenspinsel?????

Ja, als je het zo aansluit dat als 1 van de kamers te koud is dat de boiler dan aanspringt en dan in elke kamer een thermostaat knopt plaatst dan moet dat werken, maar:

Als iemand weg gaat moet hij wel de temp lager instellen (of uit) anders werkt boiler onnodig.

Als iemand weg gaat, moet hij niet vergeten zijn thermos-kraan terug te draaien anders wordt zijn kamer onnodig warm.

Als je temp hoog insteld moet je niet vergeten de thermoskraan open te draaien.

Geweldig, zoals je dat schrijft is precies zoals ik ook bedacht had, met de volgende "CV regels".

1. Als je je kamer verlaat: kamerthermostaat omlaag en tra ook

2. Als op je kamer bent (en warmte wilt): kamerthermostaat op gewenste temperatuur, tra op max.

3. Wordt je kamer te warm: kamerthermostaat als eerste omlaag. Als dit niet helpt (kamerthermostaat op andere kamer staat vragend) dan tra omlaag.

Op 11 februari 2004 22:29:03 schreef Eildert:
Geweldig, zoals je dat schrijft is precies zoals ik ook bedacht had, met de volgende "CV regels".

1. Als je je kamer verlaat: kamerthermostaat omlaag en tra ook

2. Als op je kamer bent (en warmte wilt): kamerthermostaat op gewenste temperatuur, tra op max.

3. Wordt je kamer te warm: kamerthermostaat als eerste omlaag. Als dit niet helpt (kamerthermostaat op andere kamer staat vragend) dan tra omlaag.

ipv thermostaat knoppen kun je beter werken met magneet sector kleppen
thermostaat knoppen zijn nl niet gemaakt om constant te verstellen
de kamerthermostaat stuurt de klep open en de cv aan
dus indien geen warmte gevraagt word op een kamer is de klep dicht en indien er elders geen vraag is de cv uit
laat overigens een radiator op een gang/badkamer altijd vol aan om te voorkomen dat je circulatie stilvalt doordat de kleppen sluiten een ketel loopt nl. nog een tijdje na
hierbij heb je geen regels nodig en is de kans op oververhitting niet aanwezig
en twee thermostaten in een ruimte werkt echt niet

ge kunt misschien is wa info opzoeken over cv instalaties in een appartement ofzo want dat wilde gij toch bekomen en me thermostaten allleen komde er ni.

Mmm... nu ben ik een stuk pessimistischer over mijn plan. Ten eerste magneet sector kleppen. Die ken ik niet. Zijn die goed verkrijgbaar tegen redelijke prijs?
Over dat de thermosstaatkranen niet bedoeld zijn om constant te verstellen. In mijn plan hebben ze alleen de functie om te begrenzen. Dus als kamer B de kamerthermostaat op vragen heeft staan zorgt de radiatorthermostaatkraan in kamer A ervoor dat het niet te warm wordt. Deze situatie is volgens mij te vergelijken met de situatie waarvoor de thermosstaatkraan oorspronkelijk voor bedoeld is.
Over dat 2 thermosstaten in 1 ruimte niet werkt. Ik ga er vanuit dat het maximum van de radiatorthermostaat kraan hoger is dan wat men normaliter wenst aan temperatuur in de kamer. Dat betekent dat de radiator heet genoeg wordt (en daarmee de kamer) zodat de kamerthermostaat de temperatuur bepaald. Probleem zou zijn als deze aanname niet klopt. Dus kamerthermostaat staat op vragend en radiatorthermostaat knijpt em al voordat de gewenste temperatuur op kamerthermostaat bereikt is. Het nadeel van deze situatie is dat de ketel continue blijft branden. Echter bij mijn plan is dat dus alleen in deze situatie zo. Als ik dat vergelijk met de huidige situatie is dat een hele verbetering omdat nu in de praktijk zo is dat de ketel vrijwel continue brandt. Het verbruik is nu (voor 4 personen) 3200 m3 per jaar!!!
De oververhitting is nu wel vaak het geval. Het display geeft aan dat de ketel te heet is alhoewel hij daardoor niet stil valt. De radiatoren zijn loeiheet. Vooral die op de gang (zonder thermosstaat). Je kunt em niet aanraken zo heet is ie.
Over info op het net. Ik heb een hele avond gezocht maar kon niks vinden over deze situatie. Bij appartementen gaat het altijd over stadsverwarming. Wel discussies over temperatuurregeling per vertrek maar dan in particuliere situaties. Dus van open haard verwarmt de woonkamer waardoor studiekamer niet warm wordt etc. Ik heb de vraag ook bij installeurs neergelegd maar daarvan heb ik (nog) niet de ultieme oplossing gehoord. Eigenlijk vind ik dit raar, er zijn zoveel studentenwoningen en als in al die woningen zoveel wordt verstookt als in de mijne....
Aanvullende reacties zijn welkom!

het systeem wat ik beschijf berust op het idee dat eenieder zijn eigen tempatuur kan regelen

verktijgbaarhied van kleppen das een goeie zal eens voor je kijken

De oplossing: temperatuur afhangkelijk stoken

je laat nu namelijk de CV ketel op de binnen temp. reageren, je kunt echter ook de CV op de buiten temo. laten reageeren.

bijvoorbeeld bij 0 graden buiten overdag 1/2 van een uur ketel aan, als je hiernaast werkt met thermostaat kranen (kan iedereen de maximun temp. voor zich instellen) + een radiator die altijd aan is.

je moet alleen ff uitvogelen hoe de verhoudingen van ketel en temperatuur liggen

het wordt wel wat ingewikkelder..

Maar als je nou een schakelingetje maakt, per kamer 1. Daar sluit je de thermostaat instel knop op aan, de verwarmingknop (electr. afsluiters kopen) en de uitgang naar de boiler.

Als je dan de thermostaat in 1 kamer laag zet, dat ie dan automatisch de verwarming afsluit. Als iemand anders dan zijn thermos open zet, wordt de lege kamer toch niet warm.

Als je thermostaat weer hoger zet. gaat de boiler aan (of hij was al aan) en gaat de verwarmings-klep open.

Wordt wle wat duur en ingewikkeld misschien

PaWoN

PaWoN
lees ff het hele topic voordat je post

In de meeste moderne CV systemen in situaties zoals dit, wordt zoals Jan Klaasen al zei de buiten temeratuur gemeten. Afhankelijk van de buiten temeratuur wordt het CV water op een bepaalde temperatuur gehouden. Hoe kouder het buiten is, hoe hoger de water temperatuur omdat er dan meer verwarming binnen nodig is.
Met thermostaat kranen regel je de temperatuur in de afhankelijke ruimtes.
Als alle kranen dicht zijn, doet de ketel vrijwel niets.
Verder zit er bij zo'n systeem een bestuursysteem die bepaalt wanneer de ketel wel en niet het water op temperatuur moet houden. Bijv snachts na 1:00 uit en om 7:00 weer aan. Zo'n besturing wordt geplaatst in plaats van de thermostaat.
Als je na 1:00 toch wil stoken, dan druk je op een knop en de ketel springt aan en na een vaste ingestelde tijd weer uit, een uur bijvoorbeeld.

Een Cv installatie bedrijf zou hier over advies over moeten kunnen geven. Deze situatie ben ik mijn werk vaak tegen gekomen, en dit systeem werkt daar perfect.
De meeste moderne ketels hebben de mogelijk om zo'n systeem aan te leggen.
Zo'n besturings systeem is niet duurder dan een programmeerbare thermostaat.

Klinkt helemaal kloppend. Ik zal naar een installateur gaan en met hun overleggen. Bedankt voor jullie bijdragen. Ik laat nog wel weten hoe het afloopt.

Op 12 februari 2004 21:21:15 schreef Eildert:
Klinkt helemaal kloppend. Ik zal naar een installateur gaan en met hun overleggen. Bedankt voor jullie bijdragen. Ik laat nog wel weten hoe het afloopt.

zal misschien beste zijn wa da is ni zo simpel allemaal :)

k.p.meinesz : Ik was zelfs de eerst antwoord-gever :P heb dus wel degelijk de topic gelezen :D (mijn idee werkt wel als het goed is).

PaWoN

Danfoss heeft een systeem (gehad) waarmee je centraal elke radiator in een willekeirige kamer exact kunt regelen.
Maar moet er wel naar elke radiatorkraan een draadje gelegd worden.
En je kon daar een dagprogramma voor elke kamer in programmeren.

Op 12 februari 2004 22:21:25 schreef PaWoN:
k.p.meinesz : Ik was zelfs de eerst antwoord-gever :P heb dus wel degelijk de topic gelezen :D (mijn idee werkt wel als het goed is).

PaWoN

ik bedoelde mijn antwoord:-)

ma denk ni da diene da zo direct kan betalen een danfoss systeempje

k.p. ohw hehe 'magneet sector kleppen' dat zijn dus die kleppen die ik bedoelde.. dus dat we zeg maar hetzelfde vertelde ongeveer? (mag ik je in dat geval feliciteren met het goede antwoord! haha :D:D )

PaWoN

ik werk thuis met het volgende systeem:
op elke kamer een thermostaat
op elke radiator een elektrische magneetklep
van elke thermostaat appart een kontakt naar de CV
Dus: als er in een kamer warmte nodig is (de thermostaat slaat aan) gaat de magneetklep open en wordt er warmte gevraagd aan de CV-ketel. Als er nergens warmte wordt gevraagd, draait de ketel niet. Dit werkt reeds 3 jaar prima.
Ik heb wel op mij ketel een Bypass (hydraulisch) geplaatst voor als de pomp nog draait en alle ventielen staan toe, dit omdat een circulatiepomp nog en paar minuten blijft draaien als er geen warmte meer wordt gevraagd.

Op 13 februari 2004 02:27:52 schreef hedwig:
ik werk thuis met het volgende systeem:
op elke kamer een thermostaat
op elke radiator een elektrische magneetklep
van elke thermostaat appart een kontakt naar de CV
Dus: als er in een kamer warmte nodig is (de thermostaat slaat aan) gaat de magneetklep open en wordt er warmte gevraagd aan de CV-ketel. Als er nergens warmte wordt gevraagd, draait de ketel niet. Dit werkt reeds 3 jaar prima.
Ik heb wel op mij ketel een Bypass (hydraulisch) geplaatst voor als de pomp nog draait en alle ventielen staan toe, dit omdat een circulatiepomp nog en paar minuten blijft draaien als er geen warmte meer wordt gevraagd.

waar heb je die magneetkleppen vandaan

Hedwig... dat is precies wat ik bedoelde in mijn post.

Op het schip waar ik werkte, bestelden we bij Mc Master: (in amerika):

Misschien zo-iets:??

http://www.mcmaster.com/asp/loadpagerange.asp?begin=387&end=395&am…

[edit]
hmm link werkt niet, ga naar http://www.mcmaster.com en klik op solenoid valves.
[/edit]

PaWoN

[Bericht gewijzigd door PaWoN op ]

Ik heb laatst zoiets gemaakt voor iemand. Vier thermostaten en vier kleppen (je kunt beter gemotoriseerde nemen in plaats van elektromagnetische aangezien je bij de laatste zo'n plonk krijg). Als een thermostaat een signaal voor warmte geeft gaat de brander aan en gaat de betreffende klep open. Ook zat er een vorstbeveiliging in en verschillende leds om uit te lezen wat er allemaal open staat.

Als je interresse hebt kan ik wel zoiets maken maar thermostaat knoppen zijn handiger als je alles nog moet kopen (hier was alles er al). Wij hebben in huis ook tehrmostaatknoppen. gaan gewoon iedere dag open en dicht. Is het makkelijkste systeem en heel duurzaam. (mijn knop gaat al iets van 9 jaar mee). Je moet er dan alleen voor zorgen dat ze de knop dichtdraaien als ze weggaan :)

Is dit wat?

http://www.honeywell.nl/?id=337

En anders bij conrad:

http://www1.nl.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl/~flN0YXRlPTMyNDQ5NzE2O…

Draadje naar cv ketel moet natuurlijk ook nog.

Gebruik geen magneet ventielen, geven waterslag dreun.

je kunt eveneens op de site van
www.velleman.be gaan kijken.
zij hebben er enkele cv sturingen bij
zoals de K6000.
hiermee kun je centraal vier ruimten aansturingen
met tijdssloten indien je wil

Ik verhuur kamers en heb het als volgt opgelost. De thermostaat bestuurt een weerstand in de thermostatische kraan, als die opwarmt gaat de kraan dicht. 220ohm op 12V.