Stonden die dingen dan zoveel naast de frequentie?
Ik ben natuurlijk gewend aan loepzuivere afstemming geraakt. :)

[Bericht gewijzigd door Jinny op (39%)]

De meter werkt helaas niet. De naald blijkt te zwaar, hij ging mooi omhoog maar toen hij over het midden was viel ie door en bleef rechts in de hoek liggen. Zo'n ding is helemaal gebalanceerd. Moet ik toch een nieuw binnenwerkje er in zetten. Dat is wat jammer want de enige "sloop" meter die ik heb heeft geen mooie en een te korte naald. De generator klinkt als een stofzuiger (zit een loeier van een ventilator in) maar je kunt hem bijna tot op de herz afstellen. Ik moet hem nog wel afregelen en de stappenverzwakker nakijken maar er komt in ieder geval geen rook meer uit maar een snaarstrakke sinus.En ontvangers op rook afregelen gaat volgens mij alleen bij moderne apparaten :-)

Fred

Het was geenszins mijn idee of bedoeling om een SA aan te gaan schaffen , maar slechts een hersenspinsel voortvloeiend uit het onderwerp dat ter sprake was , op dat moment .
Een SA ligt hier sowieso ver boven budget , en laat ik eerst maar eens een scoop aanschaffen , en er mee leren werken . Dat is er ook nog niet van gekomen ( ligt niet helemaal aan mij , maar de verkoper van de scoop , die ik op het oog had , hoor ik helemaal niets meer van . Jammer .) maar die zal er toch echt wel binnen afzienbare tijd komen .
Een (grid-)dipper staat hier ook nog op stapel om aan te schaffen .

Ik blijf erbij dat het moeilijk is om zelf een meetinstrument te maken , waar je , toch in zekere mate , een nauwkeurige meting mee kan maken cq af kan lezen . Dan moet je in elk geval altijd je schaal of schalen ijken . Daar heb je dan weer een "echte" voor nodig , om dat te kunnen callibreren .

Aan onderdelen heb ik direct geen gebrek , die zijn in voldoende mate aanwezig ( kan dat ? ) , dit in tegenstelling tot meetinstrumenten , waar een gebrek aan is .
Ik ben nog niet bezeten aan het fenomeen meetintrumenten, maar een kleine uitbreiding zou wel op zijn plaats zijn .

Ik denk dat ik maar eens een paar brieven ga schrijven aan ene Heer st.Klaas en/of de Herr SantaClaus . Misschien vind ik dan wel wat in een oude schoen of sok .:+

@ Fred : Alle respect hoe jij bezig bent kerel . Daar waar een ieder opgeeft , begin jij pas ... En je volhardt in je missie . Klasse .

Radioortje .

Meet instrumenten die je zelf goed kunt maken:
- Griddipper :-) Is niets meer dan een oscillator met verwisselbare spoelen. Je kunt zo'n plastic koptelefoonstekker gebruiken om de spoelen op te wikkelen.
- LC meetbrug. Is gebaseerd op een brug van wheatstone met een 1KHz oscilator. Zo nauwkeurig is niet van belang. Je wil meestal ongeveer de waarde weten pas op hoge frequenties komt het heel precies. Mijn marconi en R&S zijn ook zo'n brug. En als je een keer met het ding bij iemand langs gaat met een meter dan kun je hem ijken. Zo'n brug is preciezer dan veel modern "hobby" spul )(z) heeft zo'n mooi brugje gemaakt.
- als je een scoop hebt dan kun je een wobbelaar maken en met alleen een PC maak je onze (Z en ik) filterfluiter. werkt als een speer en er zit niets raars in. (staat op mijn website met kloppend schema dit keer :-) )
- Een elco tester is handig als je veel in oud spul bezig bent.
- Een goede meetzender die AM/FW en CW kan is erg belangrijk. Het ijken van zo'n ding is geen probleem als je een moderne ontvanger hebt. Mijn eerste zelfgemaakte meettoestel was een meetzender die 400KHz tot 14MHz deed.
Echt stabiel was hij niet maar ik heb er veel plezier van gehad (RIP). Ik heb een mooi een buis ontwerp welke ook AM kan moduleren met 1 buis
- Een tor en Fet tester
- Ideaal hulpmiddel: signal tracer, ik gebruikte nog steeds een ding wat ik maakte toen ik 14 was maar heb er nu een gemaakt met 4 buizen. Ik heb een mooi simpel schema met wat modernere buizen van Amroh. Zo'n ding kan RF en AF aan. Je begint op je antenne en gaat door het schema heen tot je niets meer hoort en je weet waar het fout zit.

Waarom begin je niet aan je scoop, of kom er mee langs, dat is een geweldig ding. De jouwe kan nooit zo gaar zijn als die van mij.

Wat ik onmisbaar vind (de rest is gewoon leuk om mee te spelen)(:
Dipper, scoop, multimeters (soms 4 tegelijk), meetzender. LCR brug en elcotester.

Mans: Ik heb een manual van de 1L20 en Trevor gevraagd of hij wat wist over die Unit. Hij wist wel van het bestaan maar had er nooit een gezien. Volgens hem was een 30MHz buizen SA een redelijk simpel ding met het schema erbij zou hij zo na te bouwen zijn. Hij zou van de week een opzetje maken hoe ik met gangbare buizen en IC's een hybride SA kon maken tot 30MHz voor op de scoop.

Nog een hele mooie gevonden TEK491. http://ty-yq.51.net/osc/zhpp/T491.jpg

FET,
Aah, op die manier harmonisch...

Ik had er ook op geklikt... Maar ik had het stukje tekst verkeerd begrepen... Nu begrijp ik het. En een heterodyne-ontvanger werkt ook met dat principe van mengende signalen?
Dat doet mijn DC toch ook?

Verder, over meetapparatuur gesproken, is er een manier om te testen of die trafo van mijn griddipper daadwerkelijk lek is? Ik heb hier namelijk geen 145/6.3VAC trafo liggen, als die überhaupt bestaat...

/e verder ga ik nooit meer IC's op internet bestellen. Om het subtiel te zeggen: Ze zijn goed plat...
/e2 Waar is Frithjof? Ik heb hem heel deel 6 niets meer van hem gehoord.

Ja, klopt; je DC mengt ook twee harmonische signalen. Eentje van hemzelf, de andere is het te ontvangen station.
Het Engelse woord 'heterodyne' wordt hier dus steeds (niet helemaal correct) gebruikt waar wij het over een 'mengproduct' hebben.
Eigenlijk zou het woord moeten slaan op één van de twee signalen (het ongewenste), maar de betekenis is overgegaan naar het resultaat van dat ongewenste signaal.

Jammer van je IC's, toch kan het wel: ze moeten in zo'n stukje plastic platte buis die er speciaal voor is.

grmlblgr #*^%**@#$ ,
gisteravond een heel verhaal zitten typen , staat ie hier niet . Ik zal wel op een verkeerd knopje hebben gedrukt ...
Probeer het wel weer een keer .

@ Fred : Zo'n dipper is technisch niet te moeilijk om na te maken . Alleen zit je altijd nog met het ijken van de schalen .
Een LC meetbrug heb ik , alleen weet ik niet op wat voor een batterij spanning dat apparaat draait . Het is een engels geval van verscheidene jaren oud . Jullie filterfluiter zal ik eens gaan bekijken .
Een meetzender is ook in mijn bezit , dat is een nog ouder beestje , van ome Flips . Maar hij doet het nog prima .
Een tortester zit op mijn DMM , evenals een C meter , maar die doet het pas vanaf een paar nF lekker . Een fettester ( niet te verwarren met fettisch)heb ik ook nog niet .
En die signaltracer , had je die niet in die radiobehuizing gemaakt , die de boel belazerd had door er gewoon een plak metaal in te doen , om het geheel een beetje gewicht te geven ? Lijkt mij idd een makkelijk meetinstrument , ook om zelf te maken . Ben net nog even op zoek geweest naar het schema , maar die ben ik dus kwijt .

Over meerdere multimeters gesproken , ik had laatst een "Gamma" dingetje van een paar €'s gekocht , gewoon voor erbij , naar aanleiding van een artikel dat ik gelezen had een paar maanden ervoor . Kom ik laatst in de spanningscarrousel van die Granada per toeval aan de netaansluiting , klappen mij daar een paar c-tjes , een paar printsporen en de zekering in dat metertje , en de automaat in onze groepenkast , dit terwijl ie netjes op 250 V AC stond . Voor mij geen goedkope sh*t meer om aan hogere spanningen te meten . Ik ben niet te bang om te meten , maar ik heb een hekel aan steekvlammen op de meetpennen .

En als het goed is heb je mail , Fred .

Groetjes ,
Radioortje , die met een beroerde kop een poosje terug zijn bed in gaat .

Het klinkt alsof de rode pen nog in het A(mpere) gat zat. ;)

Ja , daar heb je gelijk in .
Het vreemde aan dat metertje is dat dat ook nog de bedoeling is . Alleen op de 10A stand is er een aparte ingang . Heel vreemd .
Voortaan op letten , dat de ingangen voor spanning en stroom gescheiden zijn .

Nog een keer gekeken : echt een common , een 10A , en een ingang voor "V , mA , R en diode"

Radiooortje

Radioortje,

dat komt wel vaker voor. Maar dat maakt het gemakkelijk om fouten te maken.
Veel beter zijn apparte ingangen voor stroom en spanning.

Pietdepiet,

je griddipper via een weerstand van 100k aan aarde hangen en de spanning over de weerstand meten.

En de functieschakelaar stond zeker weten op V?

Als je daar zeker van bent, zou je dat toch eens met de maker en/of verkoper op moeten nemen. Klinkt eng.

Fet,

dat klinkt niet alleen eng, dat is ook eng.

Radioortje,

staan er keurmerken op de meter of in de handleiding?

Ja , zeker weten . Als je zoiets meemaakt check je echt wel alles drie keer om zeker te zijn dat jezelf geen domme fouten hebt gemaakt ...

En hoe langer je er over nadenkt , hoe enger het wordt

Ben wat dat betreft blij met mijn Fluke. Die had ik laatst nog op Ohm staan toen ik anode spanning aan het meten was. Maar die meter vindt echt alles best.
Zelf die oude AVO-8 is beveiligd. Veel goedkope meters schijnen naarmate de batterij leeg raakt ook steeds grotere afwijkingen te geven.

Mijn heathkit griddipper staat er gemiddeld 2MHz naast. Ik heb op een gegeven moment hem geijkt op 14MHz maar helemaal nauwkeurig zijn ze niet. Dat geeft ook niet. Stel ik wil een kring maken voor 7 MHz dan zet ik de dipper aan, zoek hem op een ontvanger op en dan weet ik waar 7 MHz zit. Zo kun je zelf vrij makkelijk een schaal maken, gewoon zerobeat zetten, frequentie van je transceiver aflezen en streepje zetten. Ik heb laatst een dipper gehad uit de jaren 60. Die is gemaakt met een FET. Die werkt na een modificatie net zo goed als de heathkit, hoef hem alleen niet op te warmen en heb geen netsnoer nodig.

De marconi weer open gemaakt, ik kon het niet hebben dat band C een lagere output had, de ATT niet werkte in alle standen en Band A helemaal niets doet (die had ik nog niet getest) en ik moet wat aan die meter doen. De turret is toppunt van gemak. 2 schroefjes los (helaas na ontmanteling van het halve ding) en je pakt er zo de hele unit uit. Er is ooit iemand ingeweest want dat zag ik aan de schroeven en er is aan de spoel gesoldeerd en aan de kern zag ik dat er aan geschroeft was. De onderdelen leken goed. Ik denk zelf dat de spoelen van A en C wel eens verwisseld zouden kunnen zijn. Ik ga eerst eens met de dipper kijken, dan moet ik hem eruit halen en de varco met snoertjes er aan maken. Dan kijk ik eerst hoe een goede band dipt zodat ik weet wat ik hier kan verwachten want hij is dan onbelast. Daarna ga ik de oscillator uitzetten en dan de wobbelaar erop zetten en eens kijken waar hij nu zit. Aan de hand daarvan hoop ik het te kunnen aanpassen met een ander spoeltje te wikkelen of een ander Ctje erin. De oscillator geeft in ieder geval meer dan genoeg output.

Oké, de massa van de griddipper bedoel je, neem ik aan? Dat ga ik doen!
Over griddippers gesproken, ik moet ook nog eens schaaltjes berekenen voor de lagere waarden van die griddipper... Dat is alleen zo'n werk. Ze zijn niet lineair namelijk.

@Fred, die fout heb ik ook eens gemaakt, maar mijn DVM van Velleman vond het minder. Die heeft nu als je de meetpennen omdraait, en dus een negatieve spanning gaat meten, een afwijking van +2V.

@FET, ik zal zo eens testen of ze nog wel werken. Ik heb net heel voorzichtig alle pootjes teruggebogen.

Je weet het met IC's als ze met hun pootjes omhoog liggen zijn ze dood.

Over je dipper. Als je trafo stuk is denk ik niet dat hij nog werkt. De 230V in wordt gelijkgericht en het chassis is de min. We hebben net geleerd dat we rustig een kant van een spanning mogen vastpakken maar niet beide maar dat we het niet moeten uittesten. Die oscillator heeft behalve gelijkstroom ook een wisselstroom. Het signaal loopt namelijk ook via de aarde en bij een buizen oscillator kan dat best een stevig voltage zijn. Als je daar een meter aanhangt die ook nog eens niet geschikt is voor hoge frequenties dus aardig in de war raakt zou het allemaal best mee kunnen vallen. Is het wel netspanning, dus meetbaar met de oscillator uit en in de AC stand dan lekt er ergens een elco of condensator. Alleen als hij zo lek is dat je 100+ volt meet denk ik niet dat het ding nog werkt.

Ik krijg band C niet goed. Ik heb ipv de oscillator een meetzender aangesloten en hij staat op frequentie. De oscillator staat ook precies goed. Per band is er een trafotje wat op zo'n trommel zit dus er is geen enkel actief bandafhankelijk element. Maar er komt maar een paar uV op de uitgang aan. Echter de band hierboven en hieronder doen het perfect (iets van 100mV). Hij doet het nergens op die band goed. Het moet dus de oscillator of uitkoppeltrafo zijn. Ik denk het uitkoppeldeel maar het Ctje en trimmertje zijn perfect en de spoel is heel. De aansluitingen moeten goed zijn want de draadjes zijn te kort om anders om te zitten. De verzwakker is defect en doet het maar in een stand. Zou dat er mee te maken kunnen hebben dat daar een weerstand als smoorspoel aan het werk is ofzo. Die heb ik nog niet open gemaakt want dat is veel werk en ik wilde eerst de rest goed hebben.
Verdomde jammer dat dit de enige meetzender is die 455KHz aankan en dat die band net defect is :-(. waarom begint al het leuke meetspul zo hoog in frequentie. Wat gebruikte men vroeger voor 100-1000KHz ?

Op 15 november 2008 19:54:13 schreef fred101:
Wat gebruikte men vroeger voor 100-1000KHz ?

Een knap vogelfluitje? :D :7

Fred,

je kunt toch zelf een eenvoudige meetzender maken voor dat gebied.

@Fred,
http://img33.imageshack.us/img33/97/img06782xd.jpg

Deze gebruik ik. Adri heeft een (functioneel hetzelfde) Heathkit meegenomen uit Driebergen, uit het "meeneem hoekje"!

Groot en veel is niet altijd beter!

;)

Die oude philips van mij gaat van +/- 100 kHz tot 50 MHz ...

@Eat: dat klopt, was een erg mooi ding, zou goed van pas zijn gekomen achteraf.
@ rene: Ik zou het zelf kunnen bouwen. Maar hij moet gemoduleerd kunnen worden en genoeg volts kunnen geven. Iets van 100KHz tot 2MHz is prima Er zweven vast wel heathkit of amroh schema's rond. Ik heb ook nog een incomplete defecte philips generator uit 1949 maar die gaat maar tot 15KHz en kan niet gemoduleerd worden. Die kast en bedieningselementen zou ik kunnen gebruiken voor een nieuwe schakeling van heathkit. Mans heeft nog wat onderdelen ervan die ik mis dus dat zou een mooie bestemming voor het ding zijn. Die heeft ook twee van die schaalverdelingen en ongeveer evenveel schakelaars. Dat is wel leuk, iets bruikbaars bouwen wat ik theoretisch wel aan moet kunnen (dit is tenslotte niet experimenteel :-) )

Edit: ik heb ook nog een half leeg BC221 kastje met mooie varco en schaalverdeling. Zitten ook nog buisvoeten en schakelaars op. Ik heb wat heathkit schema's maar daar is geen spoel info bij. Dat zijn kant en klare Heathkit units met aftakkingen en ze gebruiken speciale schakeldekken. Toch maar een wunderhorn gebruiken. Die ken ik tenminste (en heb ik nog een van het 70cm experiment) maar hoe moduleer ik hem nu voor audio ?

[Bericht gewijzigd door fred101 op (21%)]

Je zou natuurlijk de oscillator zelf kunnen moduleren (in anode of rooster), maar dan haal je niet helemaal de 100% (dan zou hij natuurlijk afslaan), en waarschijnlijk zou je vroeg of laat last krijgen van de FM die je er bij krijgt.

Je kunt er een modulator achter zetten. Een gebalanceerde diodemixer bijvoorbeeld. Voor draaggolf zet je gewoon wat gelijkspanning bij de modulatie.

Of, als je liever met buizen blijft werken: een klassieke anodemodulator (het hoeft niet groot).

Iedere mixerschakeling is een modulator. Neem anders die ECH81.. ;)

Hoi, hoi ,hoi ik mag eindelijk een ECH gebruiken. Kan ik het IF op ruis afregelen :-)

Ik heb een leuk schema gevonden van Amroh uit 1953. De UN21 trimoscillator. Van 350-500KHz maar dat pas ik wel aan. In dat legerspul zit het IF ook wel eens op 100KHz of 800KHz. Het is een clapp oscillator waarbij de buis tevens als transitron oscillator werkt op 400Hz.
Het gebruikt een buis. Een EAF42. Dat kan mooi in de BC221 kast met een voedingstrafotje erbij (35V en verdubbeling of 70V gewoon) Kortom een hufterproof mooi compact bruikbaar schakelingetje.

Heb gisteren een oude buizenradio gehad. De eigenaar dacht zelfbouw uit de jaren 60. Een radio electronica rotterdam R1155 staat erop. Het is een omgebouwde R1155 naderhand door een hobbyist nogmaals zwaar aangetast. Hij is helaas defect maar het is een begin. Ik mis alleen de originele knoppen, plaatjes, originele kast en frontplaat, en de halve binnenkant. Maar de originele schaalverdeling met knoppen zit erop. Het chassis is ook origineel. De buisbezetting lijkt te kloppen maar alle IF trafo's zijn vervangen door andere. Ook alle afschermhulzen van buizen, varco, trafo enz is foetsie. Er is ook een nettrafo ingebouwd (zit vast met ijzerdraad)

Fred

Maar even een losse post ivm de leesbaarheid.
Dit is een foto van die 150 kilo zware marconi SA:Ik ben verliefd denk ik...
http://www.uploadarchief.net/files/download/oa1094a.jpg_[bteppc].jpg

De marconi band A spoel blijkt doorgefikt. Zit een paar kilometer apehaar in dat spoeltje. Ik maak te ATT nog en dan geloof ik het wel. Band C doet 60mV de rest 1,7Vtt dus het is in ieder geval bruikbaar ivm afregelen.

Woensdag krijg ik nog een Tektronix 5XX serie scoop erbij. Hier zit de trolly bij en drie plugins. De CA, E en D plugin. Die laatste twee had ik nog niet. Nu alleen nog de 1L5 en 1L10 :-) Hij is al iets van 20 jaar niet gebruikt. Weer een leuk klusje erbij.