Fragaria
[Bericht gewijzigd door 20kilovolt op 3 januari 2006 25:23:11]
Bedankt voor het waarderen van mijn filmpje ik heb alles opgenomen die nacht.( 3x )
moet het alleen nog editten. maar mijn computer werkt niet mee dus het gaat ff duuren.
In dit filmpje zitten ze iig boven de 3X 50 Amp.
Op 3 november 2008 12:30:00 schreef Sine:
Hoe hebben jullie de aarde eigenlijk geregeld ? Een lange kabel run omlaag ? of iets anders (ge/mis)bruikt ?
Het mooie was dat het dak van nemo is voorzien van een bliksemafleider, welke pennen naar beneden heeft op verschillende plekken.
We stonden niet zo ver van deze afleider, dus een aarde was snel gevonden.
Een lange kabel naar beneden voor de 3x125A kabel was wel nodig om het aggregaat te bereiken. Die stond namelijk gewoon beneden op de grond.
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Verder stond de coil op metalen roosters in het dak. De metalen roosters hingen direct aan de aardpennen. En we hebben de secundaire ook direct daar op aangesloten. Alle RF kringetjes zijn dan dus kort. De bliksem afleider is dan dus slechts vereffening. Een "counter poise" dus zoals je vaker genoemt ziet op bv pupman.
Bedankt voor de geweldige reacties en filmpjes!
Nog twee filpjes gevonden trouwens:
http://nl.youtube.com/watch?v=k-ReX44TZUk
http://nl.youtube.com/watch?v=QFY5urw6SDU
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op (14%)]
Fry en DIY wat een fantastische coil hebben jullie gebouwd zeg. Respect en moge de coil nog vele lichturen hebben.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Fragaria
Ik heb helaas een probleem met quicktime dus daar ga ik zaterdag ff achter aan.
hier is alvast een deel van het filmpje wat ik heb gemaakt met de andere camera
het duurt 9 minuten: http://nl.youtube.com/watch?v=_907ugsT65Y
bekijken op hoge kwaliteit anders word het niet afgespeelt
@DIY wij willen graag alle opnamens naar jullie toe sturen
Is het Postadres op je webside (SCHRIKDRAAD) goed als we het daar naar toe sturen
het is ongeveer 5.GB groot.
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Bedankt bb
Geweldig filmpje ! De hele avond in een notedop. In het begin redelijk kleine streamers die letterlijk weg waaien wat een vreemd chaotisch effect geeft. Verder steeds meer bps, minder wind en steeds meer stabiele streamers en meer ground strikes. Die wil ik zeker hebben , maar 5 gb is teveel voor mijn box. misschien dat die van rene het wel trekt. we laten het horen !
Fragaria
Het is idd beter om het via de post te doen ik zag op diy zijn webside Utrechtseweg 305 staan.
ik kon geen adres vinden bij emmag.org.
5GB is het ruwe film material dus het zal wel 6GB of meer worden.
Op 7 november 2008 12:45:47 schreef Fragaria:
Het is idd beter om het via de post te doen ik zag op diy zijn webside Utrechtseweg 305 staan.
ik kon geen adres vinden bij emmag.org.
Klopt..adres ontbreekt 
Op mijn site staat ook het adres van de werkplaats (mijn werkplaats, fry's werkplaats en dus ook EMM-werkplaats).
Het is het adres van de Wittevrouwensingel.
Als je het daar naar toe kunt sturen..is helemaal mooi!
Alvast dank!
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
.
[Bericht gewijzigd door Sparks op (100%)]
Dalus
<conner> Yes, the chance of explosion also goes up with the square of voltage :-<
Als teslacoil bouwer kon ik er niet meer omheen om mij hier ook te registreren. Ik ben momenteel bezig met een DRSSTC met een een meter hoge secondaire spoel. Op diverse forums waaronder 4hv en gathering.tweakers heb ik al een worklog. Maar op circuitsonline nog niet. Omdat het hier stampvol zit met teslacoil bouwers leek het mij leuk om hier ook eens wat te posten.
De een meter hoge DRSSTC is een proef project voor uiteindelijk een twee meter hoge DRSSTC.
De coil bouw ik met een klasgenoot voor ons profiel-werkstuk 
Wat specjes:
Primaire spoel:
9 windingen 12mm zacht koperen buis. 36cm in doorsneden.
Secondaire spoel:
1M hoge plexi buis 20cm in doorsneden gewikkeld met 0.5mm draad.
De MMC:
zeven strengen parallel met elk vier 2KV 0.15uF cde condensatoren in serie.
De H-brug:
twee pulse rated elko's van 6000uF @ 350V voor de filtering.
Vier IXGR40N60B2D1 IGBT's beschermt door 440V transiënt voltage suppressors.
Twee kleine gdt's met een 1:2:2 wikkel verhouding.
De driver is gebaseerd op Steve Wards DRSSTC2
Momenteel halen we met 140Vbus vonken van een halve meter met uitschieters van 0.7M
Hier is een mooi filmpje van deze test:
http://www.youtube.com/watch?v=TWdbYud3b2Y
Morgen wordt er voor een laatste keer getest met de to-247 igbt's.
Daarna gaan we overschakelen op wat zwaarder speelgoed namelijk vier CM300DY-24H halfbridge modules waarvan we twee H-bridges gaan bouwen en parallel gaan zetten via een lek inductie zodat de bruggen evenveel stroom krijgen te voorduren.
Voor de filtering gaan we acht 6000uF @ 350V pulse rated elko's gebruiken in een 2s 4p configuratie.
Hier zijn nog wel wat leuke foto's van al het nieuw speelgoed. De vierde IGBT module moet nog komen, was wat mee fout gegaan.
Nu nog een mooie layout bedenken en goede gate drivers ontwerpen maken en testen.
Ik ga ook samen met een klasgenoot een TC bouwen. Deels vanwege enthousiasme, deels vanwege profielwerkstuk. Wij hebben de beschikking over een DC voeding die tot 24 kV levert. Nu heb je in een DC schakeling alleen een 'charging conductor', een soort spoel, nodig, waarvan ik niet begrijp wat ie precies doet.
Zie http://www.richieburnett.co.uk/dcreschg.html
Dan nog een vraagje: wat zijn de voordelen/nadelen van een static dan wel rotary spark gap?
Voor de secondary coil willen we draad van AWG 26 gebruiken, is dit goed? En kan dat gewoon tegen elkaar aangewikkeld worden, of moet je afstand houden tussen de wikkelingen?
Hoeveel mA levert je voeding? 24kv is wat hoog, maar moet kunnen- belangrijk is wel de stroom. Met een kleine voeding ga je kleine vonken maken.
Bedoel je wel een charging conductor? Volgens mij hebben ze het over een INductor dwz. een spoel. Kan je weglaten. Wel zo simpel, als je maar net begint!
Voordelen van een rotary gap: beter blussen van de vonk. Er gaat dan minder HF energie verloren, die HF wil je in je spoel hebben want die HF maakt de vonken.
Ga eventueel op zoek naar vonkzenders uit begin 20e eeuw voor meer info over het zo efficient mogelijk overbrengen van de energie.
Verder werkt men in heel europa (op die eigenwijze engelsen na) met het metrische stelsel- wat is 25 awg in millimeters?
De draad van de secumdaire is altijd geisoleerd en moet strak tegenelkaar aanliggen zonder onregelmatigheden. Ga naar de transformator of motorboer voor een grote klos koperlakdraad.
Dalus
<conner> Yes, the chance of explosion also goes up with the square of voltage :-<
Die spoel is om de tank condensator resonant op te laden. Maar aangezien je al met 24 KV dc werkt (zoek eens op dc resonant charging) is dit niet meer nodig. Kun je misschien wat meer info geven over je voeding. Teslacoil gebruik kan hem namelijk beschadigen als je geen filter gebruikt.
Sparks
die spoel doet meer dan dat.
Ten eerste is hij erg noodzakelijk om de dc stroom te beperken.
Stroom door een spoel kan niet plotseling veranderen en dus voorkom je daarmee powerarcs in je sparkgap.
Ook zorgt een inductie ervoor dat er minder energie verloren gaat.
Met een weerstand als stroom begrenzing stook je een hoop energie weg in warmte.
capicatieve begrenzing gaat niet werken in een dc coil.
Dus die spoel is wel nodig en ik zou voor een rotary gap gaan
bij voorkeur een grote schijf met kleine electroden
En denk erom dat je niet te lage bps gaat draaien ook dan weer kans op powerarcs
eventueel je voeding op 110 volt laten draaien want 40 Kv in je primaire is moeilijk te beheersen
Wat voor voeding heb je overigens is dat ding stroom begrenst?
Ik ben gisteravond ook even met met mijn coil in de weer geweest.
De gelijkrichter werkt perfect op een klein ontwerp foutje na hij heeft de neiging om door te slaan op het punt waar de wisselspanning de gelijkrichter binnenkomt (kwestie van te weinig afstand tussen de aansluitpunten)
dus daar moet ik nog wat veranderen.
Verder is mijn rotary niet bepaald tegen het geweld opgewasssen.
na een half uurtje tunen en korte runs zijn de static elektroden voledig weg en de roterende elektroden zijn half opgevreten (5mm wolfraam)
Dus dat wordt een nieuwe rotary met grotere schijf en ik heb nog koperstrip 40x8 dat moeten maar elektroden worden denk ik.
En verder ben ik die verrekte MOT's helemaal zat die krengen worden al warm als je er naar kijkt.
Binnenkort maar eens bij een wikkelbedrijf gaan kijken of ik daar een geschikt dealtje kan sluiten.
owjah ik dacht altijd dat mijn coil rond de 85 khz zat maar dat blijkt na aankoop van een functie generator toch iets anders te zijn.
Ik kwam uit op 60.3 Khz
dus dat was even een ander plekje op de primaire 
heb mijn primaire overigens ook iets aangepast hij is aan de buitenzijde 5 cm omhoog gebracht dus een iets conische vorm gekregen.
Daarna gaan we overschakelen op wat zwaarder speelgoed namelijk vier CM300DY-24H halfbridge modules waarvan we twee H-bridges gaan bouwen en parallel gaan zetten via een lek inductie zodat de bruggen evenveel stroom krijgen te voorduren.
Welke knuppel heeft die datasheet gemaakt? Ik dat plaatje bekijken, nergens een gate aansluiting te vinden. Hebben ze die gewoon hetzelfde label gegeven als de collector. 
@Fry. Wow wat een geweldige coil. Ook mooi om alle reacties in de media te zien. Wil hem graag nog een keer in het echt zien. Staan er nog meer evenementen in de planning ?
@Dalus. Waarom wil je 2 H-bruggen parralel gaan zetten. Een enkele H-brug met CM-300 is toch meer dan genoeg voor een coil van die afmetingen ?
@Sparks. Mooi te zien dat je ook weer bezig bent. Draai je de mots op 230 volt primaire of minder ? Anders moet je eens kijken of je 2 mots in serie kunt zetten en dan van 380 draaien. Dit om saturatie tegen te gaan van de mots.
Hier nog 2 infrarood foto's van mijn DRSSTC. Dit was na een test van een paar minuten op 1 kW.
Alleen de voeding voor de logica en gate drivers word warm (50 graden) De rest warmt niet meer dan een paar graden op.
De voeding en onderin is nog een stukje van de gate drivers te zien. Achter de voeding zitten de igbt's wie niet te zien zijn omdat ze koud zijn.

En hier een foto van wat meer afstand. Zoals te zien is word alleen de voeding warm.

Van de week ga ik de coupling verlagen en de spanning van 100 volt opschroeven naar 320 volt. 100 volt was goed voor 60 cm streamers. Ging ik verder dan zakte de spanning in door teveel stroom (voeding was begrenst op 10 A).
Zaterdag tijdens de open dag hier op de HAN in Arnhem gaat hij voor publiek draaien dus als iemand hem nog wil zien.
Die voeding is variabel, max. 25 kV. Hij werkt op 12 W, dus kom je op zo'n 0,5 mA 25kV, en 0,8 bij 15kV, dus dat is allebei te weinig.
We kunnen wel aan een 15kV NST komen van 30 mA, of 60 mA.
Wat is er beter voor een gemiddelde coil?
Is een RFI-filter nodig?
Bedankt voor de info!
Sparks
Op 10 november 2008 12:22:05 schreef Jorrit:
@Sparks. Mooi te zien dat je ook weer bezig bent. Draai je de mots op 230 volt primaire of minder ? Anders moet je eens kijken of je 2 mots in serie kunt zetten en dan van 380 draaien. Dit om saturatie tegen te gaan van de mots.
Zaterdag tijdens de open dag hier op de HAN in Arnhem gaat hij voor publiek draaien dus als iemand hem nog wil zien.
Ik draai de mots op 380 in serie.
Alleen zijn de mots niet allemaal gelijk waardoor de spanning over de 1 wel eens wat groter is als over de ander
ik heb 380 telkens twee in serie en dat in driehoek
en dan de hv kant ook telkens twee in serie en dat dan weer in ster .
Maar het blijft gewoon een compromie om met die dingen te werken.
Ik denk dat het verstandig is voor mij om nog maar even een goeie investering te doen zodat ik van dat trafo geklier af ben.
de controle unit werkt ook prima wordt niks warm (kan dan ook 3x17Kva nominaal aan)
gelijkrichter een kleine aanpassing en de rotary wordt nieuwbouw en dan ook gelijk maar baseren op die 3x17Kv.
Niet dat ik van plan ben groter te bouwen maar dan kan ik ook gewoon langere runs doen zonder wat te slopen.
Wat betreft zaterdag Ik moet even zien maar ik denk dat ik daar wel een gaatje voor kan vinden (mits je hem voor de tijd niet oprookt)
Owjah ik riep laatst in een mailtje dat mijn coil al een jaar niet meer gedraait had......
Na enig onderzoek blijkt dat dat ding dus gewoon al twee jaar in een hoekje heeft gestaan.
@zuluuun
Ik zou voor de 60 mA gaan Heb je iets meer ruimte om wat te proberen.
Een filter is voor een nst wel lekker maar als je hem gaat gelijkrichten heeft het niet veel zin.
de inductor houd het hoogfrequent wel tegen.
Ga je voor een ac coil dan kun je kiezen voor een static gap (makkelijke constructie) maar ik zou wel filters toepassen.(ik doe altijd zonder maar heb dan ook al 4 nst's gemold)
[Bericht gewijzigd door Sparks op (12%)]
Dalus
@ Lemming_nl
Het is inderdaad niet een van de beste datasheets, gelukkig staat het wel goed aangegeven op de IGBT module 
@ Jorrit
Ik wil de dubbele H-brug gebruiken om gewoon de IGBT's netjes binnen hun ratings te gebruiken en om te proberen of het mogelijk is.
Het testen ging best goed zondag. We moesten nog de secondaire wat verhogen en de primaire verlagen om vonken tussen de primaire en secondaire spoel tegen te gaan. Nadat dit opgelost was konden we het vermogen opvoeren om te kijken wanneer de igbt's het begeven. Dit was op 400A met tevens een spectaculaire knal. We hebben zetten nu de over current protection op 300A en gaan dan nog wat verder tunen.
Hier is nog een filmpje van de test op 400A met een poef op 250Vbus
http://www.youtube.com/watch?v=rmjxHP3LknU
de vonken zijn helaas niet goed zichtbaar en de camera limiteert het geluid. Gehoorsbescherming is een must bij zo'n coil.
Hier is nog een foto van de opgeblazen isoplus IGBT.
Deze coil is weer zo goed als werkend. Ik moet alleen nog nieuwe zener diodes op de gate solderen en dan kan hij weer draaien voor een demo op school.
Ondertussen kan ik verder werken aan de grote CM-300 H-brug. Hier moet ik alleen nog koper en een koelblok maatje huge voor zien te vinden. Ik kan gelukkig wel verder met de gate drivers. Het gaat nog een uitdaging worden deze IGBT's op wat hogere frequenties aan te sturen. Ze zijn ontworpen op 25 Khz hard switching dus ik hoop dat ik resonant rond de 60 Khz kan halen.
@Dalus.
Ik heb nog een print ontwerp voor gatedrivers liggen. Het is een enkel laags print dus goed zelf te etsen. Mocht je interesse hebben dan kan ik je de layout wel sturen.
Als je de IGBT's binnen hun rating wilt draaien dan moet je inderdaad of zwaardere IGBT's nemen of zoiets als jouw proberen. Maar IGBT's kunnen vrij hoog boven hun ratings gepushed worden. Steve Ward heeft een CM300 tot 3500 A getest. Hoger kon hij niet omdat de IGBT dan uit saturatie ging. De waardes weet ik niet helemaal zeker meer maar hij heeft ergens op 4hv een topic erover staan.
Waarvoor heb je trouwens zo'n grote buffer capaciteit ?
En wat voor een lengte heb je nu uiteindelijk met die IGBT's gehaald ?
@Sparks.
Leuk dat je zaterdag misschien langs komt. Als het goed is blaas ik deze coil niet snel op. Hij is tot nu toe super solide gebleken. Alles werkte in 1 keer zonder problemen en de first light op 24 volt produceerde al bijna 30 cm streamers. De coupling is alleen nog te hoog maar ik heb nu net 4 nieuwe afstandbussen dus morgen gaat de coil 5 cm omhoog om de coupling van 0.25 naar 0.18 te bregen. Dan even opnieuw stemmen en testen maar weer. Ik zou wel proberen of ik ook wat foto's kan maken deze keer. Ik hoop op zo'n 1.2 meter minimaal en eigenlijk een meter of 1.5 als we hem echt gaan pushen (de secondaire is 40 cm lang).
Jammer dat je mots nog steeds in de saturatie gaan. Wat voor een vermogen wil je uiteindelijk gaan draaien ? Ik heb anders nog wel een 15 kVA kern liggen voor een schakelende voeding. Daar zou je toch redelijk wat vermogen mee in je coil kunnen rammen anders.
Dalus
@ Jorrit
Ben wel benieuwd naar je gate drivers. Zelf was ik aan het denken aan een 2x UCC37321 en 2x UCC37322 met een GDT per IGBT module. Ik heb het hier kort nog met Steve Conner over gehad op irc. Volgens hem kon het wel.
Maar high side drive is en blijft altijd beter met zulke grote IGBT's. Mail adres staat in mijn profiel als je de pcb layout wilt opsturen.
De tests van Steve Ward zijn uitgevoerd op relatief lage frequentie dus niet echt representatief voor DRSSTC gebruik. Maar hij is nu bezig met een coil met 2x een CM-300 H-brug om rond de 3600A te draaien. Zijn DRSSTC-2 die ook twee CM-300's gebruikt werkt op 1800A @ ongeveer 40 Khz.
Uiteindelijk blies hij een module op @ 5.5kA Dusja ze kunnen wat hebben.
De buffer capaciteit heb ik zo hoog voor later audiomodulatie aangezien de coil enorm veel stroom kan gaan trekken. Verder zijn de elko's pulse rated en heb ik geen film condensatoren meer nodig voor de piekstromen.
Met de IXGR40N60B2D1 IGBT's hebben we net 95cm gehaald op 300A. Maar met wat meer tuning moet dit beter kunnen.