Op het moment dat de lade sluit, de laser omhoog is, en via de laser een DVD wordt gezien begint de spindel motor te draaien. Omdat de DVD niet goed meegenomen wordt gaat er van alles mis. Het aandrukken van de DVD gebeurt op een manier die ik niet ken.

Wat ik wel ken, is dat in de brug over de lade heen een aandrukker zit die met een veertje naar beneden wordt gedrukt. Een viltje aan de onderkant zorgt voor extra grip. Ik heb ook wel eens iets gezien met een magneetje.

Deze speler heeft iets anders. Onder de brug zit een grote schijf, ter grootte van een DVD, voorzien van antislip materiaal. Deze brug wordt echter niet naar beneden gedrukt, maar met een veer naar boven gedrukt. In het midden van de ring zit een klein wit O-ringetje wat wel naar beneden wordt gedrukt. Deze kleine O-ring van zo’n 2cm in doorsnede en 1mm dik is nooit in staat om te zorgen voor voldoende wrijving.

Ik zou verwachten dat op 1 of andere manier de grote ring naar beneden gedrukt moet worden, maar heb geen idee hoe. Ik zou bijna denken dat er iets weg is?

Wie kent dit systeem en heeft enig idee wat er aan de hand is?

Het mechanisme wat opgebeurt wordt geschied misschien door een snaartje die slipt en zodoende niet hoog genoeg komt.
Dus hoogst waarschijnlijk snaartje vervangen.
Als de dvdlade inschuift even het laatst stukje 1 malig even licht mee helpen drukken dan gaat het misschien goed.
Dat betekend dus dat er echt iets slipt.
Laatste stukje NIET HARD meedrukken Maar LICHT meehelpen.

Het principe wat jij beschrijft ken ik, maar dat zit hier niet in. Er zit geen snaartje in, en de lade het laatste stukje helpen werkt ook niet. De lade sluit namelijk netjes, en het mechaniek lijkt volledig omhoog te komen. Als het mechaniek de dvd tegen de grote schijf zou aandrukken zou het ook mis gaan. Deze schijf zou dan tegen de brug gaan schuren.

Ik snap er helemaal niks van ?!?

een foto zou enorm helpen

Een foto, goed idee!
Ga ik vanavond even doen.
Blijkbaar heeft dus nog nooit iemand van dit type aandrukker gehoord.

Wordt vervolgt...

Als de grote schijf de stabilisator is, hoe wordt de DVD dan aangedrukt?
Zoals beloofd, de foto's

Foto 1
http://i522.photobucket.com/albums/w343/Jopke/foto1.jpg
Brug is verwijderd, in je kijk op de lade met daaronder de laserunit met spindle. Lade is in volledig ingetrokken positie, en laserunit helemaal omhoog.

Foto 2
http://i522.photobucket.com/albums/w343/Jopke/foto2.jpg
De brug, met de onderkant boven. Je ziet hier dus de grote schijf, die via een veer van de DVD AF wordt gedrukt. Volgens S.Olderbout is dit een stabilisator. Het witte deel in het midden wordt via een veer tegen de DVD aangedrukt, en drukt deze dus de DVD naar beneden. Dit stukje plastic is nooit instaat om de DVD goed aan te drukken. Het is niet mijn speler, maar volgens de eigenaar is er niets weg.

Foto 3
http://i522.photobucket.com/albums/w343/Jopke/foto3.jpg
Hier probeer ik te laten zien dat in gesloten toestand de witte schijf tegen de DVD tafel wordt gedrukt.

Foto 4
http://i522.photobucket.com/albums/w343/Jopke/foto4.jpg
De gehele unit.

Er mist toch iets, lijkt me.

Ik denk ook dat er iets weg is, maar de eigenaar zegt van niets te weten. Ik weet niet of een andere huisgenoot tijdens wisselen van een DVD per ongeluk iets is kwijtgeraakt.
Volgens mij hoort er iets van een klein schijfje aan de witte O-ring te zitten wat de DVD zou moeten aandrukken. Maar zoals gezegd, dit principe van Yamaha heb ik nog nooit gezien&

Is de Disc table van de spindle motor niet iets gezakt?

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op (24%)]

>>Is de Disc table van de spindle motor niet iets gezakt?
Ik denk het niet. Als ik kijk naar de afstand tussen onderkant DVD en bovenkant lade heb ik daar een goed gevoel bij. Waar ik geen goed gevoel bij heb is de gladde witte O-ring die grip zou moeten krijgen op de DVD. Volgens mij kan dit onmogelijk goed gaan.

Als je de satabilisator nu eens van de brug verwijderd en hem dan er op leg , hoe ziet het er dan uit?

>>Als je de satabilisator nu eens van de brug verwijderd en hem dan er op leg , hoe ziet het er dan uit?
Dat kan ik proberen, maar dat wordt vanavond. Ik denk niet dat dit de oplossing wordt. De O-ring gaat hierdoor niets harder drukken, en krijgt dus ook niet meer grip.
Tis een toverding/ring?!?

de witte ring hoort volgens mij gelijk te zitten met de schijf,slijtage?

Je bedoelt dat de O-ring ring gelijk hoort te zitten met de (?stabilisator?) schijf?
Ik verwacht van niet. Via een veer wordt de kleine O-ring naar beneden gedrukt, en de grote schijf omhoog. Het lijkt nu onmogelijk te zijn dat de grote schijf de DVD zou moeten aandrukken, want hij wordt juist van de DVD af gedrukt.

Waaruit maak je op dat ik iets mis?
Ik zie in de brochure een plaatje staan van de disc stabilisator, en volgens mij is dat hetzelfde als :
http://i522.photobucket.com/albums/w343/Jopke/foto2.jpg

Ik zie in het midden de O-ring die de DVD naar beneden probeert te drukken. De grotere ring daaromheen is de bevestiging van het geheel aan de zwarte stabilisator. Over de stabilisator, en een gedeelte van de witte ring zit een soort vilt geplakt. Ik neem aan dit dit de DVD moet beschermen, mocht de stabilisator toevallig eens tegen de DVD aan komen.

Volgens mij zit er wel degelijk verschil in die 2 plaatjes.
Een extra ring op die O-ring met zwarte rechthoek/vierkante ondefinieerbare dingen die waarschijnlijk voor de grip moeten dienen.

Oke, ik heb nog eens flink ingezoomd, en zie wat je bedoeld. Kijk eens hier:

In de brochure zie je de stabilisator, ontdaan van de brug, met zijn bovenkant naar boven liggen. De aandrukker ligt naar onder toe, daarom ligt hij niet vlak op tafel.
Kortom, je kunt de aandrukker helaas niet zien.

Vreemd dat er nog niemand is geweest die uit ervaring weet hoe het zit.
Is het ontwerp dan echt zo uniek, en gaan Yamaha spelers nooit kapot?

Op 14 november 2008 15:46:40 schreef peter1965:
Is het ontwerp dan echt zo uniek, en gaan Yamaha spelers nooit kapot?

Nee, niet uniek.
Ik heb me suf gezocht op diverse fora en ook 2 a 3 meldingen van zulk soort klacht gevonden maar de oplossing, ho maar.
Ik weet wel dat de CE Repair in Mijdrecht dit soort dingen repareren en je kan er tevens onderdelen bestellen.
Maar... schik niet van de prijs.

>>Maar... schik niet van de prijs.
Als ik wat onderdelen zou moeten bestellen schrik ik niet van de prijs, dat is niet mijn probleem.
Het probleem is dat ik niet weet wat ik zou moeten bestellen :-)
Wel fijn om te horen dat ik niet alleen sta met dit probleem.

Je ben de magneet kwijt en magneethouder!!
Je hebt mail.......

aax26250 bestellen vermoed ik , check even en laat het ons weten.

Sterker nog check je behuizing, magneet kan overal hangen:)

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op (19%)]

Op 14 november 2008 16:32:51 schreef S.Oldeerbout:
Je ben de magneet kwijt en magneethouder!!

Nu je het zegt, dat is een logische verklaring, en heb het zo ook wel eens gezien.

Nogmaals mijn dank aan S.Oldeerbout voor het delen van de documentatie.
Het bewuste onderdeel noemt men de magnet holder, maar in de tekening is geen magneet te zien. Dit komt waarschijnlijk omdat het maar een tekening is. Je kijkt schuin boven op de magnet holder, en dan zie je dat het, ’t binnenste witte deel betreft van:

Uit de tekening kun je niet opmaken of er aan de andere kant een magneet zit, maar naar mijn weten is er nog altijd geen magnetisch kunststof uitgevonden. Kans is dus groot dat dit aan de andere kant hoort te zitten, maar dat de tekening hiervoor niet gedetailleerd genoeg is. Ik zal eens gaan zoeken naar een sparepart leverancier voor Yamahohoho (ben al een betje in de kerst stemming)

Dit principe heb ik ook al vaak gezien.

S'orry dacht dat je dat op mijn plaatje ook al kon zien, volgende keer zal ik meer in detail treden. succes verder