(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ja, ik weet hoe het ziet met LPF, en HPF. Maar als ik hoog weg wil hebben schrijf ik om de één of andere reden altijd HPF op 
Nee, dat klopt; die uitgangsweerstand is verre van vast. (al die uitgangscapaciteiten enzo die weer spannings en frequentieafhankelijk zijn, en het niet ideale stroombron zijn van een FET)
Maar je stelling dat de uitgangsweerstand MOET veranderen bij verschillend vermogen klopt niet. Bijvoorbeeld de uitgangsweerstand van een ideale klasse-D versterker is nul. (dus slechts afhankelijk van het filter)
Het is met enige moeite mogelijk om een versterker te bouwen die een vaste uitgangsweerstand heeft. Het is mogelijk om ieder gewenst vermogen (binnen de grenzen van de voedingsspanning) te leveren bij een vaste uitgangsweerstand. Gewoon d.m.v. een spanningsdeler met weerstanden. door in het goede tempo aan een paar potmeters te draaien heb je een versterker met vaste uitgangsweerstand.
Daar zou ik best een passend plaatje bij willen zien; het moet een mooi gezicht zijn..
Nee, ik had het natuurlijk over jouw eigen eindtrapje. 
Laat ik nu ook niet stil hebben gezeten de afgelopen weken.
ik heb een aanzet gemaakt voor de 80m AM zender.
Op de voorkant voorlopig alleen de aan/uit, controle lampje, mike en mike gain. Voor de plate en load (pi-filter) in de eindtrap moet in nog een bevestiging verzinnen. Maar daar is printplaat zeer geduldig in.
Oscillator X-tal gestuurd.
De onderzijde, van onder naar boven: de voeding, de modulator en aan de top komt het HF deel:
Toch altijd weer een mooi gezicht, die gloeiende buisjes.
EF80 als oscillator en een EL83 in de QRP final.
Wauw Hugo, ziet er erg goed uit... Oscillator EF80 met een mooi kristal (Radio Ster neem ik aan). Wat gebruik je als eindtrap, EL84 zo te zien. EL83 in de eindtrap zie ik net.
Ben benieuwd naar het schema, is het dat schema van pe0rig (dat lijkt qua layout, en gebruikte symbolen op een Philips schema, ik heb het alleen nooit als ergens in een Philips publicatie teruggevonden.)
Zal je binnenkort even mailen t.b.v. de pic, ik kom dan graag dit project ook even bewonderen.
Zijn dat nieuwe philips buisvoetjes die je gebruikt... Ze zien er in iedergeval als nieuw uit...
73, Mans
Deze?
http://v2g.arjenweb.nl/nummer022004/80AMzender.htm
/e
Weer traag en niet lezen ...
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (23%)]
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Wauw, ziet er goed uit. Ik zal binnenkort de DC weer eens onder het stof vandaan halen. Ik wil dat hij ooit werkt...
/e Hee, jij een 80m zender. Mocht de DC ooit werken, dan moet jij maar even hard zenden, kan ik jou beluisteren:+
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (34%)]
@eat: Ja, die dus (ik had 'm al als link opgenomen in de vorige post). Weet jij uit welk Philips-bibliotheek boek dat komt. (zoals gezegd, de tekenstijl van het schema doet mij veel aan Philips publicatie denken)
Heb trouwens donderdags geluisterd op 50.290 met de SEM35 en een dipooltje aan het dakspant maar niets gehoord (wel wat gereutel op pi2amf, maar dat is voor mij te ver weg).
Nu lees ik bij pa0ete wel dat meeste verkeer ssb is, 50.290 valt ook buiten het raster van de SEM. Wel meteen jouw foto bewonderd van de fuchs-kring. Mooie oplossing om aan te passen.
@Mans. Prima, je bent welkom.
De kristallen komen bij Radio Ster vandaan. Ik heb 3.700 3.7025 3.705 en 3.7075
@Rd21tf. Dit is inderdaad het uitganspunt. Vooralsnog doe ik het met een X-tal. Ik zit nog te denken aan een GRPO vfo.
De kristallen komen bij Radio Ster vandaan. Ik heb 3.700 3.7025 3.705 en 3.7075
Ja, dat wist ik eigenlijk wel, ik was een paar dagen later (na jouw tip) bij Ster om in hetzelfde doosje te neuzen maar deze freq's had hij niet meer.
Was van de week nog bij Ster, ik zoek 10 mtr. ouderwetse 300 Ohm lintkabel, nergens meer te krijgen in het haagse (Ster, Twenthe, Stuut geweest) Wacht wel tot een volgende radiomarkt.
Ik heb geen HF-zender (moet ook eens zo'n 80 mtr. AM tx bouwen) maar als je zender klaar is kunnen we wel eens een 80mtr.- 2mtr. crossband qso afspreken.
[Bericht gewijzigd door Schimanski op (15%)]
Ah, op de Kinkerstraat, bestaat die tent nog... Jeetje, die stond in 1950 al in Radio Bulletin...
Ik heb nu ook lintkabel op hun website gevonden.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Mooi wordt ie. Als je wil testen dan mail maar. Ik heb hier wel een 80 meter antenne.
De marconi doet het eindelijk. Alleen band A niet. Die spoelset is echt gaar en ik heb geen info erover. De meter is ook weer open gegaan. Er zit nu een lichter wijzertje op en een balanceergewichtje er tegenover.
Radioortje
PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Zou Radio Twenthe ( of hoe heet ie ook al weer ) nog bestaan ? Die zat toch ook daar op de Kinkerstraat... Die ouwe sjagarijn , die altijd maar af zat te geven op het parkeer beleid ... of wat voor een beleid dan maar ook ...
Jeugdsentiment ...
@ FET : ja inderdaad zo'n PI filter neemt toch alle bezwaren weg ... Of werkt dat niet met een torren-concept ?
Scheelt het zoveel dan in uitgangsimpedantie binnen één band , voor een eindtrapje , dat je er zoveel aan moet sleutelen ?
Ik heb hier nog zo'n buizen-lineair staan uit de 27Mc tijd , die laat ik mooi staan voor betere tijden , en er bestaan ideeën en concepten om zo'n ding om te bouwen naar een PA voor de HF banden .
@ Hugo : Ziet er weer mooi uit ... Het begint weer aardig te jeuken hier om wat zelfbouw te gaan maken . Maar ik moet eerst nog de zolder ( mijn hobby-plek ) verder afmaken ( de boel sorteren en een plekje geven ) , voor ik daar aan toe ga komen . Anders weet ik het wel , nog meer puinhoop , en er is geen doorkomen meer aan .
@ (Z) : Komt voor elkaar , die neem ik mee ... Het zijn inderdaad diode-ring-mixers , en geen varicap mixers , waar jij het ook vaak genoeg over hebt gehad .
@ PietdePiet : Als die ring mixers het ook doen op lagere frequenties , dan is dat misschien ook wel wat voor jouw DC ontvanger ... Maar dat weet ik dus niet ...
Radioortje
Op 19 november 2008 00:56:58 schreef Radioortje:
@ FET : ja inderdaad zo'n PI filter neemt toch alle bezwaren weg ... Of werkt dat niet met een torren-concept ?
Voor een buis is het makkelijk het pi-filter een wat hogere Q te geven, maar dat betekent dan wel dat je moet tunen. Ook binnen dezelfde amateurband.
Transistoreindtrappen moeten in een veel lagere impedantie werken om het vermogen te kunnen leveren. Het blijkt dan makkelijker te zijn eerst breedbandig (gewoon met een trafo) die impedantie aan te bieden, en dan onderweg naar de antennebus je laagdoorlaatfilters te zetten. Er valt dan niets te tunen (althans niet wat de zenderaanpassing aan de 50 ohm betreft).
Ik heb hier nog zo'n buizen-lineair staan uit de 27Mc tijd , die laat ik mooi staan voor betere tijden , en er bestaan ideeën en concepten om zo'n ding om te bouwen naar een PA voor de HF banden .
Waarom niet! Alles zit er al in, je hoeft alleen geschikte spoelen en schakelaar(s) te monteren.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Ik heb eens even zitten googlen op diode-ring mixers. Is dat niet gewoon een gelijkrichtbrug met wat spoeltjes? Zo ja, wat is het voordeel daarvan.
Ik ga zo eens heel veel posts terug lezen om uit te vinden wat de laatste staat was van mijn DC en wat jullie weten wilde. Ik hoop dat hij ooit gaat werken, ik meen dat hij nog steeds ruiste, en dat jullie niet goed wisten waardoor.
Moment, ik ga het lezen en zal daarna wel even een update geven van de huidige situatie.
/e Net even getest. Als ik die raamantenne zonder enige afstemming aan de beomaster hang, ontvangt die wel aardig. (Nou doet die dat ook al met alleen een krokodillensnoertje aan zijn antenneuitgang, dus of dat nou wat zegt..?) Op MW/LW dus...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Best lastig om een schema van een relaxing oscillator te vinden (ala jordan trigger met ECC ofzo)
Wel het principen maar net niet genoeg info om hem te ontwerpen.
Evenals een logarithmische versterker zonder IC's voor de Y ingang van de scoop. Deze moet dan na de discriminator waar ik wel een ontwerpje voor heb (foster-seely).
Als mixer en VXO een ECH81 maar ook darvan ben ik nog niet uit het ontwerp. De VCO wordt een wunderhorn.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (14%)]
Op 19 november 2008 13:15:18 schreef Pietdepiet:
Ik heb eens even zitten googlen op diode-ring mixers. Is dat niet gewoon een gelijkrichtbrug met wat spoeltjes? Zo ja, wat is het voordeel daarvan.
Nee; kijk maar eens goed naar het schema (richting!).
Fred, wat doe je met een logaritmische versterker na een FM detector? Je maakt vast een denkfout.
Zo niet: hoe ga je de logaritme van de negatieve helften nemen? 
Een logaritmische versterkere achter een AM detector (ofwel een RF voltmeter), dat snijdt volgens mij meer hout.
Is de relaxation oscillator voor een tijdbasis van een scoop ofzo? Zoek eens op Miller Transitron (één s).
Pietdepiet
Ohja, hier maken ze een kringetje. Ik zie niet in hoe dit moet mixen, maar dat deed ik ook niet bij twee fet's. Wat is het voordeel dan van een ringmixer?
Ohja, Ik heb net even dat trucje met de dipper getest. De behuizing via 100K aan aarde leggen. Dan meet ik over de 100K een spanning van respectievelijk 6.5V en 3.5V afhankelijk van hoe om de stekker zit. Dit is gemeten zonder spoel erin, dus als de oscillator niet aan kan slaan. De trafo lekt dus?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (50%)]
fred101
Golden Member
Zo ik heb er weer een scoop bij. De tweede Tek 535A staat binnen, deze is waarschijnlijk uit 1958 en heeft als optie zo'n mooie toeter om over het scherm te schuiven en een trolly met wieltjes 
Dat van die logarithmische versterker en discriminator is ook een beetje een grensverleggend experiment aangezien ik nog weinig van FM en logarithme snap. Het moet dus blijkbaar andersom geplaatst worden. Die discriminator snap ik (hoop ik) ongeveer. Je maakt van FM, plat gezegd, AM doordat de fase verschuiving van signaal tov parallelkring een amplitude verandering geeft welke dus een soort AM oplevert wat dan door de diodes wordt gedetecteerd. Nou ja, iets in die geest.
Die relaxation oscillator is al opgelost. De Tek heeft een Zaagtand uitgang die in frequentie regelbaar is. Moet wel een verzwakker ofzo tussen want het is iets van 100V.
De scoop is toch altijd erbij nodig maar ik ga toch even op miller zoeken. Dit hele gedoe is voor een deel nog puur theoretisch.
Ik ben met een soort SA experiment bezig. Niet het hele ding bouwen maar in experimenteer stapjes. Ik ga gebruik maken van zoveel mogelijk bestaande apparaten met de wobbelaar als basis. Daarna, als het een beetje werkt de bestaande apparaten vervangen door aparte zelfbouw-units. In eerste instantie ga ik de wobbelaar als VCO gebruiken.
Eerste stap is een mixer: daar gaat het te meten signaal met de wobbelaar in. De uitgang gaat weer naar de wobbelaar. Daar zit als het goed is een discriminator en logamp in.
Als dat doet wat ik hoop gaat er een LPF tussen.
Dan een meetzender als LO (HP608D) met mixer, LPF (en als nodig een IF versterker) naar een mixer met VCO(marcomni meetzender met externe FM modulatie) en zaagtandgenerator (scoop), dan een bandfilter (verschillende breedtes), discriminator en log-amp naar een scoop.
Daarna op de zaagtandgenerator na, als ik nog zin heb, alles zelfgebouwd. Gaat vooral om te experimenteren met het principe niet om een goede SA te krijgen. Dat zal toch wel niet lukken en die we met ons groepje aan het bouwen zijn wordt goed. Ik wil alleen goed weten hoe het werkt.
rbeckers
Overleden
@Pietdepiet,
"elke" trafo lekt, (maar sommige meer dan andere).
De lekstroom is dus ong. 65uA. Dat is niet veel. Ik weet niet uit mijn hoofd wat de maximale toegetane waarde is.
@Fred,
je hebt geen FM discriminator nodig voor een SA.
Foster-Seely is een FM discriminator.
Op 18 november 2008 21:30:32 schreef Schimanski:
[...]
Heb trouwens donderdags geluisterd op 50.290 met de SEM35 en een dipooltje aan het dakspant maar niets gehoord (wel wat gereutel op pi2amf, maar dat is voor mij te ver weg).Nu lees ik bij pa0ete wel dat meeste verkeer ssb is, 50.290 valt ook buiten het raster van de SEM. Wel meteen jouw foto bewonderd van de fuchs-kring. Mooie oplossing om aan te passen. [afbeelding]
Daar valt een mouw aan te passen Mans ... Ik overleg wel met John over een QRG voor semmetjes! Er zijn meer mensen met 'raster problemen' op 6m.
Dat is leuk om te horen Hugo. Heb je wat meer details? Misschien is het leuk de netjes eens te kruisen.
Pietdepiet
Oké. Dan laat ik het verder zo.
Fred, wat moet je met zoveel scoops?
FM begrijp ik ook niks van. Aangezien jij het niet snapt en heel veel andere dingen waarschijnlijk, die ik niet snap, neem ik aan dat het ook nog wel even gaat duren voor ik FM ga begrijpen.
Verder, waar is Frithjof eigenlijk? Hij heeft al lang niet meer gepost. Het viel me opeens op, toen ik zijn multimeter gebruikte. (Vreselijk, die DVM heeft ALTIJD een lege batterij) Die draaispoelmeter tenminste niet.