Hallo CO'ers

Ik ben van plan om ooit mijn 2 rc auto's om te bouwen naar één auto.Dit zijn de specificaties van mijn auto's:

1.Een kleine auto met afstandbediening,wordt gevoed met 4 AA batterijen

2.Een redelijk grote auto die ik ooit van mijn buurman heb gekregen, helaas zonder afstandsbediening(en printplaat binnenin de auto). Wordt gevoed door een accupack, waar 8 batterijen inzitten die totaal 9,6 volt leveren.

Mijn idee: Ik haal de kleine auto uit elkaar, en bouw de chip in de grote auto. Daarna neem ik de wielen van de kleine en bouw die er bij de grote bij. Totaal dus 8 wielen: 4 voor en 4 achter. Ik verbind de voor/achter wielen met elkaar en sluit die aan op de printplaat. Dan sluit ik 4(om op hetzelfde voltage te komen die de 4 AA batterijen leveren) van die hele grote batterijen(D geloof ik) aan op de chip in plaats van de 4 AA batterijen. Dit omdat de batterijen dan niet zo snel leeg zijn(denk ik). Mijn vraag is of ik dan niet in de knoei kom met de maximale belasting op de uitgang van de printplaat en ook niet in de knoei kom met de ampéres.

Het is misschien een beetje onduidelijk allemaal, maar ik weet ook niet hoe ik het anders moet zeggen.

M.v.g

Sander

Je geeft zelf het grootste probleem al aan, jouw printje kan de stroom ( en waarschijnlijk spanning ) van de grotere accu's en motoren niet aan.
Je zult het dus niet zomaar 1 op 1 kunnen overzetten.

En als ik nou is gewoon 4 AA batterijen neem en de motoren van de "grote" auto?Kan dat wel?

Je kan best eerst eens meten hoeveel die motortje aan stroom trekken.(en dan vergelijk wat de kleine motortjes trekken, verschilt dit echt te veel kan het niet)

Veel succes met je project.(vorig jaar toen ik even oud als jij was, was ik ook met een kapotte RC auto aan het knoeien. Ombouwen tot een soort robtoje dat draaide als er een obstakel was.= IR sensor)

bedankt voor de snele reacties, ik zal het zo snel mogelijk doormeten(ben druk met school......je kent het wel)

Tuurlijk snap ik(en wij allen hier)dat.(gaat er volgend jaar niet beter op worden)

Hopelijk voor jou gaan die grotere motoren niet te veel stroom trekken op 4AA's(normaal op 9,6V en nu op de helft)
Je moet er ook rekening mee houden dat die auto veel trager zal rijden.

Het ging erom dat de printplaat uit de langzame(kleine) auto de snelle(grote) auto aanstuurde dus als hij langzamer gaat rijden heeft het niet veel nut ben ik bang. of is er een andere mogelijkheid om de snelle auto op afstand te besturen??

Ik weet niet precies hoe dat werkt maar misschien grotere eindtransistoren? En printbanen verdikken met koper.(met wat prutsen moet dat misshien wel lukken, als er geen eindtorren zijn wordt het lastig)

wow nou snap ik het al niet meer.Dat deel van koperbanen verdikken en grotere eindtransistoren wel maar die eindtorren niet zou je die misschien uit kunnen leggen?En wat voor transistoren zou ik kunnen nemen?Ik heb laatst http://www.velleman.be/nl/en/product/view/?id=361798 gekocht ,zit hier misschien iets bruikbaars tussen?

[Bericht gewijzigd door sander95 op (44%)]

of gewoon de uitgangen van de stuurprint voor de kleine motor via een weerstand aan een tor hangen ? en de motor tussen de 8 batterijen en Collector van de tor ??

dat ik daar zelf niet op gekomen ben...Stom van me!De ene transistor stuurt de andere aan... Dat is een heel goed idee! Alleen snap ik het niet helemaal van de weerstand,zou je dit misschien kunnen tekenen/uitleggen voor mij (en eventuele andere mensen)

mvg Sander

De bestaande uitgang die normaal de kleine motoren aanstuurt sluit je via een weerstandje van zeg maar 200 ohm ofzo.
Zo kun je de orginele regeling volledig heel houden.
Dan neem je een NPN transistor van geschikt vermogen en sluit je met zijn basis aan op de weerstand die van de uitgang komt.
De Emitter aan de GND van de 8accu pack en de 4 accu pack.
De collector aan de motor en de + van de motor aan de 8accu pack.
De 4 accu pack zal wss niet snel leegraken omdat de 8 accu pack het vermogen van stroom voorziet.

Op zich zou dat goed moeten kunnen, maar op die manier verlies je wel de mogelijkheid om achteruit te rijden.

Over wat voor stromen hebben we het hier?

Een NPN tor kan (misschien een BDV67 of zo, dat is een darlington die 16A mag schakelen), maar een N-channel FET is misschien beter. Het nadeel daarvan, is dat de stuurtrap van de ontvangen niet gemaakt is om een FET aan te sturen, en waarschijnlijk heeft deze een PWM uitgang waardoor de gate van de FET niet goed ontladen zal worden, en dat is al aangenomen dat je een hoog signaal krijgt op het moment dat de FET open moet gaan. Dit wordt dus wat uitzoekwerk, en waarschijnlijk zul je daar nog een klein circuit tussen moeten maken om de FET goed aan te sturen.

Met een NPN weerstand heb je met een beetje mazzel alleen een basisweerstand en een pull-up of pull-down nodig.

Op 18 november 2008 10:28:19 schreef SparkyGSX:
Op zich zou dat goed moeten kunnen, maar op die manier verlies je wel de mogelijkheid om achteruit te rijden.

Op zich een heel goed idee maar ik wil wel graag de mogelijkheid behouden om achteruit te rijden. Iemand nog ideeën?Ik heb er zelf al mee geprutst,maar tot nu toe nog niet op goede ideeën gekomen. Ik zat te denken aan relais en diodes.

mvg
Sander

Dat gaat misschien ook maar dan staan die relai de hele tijd te klepperen.(je hebt ook moter drive IC'tje, deze kunnen achteruit)

De motoren worden waarschijnlijk met een PWM(pulse width modulation aangestuurt)
Met Google zoeken op “pulse width modulation”
Dan verandert de aan uit verhouding om de snelheid te regelen. In het kort je moter woordt zo'n 100 keer(afhankelijk van frequentie) per seconde aan en uit gezet.

dan heeft een relais natuurlijk niet veel zin of wel?

mvg
sander

Ik weet niet hoe vaak een relais kan schakelen, maar met 100 keer per seconde gaat het hard

Ik ken niet bepaald veel types ofzo maar ik heb er het laatste weekend nog 2 uit een videorecorder geplukt.(wil ik een klein robotje mee bouwen)

Probleem is dat het dan ombouwen toch wat moeilijker wordt.(misschien te moeilijk, ik weet zelf niet heel goed hoe ik dat zou doen)

Ik heb de schakeling met het relais gebouwd in Crocodile Technology:

http://img230.imageshack.us/my.php?image=afbeelding5qg8.jpg

maar gaat dat met PWM moeilijk worden?

Als het mogelijk is, kan ik dan de volgende (of vergelijkbare) componenten gebruiken?

Relais: http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0Iy…

Diode: http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0Iy…

(En nou hoop ik dat hij goed is dit is al de 6e keer dat ik hem wijzig!)

mvg
Sander

Conrad zijn coocie links, even de link uit het menu gebruiken. Staat rechts ergens directe link

Ik weet wel niet of die auto met PWM werkt.(kijk dat eens na, is wel belangrijk)