MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Hallo COers,
Laatst heb ik bij iemand in huis het een en ander aan contactpunten aangesloten. Nu had de eigenaar zelf de draden al getrokken maar het waren soepele grondkabels van 1.5mm^2.
Normaal gebruiken we massief 2.5mm^2 voor installatiedraad en 1.5mm^2 als schakeldraad.
Nu vroeg ik me af of het enig gevaar kan dat dit nu is aangesloten. Alles is telkens gezekerd op 16Atraag en natuurlijk voorzien van een adereindhulsje.
Het lijkt mij geen probleem aangezien het ook zo gebruikt wordt in industriële installaties maar toch voor de zekerheid..
alvast bedankt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Echt kwaad kan het niet, volgens de regels is anders.
Hier in België worden 1.5mm² draden maximaal afgezekerd met automaten van 16A.
Bij smeltzekeringen mag er echter maximaal 10A gezekerd worden.
Stopcontacten mogen hier echter niet op 1.5mm² draad aangesloten worden.
Nogmaals, bovenstaand antwoord is veilig volgens de Belgische regels.
Ik weet dat Nederlanders nogal graag uitrekenen hoe dun de draad mag zijn, (nee, geen gierige hollander grap) dus het is mogelijk dat deze situatie in Nederland wel mag, afhankelijk van de lengte van de draad.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Pardon, maar wat is soepele grondkabel??
1,5 qmm (installatie)draad etc mag je in Nederland NIET met 16 Ampere beveiligen.
Er kan hooguit brand ontstaan, of dat gevaarlijk is laat ik in het midden
MAH
De kabel loopt in huis en zal hooguit 10 meter lang zijn.
Het is afgezekerd met automaten.
Soepele grondkabel? Een grijze kabel met extra stevigheid waar de aders in zitten. De aders bestaan uit heel veel dunne draadjes maar zijn te samen per ader 1.5mm^2.
Deze kabels zijn gebruikt omdat ze anders bij de baas de schroot op gingen. Baas vond het goed en is er ook voor betaald(niet gejat enzo dus) maar kabel is 1)veel makkelijker te installeren en 2) er hoeft geen geel buisje omheen zolang je het vrij laat(niet weggesmeerd met stuukspul).
Ze kwamen uit een 380v installatie welke ontmanteld is. De eigenaars beredenatie was: als ze daar deze spanning en stroom aan kunnen moet dat op 220 ook geen probleem zijn.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Het is in elk geval geen soepele grondkabel.
Ik denk eerder aan Flex kabel, ook wel Olflex of Flexibele installatiekabel genaamd.
Het is dus eigenlijk een snoer, dus soepel.
Is deze kabel open gesneden, en is er 1 draad van gebruikt om de installatie aan te leggen??
IK weet niet wat je bedoeld met contactpunten maar wandcontactdozen moeten minimaal bedraad zijn met 2,5mm2, althans in NL. 1,5mm2 mag afgezekerd worden met 16A, maar betreffende eindgroep mag dan uitsluitend bestaan uit verlichting en/of vast aangesloten materiaal.
Gr.
Erik
benleentje
Golden Member
Je vraagt aan ons of het gevaar kan opleveren maar aan de andere kant heb je het al aangesloten en verdedig je je eigenstandpuinten.
Deze kabel is bedoelt om te gebruiken in machines of indusrie als struurstroom kabel en is niet bedoelt als houdstroom. stuurstroom is dan bijna altijd apartafgezekerd en dan ook minder dan 10A. Als hoofdstroom word deze kabel ook wel eens gebruik voor kleine motoren.
Volgens de NORM de NEN1010 mag het dus niet en moet het gewoon 2,5mm2 zijn.
Je bent veders vrij om die norm te volgen alhoewel de verzekering bij brand zeer zeker moeilijk zal gaan doen als men constateerd dat dit de oorzaak was.
Anoniem
Sommigen gaan me weer een zeur vinden, maar mijn standpunt is klaar en duidelijk: zowel bij zenders en huisinstalaties: als je er geen verstand van hebt, blijf er met je pollen af.
Nog erger zijn deze die er redelijk verstand van hebben en geld verdienen door te knoeien met materiaal dat toevallig voor handen is, om de prijs te drukken, of beter, om de winst te vergroten.
Voor jezelf doe je wat je wil en je draagt er de gevolgen ook zelf van(en dan nog) , maar voor derden?????
Ik reken dat zelfs bij crimineel gedrag.
Mah, jij voelt best aan dat het niet kan wat je doet, maar je zoekt hier gewoon steun of een aanvaarbaar klinkende uitleg voor je gerommel.
Het ergste is dat je de "klant" vermoedelijk niet vertelt wat je precies uitspookt en dat deze ervan uitgaat met een vakbekwame en betrouwbare elektricien te doen te hebben.
Deze gaat er dus vanuit dat hij de normale belasting mag aanleggen.
Als er dan wat gebeurt, dan zal de verzekering blij zijn om de kosten op jouw te verhalen.
En stel dathij het wel weet, maar het huis gaat over in andere handen? En wie vertelt nu alle minpuntjes aan een potentiele koper?
Nee, ik zou niet gerust meer slapen, moesten er kinderen omkomen in een brand in een door mij gerenoveerd pand.. Als je alles zo goed mogelijk gedaan hebt, hoef je je geen verwijten te maken, maar als je bewust beknibbeld hebt op degelijk materiaal, ho maar.
En vergeet niet om kabelhulsjes op de uiteinden van je draden te krimpen als je soepele draad gebruikt in huisinstallaties.
Of is dat te duur?
De kans dat er ergens een slecht contact vonken maakt (of eender wat anders) met brand tot gevolg is echter wel een stukje groter dan de kans dat een stukje 1.5mm² draad oprookt met 16A. Wat overigens standaard is hier, alleen dan met licht en geen stopcontacten, maar 16A is 16A hé.
En nee je bent nu geen zeur Grotedikken, als je er niets van kent moet je er inderdaad afblijven en normen zijn er nog steeds om gevolgd te worden. Zelfs al zijn ze strenger dan nodig.
Anoniem
Op 26 november 2008 00:05:04 schreef Solfur_:
De kans dat er ergens een slecht contact vonken maakt (of eender wat anders) met brand tot gevolg is echter wel een stukje groter dan de kans dat een stukje 1.5mm² draad oprookt met 16A. Wat overigens standaard is hier, alleen dan met licht en geen stopcontacten, maar 16A is 16A hé.En nee je bent nu geen zeur Grotedikken, als je er niets van kent moet je er inderdaad afblijven en normen zijn er nog steeds om gevolgd te worden. Zelfs al zijn ze strenger dan nodig.
Je moet het eens vanuit een ander standpunt bekijken. Elektriciteit moet in een woning volgens zeer welbepaalde regels gebeuren , niet alleen voor de directe veiligheid, maar
iedereen die aan de installatie werkt moet ervan op aan kunnen, anders wordt het een enorme onontwarbare boel, als de oorspronkelijke installateur er niet meer is.
Kijk, het lijkt absoluut niet gevaarlijk om een fasedraad in geel/groen aan te leggen zolang ik het maar weet. Maar als iemand later mijn woning koopt, kan het voor die persoon levensgevaarlijk worden.
hoeveel doe-het-zelvers weten bijvoorbeeld dat als je soepele kabel gebruikt, dat je dan speciale kabelhulsjes moet krimpen omdat anders geen zekerheid is dat de volle kern van de soepele kabel contact maakt in de klemmen van stopkontakten en schakelaars?
En hoeveel van deze die het wél weten, doen het ook? Want zo'n tang kost geld, en de hulsjes ook wat.
Dus om nog eens op MAH terug te komen, te dunne kabel, geen hulsjes, kabel maakt slechts contact met enkele 'haartjes".
Hoe schat je dàn je kansen in op brand?
Om nu te stellen dat het meteen aan alle kanten de fik in zal gaan is ook weer een beetje kort door de bocht, onze ooster buren leggen hele huis installaties met 1.5mm2 en plakken dat rustig onder het pleisterwerk
Zeker als je adereindhulsjes gebruikt hebt zal er niet veel gebeuren.
Wat niet weg neemt dat het niet volgens de regels norm is, dus gebeurt er iets en men komt het tegen dan kan een verzekering er moeilijk over doen.
-edit-
@GD,
Op 25 november 2008 21:49:08 schreef MAH:
Alles is telkens gezekerd op 16Atraag en natuurlijk voorzien van een adereindhulsje.
Op 25 november 2008 23:55:43 schreef grotedikken:
Sommigen gaan me weer een zeur vinden, maar mijn standpunt is klaar en duidelijk: zowel bij zenders en huisinstalaties: als je er geen verstand van hebt, blijf er met je pollen af.Nog erger zijn deze die er redelijk verstand van hebben en geld verdienen door te knoeien met materiaal dat toevallig voor handen is, om de prijs te drukken, of beter, om de winst te vergroten.
Voor jezelf doe je wat je wil en je draagt er de gevolgen ook zelf van(en dan nog) , maar voor derden?????
Ik reken dat zelfs bij crimineel gedrag.Mah, jij voelt best aan dat het niet kan wat je doet, maar je zoekt hier gewoon steun of een aanvaarbaar klinkende uitleg voor je gerommel.
Het ergste is dat je de "klant" vermoedelijk niet vertelt wat je precies uitspookt en dat deze ervan uitgaat met een vakbekwame en betrouwbare elektricien te doen te hebben.
Deze gaat er dus vanuit dat hij de normale belasting mag aanleggen.
Als er dan wat gebeurt, dan zal de verzekering blij zijn om de kosten op jouw te verhalen.En stel dathij het wel weet, maar het huis gaat over in andere handen? En wie vertelt nu alle minpuntjes aan een potentiele koper?
Nee, ik zou niet gerust meer slapen, moesten er kinderen omkomen in een brand in een door mij gerenoveerd pand.. Als je alles zo goed mogelijk gedaan hebt, hoef je je geen verwijten te maken, maar als je bewust beknibbeld hebt op degelijk materiaal, ho maar.
En vergeet niet om kabelhulsjes op de uiteinden van je draden te krimpen als je soepele draad gebruikt in huisinstallaties.
Of is dat te duur?
heb je zijn start post wel eens goed gelezen ?
Op 25 november 2008 21:49:08 schreef MAH:
Hallo COers,Laatst heb ik bij iemand in huis het een en ander aan contactpunten aangesloten. Nu had de eigenaar zelf de draden al getrokken maar het waren soepele grondkabels van 1.5mm^2.
Normaal gebruiken we massief 2.5mm^2 voor installatiedraad en 1.5mm^2 als schakeldraad.
Nu vroeg ik me af of het enig gevaar kan dat dit nu is aangesloten. Alles is telkens gezekerd op 16Atraag en natuurlijk voorzien van een adereindhulsje.Het lijkt mij geen probleem aangezien het ook zo gebruikt wordt in industriële installaties maar toch voor de zekerheid..
alvast bedankt.
Op 25 november 2008 23:24:27 schreef benleentje: Deze kabel is bedoelt om te gebruiken in machines of indusrie als struurstroom kabel en is niet bedoelt als houdstroom....
Waar lees je dat? Er word vaak genoeg 1,5mm kabel gebruikt voor 400V motoren, da's geen stuurstroom.
Op 25 november 2008 22:09:35 schreef Toeternietoe:
Pardon, maar wat is soepele grondkabel??1,5 qmm (installatie)draad etc mag je in Nederland NIET met 16 Ampere beveiligen.
Er kan hooguit brand ontstaan, of dat gevaarlijk is laat ik in het midden
Laatst ben ik een stuk "soepele grondkabel" tegen gekomen. Dit waren 4x 2,5^2 (of 1,5^2) soepele aders met daarom een gevlochten mantel met een stukje koperlitse. Valt dit wel onder grondkabel (dus mag het in de grond)?
Het aardscherm en de buitenmantel waren een stuk dikker dan wat ik van afgeschemde stuurstroom kabel gewend ben.
MAH
GD vant deze keer toch echt te verwijten dat hij niet goed heeft gelezen en we zullen ons van het commentaar niets aantrekken. Dus ja, je bent weer een zeur!
Zoals GJ_ zegt komt het inderdaad uit een installatie.
Omdat het dus korte stukken betreft, netjes is afgewerkt er geen zeer grote stroom door loopt en wel grotendeels vaste apparatuur betreft (maarja, dat telt niet aangezien ze ook al een stekker aan je koelkast & wasmachine zetten) vraag ik dus niet naar de norm maar naar de mogelijke gevolgen. Het antwoord: 'daarvoor hebben we een norm' kan ik zelf ook wel bedenken en dit staat dus ook in de startpost.
In Belgie hebben ze er geen probleem mee op 16A en in Nederland zou het dus toch niet mogen maar de spanning en stoom is gelijk.
Zelf zeker ik 1,5 nooit hoger af dan 10A maar volgens enkele DIN normen is het bij kabels met maximaal twee belaste adres ook veilig om met 16A af te zekeren.
Op 26 november 2008 17:13:44 schreef MAH:
vraag ik dus niet naar de norm maar naar de mogelijke gevolgen.
Je zoekt alleen maar bijval voor je gepruts. Norm = nen1010. Als je de mogelijke gevolgen wilt weten; GroteDikken (die zeur) heeft het je haarfijn uitgelegd op woensdag 26 november 2008 00:16:04. Als aanvulling op GD het volgende linkje; Brand in de Punt
@GJ; 1,5mm2 word in huisinstallaties altijd afgezekerd met 16A, denk maar aan de zwarte schakeldraad.
Gr.
Erik
[Bericht gewijzigd door erik1234 op (14%)]
Onder normale bedrijfsomstandigheden zal er weinig te merken zijn, behalve dat de bedrading bij zware belasting misschien wat warmer zal worden dan normaal. Het gevaar zit echter in de kortsluitstroom op het moment van een volle sluiting. Deze is vele male hoger dan 16A, helemaal icm met een trage 16A automaat (die ook niet in een normale huis, tuin en keuken installatie thuis hoort). Dit levert dus een reëel hoger brandgevaar op. Daarnaast, het is al gezegd, levert het, voor jouw persoonlijk, ook een juridisch gevaar op. In het geval van schade of letsel als gevolg van kortsluiting, waarbij blijkt dat de installatie niet aan de norm voldeed, kun je hier als installateur aansprakelijk voor worden gesteld. De eigenaar/opdrachtgever weet dan natuurlijk ineens van niets en schuift, terecht, de verantwoordelijkheid op jouw af.
benleentje
Golden Member
@GJ.
Ik schreef er ook bij dat het voor kleine motoren ook gebruikt word. Iets beter lezen graag
.
Maar ja had ik het maar niet bold neer moeten zetten. Eigenschuld.
Mja, niet goed genoeg gelezen dus.
Bij kabel moet je wel altijd blijven opletten wat voor isolatie er omheen zit. Ik heb ook wel eens motortjes aangesloten zien zijn op kabel met 300V isolatie, en dat heef toch niet mijn voorkeur.